Bild
Nästa artikel

BMW är störst i världen

Nyheter

BMW är nu världens mest värdefulla varumärke inom bilindustrin - före Toyota.

Nu presenterar det amerikanska marknadsanalysföretaget Millward Brown sin årliga lista för 2009 över världens mest värdefulla varumärken.

Inom bilindustrin placerar sig BMW i topp. Världens största tillverkare av premiumbilar värderas till svindlande 21,82 miljarder dollar. Det motsvarar ungefär 159 miljarder kronor.

Trots att värdet av BMW:s varumärke under det senaste året sjunkit med nio procent lyckades företaget passera Toyota som tidigare innehaft förstaplatsen. Toyotas varumärke värderas till 21,77 miljarder dollar, marginellt mindre än BMW.

Toyota kan återhämta
Millward Brown menar att Toyotas stora återkallelser har påverkat varumärket negativt. Toyotas varumärke tappade under 2009 hela 27 procent jämfört med året innan.

Men Millward Brown tror att Toyota har förutsättningar att återta kundernas förtroende och därmed öka varumärkets värde. I genomsnitt tappade biltillverkarnas varumärken 15 procent i värde under förra året.

Men det finns undantag. Ford ökade med 19 procent, Volkswagen med 20 procent och Audi med två procent. Millward Brown menar att Ford gynnats av att inte tvingats till stora statliga lån, till skillnad från konkurrenterna Chrysler och General Motors.

Vidare förklarar Millward Brown att Volkswagen och Audi ökat på grund av hög trovärdighet och konkurrenskraftiga priser.


Hela listan
(Värde i miljarder dollar, förändring sedan 2008)






1.



BMW



21,82



-9%




2.



Toyota



21,77



-27%




3.



Honda



14,3



-2%




4.



Mercedes



13,74



-11%




5.



Porsche



12,02



-31%




6.



Nissan



8,6



-16%




7.



Ford



7,04



+19%




8.



Volkswagen



6,99



+20%




9.



Audi



3,62



+2%




10.



Renault



3,26



-4%



Källa: Millward Brown



Diskutera: Vilket varumärke ser du som starkast inom bilindustrin?

Taggar: Nyheter
BMW är störst i världen

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-29 19:39

Före Toyota? Skulle inte tro det!

#1
leifer
2010-04-29 20:09

Bmw nu igen, suck. Enormt överskattat märke. Allting går att sälja med mördande reklam...

#1
Micke
2010-04-29 20:47

Kvalitet kostar och värderas högt.
När återkallade BMW sist?
Just det.
Observera att artikeln handlar om företagets värdering, dvs aktiekurs x antal aktier i bolaget, dvs ett mått på varumärkesvärdet.

#1
BMW
2010-04-29 21:56

BMW är klart bäst!
Jag har provat allt, betala mer för en BMW och få mer.

#1
Jarl (den utan staniolhatt)
2010-04-29 22:25

Löjligt att ta med ett sekunda-märke som Toyota i en seriös undersökning.

#1
Jarl
2010-04-29 22:51

Bara töntar snor mitt alias...
Toyota är typ 100 ggr bättre än BMW, när det gäller kvalité, fråga bara Emme!

#1
Tristan
2010-04-29 23:04

Så kul och läsa era reaktioner och hur ni uppfattar frågan...samtidigt så är inte skribenten dummare än att han vet att frågan berör vilket ger m å n g a kommentarer till VB konto..lol
Glömde jag säga att BMW rules?..hehe
Tristan

#1
leifer
2010-04-29 23:11

Vad bra, nu när Bmw är "no1" så kan vi väl flytta över kvalitetsfokuset på detta märke. Gissa om tyskarna kommer tas med brallorna nere! Märket kommer sjunka som en sten. Ska bli härligt att se alla dryga Bmw-ägare krypa till korset sen. Även om det förstås är så att ingen Bmw-ägare vill avslöja den egentliga kvaliteten med tanke på status och andrahandsvärde. För det finns inga som bryr sig mer om status än Bmw-töntarna. Inte konstigt att Bmw vinner alla ägarundersökningar...
Mvh

#1
William
2010-04-29 23:24

Leifer nu är han igång igen..han klarar bara inte av att det finns märken som säljer bättre, är bättre, står för något bättre än hans egen kära lilla bil. Skaffa dig en rejäl kärring istället så du kan ta detta faktum med en nypa salt.
Tristan..håller med..detta ämne ger kommentarer i överflöd. Hade en Toyota en gång.....bidrar inte längre till deras värde utan satsat på en vinnare istället. ;)
WMB

#1
Jarl
2010-04-29 23:27

Visst är BMW bra å köra men faktum är att Mazdas bilar är roligare.

