Bild
Nästa artikel

BMW störst - före Mercedes och Audi

Nyheter

BMW säljer flest bilar av de tyska premiumtillverkarna. Bakom BMW kör Mercedes om Audi och tar andraplatsen.

De tre stora tyska premiumtillverkarna har nu presenterat globala försäljningsrapporter för årets första sex månader.

BMW säljer bäst

BMW visar starkast siffror med en försäljning av 585 755 bilar under första halvåret.

Det är en ökning med 14,1 procent jämfört med samma period i fjol.

Försäljningen av BMW X1, nya BMW 5-serie och BMW Z4 har varit särskilt framgångsrik.

Bakom BMW har länge Audi och Mercedes slagits om andraplatsen.

När första kvartalet summerades var Audi före - men nu har det vänt.

Mercedes tvåa
Mercedes tar tillbaka andraplatsen efter en försäljning av 556 700 bilar under första halvåret, en ökning med 15,2 procent.

Enligt Mercedes var försäljningen i juni den bästa under juni månad i företagets historia.

Mercedes har framför allt lyckats på den amerikanska och kinesiska marknaden med modellerna E-klass och S-klass.

Audi nära Mercedes
Bara 1 750 bilar bakom Mercedes placerar sig Audi med 554 950 bilar sålda under första halvåret.

Det är en ökning med 19,1 procent.

Under perioden har Audi tappat ungefär fem procent på hemmaplan, men ökat dramatiskt i Asien.

Vad gäller modeller så har Audi Q5 rönt störst försäljningsframgångar.

Försäljningsstatistik premiumtillverkare:

1. BMW
119 663 bilar i juni, ökning med 13,7 procent jämfört med juni i fjol
585 755 bilar första halvåret, ökning med 14,1 procent jämfört med förra året


2. Mercedes
113 300 bilar i juni, ökning med 13,2 procent jämfört med juni i fjol
556 700 bilar första halvåret, ökning med 15,2 procent jämfört med förra året.

3. Audi
99 250 bilar i juni, ökning med 8,7 procent jämfört med juni i fjol
554 950 bilar första halvåret, ökning med 19,1 procent jämfört med förra året

Diskutera: Vad tycker du om försäljningsstatistiken för första halvåret?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Simon
2010-07-09 15:52

Jag tycker det är konstigt att du glömmer bort Lexus...???

#1
KN
2010-07-09 16:09

Simon, Lexus är väl ingen tysk premiumtillverkare?

#1
MT
2010-07-09 17:56

Även om Mercedes och Toyota båda är delägare till Tesla så blir inte Lexus en Tyskproducerad bil.

#1
Sune Lindgren
2010-07-09 18:10

Som jag sagt tidigare: varför behöver det tillverkas andra bilar än BMW?

#1
leifer
2010-07-09 18:31

Är en bil som knappt tar sig fram i halka premium?

#1
Tompa
2010-07-09 19:14

LEIFER; Det finns x-drive, fyrhjulsdrift, till BMW. Men då måste man stå ut med all avundsjuka från volvogrannarna...

#1
Jes
2010-07-09 19:51

Vad menar du Leifer? Att snoskotrar kvalificerar sej som tyska premiumbilar?
Ärligt talat, vad har halka med tyska premiumbilar att göra?

#1
Fredde
2010-07-09 19:53

Hahaha Leifer jag kör BMW året runt och den är underbar sommar som vinter. Samma gamla idiotkommentarer från dig. Sveriges vinterland har massor av BMW bilar och dom funkar alldeles utmärkt..ge upp denna 70i-tals attityd. Däremot dessa raktframbilar av märket SAAB..hur många som helst i snödrivorna gångna vinter.

#1
B-boy
2010-07-09 20:57

Ser man på...när det blir tal om BMW blir det tungt för LEIFER ! Han förordar envist den unika LFD-funktionen på volvo 940 !

#1
leifer
2010-07-09 22:13

TOMPA, och bra då vet vi att en enbart bakhjulsdriven Bmw inte är premium.

