Bild
Nästa artikel

Pedalproblemen fortsätter för Toyota

Nyheter

Ännu en smäll drabbar nu Toyota som återkallar ytterligare 1,1 miljoner bilar i USA för att åtgärda problem med gaspedaler som fastnar. Försäljningen av åtta modeller är nu stoppad.

Vi Bilägare kunde under förra veckan rapportera att Toyota återkallar 2,3 miljoner bilar i USA.

Toyota uppgav då att gaspedalerna i åtta modeller kunde fastna och därmed hindra förare att bromsa.

Nu visar det sig att problemen inte stannar där.

Största någonsin för Toyota
Toyota återkallar ytterligare 1,1 miljoner bilar, vilket innebär att den största återkallningen någonsin för Toyota blir ännu större.

De modeller som nu berörs är Higlander 2008 till 2010, samt Corolla, Venza, Matrix och Pontiac Vibe av årsmodell 2009 och 2010.

På onsdagen beslutade Toyota dessutom att försäljningen av de första åtta återkallade modellerna nu stoppas.

Dessa modeller står för 60 procent av Toyotas försäljning i USA.

4,2 miljoner i höstas
I höstas återkallade Toyota 4,2 miljoner bilar för att åtgärda problem med att gaspedalen kunde fastna på grund av en lös golvmatta.

Totalt har nu 5,35 miljoner fordon påverkats av återkallningar som kan kopplas till problem med gaspedalerna.

På onsdagen uppgav Toyota att en lösning utvecklats för problemet, men då endast för nya fordon i fabrik.
 
Arbetet för att hitta en lösning för gaspedalerna på de miljontals bilar som nu finns ute hos konsumenter och återförsäljare fortsätter.

Samtidigt meddelar biluthyrningsföretagen Avis Budget Group och Hertz att de tillfälligt tar bort Toyota ur sina utbud.

Europa kan påverkas
Än så länge är det oklart om återkallningen kommer att nå Europa. Toyota utesluter dock inte att gaspedalerna kan vara desamma som de i USA, men än så länge har inget besked kommit.


När Vi Bilägare tidigare under veckan pratade med Toyota Sverige meddelades det att besked skulle komma under denna vecka.

Den modell som eventuellt kan påverkas är Toyota RAV4 som under de senaste två åren sålts i 1 841 exemplar i Sverige.

Antal skadade okänt
Toyota har inte fastställt hur många som skadats eller råkat ut för olyckor i samband med problemet med gaspedalerna.

I oktober förra året uttalade sig dock företagets vd Akio Toyota om att han sörjde att fyra personer omkommit i Kalifornien i en olycka med direkt samband till problemet.

Diskutera: Hur påverkar det här Toyota?
Fakta:

Tidigare denna vecka återkallade Toyota 2,3 miljoner fordon i USA:

2009-2010 Toyota RAV4
2009-2010 Toyota Corolla
2009-2010 Toyota Matrix
2005-2010 Toyota Avalon
2007-2010 Toyota Camry
2010 Toyota Highlander
2007-2010 Toyota Tundra
2008-2010 Toyota Sequoia

I höstas återkallade Toyota 4,2 miljoner fordon i USA för problem med att golvmattan låste gaspedalen:

2007-2010 Camry
2005-2010 Avalon
2004-2009 Prius
2005-2010 Tacoma
2007-2010 Tundra
2007-2010 ES 350
2006-2010 IS 250, IS350

Taggar: Nyheter
Pedalproblemen fortsätter för Toyota

Kommentarer

#1
mctar
2010-01-28 11:33

Någon som ser likheten med Harrisburgolyckan?

#1
higg
2010-01-28 11:38

"Svenska" RAV-4 är en av få Toyotamodeller som byggs i Japan så den är förhoppningsvis bättre. Toyota kanske lider av växtvärk och borde kanske fokusera på guldkalvarna Prius och småbilarna? Sen borde de bygga fler modeller i Japan vilket de säkert skulle vilja om det inte vore för protektionistiska tullregler.

#1
Benny
2010-01-28 12:14

Toyota påverkas inte ett skvatt.Då Ford,GM,Volvo m.fl.återkallar för ännu allvarligare fel och t.o.m fler bilar så blir rubrikerna små och lite undangömda,ibland t.o.m bortglömda.Vi läsare är inte dumma.Vi förstår vad ruriksättare,skribenter är ute efter.Behandla alla tillverkare med samma uppmärksamhet.Då får ni ett betydligt större förtroende bland oss läsare.

#1
Volvo RWD
2010-01-28 12:28

Benny: Du har helt fel.. Kan det bli ett mer allvarligare fel än att bilen skenar och orsakar dödsolyckor? Knappast. Sen kan man bortförklara och skylla på massa men såhär är det och att andra tillverkare såsom Ford & Gm skulle ha allvarligare fel och att alla skulle ignorera detta ser jag som väldigt otroligt. Att dessutom fler bilar skulle återkallas från något annat märke är ett defenetivt faktafel.

#1
Volvo RWD
2010-01-28 12:32

Benny: Klart att Toyota påverkas. Man stoppar försäljningen av 8 modeller samtidigt som Toyota gjorde en brakförlust på 46 miljarder. Det går inte bra för Toyota nu så om du kan förklara lite närmare på vad du menar när du säger att Toyota inte påverkas ett skvatt så tar jag gärna del av det.

#1
Anna B
2010-01-28 13:30

Toyota är väl det bilmärke som påverkas minst av världens biltillverkare.Det förtroende som dom genom åren skapat genom världsledande kundbemötande(har själv erfarenhet av det) försämras inte av detta.Det skulle däremot vara rena katastrofen för ex. VW eller franska bilar som redan har problem med kundbemötande respektive kvalitetsbrister.Varumärket Toyota är så grymt starkt och det har man igen i såda här lägen

#1
Dan
2010-01-28 14:01

Håller med dig Anna - Toyota är inte den bästa och mest felfria bilen. Däremot är de mycket bra på kundbemötande och att rätta till saker som inte blivit rätt från början. Detta är väl det minst dåliga beslutet som en stor billtillverkare kan göra för att på sikt behålla förtroendet när man nu inte gjort rätt från början.

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 15:04

Visst kan det påverka Toyota i förlängningen detta om det fortsätter. Men som flera sagt att Toyota tar ansvar mer än andra utan att försöka sopa det under mattan.
Sedan så glömmer Volvo RWD att säga att Toyota innan krisen gjort vinst oavbrutet i 70år på rad innan den senaste krisen då man gjort förlust. Och att man har den största kassakistan av alla biltillverkare i ryggen att ösa ur.
_____________________________________________
Visst är det så att andra märken historiskt återkallat fler gånger med mer problem än Toyota. Vad jag skrivit i Toyotas fall tidigare så är problemet ofta hos underleverantörerna som har svårt att hålla kvaliten. Ofta underleverantörer i andra länder utanför Japan tex i detta fallet USA. Så jag såg helst också att man tillverkade i Japan bara. Min erfarenhet är att bilarna därifrån är mer felfria. Kan ta våran europeisk byggda Toyota Auris som ett exempel på det med bla gnisslande bromsar (Bosch underleveratör). Har tidigare på andra Japan byggda Toyota alldrig varit med om det tidigare (Japanska Nippon Denso). Men ändå är det ju Toyota som får ta ansvaret för att bilarna har den rätta kvaliten. Och har de det inte så får man stå för kostnaderna.
_____________________________________________
Visst är varumärket Toyota starkt. Men det tål inte hur mycket bakslag som helst. Men man gör ju allt för att upprätt hålla kundernas förtroende, något man är otroligt bra på och som många andra tillverkare säkerligen är avundsjuka på. Så ja jag har fortfarande förtroende för Toyota än många andra tillverkare.
_____________________________________________
Sedan har ju Volvo blivit dömda i domstol i Frankrike för att en bil accelererat okontrollerat och orsakat dödsfall. Detta var för ett antal år sedan.

