Bild
Nästa artikel

BMW 5-serie Touring: Vi Bilägare provkör

Provkörning

Vi Bilägare är just nu i Tyskland för att köra nya BMW 5-serie Touring. Läs direktrapporten från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig just nu tysk mark för att provköra nya BMW 5-serie Touring.

Vi får tag på Marianne Sterner via telefon.

Var är du, Marianne?
- Jag är ute och kör BMW 5-serie Touring på landsbygden utanför München, säger Marianne Sterner.

Vilket var ditt första intryck?
- Att det verkar vara en riktigt genomtänkt kombi.

- Det mesta är väldigt snyggt gjort och man har många kluriga lösningar. Bland annat finns den öppningsbara bakrutan kvar.

- Lastutrymmet är också väldigt genomtänkt. 60 liter mer får plats jämfört med föregångaren med baksätet på plats, men ryggstödet kan också ställas i olika positioner för att skapa mer utrymme.

- Man kan också fälla ned alla tre platser i baksätet var för sig.

Hur är den att köra?
- Det känns precis som att köra en BMW 5-serie sedan, man märker ingenting av att man kör en stor kombi.
 
- Det ställbara chassiet gör ju också att man kan förvandla den till en sportbil, men det är inte standard.

- Jag kör just nu instegsmodellen 520d, en diesel på 184 hästar. Den motorn passar jättefint och är oerhört tyst.

- Den har en manuell sexväxlad låda med stopp/start-system och 0,51 liter/mil anges förbrukningen till.


- Vi har kört på en del väldigt krokiga vägar med mycket inbromsningar och ligger nu på 0,73 liter per mil.

Hur står den sig mot konkurrenterna?
- Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V70, om man vill vara snäll, är konkurrenterna.

- Och BMW 5-serie Touring ligger väl i nivå med en bil som är välbyggd som sjutton.
 
När kommer den till Sverige?
- 18 september.

Hur bra kommer den att sälja?
- 70 procent av BMW 5-seriens försäljning kommer att vara Touring i Sverige.

- Man måste inte köpa sedan för att få en körglad bil, kombin levererar lika mycket.

Vad kommer den att kosta?
- Det kommer att finnas två bensin- och två dieselmotorer. Priserna blir följande:

523i: 375 900 kronor
535i: 467 900 kronor
520d: 367 900 kronor
530d: 454 900 kronor

- Mycket pengar, men man får en hel del elegans och en fin bil.

Läs provkörningen av BMW 5-serie Touring i Vi Bilägare nummer 10 som finns i butik från 6 juli.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 5-serie Touring?

Taggar: Provkörning

Kommentarer

#1
Henrik
2010-06-18 17:31

Det var ramaskri i pressen när Saab 9-5 priserna presenterades, den var tydligen dyrare än båse Audi och BMW, så här skrev Marianne efter första provkörningen:
"Och vad kommer den att kosta?
- Priserna börjar från 311 000 kronor för bensinturbon på 220 hästar. Den minsta dieseln som förbrukar 0,53 liter per mil kostar 315 000 kronor.

Vad tycker du om priserna?
- Jag tycker att de känns höga, ett pris under 300 000 för grundmodellen hade varit bra. Men jag tror att det så småningom kommer mindre motorer som då blir billigare."

#1
Tobbe
2010-06-18 17:37

Ja de är och va snäll de... och ta med V70 som en konkurrent..l..jissses lol.... Bara det inte upprepas Marianne :)

#1
Clabbe
2010-06-18 17:44

Börja inte och blanda in 95 i den här matchen. Den har inget med dessa bilar och göra. Den är enormt dyr för att vara icke premium och då väljer man hellre och lägga till så man får en riktig bil
Clabbe

#1
leifer
2010-06-18 20:51

Bmw riktigt bil? Klarar ju inte ens att tas sig fram i svensk halka. Snålar gör dom även med riktig diff broms trots svindyra bilar, är det premium?

#1
bmw
2010-06-19 01:38

bmw krossar allt just nu. bättre bil finns inte under en mille! audi saab volvo är bara trash!

#1
the awful truth
2010-06-19 03:50

BMW är alltså fortfarande den perfekta bilen enligt många. Kan bara hålla med. Perfektion med fingertoppskänsla. Den Tyska skolan är hård och finslipad. Men fortfarande finns det ett antal Japanska starkt konkurerande märken utan BMW känslan, som ändå är mer problemfria och kostar mindre i underhåll. Det är väl ganska allmänt känt vilka som är storköpare av BMW. Dessa Bmw köpare är samtidigt samma klientel som regimen i Nazi Tyskland ville släcka i koncentrationslägren. Förmodligen förstår inte dagens Bmw köpare bättre eller så vill dom inte förstå. VW och Mercedes/Daimler har gjort upp med sitt förflutna och betalat stora skadestånd till anhöriga. Men stenrika BMW som säljer bra i alla tider när andra märken har lågkonjuktur jobbar på som om ingenting har hänt och tjänar storkovan.
http://www.youtube.com/watch?v=PcCnn8RR70s

#1
Jes
2010-06-19 11:36

BMW har i princip alltid byggt härliga bilar med mycket "känsla". Denna nya 5 serie är troligen inget undantag.
Bakhjulsdrift på gott och ont men för den som önskar den känslan, vilket får stå var och en fritt, har inte mycket kvar att välja på.
BMW'n är dyr ja, förhållandevis är också Volvo, Mercedes, Audi mfl dyra bilar i förhållande till vad man köper ... men de säljer ju tydligen ändå. Man betalar tydligen för den där extra "känslan" av välbyggd kvalité. Hade jag haft gott om pengar hade jag nog gärna sneglat lite åt BMW.
Bilbyggeri och bilval har väl ingenting med politik att göra?

