Bild
Nästa artikel

BMW störst - före Audi

Nyheter

BMW säljer flest premiumbilar i världen. Samtidigt är Audi på frammarsch och Mercedes tappar andraplatsen.

Nu har de tre stora premiumtillverkarna presenterat resultatet för årets första kvartal.

BMW i topp

BMW sålde 265 809 bilar, en ökning med 13,8 procent jämfört med samma period i fjol.

Det innebär att BMW behåller förstaplatsen bland premiumtillverkarna, före de tyska konkurrenterna Audi och Mercedes.

Framför allt har modellerna 7-serie, X1, X5 och X6 varit framgångsrika.

Dessutom är den Münchenbaserade tillverkaren ensam bland de tyska märkena om att visa plussiffror på hemmaplan.

Ã-kningen på Kinamarknaden var också 77 procent.

Nu ser BMW ljust på framtiden, bland annat spås lanseringen av nya 5-serie öka försäljningen ytterligare.

Audi tvåa
Efter BMW säljer Audi flest premiumbilar.

Under det första kvartalet sålde den Volkswagen-ägda tillverkaren 264 100 bilar.

Det är endast 1 709 färre än BMW och en ökning med 25,9 procent jämfört med förra året.

Aldrig tidigare har Audi passerat Mercedes när det gäller global försäljning under ett kvartal.

För Audis del har modellerna A5, Q5 och A4 rönt framgångar.

Nu hoppas företaget på en succé för nya, kompakta Audi A1.

Tidigare har Audi uttryckt att målet är att bli världens största premiumtillverkare till 2015.

Mercedes ökar men tappar

En bit bakom BMW och Audi placerar sig Mercedes med 248 500 sålda bilar.

Detta trots att Mercedes ökade med 15 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Mercedes ser E-klass och ökningen i Kina med 104 procent som två faktorer till plusresultatet.

På den enskilt största marknaden för Mercedes, Tyskland, tappade dock företaget 7,4 procent.

Diskutera: Varför toppar BMW? Varför tappar Mercedes? Är Audi störst 2015?
Taggar: Nyheter
BMW störst - före Audi

Kommentarer

#1
Sigge
2010-04-13 17:59

Kul att X6 är en succe trots alla pessister. Kul att de vågar och vinner. Audi har verkligen gjort en imponerande klassresa...tom större än MB.

#1
Tristar
2010-04-13 18:37

Bland dom tre är det nog hugget som stucket.. Det kommer att gå i vågor mellan dessa tre beroende på var dom ligger i tiden med modellutbudet. Åldersbetingat är det nog också med MB för dom rejält mogna och BMW/Audi för dom yngre. Gemensamt för dom tre är att dom är fantastiska bilar...jag har en själv...blir nog X6an nästa gång.
TJ

#1
leifer
2010-04-13 18:40

Trodde Toyota sålde flest bilar, konstigt.

#1
Per
2010-04-13 18:45

Ehh..tror du är på fel sida Leifer...detta gäller Premiumbilar
Per

#1
MT
2010-04-13 18:48

Re: Leifer
Var fick du in Toyota i denna artikel?

#1
leifer
2010-04-13 18:51

MT, Toyota tillverkar bilar som har bättre kvalitet än Bmw, det är väl att sälja flest premiumbilar? Eller vad är premium då?

#1
Per
2010-04-13 18:56

Leifer..HEMLÄXA och läs på vad premium är annars kommer du att göra dig till en åtlöje här..
Per

#1
MT
2010-04-13 18:58

Re: Leifer.
Nej jag köper det inte. BMW ska i så fall jämföras med Lexus, men inte med Toyota. Men tillbaka till artikeln som tar upp de tre stora tyska märkena Audi, BMW och Mercedes-Benz i jämförelse och inget annat.

#1
Jägaren
2010-04-13 19:04

Personligen skulle jag vilja jämställa "premium" med "exklusivitet". Stoppa in näsan i Mercedes E-Klass, BMW 5-serie, Mercedes S-Klass, BMW 7-serie eller Audi A8 (som exempel) så får man en bra bild av vad som avses. Och i det avseendet är det klasskillnad mot t.ex. Toyota. Toyota bygger enkla bilar, man har endast 5 (!) motorer att välja bland för t.ex. en Avensis, några utrustningspaket och egentligen inte mycket till "löst extraplock". Trälister finns inte överhuvudtaget. Toyota bygger som sagt enkla funktionsdugliga bilar, men någon exklusivitet finns absolut inte. Möjligen i en Lexus.

#1
Simon
2010-04-13 19:36

Man undrar ju vart Lexus tog vägen i statestiken, dom sålde 216 000 bilar bara i USA...?

#1
Jarl
2010-04-13 19:38

Avensis är bra mycket bättre än Audi A4, BMW 3-serie och MB C-klass.
Toyota har dokumentrad kvalité rakt igenom. Bara lurade människor kör tyskt.

#1
tjabo
2010-04-13 19:46

Hehe Jarl, om du tror att bara lurade människor kör tyskt så bör du ändå notera att ¨många av oss ägt både Toyota och flera tyskar. Vi kör nog oftast lite fler mil än Toyota-ägarna.

#1
Jägaren
2010-04-13 19:47

JARL: Gör du dig dum?

#1
MT
2010-04-13 19:53

Re: Jarl
Tror du på fult alvar att BMW kan ligga i topp i flera år genom att lura kunder?

#1
Helmut,
2010-04-13 19:56

Jägaren har helt Rätt ! Hur kan man blanda in Toyota bland dessa märken, Toyota återkallar 8 milj. bilar över hela världen.

