Nästa artikel
Provkörning: Mercedes G300 CDI Station Wagon
Provkörning

Provkörning: Mercedes G300 CDI Station Wagon

Publicerad 6 augusti 2010 (uppdaterad 2 maj 2017)
Mercedes terrängbil G-klass finns i en mängd olika utföranden, alltifrån lyxmodeller till enklare arbetshästar. En bil som uppskattats av såväl Påven som Brad Pitt.

För trettio år sedan kom Geländewagen eller G-klass som den numera kallas, till Sverige. Från början en spartansk men mycket terrängkompetent bil, som senare utvecklades till en lyxterrängbil med prislappar runt miljonen.

Nu lanseras G-klass Professional, som för tankarna till ursprungliga Geländewagen. Förarmiljön är enkel i utförandet, vilket är högst avsiktligt. Tanken är att bilen ska tåla en högtryckstvätt invändigt, när man behöver rengöra bilen. Därför är alla reglage och knappar vattentåliga. Dessutom finns en bottenplugg att tappa vatten ur.

Komfort och köregenskaper är lastbilsmässiga, det här ingen bil att köra fort eller långt med. I alla fall inte i just det här utförandet.  Det är heller ingen Stureplan-suv att glassa i. Kunderna är kraftbolag, skogsbolag, räddningstjänst, militär och jägare i första hand.

Det är i terrängen som G-klass ska upplevas. För en upplevelse är det att klättra upp för bergsklippor, vada i djupt vatten, gasa upp för sandbranter eller krypa över stenar och ojämnheter.

G-klass är en bil för den som verkligen tänkt sig ge sig ut i öknen, djungeln eller korsa ett bergsmassiv. G-klass är en av få bilar som har spärrbara differentialer, inte bara i mitten och bak, utan även fram. Till det kommer permanent fyrhjulsdrift samt stela hjulaxlar. Det förklarar den imponerade terrängförmågan.

G-klass finns i en mängd olika kaross- och utrustningsutföranden, billigast är enkelt chassi för 565 000 kronor. Det finns utförande med flak eller skåp, tvådörrars cabriolet eller bepansrade karosser som ska klara bomber och minor.

Diskutera: Är Mercedes G-klass något för dig?

Relaterade bildspel

Mercedes G300 CDI Station Wagon

Pris: 616 000 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 445/B 177/H 193.
Markfrigång: 21,3 cm.
Vadningsdjup: 60 cm.
Tjänstevikt: 2 540 kg.
Dragvikt: 3 200 kg.
Maxlast: 960 kg.
Motor: Sexcylindrig diesel på 2 987 cm3, max effekt 183 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600-
2 600 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 160 km/tim.  
Bränsleförbrukning: 12,2 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 403 g/km.
Konkurrenter: Land Rover Defender, Jeep Wrangler.

Vad nytt? Professional-utförandet, som är i princip militärutrustat fast för civilt bruk.
För vem? Den som måste köra i terräng.
Bra köp? Bara för ett fåtal proffs eller entusiaster.

Plus: Terrängduglighet, lastförmåga, kvalitet.
Minus: Pris, komfort, vägegenskaper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-08-07 21:10
S-E S (ej verifierad)

Yes JES, en riktig bruksbil. Den orkar nog upp på Oljeberget Påven.

#c • Uppdaterat: 2010-08-07 21:25
Jes (ej verifierad)

Lovar dej S-E S, det finns grisbönder med bilar som kan behöva en högtryckstvätt inuti ... alltså inuti bilen.
Bilen lämnas ibland på verkstad för service och reparationer .. för den mekaniker ... som av en händelse inte själv är deltids-grisbonde .. så är upplevelsen allt annat än angenäm och en högtryckstvätt vore en uppgift av ren självbevarelsedrift ... (erfarenhet) Hehe
Nämen .. visst vore det bra med ett arbetsfordon som kan rengöres även inuti ... DEnna Geländerwagon är optimal ..

