Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: BMW 320d Efficient Dynamics Edition

Publicerad 7 april 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Att hitta konkurrenter till BMW 320d Efficient Dynamics Edition är svårt. <b>Vi Bilägare provkör.</b>

I samband med att BMW låtit ansiktslyfta coupé- och cabrioletmodellerna i 3-serien, presenterar man en extra bränslesnål version av tvålitersdieseln 320d.

I utförandet Efficient Dynamics Edition (förkortas härmed EDE), drar 320d bara 0,41 liter diesel per mil vid blandad körning.

Klasslägsta
Det ger ett koldioxidutsläpp om bara 109 g/km, nytt klasslägsta!

För att nå den låga förbrukningen har man tillgripit en palett av åtgärder. Motorn är något nedtrimmad jämfört med den vanlig 320d.

Den har blivit 21 hästkrafter klenare, från 184 till 163 hästkrafter. Chassiet är sänkt och bidrar tillsammans med aerodynamiska specialfälgar till lägre luftmotstånd.

Högre utväxling och extra lättrullande däck kompletterar bilden och hjälper till att pressa ned förbrukningen till småbilsnivå.

Här vilar inga sorger
Tro nu inte att detta gjort bilen tråkig att köra. Det räcker med en snabb blick ned i databladet för att inse att här vilar inga näbbstöveltyngda sorger.

Att accelerera från 0 till 100 km/tim går på glada 8,2 sekunder och toppfarten ligger långt över 200 km/tim.

Motorn drar mjukt redan från mycket låga varv, delvis tack vare ett nytt svänghjul med rörliga motvikter som balanserar ut motorvibrationer vid lägre varvtal.

En snabb jämförelse med den starkare standardversionen av 320d ger vid hand att knappast någon kommer att sakna de hästkrafter som rymt.

Effektskillnaden är bara märkbar på toppvarv och inte ens där är den särskilt påtaglig.

Inte som kombi
På slingriga vägar kan föraren njuta av fin styrning, köttig sexväxlad låda och utmärkta vägegenskaper.

Trots bakhjulsdrift, kontinentala vinterdäck och ett för provkörningsdagen snöstorms-plågat München, biter sig BMW:n envist fast i kurvorna.

En gropig sträcka av Autobahn avslöjar dock att det sänkta chassiet gör bilen rejält stötig.

Annars är det lätt att trivas bakom ratten även under längre körpass. Ljudnivån är väl dämpad, körställningen utmärkt, instrumenten är tydliga och reglagen lättmanövrerade.

Allra skönast sitter man i de sportstolar med utdragbart extra lårstöd som finns som tillval för 6 200 kr.

BMW erbjuder en hel del extrautrustning även för EDE - modellen. Några alternativ har emellertid plockats bort.

Den här versionen går inte att få i kombination med automatlåda eller större lättmetallfälgar. Tråkigt nog går den inte heller att få som kombi.

Skattefri vinst
Priset är detsamma för 320d EDE som för den starkare och något snabbare standardmodellen.

Här är det upp till var och en att själv prioritera, prestanda eller förbrukning?

Antisladdsystem är standard och den nya generationen av 3-serien fick högsta betyg, fem stjärnor, när den krockprovades av Euro NCAP år 2005.

Vi Bilägares rostskyddsexpert gav modellen en fyra i betyg då den testades år 2005 och det finns ingen anledning att anta att den ansiktslyfta generationen blivit sämre.

BMW har tagit marknadsandelar av konkurrenterna på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Ett miljöbilsklassat alternativ är numera en förutsättning för att lyckas här då flera stora företag tagit koncernbeslut om att enbart köpa in miljöbilar.

Miljöbilsklassad
Möjligen kommer avsaknaden av en kombiversion att bromsa 320d EDE:s framfart, annars torde detta vara det givna valet för tjänstebilsföraren som själv betalar bränslet och kör för milersättning.

Med någorlunda försiktig gasfot borde det vara fullt möjligt att köra hem 1,50 kr per mil, skattefritt!

Privatkunder kan å andra sidan glädjas åt att miljöbilsklassningen innebär att bilen är befriad från fordonsskatt under fem år.

Dessutom har BMW fri service i tre år eller 8 000 mil.

I kombination med högt andrahandsvärde och låga driftskostnader innebär det att milkostnaden inte behöver bli så hög som inköpspriset ger sken av.

Ensam i sin klass
Att hitta konkurrenter är svårt. Jämförelsen med de miljöbilsklassade alternativen från Audi, Volvo och Volkswagen haltar rejält.

Sanningen är att just nu är den här bilen ensam i sin klass.

För den som vill ha en riktigt snål, körglad och prestigeladdad mellanklassbil, är detta just nu det bästa valet!

Diskutera: Vad tycker du om BMW 320d Efficient Dynamics Edition? Leder BMW prestigekampen mot Mercedes och Audi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 320d Efficient Dynamics Edition

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Pris, från kr: 308 000 kr. 
Säljstart: April.
Modell: Fyradörrars, femsitsig sedan.
Mått, cm: L 453/B 182/H 142.
Tjänstevikt, kg: 1 520.
Släpvikt, kg: 1 600.  
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 1 995 cm3. Max effekt: 163 hk vid 4 200 varv/min. Max vridmoment 365 Nm från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 8,2 s. Toppfart 225 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 TDIe, Volvo V40 Drive, Volkswagen Golf BlueMotion.

Vad nytt? Extremt snål version av BMW 3-serie.
För vem? Het för tjänstebilisten som inte gillar kombibilar, betalar bränslet själv och får milersättning!
Bra köp? Ja! Dyr i inköp men låga kostnader och stabilt andrahandsvärde lovar gott på sikt.