#1
leifer
2010-04-13 20:02

PER, bättre du förklarar vad premium är! Och du lyckades inget vidare. När du ändå är igång så kan du väl förklara varför Bmw är premium men inte Volvo eller Saab.

#1
leifer
2010-04-13 20:05

Jo det som utmärker premiumbilar som Audi, Bmw och Mercedes är att dom är svindyra i service, reparationer och försäkring. Högt inköpspris och stor värdeminskning. Dom krånglar också mycket mer än bilar som Toyota. Rost har dom också haft mycket problem med, undantaget Audi. Elektronikproblem inte minst när det gäller Mercedes. Titta på Lettland t.ex. Vill man bli fattig ska man låna pengar till dessa tre tyska s.k. premiumbilar. Sämre affär kan man inte göra.

#1
Sigge
2010-04-13 20:20

Leifer...lägg ned att vara så bitter. Till premiummärkena räknas Audi, BMW och MB (i USA även Lexus). Du får gärna ha din egen rangordning men det är så det ser ut enligt den gängse definitionen.
Ovanstående gäller också Jarl (även om jag misstänker att han bara vill vara rolig och provocera)

#1
Sigge
2010-04-13 20:21

Om du inte tycker premiummärkena är något för dig - köp ingen! Men kör inte med konstant upprepande malande. Vi tycker alla olika!

#1
leifer
2010-04-13 20:53

SIGGE, Lettlänningarna är inte bittra...
Men Audi slår Bmw alla dagar, snyggare karosser, bättre rostskydd, bättre fyrhjulsdrift.
Så jag förstår om du är bitter med din gamla Bmw. Du slåss för att upprätthålla statusen kring Bmw här, för det är ju tydligen den som är viktig. Liksom andrahandsvärdet förstås.

#1
leier
2010-04-13 20:58

SIGGE, kan du utveckla "gängse definition", och berätta vad som gör premium. Istället för att hoppa på folk och kalla dom bittra. Nej, uppenbarligen kan du inte definiera vad som är gängse definition. Så det handlar alltså om att gamla nazi-tyskland har ensamrätt på premium. Bara tyska märkena Audi, Bmw och Mercedes får kallas premium. Det är bestämt från Berlin. Tyskland über alles. Ja vi hyllar tyskarna, eftersom vi svenskar har kollektivt mindervärdeskomplex mot Tyskland.

#1
Sigge
2010-04-13 20:59

Leifer...har jag någonsin påstått att jag har en BMW? Det har du drömt för det har jag ingen. Som sagt tycker du inte de tyska bilarna är något för dig - köp ingen! Så enkelt är det men att bara gnälla och berätta hur dåliga de är känns bara löjligt. Avundsjuka är en svårbotad sjuka men försök med lite självkänsla och självinsikt det kan hjälpa.

#1
Simon
2010-04-13 21:02

Leifer är det detta som är den fantastiska fyrhjulsdriften som slår BMW.....:)
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

#1
leifer
2010-04-13 21:04

SIGGE, den som sa det han var det. Det är uppenbart för alla här att det är du som är bitter, då du ju uppenbarligen helst av allt vill ha en Bmw. I alla trådar som handlar om Bmw hugger du. Men var lugn, jag vill definitivt inte ha nån. Om jag ska köpa bil för 400,000 kr så blir det definitivt ingen Bmw. Dessutom ser man ju vad märket står för, och det är inte vackert.

#1
Sigge
2010-04-13 21:04

Leifer..."gamla nazi-tyskland". Hur gammal är du? Kommer inte bemöta fler kommentarer ifrån dig. Du har allvarliga problem.

#1
leifer
2010-04-13 21:07

SIMON, det är ett riggat test av Bmw. Torsen diffen behöver lite motstånd för att verka i ett sånt osannolikt scenario. Det hade räckt med att föraren tryckt lite på bromsen samtidigt som han ger gas, så hade bilen kommit loss. Men var lugn, Audi presenterar nu ett helt nytt quattro-system som är finfint. Jag förstår att Bmw-freaks är dom mest märkes-religiösa, men Audi kan fyrhjulsdrift bättre än Bmw.

#1
leifer
2010-04-13 21:09

SIGGE, bra tack! Skönt att slippa dina påhopp. Rätt less på det. Hoppas nu att du står för det i fortsättningen, men antagligen kan man inte lita på det. Faen vad du tar åt dig när man kritiserar Bmw, undrar vem som har problem...

#1
leifer
2010-04-13 21:14

SIGGE, hoppas du skaffar en Bmw sen, så ökar din trovärdighet en del... Men köp hellre en Audi quattro så slipper du bli besviken. Om det nu är premium du vill ha. Ett råd i all välmening.