#1
leifer
2010-07-09 22:15

B-BOY, eftersom jag har en riktig mekanisk diffbroms på min RWD, till skillnad från Bmw som säljs idag så är det i alla fall mer premium än Bmw. LOL

#1
leifer
2010-07-09 22:17

FREDDE, hahaha på dig, är ju dina gelikar som förordar RWD och dissar FWD. Men alla som kör bil och provat olika vet att FWD är överlägset i halka. Därmed är Saab, Volvo och Audi mer premium. Jag förstår att du inte kan smälta det.

#1
Jes
2010-07-09 23:03

Nej Leifer. Framhjulsdrift är Inte synonymt med "premium" ... inte som jag förstår det i varje fall.
Och nu handlar det om tyska premiumbilar .. varav av tradition faktiskt är bakhjulsdrivna.
Halka är ett mest nordiskt fenomen som inte bekämpas eller motverkas med "premium" ...
Tänk dej en framhjulsdriven Rolls Royce ... Näää !!

#1
Jes
2010-07-09 23:07

det skulle vara
- varav 2 av tradition faktiskt är RWD"

#1
leifer
2010-07-10 00:18

JES, just min poäng, att BMW och andra ser ner på den, för svenska förhållanden, normalt bättre FWD. Ska det vara "premium" så ska det då vara RWD menas det då. Det är ju därför Lexus har det också, just för att konkurrera med Bmw och Mercedes. Och Lexus har samma problem med vinterhalkan! Hade Lexus och Bmw ändå haft en bra mekanisk diffbromslösning så hade det funkat bättre men man förlitar sig på ESP/ABS och att bromsa spinnande hjul. Det är snålt och inte tillräckligt bra, faktiskt kopplar folk ur ESP när det blir för mycket snö t.ex. Jag menar att det inte är premium. Jag skulle förvisso inte kalla en manuellt växlad bil för premium/lyx. Notera att på engelska heter det luxury cars. Premium tycks vara ett ord som uppfunnits för de tyska bilarna, så det är ett skitord.

#1
Jägaren
2010-07-10 00:35

SUNE LINDGREN: Gick det en propp i den lilla hjärna du tycks ha kvar, eller?
--
LEIFER: ÄR du gråsosse och blind volvoit ut i fingerspetsarna? Jag slår vad om att du hatar allt tyskt och dessutom jublade när Spanien slog ut Tyskland ur VM. Jag tror du faller i den "svenska mallen" fullt ut: Röstar rött, går till bolaget varje fredag (t.ex. en tisdag är antqagligen helt främmande), har aldrig ens tänkt tanken att det finns andra bilar än Volvo, slänger ur en massa pengar på tips och trav, bara måste ha nubbe till sillen etc., etc. Men det klart, det måste finnas sådana också.

#1
Hante
2010-07-10 09:23

Jag är lika fövånad varje gång jag läser kommentarerna här.
Vi Bilägare publicerar statistik på försäljning av tyska bilar i övre prisklassen, statistiken gäller bara fösta halvåret 2010.
Nu är det full krig mellan töntarna med lika töntiga signaturer.
Patetiskt är ordet.

#1
leifer
2010-07-10 12:25

JÄGARN, inga rätt. Jag kan tänka mig t.ex .en Audi, Opel eller en VW. Jag röstar blått och har alltid gjort det. Jag hade inget emot tyskland i vm i år, dom spelade ärligt (för en gång skull) och bland den bästa fotbollen så det hade varit ok om dom vunnit vm. Däremot gillar jag inte nazistgrejor...

#1
leifer
2010-07-10 12:37

HANTE, lite tjafs behöver du inte uppröra dig över, värre är alla som köper Mercedes och Bmw för att få "hög status". Folk köper dessa s.k. premiumbilar och drar på sig stora kostnader och problem i bilägandet. Dom är dyrast som nya och inte minst som beg även i sämre skick. Och tidningen Vi bilägare handlar mycket om att avslöja såna kostnader och problem. Men även Robert Collin har noterade senast problem med framkomlighet i halka på nya 5-serien, han fastnade i minsta backe. Det finns alltså utrymme för produktförbättring. Så länge folk fattar vad dom köper, men när man tar upp problem med bilarna så förnekas det ju! Dom värsta fanatikerna är dom som äger Bmw. Så det är bra att folk informeras om vad dom köper och förstår det fullt ut. För de s.k. premiumbilarna är dom största penningförstörarna.

