Bild
Nästa artikel

2010: BMW

Nyheter

Ny generation av 5-serien med en hybridversion och dessutom nya X3. Vi Bilägare undersöker vad BMW har att komma med under 2010.

En ny generation av storsäljande 5-serien kommer under nästa år,  den sjätte i ordningen sedan 1972. Nya 5-serien blir omkring tio cm längre än nuvarande.

Men den största förändringen gäller hjulbasen som ökar med drygt sju cm. Däremot väntas nya 5-serien bli omkring en centimeter lägre än den nuvarande generationen.

Hybrid till 5-serien
Nya 5-serien kommer med flera olika motoralternativ, både bensin och diesel. De blir fyrcylindriga, sexcylindriga och på toppen, en V8 med dubbelturbo på 4,4 liter och  407 hästkrafter.

Troligen kommer minst en hybridversion att lanseras i nya 5-serien.

Halvkombivariant
Den som vill få en försmak på hur nya 5-serien kommer att upplevas kan kika närmare på 5 Grand Tourismo, som är en halvkombivariant av nya 5-serien.

Sitthöjden är högre än den vanliga 5-serien, men inte lika hög som i suvmodellerna. Tre motorer finns än så länge i 5-serie GT, en dieselmotor och två bensinmotorer, varav toppmodellen får en V8. 

Nya 5-serien kommer att börja säljas som sedan under våren och kombinmodellen Touring väntas komma till hösten 2010.

Uppdaterad X3
En ny generation av suven X3 kommer eventuellt under 2010.

Nuvarande generation har hängt med sedan 2003 och ersättaren väntas blir något större i formatet. Detta för att inte konkurrera för mycket internt med nyligen presenterade X1.

Diskutera: Vad skulle du vilja se från BMW under 2010?
Taggar: Nyheter
2010: BMW

Kommentarer

#1
Lars
2010-01-05 10:20

Jag uppskattar verkligen BMW men skulle vilja ha en etanolmotor. Prisskillnaden mellan bensin - diesel och förnybar etanol kommer att öka över tiden till etanolens fördel av den enkla anledningen att oljan tar slut en dag. El är heller inte en frälsare eftersom vi blir alltstörre el konsumenter med stora el prishöjningar strax bortom horisonten. Man talar om att kanske tredubbla, eller ännu högre, elpriset till EU nivå. Hur ekonomisk blir då en elbil? Nä, en etanolmotoralternativ behövs såväl hos Toyota som BMW.

#1
Svenne
2010-01-05 12:34

Men hybrid är ju inget att ha(marknadsföringsbluff mm) enligt de flesta bmw ägare om man läser kommentarer angående Toyota&Lexus. Tihi *ler* fniss

#1
Sigge
2010-01-05 13:09

Svenne...visst är Toyota Prius en miljöbluff. Att BMW gör en förhoppningsvis vettigare hybrid är helt framtvingat av den amerikansk marknaden som helt missat dieseltåget.

#1
Svenne
2010-01-05 13:30

Sigge:
Konstigt att en miljöbluff går att köra på 0.35liter milen och till 95% är återvinningsbar. Börja nu inte jämföra med microbilar med partikelutsläpp.

#1
Oskar
2010-01-05 13:59

Jag skulle vilja att de levde upp till att vara den kvalitetsbil som sägs. En bekant till mig har haft många problem med dagens 5:a och nu bytt till en Mercedes. Med så mycket problem och ändå så hyllad kan man undra hur dåliga andra bilar är.

#1
Sigge
2010-01-05 14:11

Svenne...kolla miljöförstöringen för en Prius vid tilverkningen (jo grattis för den miljöbilen). En Prius drar garanterat mer än 0,35 i normaldrift.
Bilar med jämförbar förbrukning och storlek utan hybrid Volvo V50 Drive, VW Golf BlueMotion.
Prius är bara en marknadsföringsbluff som man svalt med hull och hår i USA.

