Bild
Nästa artikel

BMW-ägare tror att de kör framhjulsdrivet

Nyheter

BMW ska bygga sin första framhjulsdrivna bil, det bekräftades förra veckan. Men fyra av fem ägare av BMW 1-serie tror redan att de kör framhjulsdrivet.

BMW-chefen Norbert Reithofer bekräftade förra veckan att den Bayernbaserade tillverkaren ska utveckla en framhjulsdriven småbil.

Tror på framhjulen
Beskedet innebär ett avsteg från BMW:s stolta tradition om att endast bygga bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna bilar.

Men den gemene BMW-ägaren tycks inte lägga allt för stor vikt på drivhjulen.

Under en telefonkonferens med ekonomianalytiker berättade Norbert Reithofer om ett överraskande utfall på en undersökning som BMW genomfört.

Inte orolig för förvirring
Fyra av fem bilägare som kör BMW 1-serie tror att de kör framhjulsdrivet, avslöjade Norbert Reithofer.

Med undersökningen i baktanke sade sig BMW-chefen inte vara orolig för att förvirra kunderna genom att utöka modellprogrammet med framhjulsdrivna modeller.
 
Den nya framhjulsdrivna småbilen beräknas få premiär 2014.

Målet är att tillsammans med dotterföretaget Mini sälja omkring en miljon framhjulsdrivna bilar år 2015.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s satsning på framhjulsdrivet?
Taggar: Nyheter
BMW-ägare tror att de kör framhjulsdrivet

Kommentarer

#1
Jan L
2010-03-24 10:28

Och jag som i min enfald trodde att BMW-ägare var väldigt kunniga bilägare...........

#1
Jes
2010-03-24 10:42

Det vore tråkigt om alla BMW blev framhjulsdrivna. Men säkerligen kan BMW bygga en bra framhjulsdriven småbil.
Att folk i allmänhet inte bryr sej och inget om vet bilens tekniska uppbyggnad förvånar inte. De flesta har nog bilen endast som fortskaffningsmedel

#1
Gösta
2010-03-24 10:52

Där ser man, lite förvånande. Och ganska roligt.

#1
KN
2010-03-24 11:43

Inte så förvånande.
BMW-ägare är nog mer bilkunniga än tex Volvo-ägare. 1-serien riktar sig mot en annan typ av bilköpare än övriga modeller.
Hade de gjort samma undersökning på tex 3-serien hade resultatet blivit totalt annorlunda.

#1
Simon
2010-03-24 13:10

Ganska kul och visar att BMW ägarna vet mer om statussymboler än om bilar.....:)
(man köper ett märke, bilen vet man inte mycket om)....:)

#1
Anders
2010-03-24 15:01

Som en tidigare sa är det annorlunda på 1 serien än övriga bmw,mycke fruntimmer som har 1 serie och mindre bilintresserade män.
Kvinnor är ofta lite annorlunda än män när det gäller bilar, 2 roliga exempel jag själv varit med om är
1. kvinna är kvar när dom öppnar huven på verkstad och säger är det sådär den ser ut där.
2.Senaste versionen m5 på bilmässa gubben tittar under huven och i bilen och hans fru börjar med att kolla i bagaget.

#1
Jarl
2010-03-24 15:56

80% Inte en chans.

#1
leifer
2010-03-24 16:13

Bmw och Bmw ägare är annars enormt fixerade på detta. Sjukligt fixerade kanske.

#1
Nicke
2010-03-24 18:21

Liten bil= tvärställd motor= framhjuldrivet. Konstigare är det inte. Problemet är viktförhålladet mellan fram och bakhjul som avgör bilens beteende. Lyckas man med 50/50 så får man en körglad men ändå trygg gångdynamik. BMW kommer att lyckas ännu en gång till skillnad mot SAAB (raktframbil) som är raka motsatsen och som leder snödrivsligan med sin understyrda stela gångdynamik.
Nicklas

#1
Gösta
2010-03-24 18:34

Det var väl på tiden med framhjulsdrivna BMW-bilar. Sent skall syndaren vakna.
Blir säkert en hygglig bil som kan mäta sig med övriga konkurrerande småbilar.

#1
JD
2010-03-24 18:37

Om man är ägare till en bakhjuldriven bil och tror att den är framhjulsdriven ska man nog inte köra bil!

#1
KN
2010-03-24 19:10

Varför ska man inte det JD?

#1
leifer
2010-03-24 19:21

Nicke
Bmw freak? Vad hade frågan med Saab att göra?
Saab har nu haldex gen 4, så jämför den med en bakhjulsdriven Bmw. Då lär ju Saab äga ganska stort.

#1
Micke
2010-03-24 19:41

Har aldrig förstått mig på framhjulsdrift, rycker i ratten vid pådrag speciellt om man svänger dessutom äter de däck när all drift och ca 70-80 % av inbromsning sker med framhjulen. och ja jag är BMW ägare med full koll på vilka hjul som driver.