#1
Simon
2010-01-28 16:02

Volvo rwd, det är mindre risk att du dör om gasen skulle hänga sig än om bältet går upp i en XC-60.....:)
Självklart är det jättebra att de tar tag i det och dåligt att de gjort ett konstruktionsfel, men dom tar sitt ansvar i alla fall....

#1
Inget är för evigt
2010-01-28 16:12

Tomten som bor hos dig har strejkat med att kolla upp varför saker krånglar.
Kan vara en liten droppe olja till vajer eller någonstans, eller att känna om pedalen är normal innan start av motorn före färd.
Många har visst sluta tänka över sakers funktion, det ska bara funka jämt.
Olika ljud som har ändrat sig med åren bör ju kollas upp vad som orsakar dessa, hål på dämparen lär väl de flesta märka.
Men det finns mycket annat mindre som kan orsaka större skada.
Hur många ruckar/kollar på bromsok, klossar , backar m.m vid varje däckbyte sommar/vinter?
Byter någon firma dina däck, är dom seriösa och kollar samtidigt?
Det är inte bara tvätt av bilen som behövs/syns.

#1
Emme
2010-01-28 16:31

"Sedan har ju Volvo blivit dömda i domstol i Frankrike för att en bil accelererat okontrollerat och orsakat dödsfall. Detta var för ett antal år sedan"
Men detta handlar om flertalet bilar och flertalet olika modeller som har orsakat flertalet olyckor!
Kul att se hur du ska försvara Toyota in till det sista. Även Toyota gör fel Conny. Du borde acceptera det.

#1
Jiffe
2010-01-28 16:41

Simon, vi vet nu alltför väl att du inte har råd med en XC60 och därför måste såga den i varje inlägg du gör. Du kan sluta nu.

#1
Volvo RWD
2010-01-28 16:42

Simon: Som vanligt attackerar man Volvo så fort Toyota har gjort något fel. Detta gällde 10 000 XC60 och inte 5.5 miljoner, samtiga XC60 har idag fått plastdetaljen åtgärdad. Ingen har heller dött utav detta.
--------------------------------------------------------
Och nu över til en kanske mer seriös diskussion
--------------------------------------------------------
Conny: Dom må ha en stor kassakista, men den varar inte för evigt. Toyota måste vända den här trenden. Nu slutar man ju dessutom sälja 8 modeller, då måste läget vara allvarligt och det kommer givetvis påverka siffrorna för nästa år.

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 18:21

Emme. Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Eller har du problem med läsförståelse? Det verkar så för du har inte läst eller förstått det du läst vad jag skrev nedan i min förra insändare. Ja, jag kan säga återigen att jag har 100ggr mer förtroende för Toyota än Volvo vad gäller många saker. Bla kundvård och hur man tar hand om kunder när det blir sådana här problem.
Sedan att Volvo kunde sätta sitt namn på bilar som Volvo/DAF 66, 340/360,440/460/480 ja även Volvo S-40/V40 övergår mitt förstånd för inte är de kända för att vara bra bilar och av "normal" Volvo standard. Men det står ju som sagt Volvo på bilarna och då köpte svensken glatt bilarna ändå, otroligt!
Emme du borde lära dig att Volvo har fortfarande mycket att lära av Toyota.
_____________________________________________
Vad vet du konsekvensen av domen i fransk domstol för Volvo? Och vad Volvo gjorde med de drabbade bilarna av samma modell som den som orsakade olyckan med dödlig utgång i Frankrike?

#1
peter
2010-01-28 18:55

Kanske går för Toyota i USA som för Audi på 80-talet. Då var det visst nån modell som sades skena okontrollerat, fast det visade sig bero på att folk där inte kunde se skillnad på gas o broms...men resultatet blev att Audi nästan utraderades från USA-marknaden.. Trots att det då inte var nåt fel på bilarna. Läste på nån annan sida att det verkar vara en amerikansk underleverantör till dessa toyotamodeller....och det vet man ju hur det är med amerikansk kvalitet.... hehe

#1
Sigge
2010-01-28 18:56

Toyota har blivit profitblinda...kundernas överlevnad kommer i andra hand. Först livsfarliga modeller Rav4 (vägrade rätta airbag-fel på redan sålda bilar), Urban Cruiser (på direkt fråga om man kan sälja bilen med 3 stjärnor till småbarnsföräldrar..."Inga problem") och nu golvmattor och gasreglage.
Var ska detta sluta Toyota. Släpp kortsiktig vinstoptimering och tänk på kundernas liv och hälsa!
Detta är mycket oroväckande Toyota!
...och miljöbluffen Prius som smutsar ner mer under sin livslängd än en normalbil...nä fy skäms Toyota!

#1
Sigge
2010-01-28 18:57

Conny Karlsson...EN Volvo påstår domstolen har ett fel (Volvo påstår motsatsen) här pratar vi miljontals bilar.
Ta av Toyotabrillorna och skaffa perspektiv!

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 20:33

Sigge.
Du får nog skaffa dig själv lite perspektiv och riktiga fakta vad gäller Toyota Rav 4s airbag i krocktest. Som även var med på Uppdraggranskning. Faktum var att fast Rav 4s airbag löste ut något försent så hade den högre säkerhet än konkurrenterna (Krockbetyg)! Ska då dessa konkurrenter ta tillbaka sina bilar för att de inte når upp till Toyota Rav 4an krocksäkerhet ?! Rav 4an var alltså säkrare än konkurrenterna fast att airbagen inte löste ut korrekt, vad säger du om det?
_____________________________________________
Vad vet du vad Volvo gjorde med berörda bilar av samma modell under pågående rättegång i Frankrike som pågick i flera år. Så nog hade Volvo tid på sig att ändra på dessa modeller. Så Volvo är ingalunda helt felfria.
_____________________________________________
Vad säger du om de Toyota modeller som ligger med bland de mest krocksäkra bilarna i Euro-Ncap? Är de vinstoptimerade också? Tror du på fullt allvar att inte Toyota tar säkerheten på allvar utan bara ser på vinsten?
_____________________________________________
Visa på fakta att Prius är miljöfarlig och smutsar ner mer än normalbilen ? Är det därför alla andra tillverkare kommer med hybridbilar som Prius då..........äh släpp käpphästen och kom med i matchen Sigge eller vad du heter......
Undrar vem som ligger bakom pseudonymen Sigge, jag har mina aningar........

#1
jörkky
2010-01-28 20:59

Toyota tar åtminstone itu med sina problem gentemot andra tillverkare.nu fortsätter jag o köra toyota som förr.i långa loppet tror jag toyota vinner att göra på detta vis o fixa probleme ur världen

#1
Haubits77A
2010-01-28 21:40

Toyota är överskattat och levererar endast bilar som motsvarar billigare europeiska varianter. Tråkiga, rostdrabbade och dyra att reparera/serva. Ett bilmärke som kommer att tappa MYCKET de kommande åren!