#1
Jägaren
2010-04-13 21:17

LEIFER: Jag måste hålla med andra om att ditt uttalande om "nazi-tyskland" var bland det sämsta någon har skrivit någonsin på en liknande sajt. Och du fortsätter med bestämmelser från Berlin. Det gör verkligen ont i mig att se att folk verkar vara så genomdumma i sina uppfattningar. Ständigt detta anspelande mot det gamla Tyskland. Dock har du rätt i att Tyskland ligger långt före oss i det mesta. Jag antar att jag kan räkna med att du önskar Tyskland omedelbar sorti ur kommande fotbolls-VM. Usch, för sådana som du!
Jag kan gärna upprepa min definition av premium, eftersom många inte tycks läsa ett enda inlägg innan de skriver sina egna. "Personligen skulle jag vilja jämställa "premium" med "exklusivitet". Stoppa in näsan i Mercedes E-Klass, BMW 5-serie, Mercedes S-Klass, BMW 7-serie eller Audi A8 (som exempel) så får man en bra bild av vad som avses. Och i det avseendet är det klasskillnad mot t.ex. Toyota. Toyota bygger enkla bilar, man har endast 5 (!) motorer att välja bland för t.ex. en Avensis, några utrustningspaket och egentligen inte mycket till "löst extraplock". Trälister finns inte överhuvudtaget. Toyota bygger som sagt enkla funktionsdugliga bilar, men någon exklusivitet finns absolut inte. Möjligen i en Lexus."

#1
Jojje
2010-04-13 21:26

Det var rena sandlådan här! Alla kastar sand på varandra och tycker att "min bil är bättre än din bil".
Kan inte ni ta å växa upp nån gång, vuxna(?) män.

#1
Jarl
2010-04-13 21:29

Härlig sandlåda detta, jag menar, tar ju ett tag till innan den på tomten tinat fram.
Men alltså, nya Avensis är ju grym! Sjukt tyst och ligger som ett strykjärn på vägen.

#1
Lasse Åberg
2010-04-13 21:30

Har läst vad en massa lallare tycker
23 st.läs fakta o sluta o gagga. Representera er med vilka märken o årsmodeller ni representerar.Det verkar som ni åker skrot och är audvundsjuka allihopa. Läs auto motor o sport o teknikens värld också. NÖJD BMW ÄGARE.

#1
leifer
2010-04-13 21:33

Nej du Jägaren, Volvo och Saab gör mycket bra bilar, som är mer prisvärda än Audi, Bmw och Mercedes. Så lägg ner skitsnacket och personpåhoppen! Sen får du gärna hylla dom tyska produkterna, det är en fri värld. Men gör det utan att hacka på folk. Nazi-kopplingen var tillspetsad, men jag menar ändå att det är märkligt vilken respekt många svenskar har för dom tre tyska märkena. Jag tycker det ÄR obehagligt. Och jag tycker det är i viss mån ett tecken på kollektiv underskattning av svenska, och för den delen andra länders produkter. Och ja, Toyota tillverkar bättre bilar om man ser till hållbarhet, servicevänlighet, elektroniska komponenters kvalitet etc. Låt vara att bilar många gånger delar komponenter med andra märken. Men tydligen är det osvenska det coolaste, svenskt kan aldrig vara coolt hos vissa. Och då ska man ha Bmw och liknade för att få rätt status. Dock respekterar jag folk som köper Bmw enbart för att dom tycker det är roliga bilar att köra, har flera såna vänner.

#1
Micke
2010-04-13 21:34

"Läs auto motor o sport o teknikens värld också."
Ska man läsa sig till en uppfattning om en bil? Vad tyckte du om filmen? Skitbra! Visserligen såg jag inte den, men så stod det i tidningen......smart.

#1
leifer
2010-04-13 21:39

LASSE ÅBERG, just sånt tramsigt skryt är värst. Kör du din Bmw, men hacka inte på andra som inte har Bmw eller inte ens vill ha "skiten". Och tro inte att du är coolare för att du har Bmw. Det är super löjligt. Och det är Bmw-märkets största problem. För inget av premiummärkerna signalerar den uber-attityden mer än nån annan. Det märks bland annat i olycksstatistiken och att Bmw-förare tycker dom kör bäst av alla bilister (få ihop det den som kan).
Mvh

#1
Klasse
2010-04-13 21:45

Om ni nu är så fanatiska till allt som är Tyskt. Varför flyttar ni då inte till det förlovade landet???
Där kan ni leva i harmoni med likasinnade och drömma om fornstora dar.

#1
lasse å
2010-04-13 21:52

leifer. åk du din gamla daf o var auvundsjuk.

#1
Tommy
2010-04-13 22:15

Audi uppfattar inte jag som något premiummärke. Mest som en tysk Volvo. Jag körde A6 och upplevde inte det där lilla extra som man gör när man färdas i en Mercedes eller för den delen en BMW. En sak som inte avspeglas i Sverige är hur stora Mercedes E-klass är i Tyskland. Det säljs fler E-klass än BMW 5-serie och Audi A6 tillsammans.

#1
Lasse
2010-04-13 22:18

Toyota är en väldigt bra bil?? Ja visst är den det!
Toyota är premium!!?? HA! HA! HA! HA! HA! HA! HA! HA!

#1
Jarl
2010-04-13 22:31

Är inte Audi Tjeckiskt? Eller var det Skoda? Hm...

#1
Jägaren
2010-04-13 22:33

LEIFER: Det du skrev om "nazi-tyskland" förtjänade en mycket kraftig markering mot dig som person, eftersom det var just du som stod bakom den oerhört låga argumentationstaktiken. Men det var sannerligen inget personangrepp.
Jag hyllar inte tyska produkter, men om man ids vara objektiv så ser man snart att deras grundlighet, ambitionsnivå och utbildningsnivå har gett en industriell kompetens som faktiskt är bättre än den svenska och den som finns i många andra länder. Tyskland må vara stort till antalet invånare, men det inte på grund av detta som Tyskland är Europas motor. Den motorn sitter i kompetensen.
---
Jarl: Jag har kört nya Avensis tre gånger, varav den sista gången i ca tre timmar (jag fick låna en en eftermiddag här i stan så att jag skulle få en känsla av att den var "min"). Tyvärr är den INTE tyst (både motor- och vägljud var påfallande högt) och den låg INTE som ett strykjärn på vägen. Till och med min körkortsinnehavande dotter tyckte att den var "skuttig". Och interiören är helt avtändande. Instrumentbrädans ovansida är ju stor som ett halvt köksbord, steril som få med sin stenhårda och fiskbensmönstrade yta (vilket också gäller de stora blafforna på dörrsidorna), extremt korta säten (inte ens utdragbart lårstöd finns att få!!!!) etc., etc. Detta är säkert en bra bil för de som inte bryr sig om flärd och elegans i utförandet, men någon premiumkänsla finns ABSOLUT INTE!