#1
Sake
2010-01-05 18:51

Helt ofattbart hur man kan vara så blind som denne Sigge är(nytt namn, tidigare annat namn här). Hur man kan tycka att en bil som går att köra på 0.39l/mil och därunder och utan ansträngning i blandad körning går att köra på 0,45l/mil är en bluff är en gåta. Bara att kunna köra ljudlöst i stan känns värt en hel del. Istället för att r

#1
Sake
2010-01-05 18:51

Helt ofattbart hur man kan vara så blind som denne Sigge är(nytt namn, tidigare annat namn här). Hur man kan tycka att en bil som går att köra på 0.39l/mil och därunder och utan ansträngning i blandad körning går att köra på 0,45l/mil är en bluff är en gåta. Bara att kunna köra ljudlöst i stan känns värt en hel del. Istället för att r

#1
Svenne
2010-01-05 18:51

Sigge:
Helt fel, prius är miljövänlig, även vid tillverkningen. Varför jämför du päron med äpplen(diesel vs bensin)? Om inte Toyota/Lexus kommit och väckt upp marknaden så hade vi varit kvar på 80-talet(vilket vissa fortfarande vill vara) :-)

#1
Sake
2010-01-05 18:54

Istället för att skorra runt i en gammal diesel-fiskebåt utan automat och sprida ut cancerframkallande partiklar.

#1
Sigge
2010-01-05 20:19

Ok så när dieseln bevisligen är bättre på alla punkter än en bensinhybrid så får man inte göra jämförelsen? Typisk argumentation för en fanatiker. "Men så får du inte jämföra!"
Sake har uppenbarligen aldrig upplevt en modern diesel. Hur mycket fick man nu dra med en Prius? Jag vet svaret 0 kg! Verkligen en användbar bil.
Anledningen till att det överhuvudtaget säljs några Prius i Sverige är det extrema gynnandet som tjänstebil.
Kolla miljöförstöringen som sker i Kanada för att utvinna materialet till batterierna.
Har ni kollat på Honda Insight...där är man verkligen tillbaka till 80-talet. Sicket skräp!
PS Till skillnad ifrån andra så behöver jag inte skriva under flera signaturer för att få fram mina åsikter DS

#1
Sake
2010-01-05 20:40

Fanatiker? Hmm.. du är så fanatisk att du inte kan se de fördelar som en hybrid har.
Jag räknade precis upp några områden där en hybrid klår en "modern?" diesel.
Personligen har jag noll-intresse av hur mycket en bil får dra på släp. Men det känns ju modernt med en motor som rister och låter som en fiskebåt och inte blir det tystare nu när det är kallt ute. Och hur är det med partiklarna Sigge? Jo jag har både åkt/kört Volvo,Skoda och BMW med diesel. Men jag tror inte att du har kört/åkt med nya Prius. Hur stor del utav din moderna diesel är återvinningsbar? Ps. Min Prius är privatköpt Ds.

#1
Sigge
2010-01-05 21:02

Sake...lycka till med ditt drömåk!

#1
Kenneth
2010-01-06 01:13

SIGGE: Läs om Toyotas hybridbluff! Notera att snart kommer Toyota fansen alla motargumentsmaskineri. Det slår aldrig fel...
http://www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
S-E S
2010-01-06 12:02

Är det svårt med läskunnigheten i "Japangänget"? Genom mina opererade ögon plus glasögon tycker jag att jag kan utläsa frågan "Vad skulle du vilja se från BMW under 2010"? Stämmer det eller är även jag Japanskt vindögd.

#1
Mm
2010-01-06 13:02

SE-S: Är du säker på att det var ögonen läkarna opererade och inte huvudet? :-) Om du tar av dig glasögonen eftersom dina ögon redan är opererade så kanske även en japan-hatare kan läsa att de flesta motargumenten handlar om hybriddriftens fördelar i första hand och tillverkare i andra.

#1
Anders
2010-01-06 14:25

Hybridteknik funkar bara vid kökörning/stads trafik. Själv kör jag 95 % landsväg/motorväg. Min BMW diesel drar 0,45-0,47 liter/mil i motorvägsfart, vilket är klart bättre än en Prius. I mitt fall är således min 320 d bättre än Prius ur miljösynpunkt.

#1
Anders
2010-01-06 14:29

Det jag skulle vilja se från BMW snarast möjligt är en diesel ladd hybrid som inte är mycket dyrare än en vanlig diesel.

#1
S-E S
2010-01-06 18:01

MM, jag är ingen Japanhatare utan undrar varför det är så svårt för vissa att diskutera annat än Japanska bilar. Jag är säker på att det inte var huvudet de opererade, har nyss kollat för att vara säker, så var snäll MM och kolla att det inte är dig det är fel på! Vad vissa vill se från BMW under 2010 är tydligen en PRIUS.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.