#1
Alfred.P
2010-01-28 22:16

En gång Toyota ALDRIG mer Toyota ;). Håller med Haubits77A helt klart.

#1
Carl
2010-01-28 22:22

Varför kan inte ni som antingen sågar eller höjer Toyota till skyarna sluta? Fakta: Det är problem med Toyotas bilar, punkt. Alla andra biltillverkare har/har haft problem med sina bilar också. Ingen biltillverkare är skonad.
Bilen återspeglar ägarens personlighet. Vilken bilmodell/tillverkare man väljer är upp till var och en. Sen vilken biltillverkare som ger mer premiumutstrålning behöver jag inte ta upp.

#1
Saabnisse
2010-01-28 22:43

Det vore egentligen underligt om inte Toyota skulle drabbas av problem någon gång och bli tvungna att återkalla bilmodeller, det har väl drabbat de flesta tillverkare.
Men det är klart att det är mer journalistiskt uppskruvat med Toyota än med t.ex. Vaz, Volga eller Hindustan, vem hade brytt sig?
Nu är det ju allvarligt, men Toyota har ju tagit sitt ansvar och ska ju också åtgärda problemet.
Men visst är det tråkigt när det gäller Toyotas image och säkert kommer försäljningen att påverkas.
Men bara tillfälligt.

#1
Simon
2010-01-29 00:46

He, he.... Jiffe, du vet inte vad du snackar om och jag vill inte skryta om vad jag har råd med eller inte, men en XC-60 är inte mycket pengar för mig, så mycket kan jag säga.....:)

#1
Simon
2010-01-29 00:50

Sigge, kanske dags för dig att ta av Volvoglasögonen, av de 5 säkraste krocktestade bilarna är 2 modeller från Toyota.... Så så farliga är de nog inte...:) Du är bara ute som många andra här för att smutskasta....

#1
Simon
2010-01-29 00:52

Carl, bästa inlägget än så länge....

#1
MacHc
2010-01-29 01:34

Simon säger att vad en XC60 kostar inte är mycket pengar för han men ändå kör han Toyota som är hur tråkiga som helst tillåt mig att skratta :D . Toyota kör man för att dom är relativt billiga, knappast för att dom är roliga, snabba eller snygga. Fråga Toyotas VD. Men han har fel eller hur........:)

#1
Emme
2010-01-29 01:54

Simon verkar inte speciellt gammal. Skryta om vad man kan köpa för bil på ett forum?

#1
Danne
2010-01-29 09:11

Snart blir det en ny Toyota! En skön Rav4 som kommer att glädja oss under många mil. Enda övriga alternativen vore Subaru eller Honda. Inget annat.

#1
TJ
2010-01-29 09:55

Conny Karlsson, nu får du rycka ut och hjälpa Toyota! Hörde just på nyheterna att amerikanska senaten kallat till sig företaget för förhör. Gäller visst deras ansvarstagande för sina felaktiga produkter de sista 15 åren!!!!! " citat..man gör ju allt för att upprätthålla kundernas förtroende, något som man är otroligt bra på..slut citat. Jo,jo, då är det väl jänkarna som är fel ute.

#1
TJ
2010-01-29 10:13

..eller var det möjligen de 15 dödsfall i USA som orsakats av Toyotabilar som var orsaken till förhöret. Hur som helst är det nog inget som gör andra bilproducenter avundsjuka.

#1
Sj
2010-01-29 10:23

...eller också är det amerikansk protektionism där det gäller att ta vara på varje tillfälle för att rädda sin egen värdelösa bilindustri som även sänkt Volvo och Saab...i ett land där president Obama vill satsa 600 miljoner dollar på nya kärnvapen nästa år. Det enda som är bra från USA är Simpsons.

#1
Sweden
2010-01-29 10:48

Först skyllde man på mattor och nu gaspedaler. I själva verket har Toyota stora problem med elektroniken .Läs vad NHTSA har kommit fram till. Men asiater är ju kända för att inte vilja tappa ansiktet.

#1
hercul poirot
2010-01-29 12:21

Sedan att Volvo kunde sätta sitt namn på bilar som Volvo/DAF 66, 340/360,440/460/480 ja även Volvo S-40/V40 övergår mitt förstånd för inte är de kända för att vara bra bilar och av "normal" Volvo standard. Men det står ju som sagt Volvo på bilarna och då köpte svensken glatt bilarna ändå, otroligt
---------------
hee..he.he.. mycket sant he..hee.. otroligt !

#1
Simon
2010-01-29 13:20

Machc, Toyota kör jag för att jag jobbat med teknik hela livet och är mycket bilintreserad.....
Hadde tidigare en MR2:a som är en mycket roligare bil än något Volvo någonsin producerat, nu har jag en Celica GT från 1975 med en formel 3 Motor, den ger mig också mer körglädje än någon trist medelsvenssonsbil..:)
Dessutom kan jag göra så mycket roligare för de pengar man sparar in på att köra smart, som husvagn, hembiorum, mm......:)
Dessutom är det en trygghet att slippa se dum ut för att man lagt massor av pengar på en bil som sen krånglar....:)

#1
Kenneth
2010-01-29 15:08

Enda rätta för Toyota är att sätta en vev på bilen. Ja, en sådan som traktorerna hade på 1940 talet....;-O

#1
Ärkyl Påaarå
2010-01-29 17:34

Kommentar till "hercul poirot".
(ärkyl påaarå). DAF 33,44,55 och 66 hade alla "CVT" men tyvärr utan datorer som inte fanns på den tiden. Nu har Audi, Toyota m.fl.anammat denna teknik. Jag vet som ingenjör att "CVT" fungerar bäst för "Otto-Moterer" med fullgas eller ekonimikörning utan ryck. Nu har någon (kanske Audi) byggt in ryck i den annars perfekte transmissionen för att tillfredsäla okunniga. ??????????? !!!!!!!!!!!!!

#1
Who?
2010-01-29 21:59

Ständigt denne Conny Karlsson. Bättre än så här är inte Toyota - och har aldrig varit!

#1
bruno
2010-01-30 00:00

Lexus är väl ett snäpp bättre men inte mycket dyrare, inga återkallelser En Quality produkt från topp till Tå Tillverkad av Toyota Glöm ej det!

#1
Carl Kaizen
2010-01-30 00:00

Ännu en icke-japansk underleverantör som strulat till det för Toyota. Leverantören av gaspedaler sedan 2005 är amerikanska CTS. Återkallningen i Sverige gäller just bilar från 2005 och framåt. Se följande:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8487984.stm
http://pressroom.toyota.com/pr/tms/toyota/toyota-consumer-safety-advisory-102572.aspx
http://www.ctscorp.com/publications/press_releases/nr100127.htm

#1
peter
2010-01-30 11:24

Spelar roll om det är en ickejapansk underleverantör...grejerna sitter ju i Toyota så det måste ju vara Toyota som köpt in dom. Kanske var det priset som avgjorde... Läste nånstans att Toyota krävde 25% billigare delar från sina underleverantörer nu under krisen...här ser vi kanske resultatet. Fast gaspedalproblemet fanns ju redan tidigare. Så alla som e ute i trafiken...ser ni en nyare Toyotamodell så se upp...de kanske skenar rätt vad det är..

#1
En underbar dag på stranden
2010-01-30 14:44

Toyota har uppenbarligen problem med sina icke-japanska underleverantörer. Dessa problem verkar inte finnas med de japanska underleverantörerna. Vad beror det på? Ställer Toyota för hårda krav på prispress, som gör att kvaliteten inte kan upprätthållas?

