Bild
Nästa artikel

Prius bromsar kan sluta fungera

Nyheter

Först var det golvmattor, därefter gaspedaler - och nu bromsar. Toyota har fått en mängd klagomål om bromsproblem hos modellen Prius.

Toyota tycks vara fast i en nedåtgående spiral just nu.

De senaste veckornas miljonåterkallningar över hela världen följs nu upp av ytterligare problem.

Gäller Prius
Den här gången gäller det den senaste generationens Toyota Prius som lanserades förra året.

Det är den japanska regeringen som beordrat Toyota att undersöka ett möjligt problem med bilens bromsar.

Enligt klagomål som Toyota fått har bromsarna tillfälligt slutat att fungera vid låga hastigheter, särskilt vid halt väglag.

Oklar omfattning
Uppgifterna om problemets storlek är oklara och skiljer sig mellan olika källor.

Enligt en talesperson för Toyota har företaget fått in "dussintals" klagomål från återförsäljare i Japan och Nordamerika sedan slutet av förra året.

Men enligt den japanska nyhetsbyrån Kyoda har den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA fått över 100 rapporter om problemet.

Höna av fjäder?
Ytterligare en nyhetsbyrå, Dow Jones Newswires, uppger att omfattningen är 13 klagomål som kommit in under de senaste två månaderna.

Nu återstår det att se om problemets proportioner är av verklig betydelse, eller ifall den senaste tidens uppmärksamhet kring Toyota förstorat omfattningen.

Diskutera: Hur bedömer du Toyotas kvalitets- och säkerhetsarbete?
Taggar: Nyheter
Prius bromsar kan sluta fungera

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-02-03 12:25

Egentligen spelar det väl inte så stor roll om det är 13 eller 100 klagomål eftersom felet är så allvarligt.
Men samtidigt är det tydligen "inne" att hitta fel på Toyota nu och det ska bli intressant att se vart det leder.
Men det här är ju underligt:
"Enligt klagomål som Toyota fått har bromsarna tillfälligt slutat att fungera vid låga hastigheter, särskilt vid halt väglag".
Gäller det här amerikaner så är jag inte förvånad.
Har man sommardäck på så fungerar nog inga bromsar i halt väglag!

#1
Kopierat!
2010-02-03 14:44

Läste i DagensIndustri, gårdagenstidning, att Toyotas kvalitetsproblem har ökat med 80%!!! sedan 2007.Kvalitetsproblemen är så många och djupa att de tror att den sk. kvalitetsstämpeln knappt är "synbar" numera.

#1
Anders
2010-02-03 18:10

Garanterat inge fel på bilen då den är byggd i japan,måste bero på förarna.

#1
LH
2010-02-03 18:11

Visst det är inte bra med fel på bromsar. Men 100 klagomål på 1 500 000 bilar är inte så otroligt mycket. Körde Saab tidigare (E85) och om jag inte missminner mig så blev alla 95 återkallade pga att den bakre bränslepumpen gick sönder.

#1
Saabnisse
2010-02-03 19:02

LH
Det är väsentligt allvarligare med bromsfel än ett fel på bränslepumpen.
I det första fallet går det inte att stanna, i det andra står man redan.

#1
Bengt
2010-02-03 19:12

Det kanske är samma problem som VW Passat hade på 1998 års modell. Då var det fel material i bromsbackarna som kunde få en beläggning som tog bort bromsverkan. Jag råkade ut för det flera gånger innan de bytes på garanti. Väldigt obehagligt att uppleva även om det int orsakar olycka.

#1
Jägaren
2010-02-03 19:14

Saabnisse: Helt rätt konstaterande.
Anders: En så genomkorkad kommentar.

#1
Skuggan,,
2010-02-03 19:46

Vilken Tur man köpte Mitsubishi Galant. Besöker verkstad bara när det är tid för service! ( Made in Japan )

#1
Toyota
2010-02-03 20:01

Vänta ett tag så får ni veta orsaken till Toyotas verkliga problem. ELEKTRONIKEN.

#1
Volvo RWD
2010-02-03 20:23

Toyota: Vet du något som inte vi vet?

#1
Anders
2010-02-03 21:16

Jägaren det var ironi,det finns en viss person här som anser att japanska toyor är felfria.

#1
peter
2010-02-03 21:21

Läste att felet har uppstått i LÅG hastighet....ok, man har väl inget val om man kör Prius..?
HÖG hastighet + Prius finns inte. Hehe(ironi)

#1
Erik Johansson
2010-02-03 22:11

Öhhh!
Ni glömde (i artikeln) att ta upp. Att det skett
olyckor med personskador, både i USA och Japan.