Plus: Snål, snabb, fin förarmiljö, motor och växellåda.
Minus: Stötig, begränsade utrustningsmöjligheter.

Kommentarer

#1 • 7 april 2010
Benny H (not verified)

Ja BMW är i en klass för sig när det gäller att bygga snåla och starka motorer. Det är väl bara priset som hindrar att man sopar banan med konkurrenterna. Bra att man sätter press på andra tillverkare dock...

#2 • 7 april 2010
Gösta (not verified)

Ännu en illa maskerad reklam för BMW, helt utan kritiskt granskande. 0,41 l/mil, pyttsan, glädjesiffror så det sjunger om det.
Hoppas det gav klirr i kassan.

#3 • 7 april 2010
Seken (not verified)

Jag ser den som, på pappret, likvärdig med t.ex. V70Drive. Givetvis med hänsyn taget till att V70 är stor, 3-serie är mellanklassens minste krabat. I verkliga test, skulle jag gissa att Volvon är närmare sin pappersförbrukning. BMW-dieslar brukar ofta falla igenom utanför testlabbet.

#4 • 7 april 2010
John (not verified)

Hmmm. Fransmännen har haft extremsnåla dieslar i många år, är inte det värt att nämna? Liksom att motorn i denna BMW är framtagen tillsammans med Peugeot?

#5 • 7 april 2010
PREVIA (not verified)

"Ensam i sin klass" Skriver VB.Vilken klass menar VB, den med trånga baksäten, eller den klassen med bara BMW bilar, CO2-utsläpp: 109 g/km är inget rekord i låga utläpp för en bil med så små utrymmen som BMW 320d Efficient Dynamics Edition.
"och den nya generationen av 3-serien fick högsta betyg, fem stjärnor, när den krockprovades av Euro NCAP år 2005. "Skriver VB, är inte det en väl gammal krocktest för att räknas år 2010?

#6 • 7 april 2010
Sven (not verified)

Modellen kom 2005, nu är 2011 nästan ute. Snacka om värdeminskning på denna kärra om ett par år. Finns bättre och smartare alternativ. Går inte ens att få med automat.

#7 • 7 april 2010
Tommy Wahlströ… (not verified)

Gosh, så magsurt det kan vara! :) Kära vänner, låt mig komma med några klarlägganden:
* Tyvärr Gösta, det blev inga extrapengar efter denna provkörning! Varken till mig eller min arbetsgivare.
* 0,41 är den av tillverkaren deklarerade förbrukningen vid blandad körning i NEDC (europeiska körcykeln). Som Vi Bilägare många gånger tidigare konstaterat, har den väldigt lite med verklig körning att göra. I dagsläget är det dock det enda verktyg vi har för att kunna jämföra olika bilars förbrukning.
* @Seken Jag tycker att jämförelsen med V70 haltar och tror inte någon väljer direkt mellan dessa modeller. V70 är framhjulsdriven familjekombi med betydligt beskedligare prestanda. 320d EDE går överhuvudtaget inte att få som kombi.
* @John. Om jag inte är helt ute och cyklar, är det bara bensinmotorer som BMW och PSA sammarbetetat om. Dieslar har PSA byggt tillsammans med Ford. Har du någon annan info? Tillsammans med Ford gjorde man den 1,6 liters diesel på 109 hästar som sedan förtjänstfullt arbetat i en lång rad snåla modeller.
* @Previa. 163 hästar och 0 - 100 på 8,2 s. Det är fakta som ingen annan snålbil i dagsläget matchar. Detta säger jag inte för att jag på något sätt skulle vara BMW-frälst, detta är fakta! Sedan kan man naturligtvis diskutera betydelsen av att vara först iväg från rödljuset men bevisligen finns det en grupp konsumenter som fortfarande tycker det är viktigt. Det spännande med den här bilen är att BMW lyckats tygla förbrukningen utan att göra avkall på prestanda. Sant är att dagens Euro-NCAP-prov är tuffare än det från 2005. Tyvärr har vi ingen modell för att vikta gamla mot nya prov. Det gör det svårt att jämföra resultatet över årsmodellerna. Går man in och tittar närmare på provet från 2005, ser man att 3-serien fick mycket beröm för bra skydd i front och sidokrockprovet. Även barnsäkerheten bedömdes hög medan däremot fotgängarskyddet var dåligt. Om bilen skulle krockas igen i dagens prov, skulle det bristfälliga fotgängarskydden förmodligen innebära att 3-serien förlorade en stjärna.

#8 • 7 april 2010
Sigge (not verified)

Tommy Wahlström, Vi Bilägare...jag ger dig stående ovationer! Äntligen någon som sätter de märkesfanatiska gnällspikarna på plats. Tror dock effekten är kortvarig innan de kommer igång igen.
Men TACK för din kommentar!

#9 • 7 april 2010
Beeny H (not verified)

Till Seken..
Ja det återstår för dig att bevisa att Volvo skulle ha en diesel på 163hk som går snålt! Tills dess kan du fundera ett varv till innan du kommenterar! Tack!

#a • 7 april 2010
Roland (not verified)

Bra Tommy! Jag beundrar er att ni orkar hålla igång detta. Folk talar som de har förstånd. Det är inte särksilt många vettiga sakliga och sansade kommentarer som förekommer. Men ok, låt folket vädra sina lungor, man kan ju alltid dra lite på smilbanden åt snällt sagt; kommentarerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.