Bild
Nästa artikel

Toyota och Smart släpper ut minst

Nyheter

Toyota Prius 1.8 HSD ger lägst utsläpp bland bensinbilar och Smart Fortwo CDI släpper ut minst koldioxid bland dieslarna. Det visar årets upplaga av Nybilsguiden.

Konsumentverket presenterar nu den årliga Nybilsguiden.

Lista med 2 109 modeller
I Nybilsguiden återfinns alla vanliga personbilar som säljs i Sverige och information om dessa.

Bland annat har uppgifter om förbrukning, skatt och cirkapris samlats.

Guiden omfattar totalt 2 109 modeller.

Klicka här för att läsa Nybilsguiden 2010.


Nybilsguiden rangordnar också de bensin- respektive dieselbilar som ger lägst utsläpp av koldioxid.

Toyota och Smart i topp
På bensinsidan toppar hybridbilen Toyota Prius 1.8 HSD med ett CO2-utsläpp på 89 gram/km.

Toyota kniper även åt sig andraplatsen med modellen Toyota iQ 1.0 VVT-i.

När det gäller dieselbilar ger mikrobilen Smart Fortwo CDI det lägsta CO2-utsläppet, 86 gram/km.

Nära därefter följer Volkswagen Polo 1.2 BlueMotion med 89 gram/km.

Topplista, bensinbilar:

Klicka här för större grafik


Topplista, dieselbilar:

Klicka här för större grafik


Diskutera: Vad tycker du om Nybilsguidens topplista?

Taggar: Nyheter, Smart, Toyota

Kommentarer

#1
Fordonsutvecklaren
2010-06-15 14:12

Det bör nämnas i artikeln att dessa tabeller är baserade på fabriksuppgifter!
Vilka i flera fall stämmer illa med verkligheten...

#1
Jarl
2010-06-15 15:57

Som alltid - Toyota i topp!

#1
Henrik
2010-06-15 18:21

Håller med Jarl, men vart är Toyota på diesel modellerna?

#1
SAM
2010-06-15 18:36

Jag tror också att Toyota släpper ut mindre avgaser än andra tillverkare. Varför? Toyota står ju väldigt ofta på verkstad! Fel på bromsar, styrning, säkerhetsbälten, gaspedaler mm mm mm ...... Har t o m hört från en taxiåkare att de dragit tillbaka ett stort antal orders på Toyota efter alla skriverier och dödsolyckor. Folk törs inte åka taxi i en Toyota helt enkelt. De har köpt ett antal SAAB:ar och ett flertal VW Passat istället för Toyota. Så visst släpper Toyota ut mindre avgaser alltid!

#1
Niclas
2010-06-15 20:48

Känner en kille som har en Prius, han säger att den drar ca 0,7 liter milen när han kör. Verkar vara en bra Miljöbil

#1
Hanzzon
2010-06-15 23:32

Niclas, Har han den här nya Priusen då?
Oavsett så gissar jag att han kör mestadels kortkörningar och mest i stadstrafik då kanske eller rätt fort på mestadels motorväg för annars kör han väldigt oekonimiskt.
Vad skulle andra bilar dra exakt samma körning då?
Min mor har nämligen oxå en Prius av gamla modellen som är törsigare än den nya som detta gäller och när jag testade den långkörning i våras på en 25 mila tripp på vanliga vägar mestadels 90-väg så drog den 0,43L/mil med omkring 10km/h över hasighetsbegränsningen i princip hela vägen så det går helt klart att köra en Prius snålt speciellt om man förstår och lär sig att utnyttja hybridtekniken vilket man kan spara mycket på.
Men normal körning för henne (som kör den som en normal bil utan att riktigt förstå tekniken) ligger den på omkring 0,5 liter milen blandad körning och det tycker jag är väldigt billigt för en rätt rymlig bensinbil i mellanklassen med automatlåda.
Hon spar dessutom flera tusenlappar om året bara i skatt eftersom hon hade en dieselbil tidigare då Priusen är oerhört billig att äga med tex en årsskatt på 420kr för gamla modellen (nya ligger på ca 380kr/år) efter att skattebefrielsen på 5 år gått ut.

#1
Lupo3L
2010-06-16 11:37

VW Lupo 3L och Audi A2 3L kom ut på marknaden för 11 år sedan. De hade koldioxidutsläpp på låga 81 g/km.. Utvecklingen går inte så snabbt.. Eller hur?

#1
Mr
2010-06-16 11:42

SAM: Säkerhetsbälten? Det var väl Porsche som hade bekymmer med. Den nämnda Prius:en har endast haft en uppdatering utav bromsarna.

#1
Simon
2010-06-17 02:35

Sam, att åka bil är inget för fegisar....:)

#1
SAM
2010-06-17 09:41

Simon:
Du har rätt. Att åka bil är inget för fegisar. Fegisar kör bilar där man vet att man kommer fram tex SAAB, Volvo, Audi, BMW. De som vågar ta risker i trafiken kör riskokare som Toyota. Jag är en fegis men å andra sidan kommer man fram iaf! Skämt å sido är det absolut sant att en taxiåkare i Stockholm har dragit sig ur sitt Toyota avtal och köpt SAAB och VW Passat istället. Han berättade att tex Passatens DSG låda är underbar att köra jämfört med Toyota Prius automatlåda som beter sig som gamla tiders "Rem Johan" från Volvo 340 som fanns på 1970 talet. Att sedan alltfler kunder verkligen ber att få åka i en annan bil än Toyota gjorde märkesbytet ännu lättare. Han menar att VX Passat är så pass bra och rymlig att även SAAB, Audi och Volvo har fått en verklig spelare att räkna med men att Toyota definitivt är på "dekis". Det kommer att märkas då nuvarande Toyota leasing avtalen skall förnyas inom 2 á 3 år.

#1
Simon
2010-06-17 14:38

Sam, det återstår att se, Taxi stockholm handlar fler än innan och den har mer än fördubblat försäljningen från förra året....:)
Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius.
så jag tror du kommer att få fel..:)

#1
saM
2010-06-17 18:42

Simon:
Jag talade faktiskt med Taxi Stockholm idag,bara för att kolla fakta, och där sa han att deras åkare inte alls är lika positiva till Toyota nu som de var tidigare. "Trenden har fallit tillbaka" sa de! Åkarna köper allt färre Toyota och ännu fler VW Passat med gasmotor!

#1
Hanzzon
2010-06-18 23:01

Sam, Så du tror att helt plötsligt har Taxi 020 insett att andra bilmärken nu är mycket bättre och mer ekonomiska trots att dom kört Toyota Prius i flera år nu och själva räknat fram att Prius i verkligheten kostar 70 000kr mindre att driva per år än Volvo V70 diesel eller 30-40000 kr mindre att driva per bil än den näst bästa och billigaste taxibilen på marknaden?
Jag snackade faktiskt oxå med en Taxichaffis på Taxi 020 som körde en Prius som gått 40 000mil och han hade beställt en ny Prius nu eftersom det var den bästa taxibil han hade haft men det finns säkert lika många olika åsikter bland taxichaffisarna som hos oss oxå såklart.
Det som är svårare att vifta bort är de verkliga bilkostnaderna för vad deras bilar totalt kostar att driva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.