#1
leifer
2010-06-19 13:11

"THE AWFUL TRUTH", ja man blir inte förvånad i alla fall. Just sånt Bmw inte har gjort upp med, denna über-attityd läser man överallt. Folk som hyllar Bmw-bilar oreserverat och skrattat hånfullt åt alla andra märken. Nu har detta aktualiserat i och med att Bmw nu anses vara världens värdefullaste bilmärke, man är no1. Kommer man nu då jobba för en attityd-förändring?

#1
Jes
2010-06-19 13:31

Jag förstår inte riktigt Leifer och THE AWFUL TRUTH, hur kan denna påstådda attityd kan förändra kvalitén, känslan och värdet i produkten BMW-bilen ? Tror man, för ett ögonblick att dagens bilköpare ens funderar i dessa banor? Jag tror det inte i varje fall.
Jag funderar inte heller över vad exempelvis Mitsubishi tillverkade för 60-70 år sedan.
Jag frågar mej, skulle Ådalen 36 vara en block om foten för Svensk industri (ex. Volvo/Saab) idag?

#1
Jimmy
2010-06-20 21:48

Bästa bilen, BMW har inte haft nå stora fel än, som vissa andra bilmärken har haft

#1
lubos
2010-06-21 02:21

Det är frapperande för en gammal "chaufför" att läsa alla dessa lovord för BMW och DB som numera höjs till skyarna för sina fina vägegenskaper av biljournalister.
För ett fåtal år sedan var det närmast straffbart att tillverka bakhjulsdrivna bilar enligt dessa "experter" ty de utgjorde bevars en stor fara i trafiken eftersom det gick att åstadkomma bakhjulssladd.
Ingen kritik fanns mot de framhjulsdrivna "pråmar" som kunde fås att gå rakt fram i kurvor med samma typ av förare bakom ratten.
Har det gått mode i bedömningskriterierna?
Och påstå inte att antisladdsystem har ändrat bilden ty de är värdelösa i svår halka.

#1
Danne B
2010-06-21 10:06

Tycker det verkar bli en riktigt bra bil. Skönt att BMW har tagit till sig av kritik ang. utrymmen etc.
0,51 blandad körning låter väldigt bra för att vara 184 hästar. Sedan att den dragit 0,73 på landsvägskörning oavsett om det är krokiga vägar säger ju bara att det känns som en hör landsvägsförbrukning.
Har själv varit ute och provkört nya 9-5 i helgen och till de som påstår att den inte är "riktig" premium får jag väl bara säga (som nuvarande BMW-ägare: Den ÄR riktigt premium. Baksaätet är gigantiskt och man sitter riktigt bra. Jag är 182 cm och det här med takhöjden är ju löjligt överdrivet.
Finns två saker jag önskar att Saab gör för att vara riktigt framme på BMW/Audi nivå invändigt: Bort med den svarta plasten på instrumentbrädan och dit med den gloss/textur panelen och Ice-block som på konceptbilarna. (Skall tydligen komma på kundbeställda bilar men hanns ej med till demobilarna.

#1
jarl
2010-06-21 11:45

Danne B jobbar visst på SAAB...

#1
B-boy
2010-06-21 16:15

Det verkar som BMW håller måttet än och levererar körglada bilar även med kombi !

#1
McRill
2010-06-22 00:15

455.000 SEK för en plåtlåda? Ko-ko-ko!

#1
Pelle
2010-06-22 10:03

15 kommentarer + artikeln och ingen notis om att INGEN (motor-)version klarar miljögränsen!

#1
leifer
2010-06-24 18:59

JES, det finns kvar en über-mentalitet i BMW som bland annat syns i trafiken eller på bilforum. Där Bmw-ägare hånar andra märken. Istället är det väl Bmw som har problem med pris-prestanda. Över 400,000 kr för en bakhjulsdriven bil som inte ens har en gedigen diffbroms-lösning. Kallar du det premium i halka?

#1
leifer
2010-06-24 19:04

JARL, bra då ska vi säga att alla som okritiskt hyllar Bmw, att dom jobbar på Bmw. För det finns inget märke som tål kritik sämre än bmw. Alla brister förnekas. Och detta trots att man är bland de dyraste på marknaden, dvs sämst pris-prestanda. Detta kan man ta ut eftersom märket är mest övervärderat (nr 1 i senaste rakningen över världens bilmärken). Det komiskt är att se att kunderna går på detta och inte accepterar nån som helst kritik. Just detta faktum avslöjar det mesta! Det är då alltid fel på de som "klagar". Aldrig fel på Bmw eller deras prissättning.

#1
Helmut
2010-06-28 23:14

LEIFER har helt RÄTT !!!

#1
Seken
2010-06-29 23:31

BMW gör säkert sinnrika bilar. Om än lite överprisade jämfört med t.ex. Audi. Men så länge dom envisas med sina "Run-flat"-däck, som ger ljudkomfort typ billig småbil på svensk asfalt, så väljer jag hellre nåt som ger mindre beundran från nysvenskar och lantliga kids, men bättre ljudkomfort.

#1
Anders
2010-07-05 11:03

Har kört många tjänstebilar av varierande märken (audi,volvo mfl.) och kan säga att en sak kan BMW -stabilitet samt vägkänsla - samspelet mellan förare å bil är man bäst på. Då snackar jag inte om dom dyraste modellerna utan detta finns även i instegsmodellerna. Kan dock hålla med om att man bör ta sig en funderare på hur mkt pengar man egentligen skall lägga på en "plåtburk".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.