#1
Carl
2010-02-03 22:30

Verkar som att de som tidigare försvarade Toyota in till döden helt plötsligt försvunnit med sina kommentarer...undra vad det beror på. ;)
Tråkigt att det blivit så för Toyota. Viktigast att inga personskador uppstår. Vad jag kan utläsa av artikeln står det att den japanska regeringen krävt en utredning, alltså har det hänt incidenter även i Japan.
Var uppmärksamma ni som kör Toyota, så ni klara er ifall bilen överraskar er.

#1
VROOM!
2010-02-03 22:31

Hmmmm
Tror inte att Toyota har fler kvalitetsproblem än jänkebilarna - men eftersom det går dåligt för amerikansk bilindustri så är det klart att jänkarna har ett intresse av att svartmåla Toyota så mycket det går! Allt för att rädda de egna jobben.
Fullt mänskligt beteende.

#1
Lars
2010-02-03 23:39

Kanske en anledning till att köpa en Saab istället.

#1
Jägaren
2010-02-04 09:33

Anders:
Ok, jag ber om ursäkt =)

#1
Tobias
2010-02-04 10:46

Inget fel på bromsarna på prius, det är några amerikanare som vill tjäna pengar på detta. Det dom försöker påstå är ett problem är detta: När du bromsar i låg fart används endast generativ "elbroms" på framhjulen (bromsskivorna används inte), om esp´n samtidigt griper in pga halt underlag, så kopplar bilen om från generativ bromsning till skivbromsarna, det kan upplevas som lite ojämn broms under 1 tiondels sekund. Det handlar om pengar och smutskatning. Detta påstådda "problem" har alla prius haft sedan 1997 och nu plötsligt så är det ett stort problem ;-)

#1
Dan
2010-02-04 11:27

Pratar vi tunn ishinna/fuktiga och kalla skivor i temperaturer från nollan och neråt som kan vara fallet när bilen stått fuktigt ett tag? Är inte alla bromsar lite sämre innan man "tryckt till" en gång? Efter biltvätt rekommenderas man ju att provbromsa av en anledning antar jag och så har det varit så länge jag kan minnas. Amerikanerna har egenintressen i detta precis som Toyota som vill sälja alldeles för många bilar.

#1
mctar
2010-02-04 11:52

Toyota har kränkt många bilar pga amerikanernas skrotpremie (man kanske får en premie för att köpa skrot??) och nu skall amerikanska bilar exkluderas från en skrotpremie i Japan. Detta kanske inte faller i god jord i USA?

#1
B
2010-02-04 12:48

Kanske blir så om man släpper atombomber över tätbefolkade områden...

#1
PREVIA
2010-02-04 13:38

Biltillverkare som snabbt åtgärdar fel som visar sig efter en tid hos deras produkter får ibland gratisreklam, och biltillverkaren får en högre uppskattning av kunderna än den biltillverkare som har helt felfria produkter. Är det inte fler här som har den uppfattningen?
Det här gick Toyota ut med 25 november, 2009.
http://www.nhtsa.gov/portal/site/nhtsa/template.MAXIMIZE/menuitem.f2217bee37fb302f6d7c121046108a0c
Det lär gå åt en hel del av de ca: 40 miljarderna som Toyota satt undan för sådana här händelser.

#1
mctar
2010-02-04 13:52

kränkt=krängt

#1
tjabo
2010-02-04 17:53

Förstår inte riktigt hur man kan förklara att Japans regering kräver utredning med att Amerikanerna vill smutskasta Toyota??

#1
MT
2010-02-04 22:13

Om den japanska regeringen kräver en utredning så kan Toyota knappast ducka för detta. Att Toyota bara "vågar" att utsätta sitt märke talar ett tydligt språk att Toyota har problem just nu.

#1
Ihstar
2010-02-05 20:57

Dom där gulingarna kan helt enkelt inte bygga bilar! Allt dom klarar av är att kopiera utan att förstå!
Köp inte gulingbilar! Ned med japan! Död åt Kina!
Ischtar

#1
Tudor
2010-02-05 21:52

Re:Tobias
Samma problem på 80talet med ASEA eltruckar som skulle återladda batteriet när man släppte på gasen.
Funkar bra på sommaren men var förkastligt på vintern när hjulen släppte i halkan.
Finns även i dag på Diesel Hystertruckar m.fl. som motorbroms, inte bra när det är halt.
Går att stänga av i elektroniken, och bör göras över vintern.

#1
Samuel
2010-02-05 22:25

Ärligt talat gör det ngt om man inte kan bromsa med Toyotorna, eller om gasen fastnar i fullgasläge...?

#1
S. Hall
2010-02-06 01:24

Riskokarna har verkligen blivit sämre nuförtiden!
(Toyota, Nissan, Honda m.fl.)

#1
Benko
2010-02-08 19:41

Nollställ elktroniken med att göra bilen strömlös
på både 12V och hybrid sidan så är felet löst...
Enkelt och bekymmersfritt...
En otroligt nöjd PRIUS ägare av 2009 mod
Benko alias Bianko

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.