Nästa artikel
Provkörning: BMW 316d Sedan (2010)
Provkörning

Provkörning: BMW 316d Sedan (2010)

Publicerad 26 februari 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Minsta dieselversionen av BMW:s 3-serie ger inte mycket status men desto högre bruksvärde och god bränsleekonomi. Vi Bilägare har provkört.

Spännvidden i BMW:s utbud är gränslös och det är nog många som drömmer om att en dag kunna ställa en mäktigt utrustad, kraftigt motoriserad bayrare ur någon av de större serierna på garageuppfarten.

Men det finns en vardagligare gren av märket också, en som kan vara lika aptitlig som modellerna med feta beteckningar. En slätröd, enkelt utrustad fyradörrars BMW 316d sedan med tygklädsel och manuell låda till exempel.

Modellen dök upp under hösten och klarar den kritiska miljöbilsgränsen 120 g/km i CO2-utsläpp: 118 gram. Den kostar visserligen ganska mycket jämfört med de flesta konkurrenter men erbjuder också verkligt högt bruksvärde på alla områden.

Den nya motorn på 115 hk och maximalt 260 Nm vridmoment är snål på dropparna. Under provperioden kördes mycket på såväl måttligt snöplogade vägar i stadstrafik som på långresor och snittförbrukningen blev inte mer än exakt en halv liter milen.

En aning högre än deklarationens 4,5 l/100 km förvisso, men inte illa med tanke på omständigheterna. Med full tank i bilen kan man se fram emot åtminstone 115 mils körning innan det är dags för macken igen.

Bilen gör inte mycket väsen av sig i statushänseende men erbjuder så många av BMW:s verkliga kärnvärden att det är lätt att snabbt bli förtjust i alla fall. På det svårdefinierbara begreppet körglädje har det inte tummats alls, tvärt om.

Med fyrcylindrig motor får 3-serien en balans och kvickhet i reaktionerna som är än mer utpräglad än i versionerna med större maskineri. Oavsett om det står 316d, 318d eller 320d på bagageluckan handlar det om samma tvålitersmotor, men med olika trimningsgrad. Det är bara de båda "större" modellerna som erbjuds med kombikaross, 316d gör det inte.

Körningen är ett rent nöje, känslan av vältränad bil är hela tiden närvarande. Styrningen svarar exakt på minsta önskan och ger en exakt dos feedback till föraren.

Växlarna faller på plats med både känsla och precision och den på papperet magra effekten räcker gott för omkörningar - men det krävs helst nedväxling till fyran för att få rätt skjuts.

Femman och i synnerhet sexan är överväxlar. Under landsvägskörning på högsta växeln lunkar bilen på cirka 1 700 v/min. Då är motorljudet helt borta, medan knattret och vibrationerna på tomgång är påtagligt.

Lackeringsfinish, passform och känsla i allt man tar i är på en högre nivå än det mesta. Utrymmena är tillräckliga men långt från klassens bästa. Provbilen hade sportstolar à 6 200 kronor, med tygklädsel i hög kvalitet och med skönt sträv yta. Absolut att föredra framför läder!

Standardutrustningen är välvald, med luftkonditionering, elhissar fram och bak, behaglig läderratt som kan justeras i längs- och höjdled, effektivt och mjukarbetande antisladd- och antispinnsystem, punkteringssäkra däck med tryckindikator, färddator, ISOFIX-fästen bak, aktiva nackskydd fram etc.

För 4 900 kronor extra köps paketet "Comfort" med automatiskt avbländningsbar innerspegel, armstöd fram, fällbara bakre ryggstöd, parkeringshjälp, regnsensor, klimatautomatik, farthållare och en välljudande stereo.

Det är ett oslagbart bra pris för alla de grejerna, ingen 316d lär säljas utan paketet. Eluppvärmd ratt à 2 000 kronor var en uppskattad detalj när temperaturen stadigt låg kring minus 20! En bil man skulle kunna leva länge med och snabbt glömma prislappen på.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 316d Sedan?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 316d Sedan

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

BMW 316d Sedan

Pris, från kr: 274 900 (provbilen 310 300).
Säljstart: Nu.
Modell: Fyradörrars sedan.
Mått, cm: L 453/B 182/H 142.
Tjänstevikt, kg: 1 475.
Släpvagnsvikt, kg: 1 600.
Motor: Fyrcylindrig längsmonterad rak diesel med turbo och common rail direktinsprutning. 1 995 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 260 Nm vid 1 750-2 500 v/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 10,9 s. Toppfart 202 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C-klass.

Vad nytt? Ny instegsversion i 3-seriens dieselutbud.
För vem? Kvalitetsmedvetna tjänstebilsförare.
Bra köp? Ja.

Plus: Köregenskaper, kvalitet, räckvidd.
Minus: Tomgångsskakig motor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-26 11:29
Teo (ej verifierad)

Synd att de ska vara så dyra!

#2 • Uppdaterat: 2010-02-26 15:57
Tihi (ej verifierad)

och att den bara finns med ryckspak mellan stolarna, ala´70 tal

#3 • Uppdaterat: 2010-03-01 14:46
Jarl (ej verifierad)

Hellre ryckspak än töntig knapp på panel.
En kanonkärra som min kompis, Emme, skulle sagt.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-09 17:08
Lars Karlsson (ej verifierad)

Detta är inte klokt att folk går på vad som helst! Jag har provkört både BMW 316 d och Hyundai i30 CRD 1,6 115 hk! Jag köpte en Hyundai som jag tyckte var precis lika bra att köra, kvaliteskänslan var inte heller sämre! Tänk ER jag sparade 100.000:- + alla dessa fantastiska garantier som följer bilen! Ska tillläggas att jag kör ca 6000 mil om året, är också gammal tävlingsförare!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.