#1
leifer
2010-04-29 23:46

WILLIAM, snarare DU som tar åt dig. Personligen kan jag äga alla märken utan att bry mig så mycket, men jag vet att Bmw-töntarnas ytliga egon inte klarar att köra märken som Skoda (bättre bilar än Bmw dessutom). Ok jag erkänner, Bmw vill jag inte ha, det kan "ni" behålla och bli fattiga på.

#1
Fredrik
2010-04-30 00:04

Jag tror inte att det finns så många kunder som står och väljer mellan en BMW och en Toyota.
Sen tror 80% av BMW 1-serie ägarna att dom åker framhjulsdrivet.
Toyotaägarna behöver vi nog inte kommentera.
Dessa tycks över allt annat falla för driftsäkerhet.
I övrigt ställs inga krav som helst.
Tja, det blir som pest eller kolera om man nu vill sälla sig till någon märkestillhörighet.

#1
lasse
2010-04-30 01:18

Bmw ligger först i vanlig ordning.Inte ett dug förvånad,synd bara att inte fler har råd att få äga en sån fin kärra.Sist men inte minst...JARL du är ett forum troll.

#1
Gréve Af Plommonstop
2010-04-30 09:25

Givetvis är BMW det bästa märket, det vet alla vi som åker Bayerskt. Vi är ju trots allt eliten i samhället, lite bättre människor än alla andra. Uppvisande av BMW-nyckel borde ge förtur i vårdköer, skattelättnader och andra förmåner. Vi är ju trots allt en högre stående varelse än resten av packet. Så flytta på er i trafiken när vi kommer, ty vägen äger jag och mina märkesbröder.

#1
Dman
2010-04-30 09:37

BMW är fina men lite för vanliga och inte så rolig design (3 och 5-serien) - lite för mycket raggarbil. Dock bättre än Audi med julgransbelysning och intetsägande design. Toyota gör både snygga och fula bilar liksom Volvo. Seat och Alfa Romeo är riktigt coola men jag skulle aldrig våga köpa en tyvärr.

#1
Jarl
2010-04-30 10:27

Mazda 3 är roligare än BMW 1, och Mazda 6 är bättre än BMW 3-serie, har provat själv. BMW är bara tröga, Mazda har bättre känsla!

#1
dman
2010-04-30 12:01

Jag såg en riktigt cool Mazda-suv häromdan i storlek som RAV-4, CRV.

#1
Capricciosa
2010-04-30 12:46

fråga kebabkillarna de vet bäst när de gällar bilar...pizzabagarna går bra oxo.

#1
Sebastian
2010-04-30 16:20

Du du capricciosa..
där jag bor mitt i Stockholm kryllar det av bmw, mest nyare E60 men även äldre. Bakom ratten sitter bleka medelålders svenska män.
Sluta sprid massa jävla dynga.

#1
B-boy
2010-04-30 16:33

Säga vad man vill om BMW, men det namnet väcker känslor hos bilintresserade !

#1
leifer
2010-04-30 16:34

SEBASTIAN, bleka medelålders svenska män? Är det nåt dåligt? DU låter som en vänsterfeminist som menar att alla problem beror på västvärldens män.

#1
leifer
2010-04-30 16:40

B-BOY
Möjligen kan det väcka känslor av komik att se en Bmw ha problem med framkomlighet i halkan pga bakhjulsdriftslösningen. Sen undrar jag hur man kan kalla en manuellt växlad bil (som det oftast är) för lyx eller det fånigare ordet "premium"? Själv kör jag automat och det är guld.

#1
dman
2010-04-30 16:56

Köp en Toyota så är allt löst!

#1
CRISTER
2010-04-30 18:38

Väx upp och lämna sandlådan och skaffa er ett liv istället.

#1
Jalle
2010-04-30 19:03

LEIFER: Bakhjulsdrift är inte så dåligt, längre. Framkomligheten är typ samma som på framhjulsdriva bilar...

#1
Rolle
2010-04-30 19:11

En liten episod när jag skulle ta färjan från Danmark till Sverige.
Där stod vi i en lång rad när det gled förbi en BMW och ville ha en egen fil.
Till råga på allt spöregnade det. När sedan vi skulle åka på startade inte BMW bilen och ville då ha hjälp av oss som stod i kön.
Någon hjälp fick hon inte utan hon stod där i sina sporthandskar.