#1
Jes
2010-07-10 13:02

Leifer du har både rätt och fel.
Jag tror inte på att alla MB/BMW/AUDI köpare, köper sina vagnar för att utstråla status (än mindre att de skulle sympatisera med nazism). Av de bilar jag har kört av dessa fabrikat är det bara att konstatera de känslor av bilkörning de olika förmedlar till mej som förare, känslor som jag inte finner i exempelvis Ford och Opel, än mindre i Japanare.
Bilköp är vanligtvis alltid kapitalförstöring, speciellt ny-bilköp.
Själv kör jag VW men kunde gärna haft motsvarande Audi .. och hade jag inte fått utlopp för rwd-känslan med min sommarbil ... hade det kanske varit en BMW som stått på uppfarten.
Att vi har halka en del av året har inget med premium att göra ... att de flesta fabrikat har fwd är relativt nytt, och fwd är inte enbart av godo i halka.

#1
Richard
2010-07-10 13:06

FWD är nog det tryggaste för dom flesta. 4WD utan ESP lurar in folk i trygghet, men eftersom den pendlar mellan över och understyrning hela tiden blir den väldigt svårkörd för dom som inte behärskar det. Moderna antisladdsystem minimerar dock dom riskerna. RWD är nog det roligaste, men också kanske det farligaste, framförallt utan ESP. Det är ju alltid bättre att ta smällen med den stora deformations zonen fram, än med den lilla i sidan

#1
Sigge
2010-07-10 13:59

Leifer är en avundsjuk typ som måste framäva sitt bilval (Volvo 940) som det optimala bilvalet. Och Leifer släpp dina kopplingar till kriget. Tyskland har betalt sin skuld...och föresten vad tycker du om alla japsbilar? Japanerna ju en allierad till Tyskland. Konstigt att Collin fastnat med nya 5-serien i halka. Den presenterades ju i våras! Framkomligheten i backe beror bara på däcken om har föga med drivhjulsplacering att göra.
Förövrigt behöver du inte vara magister och berätta vad folk får lägga sina pengar på. Alla har vi olika ekonomiska resurser. Släpp avundsjukan och jobba hårdare!
Vi känner till din underliga inställning. Nu behöver du inte skriva samma upprepningar på fler artiklar.

#1
leifer
2010-07-10 14:21

SIGGE, nejdå jag framhäver inte alls Volvo 940 som det optimala bilvalet, istället håller jag låg profil om det, det är du och andra som tjatar om det. Dock håller dessa bilar hög driftskvalitet och är billiga att reparera. Jag är inte alls avundsjuk på folk som köper Mercedes och Bmw, sluta med personpåhoppen! Poängen var istället att dessa bilar ger minst bil för pengarna och dessutom lurar folk kvalitetsmässigt. Vill man ha mest bil för pengarna så är t.ex. Skoda ett bättre märke. Japanska bilar har i all fall ingen über-attityd, dom håller också väldigt bra. Högre kvalitet än tyska premium, inte minst när det gäller elektroniken. Japanska bilar lurar alltså inte folk kvalitetsmässigt på samma sätt som de tyska s.k. premiumbilarna.

#1
leifer
2010-07-10 14:24

SIGGE, jag har sett så många många förstöra sin ekonomi på att köpa tyska premiummärken. Så det handlar om konsumentupplysning. Kvalitén är yta, inte verklig kvalitet, s.k. kvalitetskänsla. Kunden ska luras att tro att det är topp. Och ingen gör ett bättre jobb på detta än de tyska "premiumbilarna". Därför kan dom också ta bäst betalt för sina bilar.

#1
CRISTER
2010-07-10 14:25

Intressant debatt som "spretar" åt alla håll.Men frågan är forfarande inte besvarad vad en premiumbil är för något.Enligt svensk ordlista betyder premium,belöning!?!?För vad ?Då borde ju engelskans luxurycars som någon skrev vara ett bättre ord.Alltså lyxbilar,men det ordet duger ju inte längre tydligen.Vad som är lyx kan ju alltid disskuteras,för det är inte samma för mig som för andra-T.ex en bil som har aldrig så mycket lyx och finesser men rostar inom 5 år kan aldrig bli en lyxbil för mig.

#1
Sigge
2010-07-10 14:26

Leifer...berätta gärna lite om din personliga erfarenheter (inte sådant du gissar) och tyska premiumbilar!