#1
S Spijker
2010-01-30 14:53

Riktigt tråkigt för Toyota att detta skulle hända. Men man kan inte skylla allt på dem, de har en underleverantör i USA som heter CTS som tillverkar pedalpaketet. Som tur är får alla Lexus och Scion modeller sina pedalpaket ifrån en japansk underleverantör som heter Denso. Och där har det inte kommit in några rapporter om problem. Jag tror Toyota löser det lika smidigt som de gör i andra fall när problem uppstår med Toyotabilar. Toyota är ju nr.1 vad gäller kundbemötande.

#1
Emme
2010-01-30 15:50

Toyota har väl ändå ansvar för vad de säljer? Så kanske dags att sluta säga att det inte är deras problem? För de är det.

#1
AE
2010-01-30 16:05

Finns väldigt mycket löjliga och omogna kommentarer här. Alla som en gång har ägt en Toyota vet att det är oerhört välbyggda bilar. Jag har kört Toyota i 10 år och har aldrig haft några problem. Min svärfar har kört i 30 år och har aldrig haft några problem, förutom när han valde en saab som snabbt byttes till en Camry igen efter otroligt mycket problem. Varje gång jag är på bilprovningen så frågar jag vilket märke som har minst problem generellt, svaret är alltid Toyota.
Camry är USAs mest sålda bil flera år på rad varför? Corolla är världens mest sålda bil, varför?
Bilprovningen sa till min svärfar att de inte borde bygga några andra bilar än Toyota Camry!
Personligen skulle jag aldrig välja att köra något annat. Alla i min närhet som har andra märken klagar på sina bilar VW, Saab, Volvo som ofta står på verkstaden nya som gamla. Att Toyota skulle vara dyras att serva är löjligt. Man servar 1 gång per år 1500:- för liten service och 3000 för stor service. Aldrig har vi behövt att byta något som varit trasigt.

#1
Josefin
2010-01-30 16:13

Är man störst vi världen så blir förstås kontrollen av alla underleverantörer mycket mer komplex. Oavsett så har Toyota alltid de mest nöjda kunderna i världen oavsett undersökning. Så tror jag att det kommer att förbli. Var nyligen på en jorden runt resa och det är anmärkningsvärt hur många Toyota bilar man ser så fort man kommer utanför norden. Det kändes som var tredje bil var en Toyota. Det säger en del!

#1
Pär
2010-01-30 16:39

Toyota har landets mest nöjda kunder, det visar årets upplaga av Svenskt Kvalitetsindex. Volvo hamnar precis över genomsnittet och Saab precis under.
Om och om igen!
Självklart kan alla drabbas av problem. Speciellt mot underleverantörer om man är störst i världen och inte pga volymer kan ha en och samma underleverantör för likadana komponenter.
Frågan är hur man hanterar problemen för kunderna. Erfarenheten säger att Toyota sköter detta smärtfritt för kunden. Vilken annan biltillverkare skulle ha råd att göra denna typen av återkallningar?

#1
peter
2010-01-30 16:47

Ni som åker Toyota och säger att det aldrig är något fel på era bilar...ska ni inte åka in till er verkstad och få detta FELET åtgärdat?..Eller är det inget fel enligt er....för en Toyota kan det inte va nåt fel på??? Visst kommer Toyota fixa detta..för INGEN tillverkare har råd att INTE fixa felet. Det som man kanske mest ska tänka på är väl att förmodligen har Toyota känt till detta sedan 2007...men inte brytt sig förrän nu...är det att ta ansvar för sina kunder?

#1
Pär
2010-01-30 17:06

Jag tror definitivt inte att Toyota känt till detta felet sedan 2007. Självklart hade man då direkt varit på sin underlevarantör av den här komponenten redan då och fått den åtgärdad. Att återkalla flera miljoner bilar under den värsta finanskrisen på 100 år och med en rejäl förlust i bagaget är ett bevis på att man inte skulle mygla med den här typen av ärenden. Flera andra tillverkare tex Volvo valde att anonymt åtgärda problem på sina bilar vid nästa servicebesök istället för att återkalla publikt.
Självklart kalla alla bilar drabbas av fel. Min Toyota Corolla 2004 kunde jag tex inte fälla passagerarsätet på så det FELET fick jag åtgärdat hos Toyota. Självklart kostnadsfritt och medans jag väntade.

#1
peter
2010-01-30 18:28

Jodå, Toyota kände till några fall i USA redan 2007.
Det är inte så självklart tydligen ens för Toyota...detta imperium av goodwill.
Så det kanske e dags för fanatikerna att inse att även solen har sina fläckar.

#1
Who?
2010-01-30 20:40

Till "AE":
Ja, på tal om löjliga kommentarer var väl din en av dem. "Bilprovningen sa till min svärfar att de inte...", "Jag har kört Toyota i 10 år och har aldrig haft några problem. Min svärfar har kört i 30 år och har aldrig haft några problem...". Ja, snacka går ju.
Toyota är det bilmärke som mest av alla utför åtgärder i facket "Förbesiktningar". Det är ju klart som korvspad att detta också visar sig i Bilprovningens statistik. Problemet är att vi konsumenter INTE vet hur det faktiskt ser ut med Toyotas "felfrihet". Det enda raka är att förbjuda all form av t.ex. gratis förbesiktning (sådan förbesiktning som görs i samband med service strax innan en bil ska in på ordinarie kontrollbesiktning lär ju knappast gå att komma åt). endat på det här sättet blir Bilprovningens statistik värd något. Och framförallt får vi veta hur det verkligen står till med Toyotas kvalitet. Sämre, garanterat.
Till på köpet vet jag en försäljare på en Toyota-försäljning i Västra Götaland som tidigare jobbade på Volkswagen. Han har sagt rakt ut att man på Toyota gör vad som helst för att hålla kunerna nöjda - även om garantierna har gått ut. Det var skillnad som natt och dag mot Volkswagens sätt att hantera dylika situationer. Tacka f-n för att Toyota-kunderna är nöjda när de möts av detta imperium av goodwill!
Allting har sin förklaring1

#1
AE
2010-01-30 21:20

Det är väl fantastiskt att man gör vad som helst för att göra kunderna nöjda? Det är väl det allt handlar om? Förutom att man bygger världens mest felfria bilar. Jag säger inte att de är felfria. Men de anses höra till de mest felfria. Jag skulle dock aldrig ens fundera på att välja ett annat märke. Det här med förbesiktningar fattar jag inte vad du snackar om. Jag servar min Toyota 1 gång per år och besiktigar den. Alltid utan anmärkning vare sig hos verkstad eller bilprovning. Alltid till samma kostnad så jag ser inte problemet?

#1
Pär
2010-01-30 22:37

Det är lätt att bli fanatisk när något är så jäkla bra. Men för min del finns det två varumärken som inger förtroende. Det är Toyota och det är Sony. Men självklart har även solen sina fläckar. Det är mekaniska och elektroniska produkter vi pratar om. Är själv civilingenjör och jobbar med dessa saker dagligdags, allt kan gå sönder så är det bara.