#1
Sebastian
2010-04-30 19:44

Nej, det är inget negativt med att vara blek.

#1
Sebastian
2010-04-30 19:46

Leifer, du verkar ju helt jävla körd. Vafan snackar du om? har jag sagt att alla probkem beror på "västvärldens män"? Du är ju för fan dum i huvudet.

#1
lubos
2010-04-30 19:49

Re Jalle: Bakhjulsdrift är mycket bättre med husvagn eller annat släp bakefter bilen. Hade tidigare bakhjulsdrivna bilar som det gick att åka ut vart som helst på campingarnas gräsytor. Har nu en stor framhjulsdriven bil som slirar så snart som gräset är fuktigt!

#1
Jürgen
2010-04-30 20:09

Black Mans Wheels. Blatte Mitt i Wägen. Bajs Mellan Wäxlarna. Kärt barn har många namn.

#1
Greve af Stjärna
2010-04-30 20:14

ROLLE: För det första låter din "historia" som en enda stor skröna. För det andra (om det nu skulle ligga någon sanning i berättelsen) tycker jag att köbilisternas beteende att inte hjälpa till är under all kritik.
---
Gréve Af Plommonstop: När jag kommer i min S500 betraktar jag BMW-bilarna som uttjänt gammalt skrot. Ägarna som obildade, lite sämre människor. Så flytta på ert skrot så vi andra får fritt körfält. Det är en Mercedes-ägares rättighet.

#1
Seken
2010-04-30 20:23

SEBASTIAN, man ser vad man vill se. Och kanske har jag fel, objektivt sett, när jag ser att "maffia-wanna-bees" är mest överreprestenterade BMW. Sen att det ofta sitter bleka medelålders (typ mej) i många BMW, beror mest på att vi är ute efter nån sorts status. Ja, det gäller ju inte mej personligen, eftersom jag struttar omkring i Yaris. Men skulle jag drabbas av pockande behov att göra mej löjlig, så skulle jag inte nöja mej med nåt halvdant, typ BMW Z4. Minst en Carrera skulle det bli. (Jag har räknat, och jag har råd. Men det skulle bli halv special istället för restaurang. Som för många andra som tagit sej vatten över huvet.)

#1
Sebastian
2010-04-30 22:07

Tycker inte det finns nån status i att sitta i en BMW.. och jag tror inte bmwägarna bryr sig ett dugg om sin "status"... de e inte därför man köper BMW... vill man ha status går man och köper sig en Bentley Continental.. allt annat är ju faktist vanliga dussinbilar...

#1
leifer
2010-05-01 00:01

SEBASTIAN, du snackade nedlåtande om bleka svenska medelåldersmän (din ord) i motsats till pizzakillar (ej svenska män) du svarade om. Att du inte kan stå för dina åsikter är väl inte förvånande. Och kan du inte uppföra dig så bör du nog avstå vidare besök, dina påhopp säger rätt mycket om dig som person.

#1
leifer
2010-05-01 00:05

JALLE, nej framkomligheten är inte "typ samma" på bakhjulsdrivna, eftersom att det inte är lika stor tyngd på drivhjulen. Dock kan du ex får bra driv med en diffbroms som verkar positivt på framdrivningen, inte sniklösningar som t.ex. ESP som bromsar spinnande hjul kallad t.ex. elektronisk diff broms. Träffade en Lexusägare i vintras som helt tröttnat på bakhjulsdriftens dåliga framkomlighet och nu ska satsa på nåt annat.

#1
leifer
2010-05-01 00:48

http://www.epinions.com/content_960077956
"All hail the champion! BMW drivers are bar none, the worst around. They have managed to achieve that elusive combination of disdain, money, attitude, disregard for others, and self-importance that no other drivers have."

#1
Tobbe
2010-05-01 00:53

Det var länge sedan bakhjulsdrift var några problem...går inte och jämföra med hur det var förr i tiden. Bättre viktfördelning tillsammans med multilänk ger helt andra egenskaper. Skulle för allt i världen aldrig övergå till dessa understyrda tråkbilar. Visst ger vikten över drivhjulen att den tuggar sig fram bättre men skillnaden är så liten att den inte ger något mervärde. Jag räknade till 23 SAABar sittandes i snödrivor i år och då på enkla lågfartssträckor runt affärsområden...makalöst. Jag har kört bakhjulsdrift i 9 år nu och har inga som helst problem med detta utan tvärt om. Man får körglädje utan dess like...och detta är mervärde med skillnad.
Tobbe

#1
Sebastian
2010-05-01 03:01

Ja, bleka medelålders svenska män. I vad ligger det negativa menar du?

