Bild
Nästa artikel

Här är nya BMW X3

Nyheter

Nu presenteras en helt ny generation av BMW X3. Bilen växer i storlek, erbjuds med nya motorer och får en ny åttastegad automatlåda.

Sex år efter introduktionen av BMW X3 presenteras nu en helt ny generation av bilen.
 
Sedan 2004 har BMW X3 sålts i 600 000 exemplar över hela världen.

Det är en försäljningsframgång BMW nu vill bygga vidare på.

Längre, bredare, högre
Jämfört med föregångaren har nya BMW X3 blivit större på alla ledder.

Bilen har höjts med 1,2 centimeter, förlängts med 8,3 centimeter och breddats med 2,8 centimeter.

Dessutom har hjulbasen blivit 1,5 centimeter längre och allt som allt mäter bilen nu 4,65 meter.

Trots ambitioner om att vara en terrängbil har BMW X3 fortfarande en tydlig livsstilskaraktär, markfrigången har dock höjts med 1,2 centimeter.

Större utrymmen

Med större dimensioner utlovar BMW mer utrymmen för passagerare och bagage.

I bagageutrymmet ryms ytterligare 70 liter jämfört med föregångaren, vilket totalt innebär 550 liter med baksätet uppfällt.

Baksätet är tvådelat, av typen 40-60, och nedfällt ökar lastvolymen till 1 600 liter.

De yttre formerna har blivit aningen mjukare men bilen ger fortfarande ett robust intryck.

På insidan har materialvalen setts över, instrumentbrädan förbättrats och en ny stor display placerats på mittkonsolen.

Nya motorer

Två motoralternativ står till förfogande vid lanseringen.

Dels xDrive20d som innebär en snål turboladdad dieselmotor på två liter, med en effekt på 184 hästkrafter och 380 newtonmeter.

Accelerationen upp till 100 km/tim klaras av på 8,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/tim.


Förbrukningen stannar på 0,56 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 149 gram/km.

Dels den turboladdade bensinsexan xDrive35i som ger 306 hästar och ett maxvrid på 400 newtonmeter.

Prestandan blir förstås högre, stillastående till hundra på 5,7 sekunder med en toppfart på 245 km/tim.

Detsamma gäller förbrukningen som landar på 0,88 liter/mil med ett utsläpp på 204 gram/km.

Fler motoralternativ lär dyka upp under nästa år.

Slutet av 2010
Kraften levereras antingen via en sexväxlad manuell låda eller en ny åttastegad automat.

Standard är BMW:s fyrhjulsdrift som delar upp kraften med 60 procent till bakhjulen under normala körförhållanden.

Systemet justerar därefter fördelningen automatiskt.

I och med nya generationen BMW X3 flyttas produktionen från Ã-sterrike till den amerikanska fabriken i Spartanburg.

BMW X3 anländer till bilhallarna i slutet av 2010.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X3?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
B-boy
2010-07-15 15:38

Måste få provköra först...med bensinsexan går den nog för j...a fint ! BMW är ju som sagt premium !

#1
Calle
2010-07-15 15:39

Ny bil som släpper ut mer än 120 g/km CO2 !! Känns inte seriöst och känns inte som nåt vi behöver på denna jord. Bättre kan ni BMW - gör om gör rätt!

#1
Per
2010-07-15 15:50

Otroligt försiktig förnyelse = lika ful som föregångaren! Sen kan man ju hålla med Calle att miljömässigt är dessa motorstarka fordon förkastliga. Skulle aldrig komma på tanken att köpa ett dylikt miljösvin till bil.

#1
Sigge
2010-07-15 16:15

Calle...nämn en bil i storleksklassen med bensinmotor som förbrukar mindre (och därmed lägre CO2-utsläpp)? BMW ligger LÅNGT före alla konkurrenter när det gäller energisnåla och miljövänliga motorer.
Per...0,88 och 306 hk helt oöverträffat!
Tycker jag det hela luktar avundsjuka lång väg.

#1
Seken
2010-07-15 18:28

Förvånar mej att BMW envist håller sej kvar i förra årtusendet (med den långa nosen.) Men dom kanske pejlat vad kunderna vill ha. Och dessa kanske vill ha det så?

#1
leifer
2010-07-15 18:58

"Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X3?"
Är en Bmw med framhjulsdrivning (4wd) en riktig Bmw? Styrningen blir trög, svängradien sämre, det drar i ratten vid gas, och bilen får långt överhäng fram.

#1
Sigge
2010-07-15 19:28

Leifer...snälla lägg ned! Du tillför inget.

#1
jarl
2010-07-15 19:56

Jävlar vilken härlig kärra. Nästan lika bra som RAV4.