#1
leifer
2010-07-10 14:27

RICHARD, exakt. Men FWD ger också bättre framkomlighet i halka än RWD. I all fall om man jämför med öppen diff som Bmw har.

#1
leifer
2010-07-10 14:33

JES, aldrig sagt att Mercedes och Bmw köpare sympatiserar med nazimen. Jag har sagt att det finns en obehaglig über-attityd som möjligen kan härstamma från den tiden där Tyskland var jordens största makt, där bl.a. bara RWD då ska räknas som premium. Man ska känna sig störst, bäst och vackrast, och det ska ske genom att köpa och ratta en Mercedes eller Bmw. Inga andra bilmärken ska då signalerar framgång och status lika mycket som dessa två. Då ingår att kalla alla kritiker för avundsjuka och fattiga. Man ser också på bilförare att dom som kör Bmw kör absolut sämst och fortast, bl.a. för att dom tycker sig vara dom bästa bilförarna på vägarna. Det skapar olyckor och incidenter i trafiken.

#1
leifer
2010-07-10 14:37

SIGGE, det finns inga "tyska premiumbilar", det är ett hitta-på-ord, skapat för att passa och höja upp just dessa tyska märken oavsett vad dom prånglar ut för skit, ofta ivrigt påhejat av svenska journalister. Vi kan väl prata lyxbilar istället. Luxury cars, och vad det innefattar vad gäller kvalitet m.m.

#1
Bennu H
2010-07-10 14:49

Till Leifer
Det är ganska uppenbart att du stör dig på att andra inte vill köra omkring med en gammal Volvo som du anser att vara den optimala bilen. Hade nu 940 varit det så hade nog inte Volvo lagt ner tillverkningen av denna enligt din mening optimala bilen eller? Vill bilköpare ha dessa premiumbilar så är det väl deras val och vi andra ska nog vara tacksamma att den produktutveckling som dessa tillverkare gör kommer oss andra till nytta så småningom. Dina inlägg andas tyvärr den avundsjuka som är så vanlig bland folk som inte har råd att köpa premiumbilar (vad nu det är?). Tror inte att du kommer att övertyga någon möjlig kund till en premiumbil för den kundgruppen köper inte gamla Volvo, Skoda eller japaner...

#1
leifer
2010-07-10 15:35

Bennu H, nej för tusenelfte gången, jag rekommenderar ingen 940, tvärtom. Men du visar att man inte får kritisera Bmw, för då är det nåt fel på person, avundsjuk, fattig etc, vilket bekräftar att det finns en nedlåtande über-attityd hos somliga. Sen ber jag dig kolla i en ordbok, ordet premium finns inte, i alla fall inte i betydelsen för bilar.

#1
Sigge
2010-07-10 15:40

Leifer...ordet "premiumbilar" är en etablerad term i bilindustri varse du tycker om det eller ej.
Till premiumsegmentet räknas MB, BMW, Audi, ev Jaguar i USA även Lexus/Infiniti/Acura dock ej i Europa.
Nästan premiummärke finns det gott om ex Saab och Volvo.
Ej premium är samtliga japs, Opel, Ford, VW, Skoda...listan kan göras lång.
Lyxmärke (över premium prismässigt) är ex RR, Bentley, Ferrari.
Hoppas detta gjorde det hela klarare för dig Leifer.
Anvundsjuka är en svår sjukdom men den går oftast att bota med kunskap.

#1
Sigge
2010-07-10 15:41

Leifer...kritisera på bäst du vill med kom med SAKLIGA och UNDERBYGGDA argument (helst utifrån egen erfarenhet) inte bara uttalande som stinker avundsjuka.

#1
leifer
2010-07-10 16:05

SIGGE, nej det är ingen etablerad lista eller ord, möjligen då i svensk journalistisk. Och VW är i såna fall mer "premium" än BMW idag många gånger, ex en Passat Variant TDI 170, DGG-automatlåda och 4WD från Haldex. Bara du och andra Bmw-tomtar som kan dissa det som inte "premium". F.ö. måste du hålla dig till en märkesverkstad pga datasystem som ska uppdateras i Bmw och Mercedes, säkert premium det också...