#1
Sebastian
2010-05-01 03:04

Och jo du Leifer, jag uppför mig gärna men inte när idioter som du försöker kränga de ja säger till något annat.
Vad kör du för bil Leifer?

#1
Sebastian
2010-05-01 03:07

Det är helt okej att vara blek, precis som det är att vara mörk... det har ju faktist inget att göra med hur vi är som personer.

#1
K N
2010-05-01 04:00

BMW bygger seriösare touringbilar än TOYOTA.
TOYOTA bygger seriösare 4x4 än BMW.
BMW's andrahandsvärde har sviktat genom åren.
Dyra att köpa, dyra att laga, dyra att serva, dyra att försäkra och tveksamt andrahands värde, dåligt på vissa modeller bättre på andra modeller.
TOYOTAS andrahandsvärde har stabiliserats från slutet av -90 och början av 2000 talet frammåt från att tidigare varit uselt med rostproblem till idags läge bättre och rätt hyffsat. "gällande en del modeller" men inte alla modeller.
Senaste tidens återkallelser av toyota och såkallade kvalitetsproblem. Nja... sök på vilket annat märke som hellst dom har ändå flerfallt mer problem än toyota...
Amerikanska bilmärken med sina problem går knappt att nämna och går inte på nåt sätt att jämföra med toyota.

#1
Jarl
2010-05-01 10:48

Nån som vet vad det är för skillnad mellan en BMW och en snigel? *kliar huvudet*
BMWn har slemmet på insidan.

#1
B-boy
2010-05-01 11:19

Som jag skrev tidigare : BMW väcker känslor hos folk, eller hur JARL !

#1
leifer
2010-05-01 12:13

SEBBE, Du skrev "blek" för att tydliggöra att det var vita män. Men skit i det, poängen försvann dessutom. För Bmw symboliserar mycket av västerländsk patriarkat liksom även Mercedes, bland vanliga standardbilar alltså. Dvs det är då "manligt" att köra dessa bilar. Motsatsen är en "tjejbil". Med det inte sagt att det finns många som köper eller kör en Bmw enbart för körglädjen och inte av andra fåniga orsaker. Vi snackade dock lite om vad märken symboliserar för negativt, liksom hur vissa Bmw-förare uppträder i trafiken. Trafiken är ingen lekplats och mycket av körglädje gränsar ju till hastighetsöverträdelser, sladda och annat beteende.

#1
leifer
2010-05-01 12:16

TOBBE, skillnaden är visst inte så liten när det kommer till framkomlighet i halka. Speciellt inte nu när man vill att vi bilägare ska sluta med dubbdäck.

#1
leifer
2010-05-01 12:25

TOBBE, finns dessutom framhjulsdrivna med mycket hög körglädje, men du har rätt i att bakhjulsdriften är helig för många Bmw-ägare, man är helt fast i det och att det inte får vara drivning på framhjulen. Dock har Bmw nu börjat titta på att tillverka en framhjulsdriven bil, man har redan gjort det också tidigare indirekt genom t.ex. Mini Cooper S. Och ingen kallar väl den tråkig att köra.

#1
leifer
2010-05-01 12:29

SEBBE, om du vill veta vad jag har för bil eller vad jag gjort för modifieringar med den så får du kolla på vi bilägares forum.
http://forum.vibilagare.se
Där har vi dock en vänligare ton och kallar inte folk för idioter, så det kanske inte passar dig...

#1
Rolle
2010-05-01 13:04

Greve af Stjärna:
Du förstod tydligen inte att man inte kan köra förbi alla i kön och sedan få hjälp.

#1
Jarl
2010-05-01 13:05

Leifer...aka..."Avundsjukans apostel" kör en...håll i er nu..."Volvo 940 sedanmodell från 1996 (fyller alltså 14 år i år), 36,000 mil är väldigt törstig och har bristande vinteregenskaper "...
Leif kom ur bubblan och sluta vara så avundsjuk på alla andra. Livet blir lättare då.