#1
leifer
2010-04-13 22:35

Tommy, Audi är bättre idag än förr, motorerna mycket trevligare. Så sätter du dig i en nya A4 idag så blir upplevelsen ännu bättre. Ny A6 är på g, vet dock inte vilken årsmodell du pratar om. Dom rostar inte heller som Bmw och Mercedes gör. Kvalitetskänslan är högre i Audi.
Sen är faktiskt Volvo premium, så det är inget dåligt att det känns som en Volvo. Volvo V70 har t.ex. bättre ljudisolering än tyskarna (bortsett från S-klass, A8 etc men då är det ju bilar för bortåt 1 miljon). Volvos rostskydd är också bättre än både Mercedes och Bmw. Med nya quattro-systemet som kommer Audi kanske även ikapp Bmw vad gäller körglädje, även om det är mycket subjektivt. Audis DSG-automatlåda är också överlägsen Bmw och Mercedes.

#1
leifer
2010-04-13 22:45

JÄGAREN, jag tycker du överdriver de tyska premiummärkenas överlägsenhet (liksom allt det tyska). Jag tycker också det finns väl mycket status i de tre stora, ett metavärde som delvis har en obehaglig ton av överlägsenhet, men också en lång historia som delvis går tillbaka till nazi-tyskland. Om det är nazi kan man diskutera, men nazister hade en sån tro om sig själva. Att man var bättre än andra folk, att man kunde göra bättre bilar. Du behöver inte gilla jämförelsen, men jag tycker det finns substans i den. Speciellt när man hyllar dessa märken så oreserverat och gärna snackar ner Volvo och Saab så mycket. Tyska premiummärkerna har givetvis för- och nackdelar. Och Toyota har bättre driftskvalitet liksom produktionskvalitet, det erkänner till och med Mercedes VD. Mercedes kvalitetsdipp för några år sen är ju dessutom välkända. Bmw har det inte skrivits så mycket om, men dom har haft rostproblem i dörr etc som ofta bytt i smyg på s.k. goodwill garanti. Betänk också att det nog inte finns några ägare som är så noga med bilvård som Bmw ägare. Tätt följt av Mercedes och Audi. Dvs Bmw-ägare är mycket toleranta och lojala med sin bil och dess brister. Troligen dom mest lojala av alla. I överenskommelsen så ingår att inte snacka skit om sitt eget märke och det märks. Dock har det brustit hos många tidigare Mercedes-ägare, det var för dåligt även för lojala.

#1
Kjell
2010-04-13 22:47

Va lost du är Leifer. Du har absolut ingen aning om vad BMW, Audi och MB är och står för. Det är så genant och höra dig här på forumet..tids nog kanske du inser det. Åtlöje som som Per sa....det har du passerat för länge sedan.

#1
Jägaren
2010-04-13 23:12

LEIFER:
1) Jag överdriver inte de tyska premiumtillverkarnas överlägsenhet. Jag har det senaste mest talat om den tyska industrin i stort.
2) Trots tillsägelser om dina nazikopplingar fortsätter du helt ogenerat ditt drävel.
Tillråga på allt skriver du om att den tyska historien delvis går tillbaka till nazitiden. Med det synsättet kan man tydligen rättfärdiga precis vilka anklagelser som helst mot dagens Tyskland. "Å titta där, där kom en Hitler-bil...". Jag instämmer med andra: Du gör dig inte till åtlöje längre - det gjorde för länge sedan!
Dock en liten fundering som avslutning (om vi nu ska gå tillbaka i historien): Har vi svenskar varit guds bästa barn vad gäller krig och elände - även om det är betydligt längre sedan än andra världskriget? Har du hör talas om 30-åriga kriget, ett krig som Sverige dominerad och i vilket fler tyska civila offer föll procentuellt räknat än vad som var fallet under andra världskriget? Ett krig, under vilket Sverige spred död, skräck och utrotning omkring sig på den europeiska kontineneten? Vad tycker du om det? Om skitstövlarna till svenskar? Dina förfäder i släktträdet som var med och orsaka detta gigantiska lidande? Eller tänker du försvara detta med att säga som Staffan Heimersson skrev i ett mejl till mig en gång om en diskussion angående utrotningen av indianerna: "Det var ju så länge sedan"!
PS Heimersson bad faktiskt senare om ursäkt. Det förväntar jag mig från dig också angående ditt nazitjafs. DS

#1
Gösta
2010-04-13 23:42

LEIFER: Jag (och många andra) håller med dig. Stå på dig! Låt inte skrik och skrävel-tyskarna trycka ner dig.
Jag har själv varit Mercedes-ägare i många år på 1990 och början av 2000-talet så jag vet hur jargongen går. Klart att man anser att man är bättre än alla andra om man kör tyskt, själv har jag lagt den attityden bakom mig. Det är rent snobberi, och tyvärr i många fall är parrallellen till nazimen inte alls långt borta.
Till alla tyskland-kramare vill jag säga att man blir visare och klokare med åren. Så det finns hopp för er med. Halleluja.