#1
leifer
2010-07-10 16:11

SIGGE, jag skriver saklig kritik, som att bilarna är minst prisvärda/högst pris (nåt som AL konstaterat) eller att bilarna med RWD och öppen diff har svårt i halkan. En mekanisk diff skulle förbättra det. Hur mycket mer sakligt vill du ha det? Avundsjukan är ju just det Bmw och Mercedes spelar på för att sälja bilar. Jag gissar att du har gått på det, och tror då att du är privilegierad när du kör en Bmw eller Mercedes, oavsett modell. Det är just det branding handlar om, du ska tro att du har en Mercedes S-klass när du i själva verket sitter i en billigare och enklare C-klass t.ex.

#1
Sigge
2010-07-10 16:20

Tar mig friheten att klippa ifrån Teknikens Världs kommentarsfält. Ett inlägg av webredaktören ang. premiumbegreppet.
..." DU tycker att benämningen "premium" inte existerar. Hur mycket du än önskar det, så existerar den. Vi använder den, i stort sett alla använder den benämningen. Jag läste det senast idag ett antal gånger på erkända Automotive News som funnits sedan 1925. De skrev flera gånger, i flera olika artiklar "premiummärke". Jag läser det dagligen i andra medier också, svenska, tyska, brittiska som amerikanska.
Det är ett vedertaget uttryck, det vet du mycket väl också. Sluta med ditt tjafs om att vi är si eller så för att vi använder något som DU inte klarar av att läsa."

#1
CRISTER
2010-07-10 16:33

SIGGE:Vad krävs av en VW för att få kalla sig premium som sitt systermärke AUDI?
Och är en AUDI A3 lika mycket premium som en A6??
Vem bestämmer vad som är premium?

#1
Sigge
2010-07-10 16:45

Crister...det är inte jag som myntat begreppet. Men VW vill inte vara ett premiummärke utan ska vara postionerat under Audi. VW har enklare modeller och material. Audi A3 räknas vanligtvis en premiummodell (dock börjar den falla för ålderstrecket).

#1
leifer
2010-07-10 17:11

SIGGE, jag har läst mycket på amerikanska sajter t.ex. och ordet premium används inte alls lika mycket i engelskan, sällan man ser ordet. Däremot används luxury cars. Jag hävdar att "premium" är ett propaganda ord för de tre stora tyskarna, du får tycka vad du vill. Jag tycker ordet är dåligt och säger lite om bilen i fråga. Det blir då alltid också omvänd bevisbörda, alla andra ska bevisa att dom är "lika bra" som dom tre stora tyskarna. Jag tycker detta är ett typexempel på märkestrams, och jag hävdar att det ligger främst i bilmärkenas intresse detta med branding. Det är viktigt för dom då är att du och andra går på detta om "premium". Sen vill man inte alls definiera vad det är, det blir då ett känsloladdat ord som inte får/går bryta ner i detaljer, man får heller inte kritisera produkterna för då blir man utsatt för härskartekniker. Och det möjliggör bland annat för dessa märken att ta orimligt betalt för sina produkter. Samhällsekonomiskt är det knappast bra heller för ett land, att folk bränner stora pengar på tyska premiumbilar. Utom då möjligen i tyskland där dom produceras. Tyskarna, Europas starkaste ekonomi är givetvis intresserad av att folk tror på dessa märken, och då ingår att dissa sånt som franska och japanska bilar. De tyska "premiumbilarna" har också haft störst problem av alla biltillverkare att leva upp till EUs hårdare CO2-direktiv, bl.a. för att man inte säljer så mycket småbilar som andra märken.

#1
Sigge
2010-07-10 17:38

Leifer...du varken läser eller lyssnar så lycka till!

#1
leifer
2010-07-10 19:19

SIGGE, jag kan inte ändra religiösa människor som du att ändra uppfattning, såna som alltid vet bäst och alltid avslutar varje debatt med spydigheter. Däremot kanske andra kan ta till sig att inte blint lita på reklamen eller följa din lista över vad som är "premium". Att du inte vill gå in i detalj och speca just vad premium är, är ju just det som skulle bevisas. För i praktiken är det ju olika för olika människor, dvs det är inte bunden till några märken eller oavsett vad dom producerar för modeller. Ex är motorval och tillbehör sånt som kan avgöra för en viss modell.