#1
leifer
2010-05-01 13:41

JARL, tvärtom så står jag för det, den har dålig framkomlighet i halka (nyligen dock monterat en diff broms) etc men jag förstår att du vill byta ämne när Bmw exponeras för vad den är.
Och är jag avundsjuk så är det inte på Bmw, svårt för dig att acceptera då du ju framhärdar att Bmw är bäst.
NU var det ju så här att Bmw inte får ifrågasättas och bilarnas nackdelar (som övervärderad i pris) ska sopas under mattan. Samtidigt skriver alla biljournalister fortfarande att bilarna har dålig framkomlighet i halka, senast nu i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/article7048999.ab
"Begagnad BMW 5-serie lockar men kan vara förrädisk" (läs svindyr och mycket verkstadsbesök)
Sen längre ner
"minus - framkomlighet på vintern"

#1
leifer
2010-05-01 13:48

JARL, det är upp till folk att slänga bort pengar om man nu tycker det är värt det, men det gäller ju då att förklara det. Inte lura folk att tro att det är "toppkvalitet" så att andrahandsvärdet hålls uppe. För istället är ju Bmw och andra premiumbilar dyrare att serva och reparera (med åren) än andra bilar av samma årgång och mil. Vill man ha låga verkstadsräkningar och få oplanerade verkstadsbesök så ska man istället köpa t.ex. Toyota.

#1
Jägaren
2010-05-01 14:07

ROLLE: Jag knyter an till Greve af Stjärnas inlägg: Men om nu den aktuella bilföraren hade tuppat av bakom ratten till följd av en möjlig hjärtinfarkt? Du hade naturligtvis gett fan i att ge första hjälpen med motiveringen att "hon trängde sig ju före". Morsning.
Du verkar fatta noll och inget. Även om hon nu trängde sig före så kan man ju inte bara låta henne stå där. Det hade varit ett ypperligt tillfälle att samtidigt som du hade gett henne hjälp också gett henne några pikar.
Och om det nu hade varit du som hade trängt dig före och blivit stående så hade du garanterat velat ha hjälp.
---
LEIFER: Du undrar hur man kan kalla en manuellt växlad bil (som det oftast är) för lyx eller det fånigare ordet "premium" - syftandes på dyra BMW-bilar? Själv kör du tydligen automat och det är guld.
Frågan om en manuellt växlad, flådig BMW låter sig INTE sorteras under frågeställningen lyx/premium (ett ord som för övrigt INTE är fånigt utan fullt exakt - ja, utom möjligen för inbtina sossar och vänstervridna, då). Här ligger helt andra värderingar till grund. Automatiska växellådor fördummar bilisterna och gör dem ouppmärksamma. Den "manuelle föraren" vill ha fullständig kontoll över maskinen och vara 100 procent aktiv. Han vill veta exakt vad som händer under handen. Personligen skulle jag aldrig köpa en automatisk växellåda som riskerar att överträda försäkringsbolagets maskinskadegräns.
De automatiska växellådorna krånglar på tok för mycket samtidigt som de verkar fördumma förarna. Och jag undrar jag om vi inte redan har sett prov på det...

#1
leifer
2010-05-01 14:47

JÄGAREN, tvärtom om är det så att folk blir bättre förare med automatväxlad bil och mer hänsynsfulla mot medtrafikanter och fotgängare, koncept som du uppenbarligen har svårt att förstå. Och ja, automat är lyx, manuell är det inte, det är faktiskt etablerat till och med i den trångsynta premiumvärlden. Därför säljs lyxbilar alltid med automatlåda.

#1
Jarl
2010-05-01 14:49

Leifer...din lilla gråsosse. Din åsikt är inte lag vilket tydligt speglar sig i att BMW år ifrån år har de mest nöjda ägarna. Så Leif gå du ut och putsa på din Pentaraggare och låt oss andra hålla en vuxen nivå på kommentarerna. Tror ingen skulle sakna dig om du slutade kommentera nu direkt. Lev i nuet Leif och sluta vara bitter! Kör den bil som gör dig lycklig och var nöjd med det istället för att försöka vara polis och försöka tvinga på dina åsikter som sanningar för alla andra.

#1
leifer
2010-05-01 15:03

JARL, jag framför kritik mot Bmw, du och andra kontrar med att blåneka och istället attackera person. Förvisso kanske just vad man kunde förvänta av religiösa Bmw-fantaster och därmed "vilket skulle bevisas" alltså. F.ö. är jag mycket nöjd med min bil nu, går som en dröm. Försök att inse att alla bilar har för och nackdelar och att det inte behöver vara nåt problem att lyfta upp bristerna, du behöver alltså inte ta åt dig personligen för bristerna i din Bmw.
Mvh

#1
Jarl
2010-05-01 15:06

Jag ber dig Leifer...sluta kommentera!