#d • Uppdaterat: 2010-08-08 02:00
Gösta (ej verifierad)

G-wagen har sedan den kom för 30 år sedan varit en ytterst kompetent terrängbil. Detta visar återigen att gammal beprövad teknik fungerar lika bra idag som förr. ESP, ABS och annat elektriskt tjafs i all ära, men inget går upp mot en bra och stabil grundkonstruktion. Hade jag haft råd skulle G-wagen vara ett hett alternativ. Hoppas fler tillverkare förstår detta och i framtiden avstår från den "elektronik-hysteri" som idag råder inom fordonsbranschen. Dacia är ett bra exempel på detta, downsizing vad gäller elekronik är framtidens melodi.

#e • Uppdaterat: 2010-08-08 10:33
Sigge (ej verifierad)

Gösta..."ESP, ABS och annat elektriskt tjafs" rädda massor av människoliv varje år. Dacia är verkligen inget föredöme med sina bilar med säkerhet ifrån en svunnen tid.

#f • Uppdaterat: 2010-08-08 12:17
S-E S (ej verifierad)

SIGGE, i "svunnen tid" var bilförarna kapabla att bromsa, styra, häva sladdar och parkera och köra säkert utan elektronisk hjälp. Lär bilförarna att köra bilen själv.
Dagens bilförare måste vara komplett odugliga som klarar att sätta ett fordon med all denna elektroniska utrustning i diket! På så sätt har du rätt. DACIA är inget fordon för odugliga bilförare!

#g • Uppdaterat: 2010-08-08 12:23
Sigge (ej verifierad)

S-E S...hur är det med läskunningheten? ESP, ABS och andra elektroniska system räddar många människoliv varje år. Att sedan det finns idioter som tror de inte behöver dessa eftersom de "kör så himla bra" säger en hel del om dessa förare. Dacia Duster bensin finns inte ens ESP som tillval - en bil att undvika (borde inte få säljas överhuvudtaget).

#h • Uppdaterat: 2010-08-08 20:45
S-E S (ej verifierad)

SIGGE, tack för att du frågar, med läskunnigheten står det bra till och även förståndet. På en punkt har du rätt. ABS, ESP, PTV, PMS, LSD och allt vad det nu heter har kommit till för att dåliga förare med klent omdöme inte ska skada sig själva eller andra i trafiken. En Dacia kräver en bättre förare med gott omdöme för att färdas lika säkert i trafiken som en som har en bil med alla bokstavskombinationerna!

#i • Uppdaterat: 2010-08-08 22:14
Sigge (ej verifierad)

S-E S...de absolut farligast förarna är de som grovt överskattar sin förmåga...vanligt bland nyblivna körkortstagare...dessvärre går det aldrig över för vissa...

#j • Uppdaterat: 2010-08-08 22:20
AL (ej verifierad)

Intresseant resonemang S-E-S. För rätt många år sedan var det ett gäng utvecklingsingenjörer från Bosch som funderade över samma sak. De kom fram till att det skulle krävas en manuell pumpbroms om 3000 upp och nedtryckningar i sekunden för att efterlikna effektiviteten i ett modernt ABS-system (det finns vissa kriterier som måste uppfyllas avseende stabilitetstal och bromsfriktionsmaximum), något som också uppmärksammades inom F1 (där tekniken förbjöds).
Samma sak gäller ESP. Vid vissa situationer (undanmanöver exempelvis) spelar din körskicklighet ingen roll, du åker av vägen om bilen inte har systemet installerat.
Som sagt, inom F1-sporten användes dessa system också (början av 90-talet) innan de förbjöds. Jag kan i och för sig inte veta säkert men jag håller ändå en slant på att S-E-S inte kommer i närheten av F1-förarnas körskicklighet. Skall jag gå på ren känsla, baserad på denna debatt, förafaller han tvärtom tillhöra den skara av farliga förare som överskattar sin förmåga. Denna kategori av förare svarar i alla fall för 30 procent av våra dödsolyckor idag. Så ödmjukhet inför riskerna är betydligt viktigare ur säkerhetssynpunkt än hur snabbt man kan köra bilen genom en kurva, men det inser S-E-S sannolikt. MVH AL

#k • Uppdaterat: 2010-08-09 11:06
Rikard (ej verifierad)

När jag jobbade på bilverkstad på 90 talet hade vi äran att serva/reparera några Geländewagen, vi brukade kalla dom för Eländesvagnen, för det var så mycket fel på dom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.