Bild
Nästa artikel

BMW 320d Efficient Dynamics Edition - leder prestigekampen

Nyheter

163 hästkrafter, 109 gram och 0,41 liter per mil. Vi Bilägares Tommy Wahlström är imponerad efter provkörningen av nya BMW 320d EfficientDynamics Edition.

Vi Bilägares Tommy Wahlström har varit i München för att prova snålversionen av BMW 320d.

Hur var München så här års?
- Snöstorm. Jag tror aldrig att jag sett så stora snöflingor, stora som lapphandskar som föll från himlen, säger Tommy Wahlström.

Vad fick du köra?
- BMW har gjort en facelift på 3-serien med nya stötdämpare, en ny lampa och några andra detaljer.

- Jag fick köra cabrioletmodellen av BMW 3-serie under några kilometer, men det som verkligen var intressant var BMW 320d EfficientDynamics Edition.

Vad är speciellt med den bilen?
- Sänkt chassi, högre utväxling, snåltrimmad, lättrullande däck och förbättrad aerodynamik.     

- Bilen har 163 hästar men förbrukar bara 0,41 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 109 g/km.

- Det är fan rekord i klassen. Ingen annan är i närheten, man får gå ner till småbilsnivå för att hitta de siffrorna. Och samtidigt är den rolig att köra. Snabb, pigg och lätt.

109 gram. Det innebär miljöbil.
- Ja, BMW 320d EfficientDynamics Edition klassas som en miljöbil och är därmed skattebefriad i fem år.

- Dessutom har BMW fri service i tre år. Så när man har betalat det lilla inköpspriset på 308 000 kronor är det nästan gratis att åka under tre år.

- Det är också intressant att BMW 320d EfficientDynamics Edition kostar lika mycket som vanliga 320d. Visserligen har 320d högre effekt på höga varv och 20 fler hästkrafter.
 
- Men snålvarianten går från noll till hundra på åtta sekunder. Jag tycker inte att det behöver gå fortare än så.


Finns det något minus?
- Problemet med sänkt chassi är att fjädringen blir hårdare. Därför blir körningen stötigare än med vanliga 320d.

- Sedan finns också begränsningar när det gäller utrustningensalternativen. Bilen går bara att få som sedan och bara med manuell växellåda.

Hur står sig den här bilen mot konkurrenterna?

- Mercedes ligger så fruktansvärt långt efter. C220 CDI BlueEfficiency förbrukar bortåt en halvliter per mil.

- Audi A4 TDI e släpper visserligen ut 119 g/km men är ganska mycket svagare med sina 136 hästkrafter.

När kommer bilen till Sverige?

- April, så snart är den här, det är bara att börja samla.

Till sist, är bilen ett bra köp?
- Absolut, ett fynd. BMW leder prestigekampen just nu.

- Jag vet inte om jag varit så stor BMW-fantast tidigare, men nu blev jag imponerad.

- Förut tävlade tillverkarna om att göra den snabbaste bilen, men nu gäller tävlingen om att göra den snålaste. Det är häftigt.

Läs mer om BMW 320d EfficientDynamics Edition i nästa nummer av Vi Bilägare, i butik 6 april.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 320d EfficientDynamics Edition?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-03-16 15:28

308 000 är ändå inte så himla farligt med tanke på det man får. Det kliar lite i fingrarna måste jag säga.

#1
Mats
2010-03-16 16:50

Åker 320d E90 facelift idag med 177 hk motorn. Har varit nere och sniffat på 0,44 l/mil men landar oftast 0,52 om jag nyttjar bilens prestanda. Helt ok för mig men miljöbil är den ju inte...
Nästa gång det är dags att byta så blir det nog en ed om inte det sänkta chassit är för hårt satt för våra svenska vägar...

#1
Pelle
2010-03-16 17:38

Nästa leasingbil (miljökrav på företaget) om den finns i touring-/kombimodell?!