#1
Jarl
2010-05-01 15:07

Leifer...din "kritik" bygger bara på avundsjuka och ingen som helst egen erfarenhet. Så snälla sluta kommentera!

#1
Jägaren
2010-05-01 15:10

LEIFER: Jag ser gärna att du anger ett 10-tal källor för dina rundskrivningar.
Och fortfarande förstår du inte att den manuella (BMW)-ägaren har helt andra kriterier i valet av växellåda än huruvida den i LEIFERS lilla inbundna värld ska betraktas som "lyx": Kontroll och delaktighet väger tyngre än ditt trams.

#1
leifer
2010-05-01 15:15

JARL, är ju just du och andra här som är poliser och jagar alla som kritiserar Bmw med blåslampa och alla personpåhopp ni kan komma på. Tydligen är ni väldigt känsliga för kritik av märket, mer än jag kunde tro faktiskt (eller jag anade väl det). Nu är det faktiskt så att artikeln nämner Bmw som no1 "Bmw är störst i världen" och många skribenter här menar det också. Ni framstår alltså inte i nåt gott dager med er "vuxna" argumentationsteknik.

#1
leifer
2010-05-01 15:17

JÄGAREN, automat är lyx. Folk kör bättre och lugnare med automat. Det är enkla fakta, och detta har USA, bilens hemland, insett för länge sedan. F.ö. din text om manuell låda var så fånig och dum att den faktiskt talar helt för sig själv.

#1
Jarl
2010-05-01 15:45

Leif...snälla sluta kommentera! Ut och byt växellådsoljan eller något! Kanske nya hjulsidor nu efter vintern? För du har verkligen inget att tillföra i kommentarerna.

#1
Bear
2010-05-01 16:09

Jarl: sluta kommentera själv. det finns ingen på detta forum som kommer med så onödiga kommentarer som du. Du är ett typexempel på ett "troll". Lustigt nog verkar nästan varje tråd på denna sida sluta i allmän pajkastning på sandlådenivå, och du är en av de som eldar på mest. Sakfrågorna halkar undan och till slut handlar det oftast mest om man ska hata Toyota eller franska bilar, oftast med dåligt underbyggda påståenden. Detta är synd, kommentarsfunktionen kan oftast ge en direkt koppling från folk med erfarenhet. Oftast luftas dock gamla mossiga fördomar och ett allmänt hat mot allt man inte själv gillar.

#1
Jägaren
2010-05-01 16:15

LEIFER: Jag förväntar mig att du anger forskningsresultat som styrker dina påståenden. Endast då kan du komma att tas på allvar. Att hänvisa till Amrieka är nonsens, eftersom det där hendlar enbart om bekvämlighet. Dina subjektiva rundskrivningar klarar vi oss utan.

#1
BEAR
2010-05-01 16:39

Nu ska jag in i grottan och slicka mig i rumpan. Vi ses till hösten.

#1
leifer
2010-05-01 17:42

JÄGAREN, vad är ditt forskningsresultat på att förare med manuell låda kör säkrare? Jag talar också ur egen erfarenhet med mycket stadstrafik (och då har jag ändå kört med manuellt växlad totalt sett). Sen kan du ju jämföra vilka som kör trafiksäkrast Bmw (manuell låda) eller Toyota Prius (automat), om du nu vill påstå att Bmw förare kör så säkert och har sån kontroll.

#1
leifer
2010-05-01 17:47

För tydlighet skulle så vill jag tala om jag alltid kör med samma nick (och hoppas andra som debatterar i person gör det), men tycker ändå Bear sa en del bra saker i sitt inlägg.
Bear, ja kör man Bmw så hatar man nog ofta franska bilar och ser även ner på Volvo och Saab.
Sen tycker jag det är synd och märkligt att enbart bakhjulsdrift på nåt sätt skulle vara synonymt med premium.

#1
JARL
2010-05-01 18:56

Nån har snott mitt nick, det var inte jag som skrev så mot LEIFER... Fegt.

#1
leifer
2010-05-01 19:49

JARL, vilket av dina inlägg var det inte du som skrev. Det om att jag ska sluta skriva, eller det om att jag är en gråsosse och i allmänhet en idiot/värdelös person? Kallar du ditt agerande vuxet? Och varför får man inte vara kritisk till Bmw eller ens gilla det märket?