#1
lasse åberg
2010-04-13 23:43

Nu fattas bara blondinbellas komentarer.

#1
leifer
2010-04-14 00:09

JÄGAREN och KJELL, faen vad ni tar åt Er och lekar förorättade. Sanningen svider, men statustramset är just bara tramsigt. Märkestjafset likaså. Öppna ögonen och sluta fåna Er med repliker som "du är bara avundsjuk". Om ni glider omkring i tyska premiumbilar och känner är über tycker jag ni kan lägga ner. Vill ni bränna pengar på det så är det Ert val (för dyrare bilar finns inte), men sluta verkar bättre än andra för det. Eller skaffa en Skoda istället och se om ert ytliga ego klarar det, jag tror knappast det.
Mvh

#1
leifer
2010-04-14 00:27

Tack Gösta, skönt att det finns mer prestigelösa och mognare människor, det uppskattas! Sen kan man ju jobba för att tvätta bort den sämre delen av imagen som de tre stora tyskarna har och särskilt då Bmw och Mercedes, men här får man inget intryck av att den viljan finns tyvärr, tvärtom. Och Bmw säljer 7-serien, Mercedes S-klasse och Audi A8 för att skapa image, sen skalar man ner och säljer dom billigare enklare och sämre modellerna till folket med illusion om samma produkt och metavärde. Alla korrumperade regimer och makthavare i världen måste ha antingen Bmw eller Mercedes. Även kommunist-bröderna Castro då förstås och den politiska eliten på Kuba. Dessa bilmärken har arbetats in i folks medvetande så tilli den grad att man verkligen tror att dom är bättre än andra märken. Drömmer för blir då att skaffa dessa märken, och det hände t.ex. i Lettland när man började få lite bättre ekonomi. Snacka om att lägga pengar på fel saker! De är också de tre tyska premiummärkerna som kämpat emot hårdast när ny miljögränser har bestämts för alla fordon som ska säljas i EU. Min inlägg har tagit upp kritiska aspekter med märkena, jag menar inte att det bara är skit. Men är det debatt så är det.
Mvh

#1
Jarl
2010-04-14 00:28

Vi Hink och Spade-ägare?
Förste man till sandlådan vinner!

#1
leifer
2010-04-14 00:34

JARL, tydligen vinner den som köper en Bmw, DET är sandlåda verkligen.

#1
lasse åberg
2010-04-14 00:53

leifer. Har du glömt läsa frågan?
DISKUTERA. VARFÖR Toppar BMW?
Svara på vi bilägares fråga istället för lall-lall.

#1
AL
2010-04-14 01:24

Här måste jag hålla med Leifer om att de tyská prestigevagnarna är horribelt prissatta. Det är inte rimligt att betala dessa fantasisummor för bilarna och dessutom är man då med och bekostar varumärkesuppbyggnaden - som ju ligger inkluderad i priset. Rent objektivt, i form av mätbara värden, är inte en BMW eller MB 50 eller 60 procent bättre än en konkurrentbil från Volvo eller SAAB. Däremot lyckas de få så mycket extra betalt, mycket eftersom konsumenterna inte har fullständig information om podukterna och de alternativ som finns på marknaden. Livsstilsorienterad reklam är ur det hänseendet samhällsekonomiskt negativ och borde egentligen förbjudas, eller i alla fall straffbeskattas. Men detta är knappast möjligt så länge politikerna i EU går den tyska bilindustrins ärenden i första hand - trots att det går stick i stäv med EU:s grundtanke att varor och tjänster skall handlas på en fri marknad. Betalargör som vanligt vi konsumenter genom onödig dyra varor.MVH AL

#1
Björn
2010-04-14 08:44

Har nu haft min Audi A6 i 3mån efter att ha ägt Volvo i 20år. Jag bara säger en sak..den som inte vet eller känner premium skall absolut inte köpa dessa bilar. För mig var det en fantastisk upplevelse i skillnader mot min V70. Ville ha Bmw egentligen men den blev för dyr. Audin slår min V70 i alla fall med hästlängder så jag är supernöjd.

#1
Elis
2010-04-14 08:47

Avundsjuka avundsjuka avundsjuka..man storknar!

#1
leifer
2010-04-14 10:52

AL, sant sen blir det väl inte bättre av att Sverige under många år haft en ensam agentur i Sverige för Mercedes som ytterligare höjt priserna. Och ju högre pris desto mer exklusivt, en enkel regel. Samma har gällt priserna på coca cola i Sverige jämfört med andra länder i Europa.

#1
leifer
2010-04-14 11:27

AL, man brukar väl säga att den upplevda kvalitén i t.ex. Audi är högre än den verkliga kvalitén. Nåt som benämns kvaliteskänsla bland biljournalister. Med Toyota har det varit omvänt så att säga även om dom jobbat en del för att öka den svårfångade "kvalitetskänslan". Liksom att det är enorm subjektivt och också döljer sig en känsla av hur folk allmänt förhåller sig till märket. Det är ju t.ex. tydligt med Skoda idag, bilar som egentligen på många sätt har minst lika bra verklig kvalitet som Audi.

