Bild
Nästa artikel

Daimler i mutskandal

Nyheter

Pengar, bilar och golfklubbor. Det har Daimler, som tillverkar Mercedes, betalat i mutor till beslutsfattare i 22 länder. Nu bötfälls koncernen med 180 miljoner dollar.

En skandal av stora mått uppenbarar sig nu i bilvärlden.

Under tio år, mellan 1998 och 2008, har tyska Daimler mutat myndighetspersoner för att vinna lukrativa bilupphandlingar runt om i världen.

Daimler tillverkar i dag Mercedes och Smart.

Inom koncernen fanns även Chrysler mellan åren 1998 och 2007.

Mutskandalen omfattar "hundratals" utbetalningar till beslutsfattare i 22 länder och sammanlagt handlar det om "tiotals miljoner dollar".

Pengar, bilar och golfklubbor

Mutorna ska ha betalats ut i samband med att Mercedes sålt bilar till myndigheter i olika länder.

Bland länderna finns Kina, Egypten, Indonesien, Irak, Nigeria, Thailand och Ryssland.

Mutorna har bestått av kontanter, bilar, resor eller golfklubbor.

Bland annat ska en myndighetsperson i Turkmenistan ha fått en bepansrad Mercedes S-klass på sin födelsedag i samband med att Mercedes sålde bilar till regeringen där.

Bilen var då värd mer än 300 000 dollar.

Stora böter
Nu har Daimler kommit överens med USA:s finansinspektion och justitiedepartement om ett bötesbelopp på 180 miljoner dollar.

Den 1 april väntas uppgörelsen godkännas av amerikansk domstol.

Tidigare har Daimler uppgett att de gjort "olämpliga utbetalningar" och att koncernen vidtagit åtgärder för att detta inte ska upprepas.

Diskutera: Vad tycker du om mutskandalen?
Taggar: Nyheter
Daimler i mutskandal

Kommentarer

#1
Jes
2010-03-24 16:04

Golfklubbor ???
Kan undras vem som fick golfklubbor?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-03-24 16:13

JES: Myndighetspersoner i Indonesien.

#1
Jes
2010-03-24 16:42

Sniket jämfört med personen i Turkmenistan :oD

#1
Erik F
2010-03-24 17:39

Inte oväntat. Jag hörde för några år sedan att Vi Bilägare blev erbjudna typ 5 miljoner för att inte skriva om Mercedes rostproblem. Stämmer det? Detta är ju samma sak, fast med skillnaden att de muterbjudna tackat ja. Mercedes bilar har under dessa år hållt en bedrövlig kvalitet.
Jag undrar hur mycket det fuskas med rapporteringen från olika (främst tyska) generalagenter avseende nybilsfel på levererade bilar. Min mekanikervän som jobbar på en Mercedesverkstad känner inte alls igen statistiken. Enligt honom så är det ett reklamationsfel på kanske var tredje levererad Nissanskåpbil - som är Renaulter. Samtidigt är det reklamation på i stort sett VARJE ny Mercedesskåpbil, och då är det FLERA fel på varje bil. Jag tror att det fifflas från VAG:s sida också i denna statistik. Deras bekymmersfrihe och driftsäkerhet stämmer inte alls med vad jag hör från mekaniker och folk som har/har haft VW/Audi.

#1
Conny Jonsson
2010-03-24 18:11

Du har nog rätt Erik F.
Det är konstigt att biltidningarna är så ovetande om tex VW/AUDI`s med driftsäkerheten

#1
Jes
2010-03-24 18:28

ERIK F; Låter som rent och skärt skitsnack i mina öron. Du borde nog ha lite bättre på fötterna innan du påstår något sådant.
Försöka muta motorjournalister i västvärlden är väl som att sätta en kula i pannan.
Mercedes bilar håller inte någon bedrövlig kvalité. Rostproblemen förväntar vi oss inte av premium-bilar men i övrigt är kvalitén väl enligt förväntan?

#1
Jägaren
2010-03-24 18:56

1) Ska vi slå vad om att detta förekommer hos nästintill alla biltillverkare?
2)Nästintill alla stora företag i världen agerar på det här sättet. Hur var det med svenska JAS? Till exempel! Eller IKEA i Ryssland?
ViB kallar något som får anses vara mer regel än undantag i branschen för en skandal, men rent objektivt kan jag konstatera att lite "svartjobb" aldrig har skadat någon. Det är som lite smörja i maskineriet. Moraliskt är det (oftast) fel, men praktiskt ibland nödvändigt.

#1
Jes
2010-03-24 19:01

JÄGAREN; Kan du ge ett exempel där myndighet eller media har mutats i Sverige?