#1
leifer
2010-07-10 20:02

SIGGE, kollade på din lista igen "Ej premium är samtliga japs, Opel, Ford, VW, Skoda...listan kan göras lång."
då vet vi att Citroen C6 eller VW Phaeton inte är premium. Vad skönt! Vill aldrig höra det urdumma ordet premium igen. Du pratade om kunskap, vore kul om du kunde leva som du lär. Kom igen när du vill snacka lyx eller lyxbilar istället och vad det är egentligen, jag hänvisar till Cristers fråga. Nu skiter jag i det här.

#1
Jes
2010-07-10 20:16

Nej men Leifer ... tagga ner. Ordet premium används flitigt i bilvärlden ... och jag vet vad som menas när jag sätter mej bakom ratten på en MB, BMW eller AUDI .. det är "känsla". En välutrustad Volvo kan förmedla nästan samma känsla. Volvo betraktas ofta som "premium", i varje fall i vissa länder. ... (dock inte din gamla 940 ;o) ).
Dessa tyska premium fabrikat tillverkar också små serier i Lyxklass ... men det vet du väl! Annars är lyxklass mest för Rolls o såna ...
Premium betyder inte framkomlighet i halka, inte ens välbyggd eller bra köp .. (typ Jaguar) ... Premium är ett ord inom bilvärlden som anger någon form av känsla. Just nu satsar Saab att nå detta med sin nya 9-5 a .. men plottriga detaljer är ett minus .. (jag har inte själv upplevt 9-5 an).
Det du skriver om übermentalitet är för mej rent trams .. Tyskland var en stormakt under en väldigt kort tid .. och under den tiden producerade man mest annat än bilar. Kanske när du möter Tyska turister där du själv är turist ... kan du uppleva en viss mentalitet ... men den återfinns hos Britter, Ryssar, Amerikanare ... och inte sällan hos Svenskar också.

#1
jes
2010-07-10 21:31

by the way, übermentalitet behöver jag inte möta Tyskar för att uppleva. Det räcker utmärkt med att möta vissa Svenskar bosatta i vissa delar av, speciellt Stockholm för att finna ;o)
Har inget med bilar att göra!!

#1
efraim barkbete
2010-07-11 01:26

Det är dax att ta till sig den gamla amerikanska bilkulturen.Ska man köra lagligt och normalt är tyska lyxbilar som börjar skaka som asplöv så fort de kör av autobahn ganska ointresanta.En farthållare gör mer nytta för trafiksäkerheten än alla jävla stag,databoxar och lågprofildäck som någonsin hittats på av dessa övernitiska europeer.Intresant att folk betalar för skiten.Måste va nåt surrugat för verklig frihet,kännslan av att nån gång åker jag så fort jag vill,,,men premium...nicht!

#1
leifer
2010-07-11 16:08

JES, den värsta über-mentaliteten har jag mött på mindre orter i Sverige. Och då duger bara infödda, och dom slår sig gärna för bröstet och ser ner på "utbölingar" som t.ex. "Stockholmare".
Och du har fel, Volvo 940, eller framförallt föregångaren, Volvo 740, var mycket "premium" när den lanserades. Den ansågs allmänt utomlands alltså mer lyxbil än den gjordes av svenskar i Sverige. Sen, har man nåt slags bilintresse och verkligen kan vad bilarna innehåller så förstår man hur fel begreppet premiummärke är, och förstår också de enorma skillnaderna inom samma märke. Men det är branding, andra företag jobbar likadant, dom vill få köparen att tro att billigaste produkten är ungefär samma som dyraste, genom att den har samma märkesetikett.
Mvh

#1
Jes
2010-07-11 18:46

Nog hade 740 en premium-stämpel .. men av någon anledning har den gått ur för länge sedan. Skulle tro att man höll för länge i sina modeller, väl framförallt 240 innan en verklig modernisering gjordes. När jag läser biltester idag jämförs oftast Volvo med Fordar, Oplar, VW och Toyotor ... sällan mot MB, BMW, Audi eller Lexus. För mej ett tecken på att man inte anser Volvo vara fullfjädrad som premium?
Jag uppfattar ordet "premium" som ett intryck mera än nödvändigtvis bra. Exempelvis har Jaguar alltid haft premiumstatus men alltför ofta gjort ganska dåliga produkter, Rover, som inte finns mer likaså. I varje fall betyder premium Inte framkomlighet i halka
Volvo har alltid stått högt i kurs i exempelvis Danmark, där räknas nog alla Volvo som premium, från Amazonen och framåt, nåja med undantag av 66:an och 340 kanske.
übermentalitet kan man nog kanske stöta på lite varstans men att den skulle vara förenad med folk som fattar tycke för vissa tyska bilfabrikat är nog lite uppåt väggarna ....