#1
Jägaren
2010-04-14 11:39

LEIFER: Jag bad om din åsikt om hur vi svenskar betedde oss i Tyskland under 30- åriga kriget. Jag bifogar inlägget nedan igen: "Dock en liten fundering som avslutning (om vi nu ska gå tillbaka i historien): Har vi svenskar varit guds bästa barn vad gäller krig och elände - även om det är betydligt längre sedan än andra världskriget? Har du hör talas om 30-åriga kriget, ett krig som Sverige dominerad och i vilket fler tyska civila offer föll procentuellt räknat än vad som var fallet under andra världskriget? Ett krig, under vilket Sverige spred död, skräck och utrotning omkring sig på den europeiska kontineneten? Vad tycker du om det? Om skitstövlarna till svenskar? Dina förfäder i släktträdet som var med och orsaka detta gigantiska lidande? Eller tänker du försvara detta med att säga som Staffan Heimersson skrev i ett mejl till mig en gång om en diskussion angående utrotningen av indianerna: "Det var ju så länge sedan"!
PS Heimersson bad faktiskt senare om ursäkt. Det förväntar jag mig från dig också angående ditt nazitjafs. DS"

#1
AL
2010-04-14 11:43

Jag håller med Björn om att A6 är en trevlig vagn. Har själv en sådan likaså. Det bör väl dock tilläggas att det är en tjänstebil. För skulle jag själv betala hela den bilens pris skulle jag absoult överväga ett annat alternativ - där en Volvo XC60 skulle ligga högre i kurs exempelvis. Vad man föredrar är egentligen en smaksak, men Audin är inte rent objektivt (med det avses mätbara värden) en bättre bil än Volvon - trots att prislappen indikerar det. På så vis gör alla dem som köper Audi eller BMW för den delen (som för mig var rena katastrofen) en dålig affär. Inom ekonomisk teori brukar detta omnämnas som asymmetrisk information, dvs parterna i en affärstransaktion har tillgång till olika information om varan (som att en Audi egentligen är en Skoda exempelvis). Detta påverkar i sin tur konsumenternas förmåga att värdera varan på ett objektivt sätt och man får något som vi kallar för ett snedvridet urval på marknaden. Innan ni googlar på dessa termer vill jag göra er uppmärksamma på att det handlar om nyanser. Audi bygger inga dåliga bilar. De tar bara orimligt mycket betalt för produkten i jämförelse med alternativen. MVH AL

#1
Jägaren
2010-04-14 11:44

AL: Är du helt skruvad? Vilken idiot som helst inser att en BMW eller MB inte är 50 eller 60 procent bättre än en konkurrentbil från Volvo eller SAAB. Men det är inte om detta saken handlar. Vi pratar om en helt anna dimension som många helt enkelt har svårt att förstå.
Och inte tror du väl på fullt allvar att folk är så j-vla dumma att de inte har förstånd att införskaffa sig fullständig information om podukterna och de alternativ som finns på marknaden?
Åker du fortfarande i din Audi A6? Den förhållandevis dyra tyska "prestigevagnen" (för det var så du beskrev den nedan)?

#1
leifer
2010-04-14 11:57

JÄGAREN, Sverige har också kört med stormaktsfasoner, men jag vet inte om det har varit en sån överlägsenhet och det var längre tillbaka i tiden. Dock ser jag inget fel i att tro på sitt land och sin industri. Där är det väl snarare tvärtom i Sverige, vi klankar ner på oss själva och våra svenska bilmärken i nåt slags kollektivt dåligt självförtroende, medan vi oreserverat hyllar dom tyska märkena (så är det på massor av bilsajter där folk kommenterar, även bland biljournalister). Jag menar att det fortfarande finns über-mentalitet i de tyska märkena, och kanske har dessa tillverkare också ett visst intresse att spela på sån image. Dom vill ju sälja och vara bäst. Och Bmw och Audi går väldigt bra idag. Det känns som du kanske har tyskt ursprung och tar åt dig personligen. Så menade jag inte. Jag vet också att många tyskar är anti idag på alla symboler på att tyskland är stormakt, där tyskar kör med överlägsen stil och tränger sig före i skidköer i alperna. Liksom man varit emot att man flyttade huvudstaden från Bonn till Berlin. Jag menar att Bmw och Mercerdes framförallt, fortfarande signalerar lite överlägsen attityd där tanken är att ägaren ska känna sig som att han har bilen no 1. Och då kan man nästan känna lite skadeglädje när Mercedes haft såna enorma kvalitetsproblem. Men visst är det så att dessa tre märken har mest prestige och signalerar framgång för ägaren. Att ha lyckats i livet är då att ha en Bmw, Mercedes eller Audi.

#1
AL
2010-04-14 12:37

Nej Jägarn, jag är vare sig skruvad eller intresserad av att debattera bilar med en person som uttrycker sig som en femåring. Så skärpning där tack! Vad det sedan gäller fullständig information är svaret nej. Kunderna har inte sådan om produkterna eftersom en sådan marknadssituation (bland annat)innebär att övervinsterna försvinner. Och ja, jag har treårsavtal på min A6 som jag fick för drygt ett år sedan så jag får dras med den ett tag till:-)... MVH AL

