Bild
Nästa artikel

Mercedes gör stora motorer snålare

Nyheter

Mercedes stora bensinmotorer får lägre förbrukning och mer kraft. En ny V8-motor drar under litern per mil och ger samtidigt 435 hästar och 700 newtonmeter.

Mercedes presenterar nu två nya bensinmotorer av modell större.

Tillverkarens ingenjörer har fått uppdraget att göra de riktigt tunga maskinerna mindre törstiga.

Det har man lyckats med och samtidigt klarat av att pressa ur mer kraft än tidigare.

47 fler hästkrafter
Två nya kraftkällor står på banan och premiär blir i nya Mercedes S-klass.

Starkast är den nya V8-motorn som är utrustad med två turboaggregat.

Mercedes tekniker har optimerat insprutningen, kopplat in ett stopp/startsystem och justerat en lång rad detaljer.

Cylindervolymen har sänkts från 5,5 till 4,6 liter.

Trots detta ökar effekten med tolv procent, från 388 till 435 hästar.

0,95 liter per mil
Dessutom skruvas vridmomentet upp med hela 32 procent, från 530 till 700 newtonmeter.

Den nya motorn levererar också kraften vid lägre varv, hela 600 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 600 och 4 750 varv/minut.

Både förbrukningen och CO2-utsläppet sjunker därmed med imponerande 22 procent till 0,95 liter/mil och 224 gram/km.

Mercedes menar att V8-motorn demonstrerar att förbränningsmotorer fortfarande har stor potential och liknar prestandan vid en V8 på sju liter.

Snålare V6
Mercedes presenterar också en ny V6-motorn vars vinkel mellan cylinderbankarna minskats från 90 till 60 grader.

Tillsammans med andra finjusteringar har motorn gjorts mer balanserad för en mer effektiv gång.

Förbrukningen stannar på 0,76 liter/mil med ett utsläpp på 117 gram/km, vilket är 24 procent bättre än föregångaren.

Motorn kan utrustas med ett eller dubbla turboaggregat.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes nya motorer?
Taggar: Nyheter
Mercedes gör stora motorer snålare

Kommentarer

#1
Ojdå
2010-05-10 19:57

Ser lättmeckat ut?
En verkstadskilles mardröm i många bilar.

#1
leifer
2010-05-10 20:43

Frågan är vad bilen drar om man utnyttjar lite av hästarna, inte då under litern. Därför är såna här rubriker enormt missvisande.

#1
jarl
2010-05-11 11:30

Här har Volvo och BMW en del att lära.

#1
Nils
2010-05-12 15:59

Rubriken är knappast missvisande. Motorn ÄR ju de facto snålare enligt ECE mätningen. Vad bilen drar när du kör hårt redovisas inte av någon tillverkare utan de rättar sig efter en standardiserad metod.
Vill du ha alternativa mätningar så är den enda källan biljournalistiken. TopGear gjorde en liknande test med en BMW M3 och en Prius på bana och M3 var snålare vid hårdkörning. Kan vara en tankeställare?

#1
Hanzzon
2010-05-12 23:04

Nog för att Mercedes förbättrat förbrukningen/utsläppen på sina motorer men inte kan det väl stämma att nya V6 motorn har ett utsläpp på 117 gram/km!? I så fall vore jag imponerad av MB, det är ju nästan i klass med förr förra Toyota Prius och det kan väl aldrig stämma!?

#1
Hanzzon
2010-05-14 02:16

Hallå!? Kan det verkligen stämma att Merca lyckats byggt en V6 motor som släpper ut bara 117gram/km?

#1
nils
2010-05-15 11:38

Co2 följer förbrukningen så 117 gram skulle innebära en lägre förbrukning bensin än 0.76. Vilken siffra stämmer?

#1
Volvo RWD
2010-05-15 20:15

Hanzzon & Nils: Förbrukningen stämmer, det gör däremot inte utsläppen som ligger på 177 gram/km och inte 117 gram/km som det står här.

#1
John
2010-05-16 09:18

Min gissning är att förbrukningen ligger högre än 0,95 vid maxpådrag av alla 435 hästar. Allt annat vore sensation. Rubriken är missvisande.

#1
Hanzzon
2010-05-16 21:03

Volvo RWD, Ja jag hittade oxå på andra håll att det var 177 gram som gällde för Mercas nya V6:a, jag tänkte väl det, annars hade jag varit imponerad då utsläppen ju till och med varit klart lägre än i Lexus senaste Hybrid-V6:a i RX450H.
Tack ändå!
Men Vi bilägare kanske borde se över sin artikel med felaktiga uppgifter och ändra den nudå!

#1
Hanzzon
2010-05-16 21:06

För övrigt är det ju ingen osanning som står i rubriken så den tycker jag det är svårare att klaga på även om det säkert är svårt att köra dessa motorer enligt EU-normen men det gäller ju lika för alla bilar så...

#1
jarl
2010-05-16 22:54

Va fan, en Drajv e v70 drar nog mer än 0.5 vid full gas också. nötter!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.