#1
leifer
2010-07-11 20:10

JES, har aldrig sagt att alla som fattat tycke för Bmw är über. Jag sa att det finns såna tendenser hos vissa förare/ägare och även i själva märket. Har goda vänner som älskar Bmw (för det Bmw är bra på) och dom säger precis samma sak, och det är ärliga och ödmjuka människor. Ordet premium (som inte finns i ordboken) tycker jag det är dags att skrota, det ger ju just dessa märken nåt att dölja sig bakom oavsett vad det är för grejor. Ett slags märkesrasism kanske, där status är viktigare än nåt annat. Då spelar det ingen roll att man köper en fin VW Passat och utrustar den med allt man kan komma på, den ändå inte premium, samtidigt som den enklaste Audin är premium. Nej begreppet är löjligt och meningslöst. Bmws värde ligger inte att det är "premium", det ligger i sånt som drivlina, balans, hjulupphägning och chassi, en bil att köra med. Och givetvis varierar det mycket på vilken modell och motor, vad man får för bil. Och då kanske många inte skulle tycka gamla Bmw 3-serie compact var nåt premium heller. Vore snarare bra om man just kunde ta ur premiumstämpeln och statusen ur Bmw, så att det just blir kvar en bil för folk som just gillar den typen av bil. Men så är det inte idag, därför sticker det t.ex. mer i ögonen när chefen kommer med en Bmw än en Volvo till jobbet. Det är bara erkänna att det finns många köpare av Bmw och Mercedes just för detta med status, och dom tror förstås att alla andra är avundsjuka, annars är det ju ingen större mening med statusprylar eller hur?

#1
leifer
2010-07-11 20:59

JES, tänk på att Bmw är statusmärket nr 1. Det är alltså många som köper den för att göra en statusresa/klassresa. Bl.a. för att imponera på tjejer eller släkten.

#1
Haubits77B
2010-07-11 22:27

Märkligt hur en sådan här debatt dyker upp egentligen-både BMW och Mercedes är ju i grunden bra bilar, men de kostar också. Dock finns det också många andra premiumbilar som är bra- men som då också kostar mycket. Få se nu...? Vad kan det bero på? JO; DU FÅR VAD DU BETALAR FÖR.... Detta är en enkel grundregel och är giltig överallt där marknadsekonomi råder. Sedan får ViBilägare sitta och skriva hur många fina reportage om lågbudgetvagnar de vill, men faktum kvarstår- du får vad du betalar för, för annars slutar folk att betala och då är det game-over. Att komma att påstå att det är massa problem med BMW och MB är rent nonsens. Som exempel kan jag nämna att jag på min verkstad får in 10 trasiga Toyotor på 1 MB. (Jag välkomnar alla märken-dock ogärna koreanskt elände såsom Kia, Hyundai och Daewoo.)

#1
leifer
2010-07-12 01:23

Haubits77B, just det som är problemet, man får INTE vad man betalar för. Men det är "premium" märkenas strategi, också s.k. livsstilsbilar, att du ska tro det. Du har alltså gått på reklamen. Och det är ju på detta sätt biltillverkarna kan få den där extra marginalen, ta ut det där lilla extra priset. Därför vill alla biltillverkare idag upp i det mer lönsamma "premium"-segmentet. Dessutom är det faktiskt så att ju dyrare bil desto dyrare service/underhåll. Bl.a. för att det är högre timpriser på verkstan, men också för att bilarna är mer komplicerade utan för den skull ha mer hållbarhet. Och givetvis vill man då inte varudeklarera mer exakt vad man säljer. Mercedes och Bmw är bland världens mest inarbetade märken, det viktiga är vad folk tror, inte fakta.