#1
Crister
2010-03-24 21:30

Det ultimata är väl 4 hjulsdrift.Men måste man välja när det är halt,och då snackar jag jävligt halt som underkylt regn,så väljer i´alla fall jag framhjulsdrift.Detta trots att bakhjulsdrift är ärligare och talar direkt om att det är halt.Jag har kört bakhjulsdrivet i 29 år och framhjulsdrivet i 11 år så BMW gör rätt som bygger bilar inte bara för autobahn i framtiden,anser jag.

#1
Ebbe
2010-03-24 21:34

Och där rasade illusionen som BMW-ägarna gärna vill upprätthålla.
Skadeglädjen är total, denna nyhet kommer jag leva länge på. Kommer ta upp detta ämne vid varenda fikarast, fest, busshållplats, idrottevenemang under lååååååång tid framöver. Nu ska sprättarna få höra!!!

#1
B-boy
2010-03-24 22:02

Ebbe lelle, du måste ha det jobbigt med BMW du ! Synd det, prova en du med !

#1
Lars-Ivar Carlsén
2010-03-24 23:55

M a o så är BMVägare inte så bilkunniga som en del förståsigpåare påstår! Jag som nuvarande delägare i en Micra vet att den bilen är framhjulsdriven och anpassar körningen efter det men om jag skulle vilja köpa mig en pizzaracer vet att den är bakhjulsdriven och anpassar som sagt körningen efter detta.
Jaja jag tillhör iaf inte dom som köper en ny BMV och som inte använder hjärnan alls!

#1
KN
2010-03-25 00:02

Som vanligt när Audi, BMW och Mercedes diskuteras så lyser avundsjukan igenom i vissa inlägg.

#1
karlsson
2010-03-25 01:31

Man undrar ju om BMW ägarna har kört sina bilar. Eller ba åkt bilarna.
Å har dom aldrig Kopplat ur esp eller för den delen kört på lite hedelig snö!
^^

#1
STEFAN
2010-03-25 08:52

Kan nog stämma detta med okunskapen hos BMW-folket. Majoriteten köper det märket för dess status = snygg vid golfbanan. fast jag tvivlar inte på att det finns många kunniga BMW-ägare också, som mycket väl vet allt om sina bilar. Crister! Detta med att bakhjulsdrivna bilar skulle varna föraren är en gammal myt. 1994 gjord SCB ( Statiska Central Byrån ) en undersökning åt Folksam, där det uppdagades att det var dubblerad risk att råka ut för en singelolycka på vintern med en bakhjulsdriven bil, jämfört med framförallt framhjulsdrivna ( 4wd på personbilar var inte så vanligt då som nu ). Och då uppkommer frågan, är förare av bakhjulsdrivna bilar sämre förare ( eller väntar dom på att bilen ska varna ? ;-) än förare av fwd & 4wd ? Myter blir inte sanna bara för att de upprepas av 240 & 940 ägare. Nej drivningen kan jag säga av lång erfarenhet av olika märken och drivningar, är i tur och ordning bäst med 4wd, sedan fwd, och sist rwd, men så har esp och annat gjort att en BMW, idag är fjärran från 80-talets " tvål i handfat "= BMW:s 3-serie.

#1
Micke
2010-03-25 10:43

Tråkigt att det inte kommer att finnas någon bil i småbilsklassen som är bakhjulsdriven. Spelar mindre roll för de som "åker" bil med liten motor. För oss som "kör" bil med större/starkare motor och någongång gasar när det svänger är det bakhjulsdrift som gäller, alternativt väldigt kraftig servo eller kraftiga armar.
Jag har enbart ägt bakhjulsdrivna bilar och ansåg länge att snacket om BMW's förträfflighet var en myt. Nu kör jag själv 325 (E46) och det tog inte länge innan jag blev helt lyrisk över vägegenskaperna. Ni som inte sett ljuset - prova! Jag njuter varje dag som jag får köra och har redan glömt hur mycket bilen kostade. Det blir en 3-a eller möjligtvis en bakhjulsdriven 1-a nästa gång.

#1
STEFAN
2010-03-25 15:35

Härligt Micke ! Du har bara ägt bakhjulsdrivna bilar, ja då blir det ju genast trovärdigt att du rekommenderar en rwd BMW till alla som inte provat. Men jag som ägt och provat åtskilliga rwd-fwd-awd bilar säger till dig: Pröva en awd med konstant drift ( inget koppla-in-vid-behov tjafs ! ). Att ha driving på 50% bak och 50% fram är en underbar känsla på riktigt hal vinterväg.
Argumentet att man gillar och gasa, och komma med uppställ ur en kurva med en rwd driven bil, är lek som passar bäst på avlysta vägar, inte bland oss andra trafikanter som inte vill möta en gammal BMW på tvären.
" Man spänner väl aldrig hästen BAKOM vagnen !? ".

#1
leifer
2010-03-25 17:03

Om man undrar hur bra Bmw-förare kör så är det bara att kolla vad det kostar att försäkra en Bmw. Dvs Bmw-förare är en stor riskgrupp.
Bakhjulsdriften ger sämre driv på vintern, de flesta bakhjulsdrivna bilarna har inte diff broms.

