Bild
Nästa artikel

BMW och Volvo i botten

Nyheter

BMW och Volvo hamnar i strykklass när Bilprovningen presenterar sin årliga statistik. BMW 5-serie och Volvo XC90 är bland de mest prickade bilarna.

5-serien och suven X5 från BMW och S60, V70, XC 70 och XC90 från Volvo placerar sig bland bilarna med högst felprocent.

För BMW och Volvo handlar problemen så gott som uteslutande om glapp i styrleder.

BMW överraskade
För BMW kommer de negativa rapporterna mycket överraskande.

- Ja, eftersom vi inte sett de här problemen på de äldre årsmodellerna, säger informationschef Michael De Geer.

- Konstruktionen är densamma och det är märkligt att just 06:orna nu drabbas. Vi måste göra en egen utredning för att ta reda på orsaken.

BMW uppger att det kostar cirka 4 000 kronor att byta styrled på en sida.

- Kunder som är trogna och där bilarna inte rullat alltför långt kommer vi att erbjuda en viss goodwill.

Fukt orsakar rost
Volvo hade för några år sedan stora problem med glapp i både spindel- och styrleder, men en kvalitetsuppryckning gjorde att resultaten därpå blev bättre.

Men nu är Volvo tillbaka på ruta ett igen.

- Ja, tyvärr, suckar presschefen Bo Larsen.

- Från 2008 har vi modifierat lederna och tätningen till det bättre, men dessvärre får vi dras med detta i statistiken även nästa år.

Orsaken till att Volvos leder glappar är att fukt tränger in i gummidamaskerna och så småningom orsakar korrosion.

- Vi visste faktiskt inte att vår underleverantör bytt underleverantör, säger Bo Larsen.

- Från början tillverkades gummidamaskerna i Tyskland, men därefter i Polen. Nu har vi fått tillbaka den ursprungliga leverantören igen.

Renault uppåt

På Volvoverkstad kostar det cirka 1 200 kronor att byta styrled på en sida, och även Volvo säger sig vara inställda på en viss goodwillhantering till trogna kunder.


Trots att Renault parkerar i botten med sina MPV:er Espace och Trafic har det franska märket totalt sett gjort en stor uppryckning.

- Det är glädjande att Renault för några år sedan valde att detaljstudera vår rapport för att försöka komma till rätta med problemen, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle.

15 utan anmärkningar
Spännvidden för modellrelaterade fel för årsmodell 2006 är stor, från noll procent underkända till 30,9 procent.

15 bilmodeller klarade sig igenom besiktningarna utan några modellrelaterade anmärkningar, däribland BMW X3, BMW Z-serien och Volvo S40 - en lite tröst i bedrövelsen.

Vilka bilar hade mest respektive minst fel? Läs mer.

Diskutera: Hur kan premiumtillverkare som BMW och Volvo vara bland de mest prickade?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-15 18:49

Där ser man, vilken smäll för 5-serie!

#1
Haubits77A
2010-04-15 18:55

Tyder på aktiv körning helt enkelt....
MEN, det säger mer om Toyota....... Inte bra för detta skräpmärke....

#1
Gösta
2010-04-15 19:54

Detta understryker väl vad vi egentligen alla redan visste. Att dyrt inte nödvändigtvis är synonymt med kvalité.
Aktiv körning? Menar du att bilen inte är gjord för att användas, den kanske bara skall stå och se grann ut på garageuppfarten?

#1
leifer
2010-04-15 20:11

Oj, hur ska bmw-freaksen förneka detta nu med alla sina svinaktiga personpåhopp.

#1
Jarl
2010-04-15 20:42

BMW och Volvo i botten - och TOYOTA i TOPP

#1
Volvo RWD
2010-04-15 20:53

Där kom ännu en kommentar av Jarl. Negativt om Toyota = Massor av konstiga bortförklaringar. Negativt för andra märken = Skandal, spelar ingen roll om det är Saab, Mercedes, Bmw, Volvo, Chrysler eller något annat Amerikanskt bilmärke. Konstigt beteende, lägg ner.

#1
Tommy
2010-04-15 20:55

Om man trillar ner för att man lägger tillverkning i Polen, vad händer då inte när man lägger den i Kina?

#1
Tommy
2010-04-15 20:55

Om man trillar ner för att man lägger tillverkning i Polen, vad händer då inte när man lägger den i Kina?