#1
Simon
2010-01-30 22:45

WHO du bjuder själv på sanningen, köper man en toyota så kan man vara säker på att bli bra behandlad, förbesiktning har jag inte fått på min Rav4 men den gick igenom utan anmärkning ändå....:)
Är ju även lyckligt lottad att äga en Celica GT från 1975 och den hadde inte varit i trafik på 11 år.....
2 anmärkningar, läckande avgassystem (vilket jag redan visste) och höger strålkastare för låg....! På en Toyota från 1975....:)
Finns en orsak att jag inte har någon anledning att byta märke, en dam för mig som skulle byta torkarblad på sin Corolla..... Va, följer ni med mig ut och byter...? Jag har haft Renault innan och så har dom aldrig gjort....
Det är Toyota det....:) Kunden är det viktigaste och en mycket nära vän jobbar på Amring som är grossiter på fälg och däck, vad är det med Toyotahandlarna frågade han mig en dag.... När jag åker runt och besöker handlare så finns det inga så trevliga som Toyotas handlare....?
Ett annat exempel, Toyota och Peugeot säljer ungefär lika många bilar där jag bor i Hässleholm.... Peugeot har 7 mekaniker i verkstaden, Toyota 2....;) det säger allt...!

#1
Who?
2010-01-30 23:04

Till "AE":
Gör du dig dum? Vissa bilmärken skickar ut särskilda inbjudningar till gratis eller näst intill gratis så kallade förbesiktningar. där de strax före den ordinarie besiktnignen gör en förbesiktning. Eventuella fel som då visar sig åtgärdas och bilen går sedan igenom. Detta ska förbjudas, eftersom Bilprovningens statistik blir värdelös.
Till "Simon":
Att Toyotas kunder är nöjda till viss beroende på ett ovanligt generöst bemötande gör bedömningen av Toyotas faktiska kvalitet än svårare, eftersom det "psykologiska gillandet" felaktigt också spiller över oproportionellt positivt på vad kunderna anser om den faktiska kvaliteten. Ett bedövande positivt bemötande gör som bekant att faktiska fel upplevs som "mindra väsentliga" än om fallet varit omvänt.
Basta.

#1
S-E S
2010-01-30 23:55

Heja YOKÅTA, håll dig på mattan så du inte får "pedalen" i kläm.

#1
Conny Karlsson
2010-01-31 07:07

WHO. Har det blivit för krångligt för dig att skriva på Teknikensväld nu med deras nya inloggningssystem för att motverka massa onödiga kommentarer. Precis som Rabe brukar skriva på TV att du vrider och vänder på allt in absurbdum. Så gör du här också nu! Att Toyota inte skulle ha kvalitet......hör du hur dumt det låter? Du påstår att kunderna är nöjda för att verkstaden gör allt för att du ska bli nöjd. Att de skruvar ihop bilen som fabriken misslyckats med att göra ungefär......hör du hur dumt det låter? Det är klart som korvspad att Toyotas kvalitet på bilarna är grunden till att kunderna är nöjda, nöjdare än Mercedes kunder, bla här har du en. Sedan kommer den utmärkta servicen hos Toyota med trevligt bemötande och att man lyssnar på kundern! Här har MB mycket att lära.
______________________________________________
Du snackar om förbesiktning. Det har jag inte fått någon enda gång eller gjort. Däremot vet jag att mina föräldrar fick det på en Corolla i slutet 70 början av 80 talet, så det var en tid sedan........men visst förekommer det. Men det är nog av märken som vill försöka förbättra sina resultat upp till Toyota nivå när bilarna i grunden inte är så bra som Toyota tex MB.
______________________________________________
Jag bytte bort min sista MB just på brist på bemötande av MB pga rost som du väl känner till på MBs kvalitetsbilar, därför bytte jag till Lexus. Snacka om klass skillnad både vid försäljning och bemötande på verkstad. Jag kontaktade Boo Wennerberg Vibilägare då en bekant också drabbads av rost på sin MB. Det blev en artikel i Vibilägare. Detta var bara början på en långrad av artiklar om MBs rostproblem i Vibilägare. Men detta har jag berättat för dig förut bla på TV. Men då anklagade du mig för att sett till att andrahandsvärdet för MB ägare raseras ! Du menade då att jag alltså skulle ha hållit tyst om problemen ? Alltså sticka huvudet i sanden och inte tala om det ? Precis så brukar ju MB göra när det blir problem, så du har gått i den rätta skolan.
MB borde gå i skola hos Toyota/Lexus hur man bemöter kunder. Och har jag problem oavsett märke så talar jag om det och håller inte tyst ! Jag har berättat om gnisslande bromsar, vilket kanske är ett litet problem i sammanhanget. Men ett allvarligt problem för mig som varit Toyotaägare i många år, då jag tidigare faktiskt aldrig blivit drabbad av något speciellt fel. Men de bilarna har varit Japantillverkade. Enligt mig kommer dessa "allvarlliga" problem när man använder sig av europeiska underleverantörer som Bosch till bromssystemet på våran Auris som jag berättat om tidigare. På Toyota byggda i Japan används Denso (tidigare Nippon Denso) då jag aldrig tidigare haft problem med gnisslande bromsar. Sedan nu detta med gaspedalerna kommer det problem med en amerikansk leveratör som man haft sedan 2005. De levererar tydligen även till Europa och bla våran Auris. Så jag kommer väl få ett brev från Toyota de närmaste veckorna att bilen ska in för kontroll och ev byte av komponent som ska ta några minuter, vad jag läst mig till hittills. Dock är det Toyota som får ta smällen då man godkänt det underleverantören levererar. Men för mig är det konstigt att problemen dyker upp mer eller mindre då man använder sig av andra underleverantörer än japanska. Verkar som man är på nedgång pga detta och kanske snart är på samma låga nivå som andra tillverkare (europeiska, amerikaner)när de får samma underleverantörer. Och då kommer fler problem än tidigare. Så börja bygg bilarna i Japan igen Toyota, det är ett önskemål. Men det är bara en utopi att det ska ske.
______________________________________________

Sedan försöker du vända detta till att Toyota har brist på kvalitet och att man därför är så generösa och trevliga på verkstäderna. Det är precis tvärtom ! Har man bra kvalitet på bilarna, så orkar personalen vara extra trevlig mot kunderna som kommer in och kan lägga extra krut på dom. Istället för att all kraft ska gå till a

#1
Conny Karlsson
2010-01-31 07:16

Who. Här kommer fortsättningen.
______________________________________________
Istället för att all kraft ska gå till att försvara bristerna bilen har i långa argumentationer med kunden varför man inte tar det på goodwill/garanti, det som kunden menar är ett fel som tillverkaren ska stå för. Så är det hos många andra märken. Men här försöker du vända det till precis tvärtom mot vad det är i verkligheten. Hör du inte själv hur dumt det låter ?!
______________________________________________

#1
peter
2010-01-31 11:07

Toyota har godkänt det underleverantörena levererar. Då är Toyota nöjda med den kvaliten. Vad är det som är svårt att förstå? Toyota har godkänt gnisslande bromar från Bosch, och gaspedaler från USA. Sen får Conny det att låta som det är en glödlampa som ska bytas(en komponent..) . Är nog en viss skillnad på gnisslande(allvarligt enligt conny) bromsar och en gaspedal som kan fastna.
För övrigt kör jag VW och har inga gnisslande bromsar eller fastnande gaspedaler....betyder det att det sitter japanska komponenter i bilen då???...hehe