#1
Kennet
2010-04-14 22:17

Nej, jag tror inte att DKW, förlåt Audi är störst 2015. Och BMW toppar pga ett brett modellprogram (vilket även de andra har) och bra kvalité. Kanske har BMW de trognaste ägarna ?!? Vidare så tror jag att Mercedes tappade många trogna kunder när de hade så mycket rostproblem med E-klassen i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Audi upplever jag som "en katt bland hermeliner", dom når inte riktigt ända fram till de andra två känns det som. Den känns inte lika "premium" som dom andra. Men dom har kommit starkt de sista åren.
Alla tre är oerhört bra bilar (tycker jag), därav priset. Vill någon ha det där lilla extra så kan man nog hitta det hos någon av dessa tre märken.
Dom flesta vet och förstår att ingen biltillverkare gör en bil som de inte har en aning om vilka som kan tänkas köpa eller använda. Man vet på förhand vilka köpare som är i fokus. Denna målgrupp är av förklarliga skäl inte samma för t.ex. Audi A8 som för Mazda. Det är väl inte särkilt sannolikt att en barnfamilj köper en "Mercacabbe" som enda bil. Lika osannolikt är det att någon som har "börsen i gott skick" och är sportbilsintresserad endast är ägare till en Skoda Fabia.
Man får vad man betalar för sägs det. Kanske inte helt sant alltid, för det där "lilla extra" kostar oftast rejält mycket extra. Men smakar det så kostar det. Om det sen är värt det får ju vara upp till var och en. För det mesta är det nog plånboken som styr valet av bil eller bilar. Bara för att grannen inte tycker som mej behöver jag inte tycka han är korkad eller "kasta sten" på honom. Svensk avundsjuka ligger ofta till grund för många åsikter, tyvvär.
Om jag hade haft gott om pengar hade jag gärna varit en mycket glad AMG55-ägare. Trots detta tycker jag att det är en"häftig" kärra. Jag lider inte av avundsjuka utan jag kan glädjas åt att det finns andra som har lyckats här i livet. Det är ju inte bara bilen som räknas, boende och fritid kostar ju också.
Det var en reklamslogan som blev förbjuden för ett antal år sedan som är tänkvärd; "Real men don´t eat sushi".
Första pris för "årets mest korkade argumentation" går till signaturen "Leifer".

#1
leifer
2010-04-14 23:29

KENNET vad lite du verkar kunna om bilar och verklig kvalitet, lyser igenom i hela inlägget och ger knappt utrymme ens för kommentarer. Du har antagligen missat också Audis stora kvalitetsproblem som förorsakats ägarna enorma kostnader i service och reparationer. F.ö. är bilar som Audi A8, Mercedes S-klass och Bmw 7-serie stora metavärdes-skapare. Dvs det ger stjärnglans till märkena så att folk som går och köper t.ex. en Mercedes A-klass tror att det är ungefär samma sak. Jag tycker du ska läsa ALs inlägg igen, om du nu inte förstår vad jag skriver. Om du tror att Audi, Bmw eller Mercedes skulle symbolisera att man "lyckats i livet" visar hur grundlurad och kommersiellt skadad du är. Eller rättare sagt, visar väl egentligen att Bmw, Mercedes och Audi lyckats bäst med sitt metavärdesskapande och därmed just kan ta ut störst överpriser enl vad AL sa.
Mvh

#1
Lars
2010-04-15 00:04

Bmw säljer bäst för den har en körkvalitet som är oslagbar. MB blir det senare när gasfoten lugnat ner sig..
Lasse

#1
Conny Karlsson
2010-04-15 15:38

Who/Jägaren.
Mercedes får inte kritiseras märker jag fortfarande. Det var likadant när du skrev på Teknikensvärlds sida då du använde namnet Who.( Men du förnekar att du och alltså Who/Jägaren är samma person, självförnekelse? Men du avslöjar dig genom att försvara MB i vått och Torrt. Så som jag brukar försvara Toyota ;o) )Då jag kritiserade MB bla på bristande rostskydd. Och det var jag som bla kontaktade Vibilägare om detta så att det blev en artikel av det. Sedan genom åren blev det en lång rad av artiklar om MBs rostproblem. Du beskyllde mig då på TV hemsida att jag sett till att rasera MB ägares andrahandsvärde pga mina skriverier om MB rostproblem bla. Du menade att jag skulle hålla tyst om problemen och Mercedes brist på seriöst kundbemötande och att man först förnekade problemen. Men sådant ligger inte för mig! Gösta är inne på något liknande som jag själv upplevde som MB ägare att han "vet hur jargongen går" mellan MB ägare. Och det ligger det något i. Pga MBs brist på seriöst kundbemötande bestämde jag mig för att det aldrig fick bli en MB till efter detta. Liksom en bekant fick detta bemötande med samma rostproblem. Det var denna bil det blev ett repotage om i Vibilägare efter kontakt med Boo Wennerberg av mig. Sedan efter det en lång rad av repotage av ägare med liknande problem. Så du menar att man skulle hållit tyst om detta? Vad är det mer man ska hålla tyst om? Kan tala om att jag efter MB köpte min fösta Lexus ett beslut jag inte ångrar. Köpte för någon månad sedan en Lexus till dock en gammal sådan men den fungerar lika bra som en ny bil trots sin ålder. Prova får du se Who/Jägaren vad kvalitet är.

