Nästa artikel
BMW störst - före Mercedes och Audi
Nyheter

BMW störst - före Mercedes och Audi

Publicerad 9 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
BMW säljer flest bilar av de tyska premiumtillverkarna. Bakom BMW kör Mercedes om Audi och tar andraplatsen.
De tre stora tyska premiumtillverkarna har nu presenterat globala försäljningsrapporter för årets första sex månader.

BMW säljer bäst

BMW visar starkast siffror med en försäljning av 585 755 bilar under första halvåret.

Det är en ökning med 14,1 procent jämfört med samma period i fjol.

Försäljningen av BMW X1, nya BMW 5-serie och BMW Z4 har varit särskilt framgångsrik.

Bakom BMW har länge Audi och Mercedes slagits om andraplatsen.

När första kvartalet summerades var Audi före - men nu har det vänt.

Mercedes tvåa
Mercedes tar tillbaka andraplatsen efter en försäljning av 556 700 bilar under första halvåret, en ökning med 15,2 procent.

Enligt Mercedes var försäljningen i juni den bästa under juni månad i företagets historia.

Mercedes har framför allt lyckats på den amerikanska och kinesiska marknaden med modellerna E-klass och S-klass.

Audi nära Mercedes
Bara 1 750 bilar bakom Mercedes placerar sig Audi med 554 950 bilar sålda under första halvåret.

Det är en ökning med 19,1 procent.

Under perioden har Audi tappat ungefär fem procent på hemmaplan, men ökat dramatiskt i Asien.

Vad gäller modeller så har Audi Q5 rönt störst försäljningsframgångar.

Försäljningsstatistik premiumtillverkare:

1. BMW
119 663 bilar i juni, ökning med 13,7 procent jämfört med juni i fjol
585 755 bilar första halvåret, ökning med 14,1 procent jämfört med förra året

2. Mercedes
113 300 bilar i juni, ökning med 13,2 procent jämfört med juni i fjol
556 700 bilar första halvåret, ökning med 15,2 procent jämfört med förra året.

3. Audi
99 250 bilar i juni, ökning med 8,7 procent jämfört med juni i fjol
554 950 bilar första halvåret, ökning med 19,1 procent jämfört med förra året

Diskutera: Vad tycker du om försäljningsstatistiken för första halvåret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-09 15:52
Simon (ej verifierad)

Jag tycker det är konstigt att du glömmer bort Lexus...???

#2 • Uppdaterat: 2010-07-09 16:09
KN (ej verifierad)

Simon, Lexus är väl ingen tysk premiumtillverkare?

#3 • Uppdaterat: 2010-07-09 17:56
MT (ej verifierad)

Även om Mercedes och Toyota båda är delägare till Tesla så blir inte Lexus en Tyskproducerad bil.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-09 18:10
Sune Lindgren (ej verifierad)

Som jag sagt tidigare: varför behöver det tillverkas andra bilar än BMW?

#5 • Uppdaterat: 2010-07-09 18:31
leifer (ej verifierad)

Är en bil som knappt tar sig fram i halka premium?

#6 • Uppdaterat: 2010-07-09 19:14
Tompa (ej verifierad)

LEIFER; Det finns x-drive, fyrhjulsdrift, till BMW. Men då måste man stå ut med all avundsjuka från volvogrannarna...

#7 • Uppdaterat: 2010-07-09 19:51
Jes (ej verifierad)

Vad menar du Leifer? Att snoskotrar kvalificerar sej som tyska premiumbilar?
Ärligt talat, vad har halka med tyska premiumbilar att göra?

#8 • Uppdaterat: 2010-07-09 19:53
Fredde (ej verifierad)

Hahaha Leifer jag kör BMW året runt och den är underbar sommar som vinter. Samma gamla idiotkommentarer från dig. Sveriges vinterland har massor av BMW bilar och dom funkar alldeles utmärkt..ge upp denna 70i-tals attityd. Däremot dessa raktframbilar av märket SAAB..hur många som helst i snödrivorna gångna vinter.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-09 20:57
B-boy (ej verifierad)

Ser man på...när det blir tal om BMW blir det tungt för LEIFER ! Han förordar envist den unika LFD-funktionen på volvo 940 !

#a • Uppdaterat: 2010-07-09 22:13
leifer (ej verifierad)

TOMPA, och bra då vet vi att en enbart bakhjulsdriven Bmw inte är premium.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.