#1
Conny Karlsson
2010-01-31 13:05

Peter.
Du vet vad VW har som mål ! Attt först nå Toyotas kvalitet.
Och sedan ska man bli störst i världen med alla sina märken i bagaget innan 2018. Läs länken nedan.
______________________________________________
http://www.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-är-vårt-mål/
Läs vad VWs chef har som mål. Och VWs kvalitetschef. Hehe........här kommer erkännandet direkt från chefen vilka som är bäst........och vilka som leder kvalitetsracet......och vilka man ska följa för att nå dit man vill. Behöver man säga mer.........Hehe.
______________________________________________
Sedan hade Skoda och även VW problem för några år sedan med just Bosch som levererar bromsarna att de inte tog när du bromsade. Eller har du glömt bort det? Eller förträngt?
Ofta hände det vid snöslask. Så ja vi kan konstatera att du inte har delar/bromsystem från japanska Denso. Så fina delar har inte VW råd till att sätta i sina bilar. Toyota är tvingade till att ha europeiskt tillverkade delar i viss procent för att bilarna som tillverkas i Europa ska räknas som europeiska bilar av EU, tyvärr skulle jag vilja säga. Du ser ju nu drabbas Toyota som vilket annat europeiskt märke som helst. Dock i mindre utsträckning än dessa än så länge. Och fortsätter detta kan det skada Toyotas rykte.
______________________________________________

#1
peter
2010-01-31 18:03

Jag konstaterar att mina bromsar ej gnisslar....är det möjligt med ej japanska delar???
Jag har inte glömt VAG.s bromsproblem 99-00...jag hade själv en Passat då så jag vet mycket väl hur det funkade...eller inte funkade..
Läste förresten i en annan tidning att Avensisägare av den senaste modellen hade mer att klaga på att än de ägare av den gamla Avensis.. Är det ett tidens tecken? Tror att 82% var nöjda med den nya...som jämförelse, i samma tidning så hade de med VW Tiguan...där var siffran nöjda mycket högre...har VW redan gått om Toyota vad gäller kvalitet. Verkar så.
Om man ska tro ägarna av de senaste modellerna.
Förresten Conny....du har en Auris eller? Vad e de för färg på den? Mötte en sån idag med vinge o sånt monterat, är ju inte så vanligt så min första tanke var: Är det Conny K? hehe. Det var ett släp tillkopplat.

#1
Conny Karlsson
2010-01-31 18:59

Peter.
Ja, det är ju det jag säger och sagt flera år att Toyota bilar byggda i Europa med delar från europeiska underleverantörer är sämre än japanskt byggda Toyota. Där har du anledningen till att kvaliten sjunkit enligt mig det har jag sagt hur många gånger som helst utan att någon verkar fatta.
Det jag säger är att europeiska bilar är sämre än japanska, vilket också alla undersökningar säger om man inte har läsförståelse problem. Dock är europeiskt byggda Toyota bättre fortfarande än europeiskt byggda bilar (märken). Men fortsätter det så här så kan det spilla över på Toyotas goda rykte. Vet inte hur många gånger man ska behöva skriva för att folk ska fatta. Tala gärna med Toyotamekaniker om skillnaden mellan japan och europeiskt byggda Toyota. De är inte dåliga men den sista hundraprocentiga kvaliten som de japanskt byggda når man inte. Och det är min erfarenhet också.
________________________________________________
Förstår att du läser AMS. Jag har rapporterat där om de problem jag haft med våran Auris. Men jag skulle tro att deras underlag av läsare som äger Auris och Toyota överlag är ganska klent. Man kan fråga sig hur tillförlitligt det är med detta underlag. Och det har jag blivit lovad av Mikael Åhman för länge sedan att man ska få se hur stort underlaget är. Men det får vi tydligen fortfarande vänta på. (Underlaget är nog väldigt klent, därför presenteras det inte)
________________________________________________
Peter om du tror att VW är bättre än Toyota så får du tro det. Och fortsätta köra VW. Vi får väl se hur bra VW är i årets Autoindex som har betydligt större underlag av ägare som rapporterar om sina bilar ifrån hela norden. Där får du svaret om VW gått förbi Toyota i kvalitet. Men det tvivlar jag starkt på. Men drömma kan man ju.....Hehe.

#1
peter
2010-01-31 19:26

Jadu Conny, var o en blir salig på sin tro.
Jag har haft ett flertal VW och visst har det funnits grejer som inte har fungerat. Men den nuvarande har jag haft i 2,5 år och det har inte varit en enda grej som inte har funkat. Helt enkelt 100%ig. Så min uppfattning är att VW är på rätt väg helt klart.
Om de är på Toyotas nivå(vad det nu är) det vet jag inte. Men så länge den bilen jag har fungerar utan några som helst problem så är jag mycket nöjd.

#1
AE
2010-01-31 20:56

Till WHO: Jag har då aldrig fått någon kallelse till förbesiktning under 10 års tid och har aldrig hört talas om det. Frågade runt lite bland bekanta som nästan alla är Toyota ägare och ingen hade fått något sådant. Som sagt jag servrar 1 gång per år och inget annat. Så tills den dagen jag får en sådan kallelse så ser jag dina kommentarer som skitsnack.
Vad gäller VW så är förtroendet inom vår bekantskap på havets botten. Båda grannarna på landet har golfar av årsmodell 2002, ingen av dem startade under mellandagarna då det var rejält kallt. Fick komma med Toyotan och startkablar. Efter väldigt lång tid kom en av dem igång men då fungerade inte kupefläkten längre.
Den ena golfen var på 4 olika VW verkstäder i ca 3 månaders tid utan att man kunde laga problemet med att bilen alltid stannade när det regnade!! kul bil att äga? En kollega på jobbet köpte nyligen en ny golf av 2009 års modell och den hade vatten i bagaget efter ett skyfall!
Nä, VW skulle jag aldrig köpa eller rekommendera.
Blir en ny Avensis Premium Automat som nästa bil.
Läste nu att även Ford använder samma krånglande komponent ifrån samma underleverantör (CTS) så även de måste återkalla bilar för att förhindra låsta gaspedaler. Alltså fler än Toyota som godkänt denna komponenten.

#1
Conny Karlsson
2010-01-31 21:00

Blir du salig på din tro? Det är möjligt, men jag håller mig till fakta vad bilarna levererar. Sedan att Toyota är med i toppen av alla kundnöjdhetsundersökningar gör ju inte saken sämre. Utan bekräftar att man inte har helt fel i sina erfarenheter av märket. Men antagligen har väl dessa undersökningar som VIBs Autoindex fel att Toyota är bättre än VW eftersom du har din tro......ja , jag säger då det.......Hehe. Dags att prova Toyota.......innan man uttalar sig.