#1
Jägaren
2010-05-01 19:52

LEIFER: Gör du dig dum? Jag har aldrig påstått att förare med manuella växellådor kör vare sig si eller så. Jag har endast försökt förklara varför dyra, flådiga BMW-kilar körs med manuell växellåda.
Däremot är det du som har påstått att förare med automatiska växellådor kör "äskrare. Jag citerar dig: "JÄGAREN, tvärtom om är det så att folk blir bättre förare med automatväxlad bil och mer hänsynsfulla mot medtrafikanter och fotgängare, koncept som du uppenbarligen har svårt att förstå."
Nu väntar jag fortfarande på var du har stöd i trafikforskningen om ditt påstående.
Kan du också sluta med att hålla på att förvränga och vända och vrida på andras uttalanden till oigenkännlighet?

#1
the real bear
2010-05-01 20:03

ja du Jarl, du har tydligen inget emot att sno någons alias själv... men vad ska man förvänta sig.
jag tror de som läst lite här inser att det senaste inlägget i "mitt" namn var skrivet av en barnrumpa som inte kan föra en vettig debatt med någon över hans egen mentala nivå.

#1
leifer
2010-05-01 21:15

JÄGAREN, din ord "Automatiska växellådor fördummar bilisterna och gör dem ouppmärksamma. Den "manuelle föraren" vill ha fullständig kontoll över maskinen och vara 100 procent aktiv. Han vill veta exakt vad som händer under handen."
--------------------------------------------------------
Och ja, jag hävdar att bilister med automatlådor kör lugnare och säkrare (främst då stadstrafik) och att automatlåda är ett kännetecken för lyxbil, det är inte manuell låda. Sen kan du kalla manuell låda för lyx, men du kan tycka vad du vill, i lyxbilsvärlden är det automatlåda som gäller. Även dyrare och finare Bmw bilar har alltså automat, och framför då förhoppningsvis med stil och hänsyn till medtrafikanter.

#1
leifer
2010-05-01 21:17

Från Aftonbladets färska test om beg 5-serien.
-------------------------------------------------------
I våra vintertester har vi delat ut både ris och ros till 5-serien. När vi körde fast i en knappt märkbar uppförsbacke på Robert Collins parkering var vi inte så imponerade. Men ute på landsvägen övertygade antisladdsystemet med lugnt och förtroendeingivande ingrepp. Att ESP-lampan blinkar konstant (eftersom bilen sladdar hela tiden) på hal vinterväg märker man knappt.
---------------------------------------------------
Lät alltså inte övertygande. Speciellt inte den med "sladdar hela tiden", snacka om helt beroende av elektronik.

#1
Jägaren
2010-05-01 22:22

LEIFER: Jaha, då vet vi att t.ex. en Mazda5 med automatlåda är en lyxbil. Samtidigt vet vi att en Porsche 911 Turbo 2010 med manuell växellåda INTE är en lyxbil. Inte heller var en Mercedes 280 SE med manuell växellåda från typ 1974 en lyxbil. Sammantaget beror allt detta på att det som enligt LEIFER stipulerar en lyxbil är den automatiska växellådan! LEIFER har gjort bort sig totalt. Som vanligt. Adjö.

#1
leifer
2010-05-01 22:59

JÄGAREN, automatlåda är EN ingrediens (av flera) för en lyxbil.
--------------------------------------------------------
Jag lägger också ner debatten nu, efter all denna ovett och rent av hat man möts av från Bmw-håll så är det bättre att avstå. En sakdebatt om bilarna är uppenbarligen omöjlig.

#1
Jarl
2010-05-01 23:04

Tack Leifer...äntligen en vettig kommentar! Naturligtvis syftar vi på andra delen.

#1
bear
2010-05-02 01:02

Leifer...din lilla gråsosse. Din åsikt är inte lag vilket tydligt speglar sig i att BMW år ifrån år har de mest nöjda ägarna. Så Leif gå du ut och putsa på din Pentaraggare och låt oss andra hålla en vuxen nivå på kommentarerna. Tror ingen skulle sakna dig om du slutade kommentera nu direkt. Lev i nuet Leif och sluta vara bitter! Kör den bil som gör dig lycklig och var nöjd med det istället för att försöka vara polis och försöka tvinga på dina åsikter som sanningar för alla andra

#1
THE REAL BEAR
2010-05-02 01:03

Löjligt att ta med ett sekunda-märke som BMW i en seriös undersökning.