#1
Prius
2010-03-16 17:38

Prius 0,39 89gram vet inte riktigt men tycker det är mindre än bmw's

#1
Micke
2010-03-16 18:19

Väntar ivrigt på touring-modellen med automat, borde gå att få en automat att gå under miljöbilsgränsen.
Sen skulle det vara kul med ett x i modellbeteckningen oxså, men det blir väl svårt att klassa den som miljöbil.
320dxedAT sålunda!
Pr**s spelar inte i samma liga, trots sitt lika höga pris.
Den är dessutom dyrare i drift pga bensindrift samt dyr och tät service.

#1
Krister
2010-03-16 19:45

Äntligen börjar det hända lite.
Nu tävlar Tyska bilarna med varandra (och andra) inte i mest Hk utan i snålaste bilen.
Tänk vad en liten bil-kris kan göra ;)

#1
Seken
2010-03-16 19:46

Den kommande MB220D med 400Nm och 119gram är nog ganska likvärdig. Med tanke på att den är ngt större och tyngre. Fast den finns nog inte att köpa nästa månad.
Batteribilar är inte jämförbara.

#1
Johan
2010-03-16 19:52

Jämför inte Prius skitbil med BMW! De är inte jämförbara alls!

#1
Krister
2010-03-16 19:53

Re. PRIUS
Dina 0,39l/mil är ju en ren pappersprodukt.
Kan inte hitta några tester som bekräftar detta, snarare 0,5-0,6l/mil i verkliga tester. Några var tom uppe på 0,8l/mil.

#1
leifer
2010-03-16 21:10

När "drar" denna bil 109 g/km co2, med tanke på hur BMW förare brukar köra?

#1
Erik
2010-03-16 23:02

Nä man ska inte jämföra prius med bmw. Prius är snålare (0,39) samma körcykel och så får du automat och mindre problem på köpet.
Skulle prius ha en dieselspis skulle nog förbrukningen vara 0,29

#1
Johan
2010-03-16 23:28

Någon som vet vad totalkostnaden är för BMWn gämfört med Priusen under 9000mil? Kör just nu Audi A3 1.9 TDIe, den är snål!!

#1
lubos
2010-03-16 23:32

Utvecklingen är verkligen intressant! Från 70-talet och framåt "predikade" samtliga motorjournalister framhjulsdriftens överlägsenhet och tidvis var det nästan liknande epitet som beträffande "Weltklasse" i "älgtestet"! Och nu då!
Inte ett ljud om fram- kontra bakhjulsdrivningens för- eller nackdelar! Och de s k antisladdsystemen kan knappast vara orsaken ty de är i det närmaste verkningslösa när det gäller, dvs i verklig halka som på våt is utan dubbar eller i svår modd efter snöfall och saltning. Är det möjligen så att bilar bedöms som leksaker i stället för praktiska fortskaffningsmedel?

#1
Adam
2010-03-17 01:53

RE:Erik & Prius.
Främsta skälet till att man inte ska jämföra Priusen med 3 serien är att förstnämnda är märkbart mindre än BMWn, som att jämföra äpplen o Päron. Och vad syftar du Erik på att det är mindre problem med prius än BMWn, har du något som styrker påståendet eller är det vanliga Toyotapladdret...

#1
Prius
2010-03-17 09:06

Jag kör nya prius och den drar lätt 0.4. De första 800 milen drog den 0.50-0.52 men det snacket att den drar 0,6 tom 0,8 är bara pinsamt. Krister skaffa fakta innan du snackar tack. Johan vilken bil har bäst andrahandsvärde? Vilken bil har mest nöjda kunder vilken bil har minst fel på bilprovning, jo prius tack. Kan hålla med om att bmw är en roligare bil men skitbil kan man knappast kalla den.

#1
Jarl
2010-03-17 09:07

Prius är den största bluffprodukten - ever!
Tänk att en sketen diesel utan batteri och eltjafs är snålare...
FÖRBJUD alla Prius nu!

#1
Gösta
2010-03-17 09:29

BMW= Black Mans Wheels

#1
Jimmy
2010-03-17 10:00

Trots att "alla" svenska biltidningar har en provkörning på denna bil på sin förstasida är det ingen av dem som verkar ha mätt vad bilen faktiskt drar. Vad som står i papper eller i färddator är fullkomligt ointressant. Så svårt kan det väl inte vara att kolla hur mycket soppa som går i och se hur långt man kört??