#1
AL
2010-03-25 20:27

Fast Leif, det flesta moderna bilar har en elektronisk diffbroms inbyggd i sitt antspinnsystem. På min före detta BMW 523 fungerade den utmärkt och hjälpte mig igång i såväl backar som ut ur djupsnö. Men det klart, lika effektiv som en mekanisk motsvarighet blir det aldrig. MVH AL

#1
CRISTER
2010-03-25 20:29

STEFAN:Om det är en myt att bakhjulsdrivet är ärligare får stå för dig.Men när en framhjulsdriven släpper är det nästan för sent.Men bakhjulsdriven känns direkt när den släpper och då har du en liten chans att klara av sladden.I det fallet skiter jag i vad statistiken och SCB säger.För övrigt sa jag ju att jag föredrar FRAMHJULSDRIFT eller AWD!!!!!!!

#1
AL
2010-03-25 20:34

Nicke menar att viktfördelningen påverkar köregenskaperna och där är vi överens. Däremot har jag svårt att se på vilket sätt en BMW gynnas av sin viktfördelning i jämförelse med sina konkurrenter. Visst, accelerationen ut ur tvära kurvor gynnas (så länge underlaget är torrt). I övrigt är det mest en marknadsploj och en BMW är inte nämnvärt bättre än andra - i alla fall inte med avsikt på mätbara egenskaper (g-krafter). Anledningen till detta är att det sitter samma däckutrustning på en BMW som dess konkurrenter och normala standarddäck klarar bara c:a <1 g. Så den som vill åka fortare bör köpa riktiga däck först och främst, inte en BMW. MVH AL

#1
AL
2010-03-25 20:40

Crister tycker att bakhjulsdrift är ärligare i sitt vägupptärdande än framhjulsdrift. Detta är inte riktigt korrekt. En bakhjulsdriven bil blir instabil (slingrig) redan vid hastighetsdifferenser på <1 km/h mellan hjulparen (därför går antispinnsystemet in mycket tidigare på bakhjulsdrivna bilar). Hos en framhjulsdriven konstruktion kan man däremot arbeta med rotationsdifferenser på mellan 5-8 km/h utan att körstabiliteten missgynnas (snarare tvärtom, framhjulen drar ju bakvagnen rätt). Därför är framhjulsdrift betydligt säkrare och mer stabilt än en bakhjulsdriven bil (som ju alltid är instabil när bakhjulen spinner). MVH AL

#1
leifer
2010-03-25 21:17

AL, stämmer att dom har "elektronisk diff", fast egentligen handlar det om att man använder bromsar för att hindra spinn på en öppen diff. Så det är ofta så att säga en negativ form av diff broms som sitter på Bmw, Lexus m fl. Jag träffade en kvinna nyligen som skulle sälja sin Lexus för att dom var trötta på den dåliga framkomligheten. Hade bilen haft en bra (mekanisk) diff broms, så hade problem varit mycket mindre, kanske till och med bättre än en framhjulsdriven med öppen diff.
Mvh

#1
Sebastian
2010-03-26 01:55

Mest kvinnor som kör 1-serien, så däri ligger förklaringen.

#1
Erik
2010-03-26 17:12

Ja Bmw förare passar bättre i framhjuldrivna bilar...

#1
CRISTER
2010-03-26 21:24

AL:Precis som du säger med ditt "blajsnack" om rotationsdifferenser och hastighetsdifferenser så är en bakhjulsdriven bil känsligare och varnar tidigare pga att den är "slingrig" och instabil.Men fortfarande är en AWD eller en framhjulsdriven säkrare.Vad är det du inte förstår?

#1
AL
2010-03-27 14:21

Crister förstod inte min poäng. Det är förvisso inget ovanligt men kan det sägas tydligare än vad jag gjorde? En framhjulsdriven bil går inte instabilt när hjulen spinner medan det är precis vad som sker hos en bakhjulsdriven bil redan vid väldigt måttfullt gaspådrag. Att detta skulle vara trafiksäkrare finns det verkligen inga som helst belägg för, lika lite som att en fyrhjulsdriven bil skulle vara det (tvärtom, de är överrepresenterade i dödsolyckor med dödlig utgång vintertid). Att bakhjulsdrift sedan varnar må vara sant. Men för att göra en sådan jämförelse rättvis måste man ju utgå från en standardiserad modell, eller hur? Men varför skall jag dra detta igen? Det har ju hittills visat sig lönlöst att debattera saker på en saklig och sansad nivå med dig så jag ger faktiskt upp innan vi drar en ny meningslös omgång. Tack för mig! MVH AL

#1
CRISTER
2010-03-27 21:10

AL:Dito kamrat,Skönt!

#1
leifer
2010-03-27 21:19

AL, har nyligen monterat en torsen diff broms på min Volvo 940. Vad tror du om det i halka, vet du nåt om det?
Mvh

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.