Bild
Nästa artikel

Premiär för nya Mercedes CLS

Nyheter

Mer kraftfull framtoning och strålkastare som utgörs av 71 lampor. Nu presenteras nya Mercedes CLS.

Mercedes CLS introducerades 2003 som en coupémodell med fyra dörrar.

Sedan dess har 170 000 exemplar sålts och flera tillverkare har följt upp med egna bilar inom segmentet.

Nu presenterar Mercedes andra generationens CLS.

Bilen avtäcks för första gången på salongen i Paris i början av oktober.

Ansikte från måsvingen

Likt sin föregångare har nya Mercedes CLS en utpräglad coupéprofil och en långt utsträckt motorhuv.

Men framtoningen har blivit betydligt mer kraftfull.

Fronten är helt ny och har hämtats från Mercedes SLS AMG.

Ett annat utmärkande drag är de skarpa skulderlinjerna som löper längs bilens sidor.

71 lampor
Nya Mercedes CLS kommer också att erbjudas med strålkastare som enbart nyttjar LED-teknik.

I vardera strålkastare finns inte mindre än 71 lampor.

Mercedes uppger att nya CLS är först ut på marknaden med strålkastare där alla ljusfunktioner sköts med LED-teknik.

Inuti bilen utlovas mer påkostade material och stora möjligheter till individuell anpassning.

Nya Mercedes CLS är strikt fyrsitsig.

Tyst om detaljer
Än så länge avslöjar Mercedes inga ytterligare detaljer om bilens teknik eller dimensioner.
 
Mer detaljer är att vänta när bilsalongen i Paris närmar sig.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes CLS?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gabbe
2010-08-23 14:01

Jag skulle gärna vilja se bilderna i högre format om det är möjligt. Förbättringsförslag VIB.

#1
D-sign
2010-08-23 14:06

Relativt snygg, även om frontspoilerbygget ser väl 'tungt' ut. Profilen påminner lite om ga Oldsmobile Tornado. Också den lite för 'tungt' designad tycker jag. Klumpig bakdel och väl lång huv.

#1
Dick
2010-08-23 14:10

Bilder: http://korta.nu/Mercedes_CLS_2011

#1
Conny Karlsson
2010-08-23 16:09

För överdesignad tycker jag.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-08-23 18:27

Möjligheten att se större bilder kommer att införas inom kort på Vibilagare.se.

#1
jalle
2010-08-23 19:46

Snygg, snabb och sexig. Fatta va brudar man lär få med denna!

#1
BR
2010-08-23 20:42

Kolla automotorsport.se dom har stora bilder som inte vi bilägara har.

#1
BR
2010-08-23 20:42

Kolla automotorsport.se dom har stora bilder som inte vi bilägara har.

#1
Gösta
2010-08-23 20:55

71 Lampor!! Sannolikt blir det både dyrt och svårt att byta när de börjar gå sönder. Man upphör aldrig att förvånas.

#1
Haubits77B
2010-08-23 21:58

Re: Gösta
Om du tjaffsar om lampor på en sådan här vagn så bör du kanske fortsätta att köra din Skoda Felicia istället och låta bli att kommentera på forum för folk med seriöst bilintresse!!!!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-23 22:08

Gösta...
Man byter nog hela insatsen med alla LEDar och styrelektronik, kostar skjortan.
Dock bör LEDarna hålla nästan hela bilens livslängd, om nu Mercedes och deras underleverantör gjort rätt, de har ju misslyckats förrut (jag tänker på rosteleändet i böran av 2000-talet...).
Dessutom om man nu har råd att köpa en CLS, bör man nog ha råd att serva den också.

#1
Haubits77B
2010-08-23 22:18

Re: Fordonsutvecklaren
Om du är en fordonsutvecklare så vet du också att inget märke har lyckats bättre än MB om man tittar på de senaste 40 årens modeller.... God kvalitet rakt igenom. Visst, lite rostbekymmer vid sekelskiftet, men inte värre än vad ex. Toyota har i varje årsmodell.

#1
Roy
2010-08-23 23:27

Ibland tittar jag in på konkurrenten Auto Motor & Sports webbplats och det händer t o m att jag kommenterar något. De har alltid bättre bilder.
Som jag skrev där, så undrar jag när Mercedes ska växa ur pressvecken. Det var inte snyggt ens på gamla ärevördiga Ford Capri, lite bättre på BMW, men kanske bäst på Mazda - men är nu tämligen daterat.
En coupébanan med pressveck - cool - inte.

#1
Knut
2010-08-24 01:48

Conny Karlsson:
Du skulle ha Mercedes istället för din skruttiga Lexus / Toyota. Visst är Mercedes bra många snäpp bättre än Toyota / Lexus. Tyskarna VET vad kvalitet är!

#1
truebeliver
2010-08-24 01:57

självklart mercedes är skräp!! led fram ljus teknik var dessutom lexus först med.

#1
jarl
2010-08-24 10:04

LED går inte sönder - precis som Toyota-bilar.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-24 11:29

Haubits77...
Visa gärna lite statistik på det...
Jarl...
Allt, precis allt på en bil kan gå sönder.
LEDar är fuktkänsliga och är dessutom känsliga för hög temperatur, så en dåligt ingenjörsjobb brukar relsultera i att även de går sönder, oavsett om det är en Toyota, VW eller Merca. Dessutom finns det en hel del LEDar av undermålig kvalitet ute på marknaden.

#1
Joppe
2010-08-24 12:38

Haubits77
Haha, vilket önsketänkande.
Faktum är att enligt SKI så har Mercedes tillsammans med Citroen högst andel klagande kunder.

#1
Haubits77B
2010-08-24 14:04

Ju mer begåvade och förmögna kunder ju högre krav.... En Skoda/Toyota-åkare är oftast glad om de får ett road-kill som frukost.

#1
Thomas
2010-08-30 13:12

Mycket snygg. Hade det bara gått att få en tresitssoffa som tillval bak, hade jag kunnat tänka mig en.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.