#1
leifer
2010-04-15 18:18

Conny, Lexus verkar lite mer laid back, inte samma prestigeskryt som de "tre stora tyskarna. Sen kan man ju undra hur mycket prestige det är att köpa gamla Audi, Bmw, Mercedes. Om det nu handlar om att visa att man lyckats och är rik, hur rimmar det med mer än 10 år gamla såna bilar?
En tidigare kollega till mig hade en Audi A4, ny modellen 2001. Det var ett par år sen han snackade om denna bil och alla turer till verkstan och vad det kostade. Det var helt sjuka priser han fick pröjsa på en då, hyfsat ny bil, liksom sjukt många verkstadsbesök. Jag tror inga andra ägare av andra märken än såna här "prestigebilar" är lika toleranta med såna problem och kostnader i efterhand. Uppenbarligen är det så att dessa tyska premiumbilar inte har bättre kvalitet än andra märken, dom är dessutom ännu dyrare i service och reparationer. Dessutom har ju verkstäder ofta både högre timpris och högre pris på reservdelar för dessa märken. Nu kan man kanske ta detta om man köper en premiumbil då dom ju har mer komplicerad utrustning, men då ska man vara medveten problemen, inte snacka bort dom som många gör här och kör med "ont förtal" och bagdad-bob förnekande.
Mvh

#1
Jägaren
2010-04-16 01:32

Conny Karlsson: För sista gången: JAG är INTE "who" från Teknikens Värld. Kan du sluta tjata om detta någon gång?
Och var har jag skrivit att jag försvarar Mercedes eller ens äger en? Jag ÄGER I N G E N Mercedes.
AL: Ditt drävel om prissättning är så totalt skruvat. Om du ids jämföra utrustningslistorna mellan t.ex. en Toyota Avensis och Mercedes E-Klass/BMW 5-serie ser du snart att för Toyota habdlar det om några fasta "stora" paket följt av några mindre. Och du kan INTE skräddarsy bilen!
Om du sedan tittar på de tyska premumbilarna är utrustningslistorna långa som toalettrullar. Du kan få din bil EXAKT som du vill ha den. Men detta kostar en massa pengar. Varje del skall bära sig själv. Och hela bilens konstruktion och prissättning berörs av alla de tusentals kombinationsmöjligheter de här extremt långa utrustningslistorna orsakar. Svårare än så är det inte.

#1
AL
2010-04-16 13:20

Nej då JÄGAREN, mitt "dravel" är inte skruvat utan utgångspunkten inom all ekonomi och en av anledningarna till att vi har konkurrenslagstiftning i både EU och Sverige (för att inte tala om USA). Men denna grundläggande marknadsanalys är uppenbarligen ingen ide att föreläsa om här, lika lite som att det är någon ide att förklara produktionsteknik/ekonomi heller:-). Men upplysningsvis, det var Toyota som var först med kundorderstyrd produktion - inte tyskarna. Man brukar uttrycka det som att allt byggs på kredit (vi lever i en kreditekonomi idag). Av den anledningen kan man specificera sin nya bil oavsett det är en Volvo, BMW eller Audi man väntar på. Allt detta kan du läsa om i en bok som heter "Från Taylor till Toyota" - som ofta ingår i undervisningsmaterialet på ingenjörsutbildningarna. När det sedan handlar om enskilda system är det en kostnad som för det mesta bärs av underleverantören. Det är så att säga kaffepengar i sammanhanget (studera annars balansräkningen för olika biltillverkare, där kan man se sådana saker :-)). MVH AL

#1
Jägaren
2010-04-16 17:04

AL: Jag har följt din framfart på Teknikens Värld. Det finns ingen ände på din övertro till rapporter, utredningar, siffror och kalkyler. Jag avstår fortsatt debatt med dig. Men jag arbetar inom underleverantörsledet till bl.a. bilindustrin och jag håller INTE med dig.

#1
AL
2010-04-16 17:47

Jo, bättre fly än illa fäkta. Visst föredrar jag att man kan backa upp det man påstår med objektiv och verifierbar fakta. Något som är kutym inom alla sammanhang och inom bilindustrin i synnerhet - där även jag själv varit involverad yrkesmässigt. MVH AL

#1
Conny Karlsson
2010-04-16 19:07

Jägaren/Who.
Du anklagar AL för framfart på TV...hmmm. Hur är det själv med din framfart där som Who? Där var man tvungen att införa ett bättre inloggningssystem för att stoppa de värsta trollen som förekom där. Nu har dessa troll kommit till VIB hemsida tyvärr får jag säga. När ska VIB förbättra sitt inloggningssystem för att få bort trollen med personangrepp etc? Mattias Rabe lyckades på Teknikens Värld med trollen, det kan ni göra också VIB.

#1
Gösta
2010-04-16 20:33

Ja ett riktigt inloggningssystem skulle inte skada.

#1
Sigge
2010-04-17 17:05

HALLÅ ViB...finns har ingen som helst moderator? Verkar vara fullständig anarki.
Tills ni röjer upp lite bland kommenterarna är det hej och tack!

#1
Adam
2010-04-21 12:55

Tydligen många Japanälskare på detta forum som känner sig sårade över att deras älskade toyotor inte räknas som premium... Och troligtvis aldrig kommer att bli...
Nu har vi sedan ett tag även fått bekräftatat att även den påstådda "kvaliteten" är en bluff.
Det sorgligaste med Kommentarer från Leifer mfl är att, i brist på andra argument så drar man fram gamla Nazityskland...man tar sig för pannan, är det tonåringar som skriver eller med sådana påhopp. Som tur är så håller vi andra icke hjärntvättade en mognare nivå.
Att japanerna stred tilsammans med Nazityskland under andra världskriget är väl för övrigt en parentes som inte räknas, eller..?

#1
Dick
2010-05-04 19:41

Det blir givitvis BMW nästa bilbyte!
ALDRIG mer Audi har nu haft 2 st
och har bara haft bekymmer.

#1
Dick
2010-05-04 19:46

Adam!
Nu är det VOLVO som är drabbade
med skenande bilar.
Får hoppas att pressen skriver lika
kritiskt om Volvo nu!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.