#1
BEAR
2010-05-02 01:14

Jag ber dig Leifer...sluta kommentera!

#1
BEAR
2010-05-02 01:15

Leifer...din "kritik" bygger bara på avundsjuka och ingen som helst egen erfarenhet. Så snälla sluta kommentera!

#1
bear
2010-05-02 01:16

Kan ingen knuffa igen stenen framför min grotta?!

#1
Jarl
2010-05-02 01:31

Himla tråkigt att vissa inte kan hålla diskussionen på en normalt begåvad nivå...

#1
bear
2010-05-02 13:44

nu har alltså "bear" och "the real bear" kapats av någon av dem som vill hålla debatten på dagisnivå. Jag kommer härmed inte använda något av dem mer. alla inlägg under de 2 namnen har inte lagts in av mig som använt bear från början utan av någon/några av de fjortisar som förpestar detta forum.
LEIFER: det var INTE jag som riktade en kommentar till dig, den enda jag namngivit var JARL så man kan ju gissa varför mitt namn nu helt plötsligt hamnar på tramsinlägg...
over and out.

#1
Jägaren
2010-05-02 14:16

ViBilägare måste skaffa sig bättre kontroll över användarnamnen som är kopplade till e-postadresserna kombinerat med ip-adresserna.

#1
Jarl (den utan staniolhatt)
2010-05-02 14:46

Skönt att slippa forumtrollet BEAR... Uscha.

#1
bear
2010-05-02 14:53

BMW = Bogseras Med Wire

#1
Jarl (Den riktige)
2010-05-02 16:19

Toyotas återkallelse är ju ett skämt. Om gasen hänger sig är det ju bara att bromsa, lägga i "N" eller slå av tändningen. Vad är det med människor nuförtiden?

#1
Jarl
2010-05-02 21:30

"Jarl (den riktige)"...ditt lilla forumtroll vad har Toyotas återkallning med artikeln att göra?
Men som svar på dina frågor: Tändningen går ej att stänga av på bilar med startknapp under körning (och hur kul är det att förlora broms- och styrservo?), bromsarna biter måttligt på en bil under fullgas...tror man har annat att tänka på än lägga i N (om det överhuvudtaget är möjligt) när bilen skenar mot en korsning i full gas.

#1
porsche
2010-05-02 23:21

Anna Anka vet bäst...Hon kör Porsche !

#1
Seken
2010-05-02 23:36

BMW-ägarna gillar sina bilar. Om dom gillar dessa sina bilar, pga att det är ovanligt bra bilar, eller BMW-ägare är ovanligt måna om sitt märkes status, är ännu inte utrett. Om man skulle döma av de som härjar här och på liknande håll, skulle jag luta åt det senare.
Hur som helst, så har BMW visat ovanligt dåligt omdöme när dom tvingar på svenskar sina "Run-flat-däck". Jag var nära att köpa en 318 för ett par år sen. Men säljaren sa att med köpet följde obligatoriskt dessa däck, som inte passar på svensk vägbeläggning. Och eftersom det finns fler märken än BMW, så vandrade jag vidare.

#1
Lasse
2010-05-03 00:22

Nån som vet vad det är för skillnad mellan ett forum troll och JARL??Nä de finns ingen..........

#1
Jarl
2010-05-06 14:32

Re: Många
Fråga:
när man köper japansk bil - ingår det en aluminium/staniol-hatt till skydd från kosmisk strålning också, eller

#1
Per Jakobsson
2010-05-09 19:44

LEIFER kallar mig med flera för "tönt" i och med att vi kör BMW. Kära nå´n, vem är tönt? Vilken nivå han håller! Det måste vara svårt att vara så knäckt över att andra har bättre bil än han själv. Han tycker Skoda är bättre än BMW!!?? HAHAHAHAAA..

#1
Nils
2010-05-12 00:25

Jisses leifer, du verkar vara rejält missnöjd med BMW. Vilka modeller har du ägt och kört som har lett fram till dessa erfarenheter?

#1
Ludde
2010-05-12 09:05

LEIFER, har du någonsin kört en BMW? Hur många har du provat?
Frågan är väl om man tycker det är kul att åka bil eller KÖRA bil?

#1
olof
2010-05-25 19:56

Bmw är inte bara störst,utan bäst och vackrast också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.