Bild
Nästa artikel

BMW Concept Gran Coupé stal showen

Nyheter

Helt oväntat presenterar BMW en ny konceptbil i Peking. Här är BMW Concept Gran Coupé.

Beijing Auto Show slog i helgen upp portarna för årets bilsalong.

De flesta av nyheterna på mässgolvet var sedan tidigare kända - med ett undantag.

Ã-verraskning
BMW hade endast aviserat att en förlängd variant av 5-serien skulle presenteras på salongen.

Därför var det en stor överraskning när skynket rycktes från konceptbilen BMW Concept Gran Coupé.

BMW Concept Gran Coupé är som namnet antyder en coupé med fyra dörrar.

Det som främst utmärker bilen är den låga karossen som är hela tio centimeter lägre än 5- och 7-serie.

Höjden blir därmed 1,4 meter samtidigt som längden är ungefär fem meter.

Få detaljer
Vad gäller övriga detaljer är BMW tystlåtna.

I bilens presentationsmaterial nämns ingenting om tekniska specifikationer.

Istället talar BMW i vaga ordalag om vad Concept Gran Coupé ska illustrera.

Dels beskriver BMW bilen som en symbol för tillverkarens expertis vad gäller bildesign, dels som en vision om en bil som kombinerar en Gran Turismo och en högpresterande sportbil.

Nästa 6- eller 8-serie?
För brittiska Autocar bekräftar dock BMW:s designchef att företaget vill serietillverka en bil som Concept Gran Coupé.

Bilen skulle då bli en utmanare till Mercedes CLS, Volkswagen Passat CC och kommande Audi A7.

Vilket namn bilen i sådana fall kommer att bära är oklart.

Är bilen en demonstration av nästa generation 6-serie? Eller har BMW beslutat att damma av 8-serien som togs ur produktion 1999?

Diskutera: Vad tycker du om BMW Concept Gran Coupé?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-26 13:52

Så nära perfektion man kan komma. BMW övertygar ännu en gång. Tänk att ha en sådan där leksak på uppfarten.

#1
Gustav
2010-04-26 14:56

Ännu en bil med fulländad design från BMW. Den extra längden gör bilen ännu snyggare. Hoppas den har ett riktigt rymligt baksäte.

#1
Gösta
2010-04-26 15:09

Gääääsp

#1
Saabnisse
2010-04-26 16:53

"BMW Concept Gran Coupé stal showen"?
Konstig rubrik på en artikel om en fullständigt onödig bil.
Från vem/vilka stal den showen?

#1
Pelle
2010-04-26 17:37

Snyggt - som det mesta från BMW! Vill ha-varning!! Men priset kommer nog effektivt ivägen!

#1
PT
2010-04-26 17:50

Hmmm... Här klagar vi på Kinakopior men liknar inte den här bilen väldigt mycket Passat coupen?

#1
leifer
2010-04-26 22:03

Ovanligt snygg för att vara en Bmw, även om man ligger långt efter Audi som vanligt. Sen är Bmws grill alltid så ful och trist.
Vill ni se en snygg bil med fyradörrar så kolla in nya Aston Martin Rapide, äger Bmw fullständigt.

#1
Roland
2010-04-27 00:14

Snyggt BMW stuk, ja även om Audi leder ligan. Surt sa räven och tycker att det är en onödig bil. Javisst speciellt om man inte är den tänkta målgruppen så kan man känna stygn av avund. Men låt oss glädjas åt folk som har råd att hålla hjulen rullande. det har inte alla märken kunder som vill..... läs S.....

#1
Bezviken
2010-04-27 09:37

Audi först! I vadå?
Audi saknar helt service på sina produkter de har skrämmande låg kompetens över sina produkter. Det kan jag intyga då jag själv lider av att vara Audi ägare. Medan BMW har topp service på sina produkter.
Så leifer och Roland får förklara vad ni menar!

#1
B-boy
2010-04-27 10:05

Förmodligen en landsvägkryssare som Merca får bekymmer med ! Vill ha, vill ha !

#1
Jarl
2010-04-27 10:06

Audi är amatörer, BMW kan sina grejer!

#1
leifer
2010-04-27 11:13

BEZVIKEN, verkar som alla tre tyska premiummärkerna har problem med kvalitet. Värst tycks det vara för Mercedes. Bmw har haft en del rostproblem m.m. Audi har också haft problem men deras rostskydd har i alla fall varit bra. Bmw och Audi tycks i alla fall ha höjt kvalitén på senare år. Oavsett detta är det dyra bilar att äga och serva. Audi är vettigast i Sverige med våra vinter och halka vägar i och med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Vad är snyggt? Subjektivt förstås men i mätningar där man frågor folk så vinner Audi överlägset. Att serva icke märkesverkstad gör sig lättast med Audi. Mercedes och Bmw låser fast kunden i dyra märkesverkstäder.

#1
lasse å
2010-04-27 18:21

Leifer. Aundsjukans Apostel har talat!

#1
Per
2010-04-27 19:53

De gör snyggare bilar för varje gång! Inte konstigt att BMW är framgångsrika.

#1
leifer
2010-04-27 20:47

Lasse Å, hur gammal är du? Väx upp och inse att världen är större än att folk är avundsjuka på din Bmw eller ens bryr sig.

#1
leifer
2010-04-27 20:50

LASSE Å, om du kommer i en Aston Martin Rapide, så kommer jag inte bli avundsjuk men uppskatta den vackra bilen. Däremot har du med önskvärd tydlighet visat att alla barnsliga Bmw-ägare som lätt impas av pengar och status, kommer bli avundsjuka (den dyrare) Aston Martin. Slicka uppåt, sparka neråt.

#1
B-boy
2010-04-28 01:25

LEIFER.
Varför har du så jobbigt med BMW ?
Det är ju trots allt bara rullande plåthögar !

#1
lasse å
2010-04-28 17:20

Leifer.Du surrar på en 5 årings nivå. Fortsätt du att åka ditt sossedass.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.