Nästa artikel
2010: BMW
Nyheter

2010: BMW

Publicerad 5 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Ny generation av 5-serien med en hybridversion och dessutom nya X3. Vi Bilägare undersöker vad BMW har att komma med under 2010.
En ny generation av storsäljande 5-serien kommer under nästa år,  den sjätte i ordningen sedan 1972. Nya 5-serien blir omkring tio cm längre än nuvarande.

Men den största förändringen gäller hjulbasen som ökar med drygt sju cm. Däremot väntas nya 5-serien bli omkring en centimeter lägre än den nuvarande generationen.

Hybrid till 5-serien
Nya 5-serien kommer med flera olika motoralternativ, både bensin och diesel. De blir fyrcylindriga, sexcylindriga och på toppen, en V8 med dubbelturbo på 4,4 liter och  407 hästkrafter.

Troligen kommer minst en hybridversion att lanseras i nya 5-serien.

Halvkombivariant
Den som vill få en försmak på hur nya 5-serien kommer att upplevas kan kika närmare på 5 Grand Tourismo, som är en halvkombivariant av nya 5-serien.

Sitthöjden är högre än den vanliga 5-serien, men inte lika hög som i suvmodellerna. Tre motorer finns än så länge i 5-serie GT, en dieselmotor och två bensinmotorer, varav toppmodellen får en V8. 

Nya 5-serien kommer att börja säljas som sedan under våren och kombinmodellen Touring väntas komma till hösten 2010.

Uppdaterad X3
En ny generation av suven X3 kommer eventuellt under 2010.

Nuvarande generation har hängt med sedan 2003 och ersättaren väntas blir något större i formatet. Detta för att inte konkurrera för mycket internt med nyligen presenterade X1.

Diskutera: Vad skulle du vilja se från BMW under 2010?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-05 10:20
Lars (ej verifierad)

Jag uppskattar verkligen BMW men skulle vilja ha en etanolmotor. Prisskillnaden mellan bensin - diesel och förnybar etanol kommer att öka över tiden till etanolens fördel av den enkla anledningen att oljan tar slut en dag. El är heller inte en frälsare eftersom vi blir alltstörre el konsumenter med stora el prishöjningar strax bortom horisonten. Man talar om att kanske tredubbla, eller ännu högre, elpriset till EU nivå. Hur ekonomisk blir då en elbil? Nä, en etanolmotoralternativ behövs såväl hos Toyota som BMW.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-05 12:34
Svenne (ej verifierad)

Men hybrid är ju inget att ha(marknadsföringsbluff mm) enligt de flesta bmw ägare om man läser kommentarer angående Toyota&Lexus. Tihi *ler* fniss

#3 • Uppdaterat: 2010-01-05 13:09
Sigge (ej verifierad)

Svenne...visst är Toyota Prius en miljöbluff. Att BMW gör en förhoppningsvis vettigare hybrid är helt framtvingat av den amerikansk marknaden som helt missat dieseltåget.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-05 13:30
Svenne (ej verifierad)

Sigge:
Konstigt att en miljöbluff går att köra på 0.35liter milen och till 95% är återvinningsbar. Börja nu inte jämföra med microbilar med partikelutsläpp.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-05 13:59
Oskar (ej verifierad)

Jag skulle vilja att de levde upp till att vara den kvalitetsbil som sägs. En bekant till mig har haft många problem med dagens 5:a och nu bytt till en Mercedes. Med så mycket problem och ändå så hyllad kan man undra hur dåliga andra bilar är.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-05 14:11
Sigge (ej verifierad)

Svenne...kolla miljöförstöringen för en Prius vid tilverkningen (jo grattis för den miljöbilen). En Prius drar garanterat mer än 0,35 i normaldrift.
Bilar med jämförbar förbrukning och storlek utan hybrid Volvo V50 Drive, VW Golf BlueMotion.
Prius är bara en marknadsföringsbluff som man svalt med hull och hår i USA.

#7 • Uppdaterat: 2010-01-05 18:51
Sake (ej verifierad)

Helt ofattbart hur man kan vara så blind som denne Sigge är(nytt namn, tidigare annat namn här). Hur man kan tycka att en bil som går att köra på 0.39l/mil och därunder och utan ansträngning i blandad körning går att köra på 0,45l/mil är en bluff är en gåta. Bara att kunna köra ljudlöst i stan känns värt en hel del. Istället för att r

#8 • Uppdaterat: 2010-01-05 18:51
Sake (ej verifierad)

Helt ofattbart hur man kan vara så blind som denne Sigge är(nytt namn, tidigare annat namn här). Hur man kan tycka att en bil som går att köra på 0.39l/mil och därunder och utan ansträngning i blandad körning går att köra på 0,45l/mil är en bluff är en gåta. Bara att kunna köra ljudlöst i stan känns värt en hel del. Istället för att r

#9 • Uppdaterat: 2010-01-05 18:51
Svenne (ej verifierad)

Sigge:
Helt fel, prius är miljövänlig, även vid tillverkningen. Varför jämför du päron med äpplen(diesel vs bensin)? Om inte Toyota/Lexus kommit och väckt upp marknaden så hade vi varit kvar på 80-talet(vilket vissa fortfarande vill vara) :-)

#a • Uppdaterat: 2010-01-05 18:54
Sake (ej verifierad)

Istället för att skorra runt i en gammal diesel-fiskebåt utan automat och sprida ut cancerframkallande partiklar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.