#1
Jupps
2010-01-31 21:05

AE: Haha, det du påstår är ju rent kvalificerat skitsnack. Snacka om Toyota-propaganda xD Att golfar inte skulle starta i kallt väder och ovanpå så kryddar du på med att dom sen skulle gå sönder 24/7, nu får du ge dig. Tror du alla här e dumma i huvet eller?
------------------
http://ditv.se/tv/video/clip/2010-Jan-29_ N-TOYOTA-2010-01-29
------------------
Men såklart alla andra har fel och ni har rätt. Era bilar har ju allldrrigggg några problem och har aldrig haft heller.... :)

#1
Who?
2010-01-31 21:07

Till Conny Karlsson:
Vem "Who?" är på Teknikens Värld vet jag inte, men vi är inte samma person.
Men efter att ha titta på Teknikens Världs hemsida ser jag trots allt att "Who?" där skriver rätt ofta - även efter det att den nya kommentarsfunktionen togs i bruk.
Men åter till denna artikel. Du skriver: "Du påstår att kunderna är nöjda för att verkstaden gör allt för att du ska bli nöjd." Japp, precis så är det. det är enkel och smart psykologi! Du fortsätter: "Sedan kommer den utmärkta servicen hos Toyota med trevligt bemötande och att man lyssnar på kundern!" Ja, där slog du själv fast ovanstående faktum och det jag var inne på tidigare. Du fortsätter: "Snacka om klass skillnad både vid försäljning och bemötande på verkstad." Japp, där är det igen!
Förbesiktning förekommer ofta. Denna typ av delundanröjande åtgärder skall förbjudas, eftersom Bilprovningens statistik blir skev.
Avslutningsvis: När det gäller Mercedes fick dom problem med i praktiken en enda modell, 210:an. Men du får det att låta som varende Mercedes i varje serie rostar sönder och samman. Vet hut! Om du ids läsa under rostskyddsbedömningarna här ovan ser du att Toyota - och alla asiatiska märken - överlag får 2:or i bedömningen, vilket innebär underkänt. Till och med Mercedes håvar in 4:or på löpande band. Skärp dig, tunnelseendenisse.

#1
AE
2010-01-31 21:07

Till PETER: 2.5 år? Skulle de vara något? Den är inte ny antar jag? Farsan har en Camry Aut av 1992 års modell som fortfarande har sitt orginal avgasrör. Han har aldrig bytt något som inte ingår i servicen. Likadant med vår corolla av 2004 års modell. Aldrig bytt något och har aldrig haft några problem.
Bilprovningens motsvarighet i Danmark visade att Avensis var den enda mellanklassbilen som efter 8 års tid klarade sig utan anmärkningar. Kvalitet visas efter en längre tid. Alla bilar skall väl vara felfria under nybilsgarantin dvs minst 3 år?
Återkom när bilen är 8 år så får vi se om du är lika nöjd. Jag hoppas det men tvivlar på det.

#1
peter
2010-01-31 21:13

Då jag inte har ägt bilen mer än 2,5 år kan jag omöjligt uttala mig om hur den funkar om 10 år.
Men man får väl se om gaspedalproblemet är det enda med Toyota.. det kanske lurar fler livsfarliga fel nånstans. I jakten på profit så drar sig Toyota inte för nåt...

#1
Volvo RWD
2010-01-31 21:24

Nästa problem för Toyota tror jag blir rosten. Efter att ha läst VIBs kommentarer om Toyota Prius med EXTRABEHANDLING (rostskydd alltså) efter 20 000 mil så är jag helt övertygad om att när Toyota tog bort extrabehandlingen så gjorde dom ett stort misstag.

#1
Simon
2010-01-31 22:51

Volvo rwd, rosten lär inte vara ett bekymmer, dels får du 12 års garanti och eftersom Toyota är frikostiga om det skulle uppstå nån rost så kan man vara trygg.... en bil som är mer än 12 år gammal får rosta...:)

#1
Volvo RWD
2010-02-01 00:53

Simon: Nja karossen är det nog inga problem med. Det är mest undertill som problemen förmodligen kommer att ligga. Bilar får rosta undertill när dom är 12 år gamla (ytrost) dock inte i karossen tycker jag. Faktum är att den Priusen är 10 år gammal och har en hel del rost, hur blir det med dom som inte har någon extra behandling? Osynliga rostskydd tror jag inte heller på som man inte kan känna/se. Lite överilat att alltid lita på att man får allting på garantin vad det än gäller. Spelar ingen roll vad än conny säger.
-------------
Här diskuteras det lite om det..
http://www.daft.t.se/konferans/showpost.asp?id=11940

#1
Volvo RWD
2010-02-01 00:54

https://www.flashback.org/t627998
---------------
"Jag arbetar på toyota och kan säga att toyotas rostskydd är riktigt dåligt, de behandlar faktiskt inte dörrbalkar och dylikt. Svensk Bilvård är ett stort svenskt företag som faktiskt har fått väldigt bra kritik. Ja tog själv en kontroll där för nått år sedan, där fick ja papper på att de va något slarv från ford (som ja hade då) och så fick ja en behandling helt gratis på garantin"

#1
Volvo RWD
2010-02-01 00:58

http://www.familjeliv.se/Forum-5-272/m47994887.html
--------------
"Kexiga, alltså rostiga - när rosten florerar så att falsad plåt fläker ut sig.
Toyota rostar ofta friskt ifrån insidan och ut, det syns mest undertill.
Många Toyotaägare kör omkring i väldigt rostiga bilar utan att tänka på det för det syns inte lika uppenbart som på fabrikat med en lägre kvalité på lack och finish."

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 08:44

Who?. Det är precis samma Who som figurerar på TV, försök inte ! Du försvarar Mercedes med kraft och när inte argumenten räcker till så kommer personangreppen "tunnelseendenisse". Precis så argumenterar Who? på TV och fått baxning av Mattisa Rabe på Teknikens Värld. Klarar du inte att hålla dig till fakta när du diskuterar bilar här så föreslår jag direkt nu när du kommit hit att du försvinner med en gång. Detta gör du för att TV gjort det svårare att kommentera deras artiklar, då kommer du hit. Och du är antiToyota.
_______________________________________________
Du svarade inte på min fråga om att jag tog upp MBs rostproblem med Vibilägares Boo Wennerberg och att det blev en artikel av det. Jag skriver det samma igen.Jag kontaktade Boo Wennerberg Vibilägare då en bekant också drabbads av rost på sin MB. Det blev en artikel i Vibilägare. Detta var bara början på en långrad av artiklar om MBs rostproblem i Vibilägare. Men detta har jag berättat för dig förut bla på TV. Men då anklagade du mig för att sett till att andrahandsvärdet för MB ägare raseras ! Du menade då att jag alltså skulle ha hållit tyst om problemen ? Alltså sticka huvudet i sanden och inte tala om det ? Precis så brukar ju MB göra när det blir problem, så du har gått i den rätta skolan.
Jag vill med detta påvisa att du inte är seriös alls i ditt snack.
_______________________________________________
Att du försvarade MB med sådan frenesi som du gjorde i din sista insändare avslöjar dig att du är den "riktiga" Who? som håller till på TV. Att du sedan på slutklämmen kom med person angrepp AVSlÖJAR ALLT.
_______________________________________________
Att man kan nöja sig med ett märke som MB när det finns märken som Lexus. Det avslöjar att man inte vågar prova att äga märket. Du är helt fast i MB (ja, jag vet hur det var att vara MB ägare) man ville inte tro att det fanns något som var bättre än MB. Men när bilarna rostade bort då började man fundera hur det verkligen ligger till. Och när man då går till MB och får det bemötandet man fick så säger det allt om ett företag vilken inställning de har till kunden. Att du är en trogen kund är inte värt ett sk-t. MB är totalt ofelbara och får vi ett bekymmer så sticker vi huvudet i sanden, den inställningen har man. Och det har du också Who? !
_______________________________________________
Jag skulle alltså enligt dej varit tyst och inte sagt något till Vibilägare om MBs rostproblem så det kom upp i dagen!? För då drabbas alla MB ägare av dåligt andrahandsvärde? Vill de inte ta ansvar för sina undermåliga produkter så får de väl ta konsekvenserna av det. Här kan man verkligen tala om likheter med Harrisburgolyckan........
Det är bara när det gäller Toyota eller andra märken som man ska tala om när det blir problem enligt dej Who? Är det seriöst?
_______________________________________________
Att ett märke som MB inte når upp till Toyota nivå i kundbemötande och kvalitet är skrämmande när man "vill" vara ett prestigemärke eller enligt mig "VAR" ett prestigemärke. Det som är prestige för mig idag är Lexus med en långsiktig kvalitet som MB inte ens kommer i närheten av.
_______________________________________________
Ska bli spännande att se var "prestigemärket" MB hamnar i Autoindex i år med sina nöjda kunder. Man når inte upp till varken BMW,Toyota, Subaru, Honda det kan jag slå fast redan här och nu. Tre "simpla" japanska märken före "stjärnan" ifrån Tyskland, det måste vara ett nederlag........för att inte tala om att vara efter BMW.