#1
leifer
2010-07-12 01:27

Haubits77B, Kia Ceed är en av Sveriges mest sålda bilar. Den är driftsäkrare än vilken Bmw eller Mercedes som helst. Vilket är mer ett underbetyg till de tyska bilarna, än nåt annat.

#1
B-boy
2010-07-12 01:55

Fan vad tjatig du är LEIFER, BMW säljer väl mycket bilar på grund av nånting så klart, annars skulle dom väl inte toppa försäljningslistan, men medje iallafall att BMW väcker känslor hos många, men mest hos dig LEIFER !

#1
leifer
2010-07-12 12:58

B-BOY svårt att ta till sig information om vad jag skriver? Det handlade om hållbarhet och kvalitet. Bmw och "premiumbilarna" säljer på andra värden som t.ex. motor. Och där är status en viktig faktor, och Bmw är nog nr1 där. En mycket bättre varudeklaration måste till för att tydliggöra vad man köper. Det handlar om vad man får för pengarna och vad det kostar sen i service&underhåll.

#1
Sigge
2010-07-12 14:27

Leifer...du skulle passa perfekt som diktator. Du vet allt och du tycker dig kunna bestämma vad andra ska köpa för bilar. Du är ett riktigt orakel. Hell Leifter!

#1
Haubits77B
2010-07-12 15:39

Re: Leifer
Ditt svammel om Kia Ceed är så uppåt väggarna att jag inte ens tänker bemöda mig att besvara det. Det enda jag säger är att jag har skruvat isär X antal bilar varav Y iochförsig är för många- och jag har ägt och kört en hel del också - och en sak kan jag säga dig, att jag skulle inte sätta mitt liv på spel i en budgettillverkad korean producerad i Slovakien. Sedan får du göra vad du vill. Men av ditt resonemang att dömma så har du nog INTE kört en modern BMW eller MB i de lite högre prisklasserna... Det är skillnad på bil och bil!

#1
StigRoger
2010-07-12 18:46

Till Red. av Vi Bilägare !
Har Ni inte någon som helst granskning av insända
kommentarer ? Sign. LEIFER förekommer fram till
nu kl. 16.40 med tjugofyra ( 24 ! ) kommentarer,
varav flera lååååånga, flera dessutom ganska oin-
tressanta - egentligen en hel del tjafsande med andra 'volym'-tyckare !
Kan dom inte använda Face Book i stället, så slipper vi bilintresserade se allt lallande ?!
VAD SÄGER REDAKTIONEN ?

#1
CRISTER
2010-07-12 20:42

STIGROGER:Behöver verkligen VIB en åsiktspolis?
Skall det vara du då?För är det inte valfritt vad man läser???

#1
Jes
2010-07-12 20:46

Meningen är att man ska diskutera.
Den här tråden är väl en av de bättre vill jag tycka, rimligt saklig och respektfull ...
Olika uppfattningar skapar debatt ... HÄRLIGT !!

#1
leifer
2010-07-12 22:43

Haubits koreanska bilar är byggda enl japansk skola, var dom sammansätts spelar ingen roll. Toyota sätts samman i t ex Frankrike och England.

#1
leifer
2010-07-12 22:49

Haubits, du har helt fel om KIA ceed , koreanska bilar blir allt bättre, 7 års garanti. Försök hänga med.ceed säljer bättre än BMW.

#1
leifer
2010-07-12 22:58

Sigge du fattar visst inget vad JAG skriver. Kvar blir barA dina trötta påhopp. JAG pratar om konsumentupplysning och kvalitet. Du verkar dock högst orolig å BMW vägnar.

#1
Sigge
2010-07-13 12:48

Leifer...din "konsumentupplysning" och "kvalité" bygger inte på någon som helst egen erfarenhet utan enbart fördomar. Utifrån detta försöker du tvinga andra att tycka precis som du. Läs nedåt i tråden...rätt många börjar bli irriterade på ditt svammel.

#1
Haubits77B
2010-07-13 13:40

Leifer bygger inte ens sina åsikter om fördommar - det är rent svammel. Leifer är ett s.k. troll helt enkelt.

#1
Simon
2010-07-13 16:11

Re: Haubits77B
Jag är väldigt övertygad om att du inte ens har en verkstad.... Du har kommit med så många obegripliga inlägg här att du aldrig skulle kunna driva en verkstad...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.