#1
leifer
2010-07-15 20:20

SIGGE, Förstått att du inte tillåter kritik eller synpunkter av BMW som kan tolkas negativt. Du är som Toyota fantasterna, fast samma när det gäller Bmw. Men hur ska du ha det, spelar drivningen ingen roll? Varför ska det vara ren bakhjulsdrift då på Lexus, Mercedes och Bmw? Och tänk på att 4wd ökar soppaförbrukningen, liksom faktiskt RWD. Så faktiskt är det så att ett bättre val än denna bil för många i Sverige är en FWD.

#1
leifer
2010-07-15 20:27

SIGGE, överhänget fram är nåt som man jobbar hårt med, och drivningens placering påverkar. Audi har gjort mycket på senaste A4 för att minska överhänget, som FWD annars innebär. Designfrågan och karossformen är faktiskt den viktigaste biten för premiummärkerna idag. Det måste vara en snygg bil för att det ska bli en försäljningssuccé. Det kan man se på t.ex. karossen på Volvos XC60 (en konkurrent till X3), som många tycker är riktigt snygg. Bmw har ett eget 4wd system, Volvo kör med haldex gen 4.

#1
Sigge
2010-07-15 20:49

Leifer...än en gång har du visat att du har noll koll! Vad vill du uppnå? Jag är ingen BMW fanatiker (kör inte märket) men du är ett troll som på alla artiklar skriver dumheter och floskler som är totalt utan fakta. Du lider av svår avundsjuka och verkar bitter.

#1
leifer
2010-07-15 22:13

SIGGE, skitsnack, det jag säger i sak stämmer bra.

#1
Jes
2010-07-15 23:04

Men Leifer ... den har 60% bakhjulsdrift ...
BMW är av tradition RWD i första hand ... och den dagen den inte längre är det ...
Tja, då är det bara en Volvo ju! :o)

#1
Svento
2010-07-15 23:36

Vad jag är less på alla miljömuppar som agerar citatmaskiner med " gör om, gör rätt". Och själv ohämmat flyger på semester med familjen.

#1
leifer
2010-07-16 00:47

JES, Det jag sa var bara att denna Bmw faktiskt i praktiken också är FWD med allt vad det innebär, så det var lite komiskt. Det är också intressant med olika diffbroms-tekniker oavsett om det är en RWD, FWD eller 4WD, eftersom det påverkar framkomligheten radikalt i vissa situationer. Nu är väl det här en bil för rika storstadsbor som sällan eller aldrig lämnar stadskärnans saltade gator. Det blir då bara nån slags statusgrej för bilägare som inte har en aning om hur bilen driver eller nåt annat tekniskt om bilen.

#1
Seken
2010-07-16 01:26

Vad jag tycker om BMW X3?
Jo, jag är less på de som klagar på miljömuppar, men inte ids tycka nåt om bilskrället.
Gnällspikar, är ordet.

#1
Svento
2010-07-16 02:42

Ja, snygg är den men alldeles för liten och bränsnesnål för min smak. Klämmer de ned en V8 köper jag en!

#1
Gösta
2010-07-16 09:41

Undrar vad den kommer kosta? Med rätt prissättning kan nog X3 få viss framgång. Historiskt sett brukar dock BMW vara dyra i förhållade till konkurrenterna.

#1
Per
2010-07-16 11:02

Oj det var tydligen känsligt att ifrågasätta en ny bil med överstor 306 hk motor och dess existensberättigande! Kul att få igång debatten och direkt kommer tillmäten som miljömuppe o dyl. Nä det är nog dax för vissa av 'herrarna' att fundera lite längre än näsan räcker. Det är väl t ex inte fel att kunna köra sin bil på under 0,4 l/mil spara miljön o plånboken samtidigt. 'Imorgon' är alla bilar av någon form av hybrid- o eltyp. Varför inte försöka vara lite före - redan nu?!

#1
Jes
2010-07-16 20:11

Men Leifer nu får du väl lägga av med "framkomlighet" ... Det är ett problem för en bråkdel av kunderna ... Själv drabbas jag enbart av framkomlighets-problem ca 3 veckor om året ... nåja, utom senaste vintern men det gick ju det också. Denna BMW tar sej troligen lättare fram än min FWD Passat i halkan ... men jag tycker inte det är just det som framhåller bilar av det här slaget ...
Själv gillar jag "körglädje" vilket brukar kunna upplevas i BMW ... för mej är det naturligtvis en penningfråga men absolut gärna en BMW på uppfarten ...

#1
Adam
2010-09-15 00:07

Väldigt snygg! Gillar inte 'dagens' X3 så detta var en bra och stilren uppdatering. Kan mycket väl tänka mig den lilla dieselmaskinen (har 'vuxit ifrån' att ha många hästar efter mkt bilkörande)...väntar på att få provköra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.