Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Mercedes G300 CDI Station Wagon

Publicerad 6 augusti 2010 (uppdaterad 2 maj 2017)
Mercedes terrängbil G-klass finns i en mängd olika utföranden, alltifrån lyxmodeller till enklare arbetshästar. En bil som uppskattats av såväl Påven som Brad Pitt.

För trettio år sedan kom Geländewagen eller G-klass som den numera kallas, till Sverige. Från början en spartansk men mycket terrängkompetent bil, som senare utvecklades till en lyxterrängbil med prislappar runt miljonen.

Nu lanseras G-klass Professional, som för tankarna till ursprungliga Geländewagen. Förarmiljön är enkel i utförandet, vilket är högst avsiktligt. Tanken är att bilen ska tåla en högtryckstvätt invändigt, när man behöver rengöra bilen. Därför är alla reglage och knappar vattentåliga. Dessutom finns en bottenplugg att tappa vatten ur.

Komfort och köregenskaper är lastbilsmässiga, det här ingen bil att köra fort eller långt med. I alla fall inte i just det här utförandet.  Det är heller ingen Stureplan-suv att glassa i. Kunderna är kraftbolag, skogsbolag, räddningstjänst, militär och jägare i första hand.

Det är i terrängen som G-klass ska upplevas. För en upplevelse är det att klättra upp för bergsklippor, vada i djupt vatten, gasa upp för sandbranter eller krypa över stenar och ojämnheter.

G-klass är en bil för den som verkligen tänkt sig ge sig ut i öknen, djungeln eller korsa ett bergsmassiv. G-klass är en av få bilar som har spärrbara differentialer, inte bara i mitten och bak, utan även fram. Till det kommer permanent fyrhjulsdrift samt stela hjulaxlar. Det förklarar den imponerade terrängförmågan.

G-klass finns i en mängd olika kaross- och utrustningsutföranden, billigast är enkelt chassi för 565 000 kronor. Det finns utförande med flak eller skåp, tvådörrars cabriolet eller bepansrade karosser som ska klara bomber och minor.

Diskutera: Är Mercedes G-klass något för dig?

Relaterade bildspel

Mercedes G300 CDI Station Wagon

Pris: 616 000 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 445/B 177/H 193.
Markfrigång: 21,3 cm.
Vadningsdjup: 60 cm.
Tjänstevikt: 2 540 kg.
Dragvikt: 3 200 kg.
Maxlast: 960 kg.
Motor: Sexcylindrig diesel på 2 987 cm3, max effekt 183 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600-
2 600 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 160 km/tim.  
Bränsleförbrukning: 12,2 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 403 g/km.
Konkurrenter: Land Rover Defender, Jeep Wrangler.

Vad nytt? Professional-utförandet, som är i princip militärutrustat fast för civilt bruk.
För vem? Den som måste köra i terräng.
Bra köp? Bara för ett fåtal proffs eller entusiaster.

Plus: Terrängduglighet, lastförmåga, kvalitet.
Minus: Pris, komfort, vägegenskaper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-08-06 16:18
Dman (ej verifierad)

Som Landcruiser var förr!???

#2 • 2010-08-06 16:19
jarl (ej verifierad)

Så jävla kool!

#3 • 2010-08-06 18:03
Previa (ej verifierad)

Sen kan man dra loss Mercedes terrängbil med en liten toyota när den kör fast i snön.
http://www.youtube.com/watch?v=7AY5gSOlmwI&feature=related
Här en jämförelse mellan två bilar.
http://www.youtube.com/watch?v=Q8-FmkILGeY&feature=related

#4 • 2010-08-06 18:06
landcruiser (ej verifierad)

Kolla denna kanske världens bästa bil korsar en FLOD: http://www.youtube.com/watch?v=0GAg-jb9ccU&feature=related

#5 • 2010-08-06 19:31
S-E S (ej verifierad)

Heja Påven! Bra att ha om du ska köra över några blomkrukor på St. Petersplatsen eller pressa dig fram genom folkmassorna. Kul bil, men jag jobbar inte med underhåll av kraftledningar eller skidlifter, tyvärr.

#6 • 2010-08-07 11:07
JARl (ej verifierad)

S-E S, får jag rekommendera en RAV4 åt dig?

#7 • 2010-08-07 12:30
S-E S (ej verifierad)

JARL, tack för rekommendationen, jag har provat den, men jag valde en annan då jag i huvudsak kör på belagda vägar. De få gånger jag är ute i "bushen" har jag klarar de svåraste stigningarna genom att backa upp och sålunda kunnat njuta av en bekväm färd dit och tillbaka!
Visst är G-klassen härlig med sitt okomplicerade och robusta utseende. Nackdelen för vissa är väl att man måste låta prislappen hänga kvar för att visa att den kostar mer än en Santa Fe?

#8 • 2010-08-07 14:22
Hanzzon (ej verifierad)

565000 spänn i grundpris för en bil utvecklad på 70-talet?
När Toyota tar 428000kr för sin erkännt kompetenta, bekvämare och snålare Landcruiser 150 som är utvecklad på 2000-talet känns det lite väl dyrt, men det är väl kanske därför påven har en...

#9 • 2010-08-07 18:15
S-E S (ej verifierad)

HANZZON, när Toyotas Landcruiser inte kommer fram tar man till en åsna med klövlast, utvecklad för mer än 10 000 år sedan. Det är inte alltid att det senaste är det bästa. Åsnan köper du för någon tusenlapp!

#a • 2010-08-07 19:43
Jes (ej verifierad)

Hur det än är .. så är denna väl den enda man kan högtryckstvätta inuti ...
Även om det finns de som gör det med andra ..
http://www.youtube.com/watch?v=Yz-HdJACeko&playnext=1&videos=f7oiRydp_9M

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.