Bild
Nästa artikel
Nyheter

BMW satsar på ny småbil

Publicerad 10 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
BMW går nu ner i storlek och utvecklar en mindre bil som ska ta upp kampen med nya Audi A1.
Stora lyxvagnar hamnar under BMW och småbilar får Mini-emblem.

Så har det tidigare sett ut inom BMW-koncernen.

Men nu kan den ordningen brytas.

Ny småbil
BMW:s koncernchef Norbert Reithofe meddelar att BMW kommer att introducera en helt ny mindre modell.

Det skriver brittiska Autocar.

Bilen kommer att positioneras mellan BMW 1-serie och Minis modellprogram, både i pris och storlek.

Delar plattform med Mini
Än så länge har den nya modellen inget namn.

Däremot är det känt att bilen ska baseras på en ny plattform som nu utvecklas till ny modell från Mini.
 
Genom detta samarbete kan både utvecklings- och produktionskostnader hållas nere.

Utmanar Audi A1
Enligt undersökningar som BMW har genomfört ska också efterfrågan på små premiumbilar vara stor.

Den nya småbilen kommer bland annat att tampas med nya Audi A1 och en ny storleksmässigt jämförbar modell från Smart, som blir rivalen Mercedes utmanare.

Likt den nya bilen från Mini så blir BMW:s nya småbil framhjulsdriven. En fyrhjulsdriven variant ska också utvecklas.

Kommer tidigast 2013
För att inte hamna för långt på efterkälken gentemot Audi A1 kommer BMW:s småbil att lanseras under 2013, skriver Autocar.

Diskutera: Vad tror du om en mindre BMW?

Kommentarer

#1 • 10 mars 2010
Mattias (not verified)

Enligt andra tidningar som rapporterat om denna nyhet så kommer den här modellen inte ut som en BMW utan som ett eget nytt tredje märke skiljt från BMW och Mini. Alla BMW kommer i framtiden att fortsätta vara bak alt. fyrhjulsdrivna.

#2 • 10 mars 2010
Fredrik Diits,… (not verified)

Mattias: Du kanske tänker på BMW-koncernens framtida elbil som kommer att gå under ett annat varumärke än BMW? Läs mer om det här.

#3 • 10 mars 2010
Hasse Hellström (not verified)

Förmodligen bättre än BMW:s 1960-tals småbilar, som hade svansmotor.
Lycka till!

#4 • 10 mars 2010
Basse (not verified)

Tillbaks där man började med ISETTAn. En utnärkt bil med dörren fram och låg bränsleförbrukning jämförelsevis. Men....... hur går det med statusen !

#5 • 11 mars 2010
J Stahlin (not verified)

Det handlar inte om att BMW plötsligt tror sig kunna göra bra affärer i småbilssegmentet. Där kommer även i fortsättningen japaner, koreaner och snart också kineser att regera. Däremot tvingar lagstiftarna BMW att bygga upp ett modellprogram med så låga CO2-värden som möjligt. Och säljer BMW bland annat en renodlad elbil och en A1-utmanare kan man fortsätta sälja tvåtons-SUV:ar och jättelimousiner utan att tvingas betala mljardböter till Bryssel.

#6 • 11 mars 2010
Andy (not verified)

Det som jag tycker är kasst med detta är att den ska bli FRAMHJULSDRIVEN!! En riktig BMW driver bak eller på alla 4:a men ALDRIG fram!!

#7 • 31 augusti 2010
carl-eric (not verified)

Håller med Andy vart är BMW på väg? Framhjulsdrift? Ett axiom: BMW=bakhjulsdrift. Tror de kommer att tappa med ny mini,finns det något utrymme mellan Mini och Audi A1? Dessutom framhjulsdrift,nej nej och åter nej!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.