#1
Seken
2010-03-17 10:02

Jag är skeptisk till ägares helt unika förbrukningssiffror. Verkar som dom mäter typ nedför Hallandsåsen i medvind. Med en glädjeinställd färddator. Jag litar mer på oberoende mätningar. Och där har Prius fått ganska dåliga värden. Men så även flera BMW-modeller.

#1
kebab
2010-03-17 10:36

BMW har nöjda kebabfolk som inte gillar sushi...

#1
Ken H
2010-03-17 14:16

BMW er dyktige i å utnytte ECE-normen, det skal de ha.
Ingen får premie for å oppdage at en høyt giret dieselbil med senkning og "fuel saver" dekk bruker lite drivstoff. På landeveien...

#1
Bodström
2010-03-17 14:45

Citat från artikeln gällande bränsleförbrukning= "Det är fan rekord i klassen". Hoppas Vi Bilägare har fått bra pröjs för denna artikel, något kritiskt granskande går ovanligt nog inte att finna. Ren reklam!

#1
B-boy
2010-03-17 16:55

Att det ska vara sånt liv o tjafs om vad en bil drar i centilitrar, när bilarna kostar upp emot 350-400 000 kr. Då borde inte bränsleförbrukningen betyda så mycket för en privatperson som har råd med bilen så att säga ! Jag kör en BMW M5 sen tre år tillbaks och struntar helt i vad det går åt i tanken ! Jag mår så bra och har skitkul när jag kör den !!!

#1
Tommy
2010-03-17 18:25

Men snälla B-BOY. Det handlar ju om att belasta atmosfären med så lite CO2 som möjligt. Eller menar du att dom som har råd skall få fortsätta att skita ner? Blir svårt att få kineserna att gå med på några lägre utsläpp då. Undra på att folk har en så negativ attityd till oss BMW-ägare med en sådan attityd. Fast jag har ju bara en 318...

#1
Johan
2010-03-17 18:34

ÅK ni i era Prius, jag vill KÖRA min BMW! Det är vad jag menar med att jämföra, Prius är en produkt framtagen enbart med ett syfte, att inbilla folk om hur lite ett plåtskal förbrukar, det är ingen bil utan ett misslyckat och fult plåtskal! ÅKA kan jag göra i en Taxi :-)

#1
L-Å
2010-03-17 19:34

Bråkar ni om centilitrar, har ni tappat öronen. Åk en prius från arlanda till eurostop i märsta, det känns som att sitta i ett hummelbo.Vilket däckljud nästan lika illa som i mercedes c-klass.Bland dom tystaste bilarna jag upplevt är Peugeot 407.Bmw 5-serien.Och mb s-klass,alla diesel.
Har provkört ett 20 tal märken på denna sträcka.Jag njuter i min bil, då är inte några centiliter avgörande.

#1
PREVIA
2010-03-17 20:16

"Främsta skälet till att man inte ska jämföra Priusen med 3 serien är att förstnämnda är märkbart mindre än BMWn, som att jämföra äpplen o Päron." skriver Adam
På den här sidan ser man att Priusen räknas till Midsize Cars medan BMW 328 räknas till Subcompact Cars.
Priusen har 2.7 m3 Passenger Volume
och 0.6 m3 Luggage Volume
BMW har 2.5 m3 Passenger Volume.
och 0.3 m3 Luggage Volume
http://www.fueleconomy.gov/feg/2008car2tablef.jsp?si=true
äpplen o Päron?
SEKEN skriver.
"Jag litar mer på oberoende mätningar. Och där har Prius fått ganska dåliga värden. Men så även flera BMW-modeller. "
I USA beräknar man numera bränsleförbrukningen efter vardagskörning av bilarna där man kan se hur mycket bilarna drar beroende på om man kör mer eller mindre landväg.
Som VW JETTA.
http://www.fueleconomy.gov/mpg/MPG.do?action=mpgData&vehicleID=29408&details=on
Priusen ligger rätt bra till fortfarande ser man här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/bestworst.shtml

#1
Sven
2010-03-18 10:59

Ja priusen är överlägsen. Tänk att den drivs av bensin och ändå är snålare, snacka om teknikförsprång. Det som kunde förbättras på nya prius är ljudisoleringen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.