#1
Jägaren
2010-03-24 19:10

JES: Du kanske såg att jag nämnde företag som exempel?
Men för alldel, vi har en ganska besynnerlig situation med Trond Sefastsson på TV4.
Men ingen tror väl på allvar att myndigheter, myndighetspersoner och media aldrig låter sig mutas? Hur det ser ut på politikernivå har vi ju sett många gånger. Och Systembolaget...

#1
Jes
2010-03-24 19:31

Tja du JÄGAREN, du nämnde JAS där det verkligen inte var någon som försökte muta någon i västvärlden, den som försökte är dessutom inte Svensk. Har IKEA försökt eller mutat någon i Ryssland faller vår västvärld utanför kriterierna även där. Politikernivå och vårt systembolag var väl ändå inte riktigt på samma nivå, inte för jag minns vem som mutat vem ... men i detta fallet handlar det om en biltillverkare som skulle försökt muta svenska biljournalister ...
Sverige är inte ensam om sin demokrati och yttrandefrihet ... vi har ett antal grannar som står lika långt framme som vi. Hmmm, jag är faktiskt glad och närmast stolt över att vara en del av detta privilegium.
Daimler mutar skandinaviska motor-tidningar .. Näppeligen!

#1
Erik F
2010-03-24 19:40

Hej alla glad gubbar! Jag hade fel tydligen, så då kan ni lägga ner mutdiskussionen ang. om det ofta händer. Det hände i detta fall i Turkmenistan o.s.v., men min återgivna hörsägen var fel. Jag frågade ju också i mitt inlägg om detta stämde, vilket det tydligen inte gör.
Sorry! Men mina misstankar om statistikfusk i rapporteringen av nybilsfel står jag absolut kvar vid - där har jag betydligt mer på fötterna.

#1
Johan
2010-03-24 23:12

Men dom gör fortfarande fantastiska och vackra bilar.

#1
Jägaren
2010-03-25 01:03

JES: Du ville ha några exempel och fick det.
Nej, IKEA har inte mutat någon i Ryssland (vad jag vet) - däremot har IKEA-chefer i Ryssland tagit emot mutor.
Dock, Svenska företag är inte sämre än utländska. Men de historierna får du leta reda på själv.

#1
pontiac GTO
2010-03-25 02:47

Något som är betydligt mer allvarligt än mutskandaler är väl att det använts slavar från koncentrationläger. Något som Michael Moore gjort en film om: The Awful Truth http://www.youtube.com/watch?v=8u1kXmU0g64

#1
Daniel
2010-03-25 08:43

I detta fallet håller jag med jägaren: att en intensiv mut/lobbyverksamhet pågår i det fördolda vid alltifrån, asfaltskarteller, elbolagskarteller, protektionism från USA:s håll ("Toyotagate" etc.) och själklart så gott som alla biltillverkare. Vi kan bråka hur mycket som helst på detta forum OCH samtidigt pågår en intensiv verksamhet att lura oss konsumenter på våra surt förvärvade och skattade pengar. Vi är alla lurade i det som ska kallas fri konkurrens. Mer paranoia åt folket (=kritiskt tänkande/agerande)!

#1
svana
2010-03-25 14:33

Direkt mutande av biljournalister eller biltidningar sker kanske mer sällan, men indirekt finansiell hjälp, typ reklam förekommer dock i stor skala. Märk bara vilka summor VAG sätter ut på annonser, vilka till stor del är till förmån för isynnerhet biltidningarna.

#1
svana
2010-03-25 14:33

Direkt mutande av biljournalister eller biltidningar sker kanske mer sällan, men indirekt finansiell hjälp, typ reklam förekommer dock i stor skala. Märk bara vilka summor VAG sätter ut på annonser, vilka till stor del är till förmån för isynnerhet biltidningarna.

#1
Gösta
2010-03-25 15:01

Ingen bra vecka för tysk bilindustri. Först BMW och nu detta.
Hur som helst är detta glömt inom en inte allt för avlägsen framtid.

#1
pontiac GTO
2010-03-28 03:20

Nazi BMW, Nazi Daimler Benz, Nazi VW uppbyggt av obetalda slavarbetare med ständiga hot om avrättningar från koncentrationsläger till enorma rikedommar i företagen, ett känsligt kapitel som inte bör diskuteras alls och sopas under mattan??
Hmm.. tänk om SAAB eller VOLVO använt sig av gratis slavkraft i produktionen under krisåren.
Vilket försprång kunde dom haft då?
Nu kanske ni förstår sammanhanget varför inte Gyllenhammar ville ha ett audi/volvo samarbete!
Nu kanske ni förstår varför Gyllenhammar ville ha ett renault/volvo samarbete med Frankrike (frihetens land) istället.
Men storyn slutar inte här....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.