#1
Jägaren
2010-02-01 10:46

Conny Karlson:
Har du en skruv lös?

#1
Who?
2010-02-01 10:54

Jag kommer att byta signatur. Jag har inte lust att bli indragen i något tjafs. Dock måste jag konstatera att Conny Karlsson beter sig smått hysteriskt.

#1
Simon
2010-02-01 12:05

Volvo rwd, det var ju riktigt seriösa källor du hänvisat till, totalt okunniga omn vad ett rost´skydd är, att påstå att de är obehandlade, de är ju byggda med Galvaniserd plåt...!
Bättre källor tack.......

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 13:32

Who? Jag förstår om du byter namn, men vad hjälper det? Du har inga andra argument att komma med mot det jag säger. Men tala gärna om vilket namn du byter till, kanske du borde använda ditt riktiga namn så du står för vad du skriver, man för sin hatt. Då kanske det skulle bli en mer seriös diskution här. Hoppas att den nya kommentars funktionen under artiklar och forumet som VIB har på G blir mer kontrollerande vad som skrivs. Att VIB kommenterar det som skrivs som fakta eller ej, eller bara hopdiktade historier/sagor. Det skulle jag välkomna.
________________________________________________
Beter sig hysteriskt. Ja, det värsta är ju när man vet hur en person är med och förstör när man försöker diskutera något sånär seriöst. Och man vet hur det kommer att sluta när inte argumenten räcker till. Men byt namn du det blir "säkert" bra. Det bästa vore nog om du behåller ditt namn för då vet man var man har dig.
Svara gärna på hur MB beter sig med rostskador, och när jag kontaktade Vibilägares Boo Wennerberg så var ju det fel enligt dig. För du fick ett lägre andrahandsvärde på bilen, så långt tänkte du. Inte på alla andra ägare som står deär med upprostade bilar.......är inte det väl egoistiskt? Oframförallt är det seriöst? Om det varit något annat märke har du resonerat lika då?

#1
TJ
2010-02-01 13:54

Men för @£%§ Conny Karlsson. Förstå att folk tycker olika, gäller även bilar. Va inte så f-b självgod och tro att ditt ord är lag. Du efterlyser en seriös diskussion, men det går inte att diskutera med en fanatiker, punkt slut!!

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 16:15

TJ. Kom med argument som håller då. Vissa på fakta, källhänvisning. Men ingenting får man från tex dej. Visst du kan tycka. Men behöver det vara en sanning för det? Börja med fakta och källhänvisning så ska jag diskutera med dig om du kan visa att du är seriös. Men de flesta klarar inte det för de har ingenting att komma med , inte du heller verkar det som.

#1
TJ
2010-02-01 16:49

Conny Karlsson -andras argument biter inte på en "rätt-trogen". Diskussion med dig är därför meningslös. Du kastar en massa skit omkring dig, t.ex. att folk har dålig läsförståelse. Det är ju du som skriver som en kratta.

#1
Volvo RWD
2010-02-01 17:23

Simon: Nja, en av dom påstod att han jobbade på Toyota tex. Galvanisering är inte tillräckligt för att utgöra ett fullgott rostskydd, ett par tråkiga stenskott så är rosten ett faktum. I skåne här så nu i somras så lagade vägverket vägarna med massa stenar som stänkte upp i underedet/hjulhusen även om du körde i 10 km/h. Inte så bra om man inte ens har ett slitskydd då, bara som ett tråkigt exempel. Allt talar emot för att man kommer att få problem. Speciellt om man ska köra många mil. Också en anledning till att kanske inte köra dom som taxibilar.

#1
Volvo RWD
2010-02-01 17:38

Rost - Ett växande problem http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14828

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 18:12

TJ. Hittills har jag inte sett ett endaste vettigt argument från din sida. Inte en endaste källhänvisning, fakta har du kunnat visa på. Gör det och kom igen sedan. Förstår du vad jag skriver?

#1
TJ
2010-02-01 18:43

Conny Karlsson- men människa , vart vill du komma? Är det att Toyota haft otur som anlitat dåliga underlev. (utanför Japan), samtidigt som andra tillverkare som haft dåliga, kanske t.o.m. samma leverantör, tillverkar skitbilar? Jag menar, det kan ju faktiskt vara så att fel på andra märken också beror på undermåliga produkter från underleverantörer, precis som du vill påskina i fallet Toyota. I förlängningen finns det ju i så fall inga dåliga bilar, bara dåliga underleverantörer. Fattar du? Om inte, fundera en runda till.
Om det är Japaner som folkslag i allmänhet du vurmar för (ibland kan man faktiskt få den uppfattningen), förpestar du fel medie. Då passar typ "Vetenskapens Värld" bättre, utan att för den skull förringa den skriften.

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 19:25

TJ. Läs vad jag skrivit från början i mina insändare. Om du läst där ordentligt så ska du se att jag kritiserat och berättat om de fel vi har haft på våran Toyota Auris vi kör just nu. Och att vi upplever kvaliten som sämre mot tidigare.
____________________________________________
Vart vill du komma? Att Toyota är sämre än andra? Nej de är betydligt bättre än enligt min erfarenhet och tydligen efter andras också om vi ser till Autoindex. Dock tycker jag att det är mer småfel som inte existerade förut när bilarna var japan tillverkade. Kanske har japanen en helt annan inställning till sitt arbete också än vad vi har här i Europa.Ska bli spännande att se årets resultat om det skett en förändring för Toyota. Jag tror det! Jag har nämligen skrivit där om våra erfarenheter att det skett en försämring. Dock inte lika dåliga som europeiska bilar än. Förstår du vad jag skriver?

#1
TJ
2010-02-01 19:49

Conny Karlsson -om jag förstår vad du skriver? Nja, kanske. -"Nej de är betydligt bättre än enligt min erfarenhet"- låter dock lite kryptiskt. Ha de´bra med din Yaris.

#1
TJ
2010-02-01 19:52

Förlåt Conny. Auris kanske det skulle vara. Bara för att undvika missförstånd.

#1
Conny Karlson
2010-02-01 20:20

TJ. Jag frågar om du förstår vad jag skriver för du påstod tidigare längre ner här att jag skriver som en kratta. Därför frågar jag så det inte ska bli något missförstånd. Remember?
____________________________________________
Ja, enligt mina erfarenheter mellan drygt 50olika bilar av varierande märken så är fortfarande Toyota bland dom bästa. det är inte det minsta kryptiskt för mig. Och ser jag på alla undersökningar,bilprovningsresultat etc verkar det som om flera har samma erfarenheter. Förstår du vad jag skriver?

#1
TJ
2010-02-01 21:46

Hjälp!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.