#1
Jarl
2010-04-15 20:57

Jaaa, jag köper en Volvo med massa fel, gud så roligt! Eller vänta, kan man köpa bilar utan fel också, Jaha, vad heter dom? Toyota! Jaha, en sån får det bli!

#1
Volvo RWD
2010-04-15 20:57

Tommy det var ett bra tag sen man började tillverka Volvo i Kina, vad menar du?

#1
Volvo RWD
2010-04-15 21:00

Jarl har ännu en gång bevisat att det inte går att diskutera med honom på ett moget sätt :). (Jag tror det är lika bra att jag pratar i tredjeperson även i fortsättningen)

#1
Jarl
2010-04-15 21:05

Fnys. Jag är ju den enda som försöker få lite balans på diskussionerna. Hacka på nån som ligger är ju inte fint, eller hur?

#1
Mr Colt
2010-04-15 21:24

Bry er inte trollen,om ni slutar föda dom med svar kommer dom försvinna.
Roligt för VAG koncernen med hela 6 modeller utan fel. Får nog bli en modell därifrån nästa gång.
Ser ut som om vi har en ny kung på kvalitetstronen.

#1
Nils
2010-04-15 21:31

Köper man en vara för märkets skull som tex en bil. I detta fall bilar i sk premium klassen behöver det inte innebära att det innebär bra kvalité. Man köper en "imagebil" och det kostar...

#1
B-boy
2010-04-15 21:35

Är säker på att både BMW och Volvo reder ut detta, det var ju inga stora bekymmer det var frågan om !

#1
leifer
2010-04-15 21:40

BMW tjänar pengar på sitt metavärde. Att ha Bmw är att "ha lyckats". Tur att inte samma krav gäller tillverkaren som knappast har lyckats med kvalitén. Och vad bättre är, alla köpare av bilen förnekar för sig själv och andra att bilen skulle ha undermålig kvalitet. Genial affärsplan!

#1
leifer
2010-04-15 21:42

Kan nån förklara vad som är premium med Bmw? I detalj, utan tillbakabollande.

#1
Jarl
2010-04-15 21:47

LEIFER:
Design, känsla, köregenskaper, komfort etc...
Sen hur dom håller ihop är en annan sak.

#1
leifer
2010-04-15 22:12

JARL
Design = inget vidare
känsla = ? hur menar du exakt då?
köregenskaper = Jo men RWD har nackdelar i halka
komfort = på vilket sätt och bättre än vadå?

#1
leifer
2010-04-15 22:16

JARL, premium brukar anses vara 6-cyl bensinmotor. Och det både ökar förbrukning och fördyrar på flera sätt.

#1
Peter
2010-04-15 23:20

Ska ni inte skriva om att VW koncernen hade 7 modeller med bland dom 19 första!!!!!

#1
ray 510
2010-04-16 00:55

Jag tyckte att jag läste hur stolt en Volvo xc 90 ägare var . När han nedvärderade Toyota . Jag har Också haft Volvo men när jag byte till Toyota så har jag haft bytilgt mndre problem .En fundering Hur kommer det sig enligt vissa att dom betrattar Toyota som skräppbil , Hur kan en skräppbil hammna bland dom bästa bilarna i bilprovningens listor varje år ??

#1
Jägaren
2010-04-16 01:13

Det är förvånanvärt vad det är många som fortfarande inte förstår att premium INTE nödvändigtvis handlar om felfrihet. ViBilägares frågeställning är inte bättre: "Diskutera: Hur kan premiumtillverkare som BMW och Volvo vara bland de mest prickade?" Även här tycks man utgå från att premium är lika med felfrihet. Dessutom innehåller ViBilägares frågeställning ett stort sakfel: Volvo är INTE premium.
Faktum är spelevinken "Jarl" uttryckte det ganska bra: Premium är bland annat design, känsla, köregenskaper och komfort. Till detta kan läggas perfektion i utförandet, biltillverkarens förmåga att genom långa utrustningslistor ge kunden möjligheten att få sin bil exakt som han/hon vill ha den. Och i det avseendet är det ljusår mellan t.ex. Toyota och BMW/Mercedes.

#1
Jägaren
2010-04-16 01:15

LEIFER: Om du skippar nazitjafset slipper du också att bli tillknycklad.

#1
Jarl
2010-04-16 01:40

RWD på dagens BMW har inga brister - tvärtom.

#1
MX-Anders
2010-04-16 01:44

Ja det var ju en bil som var högst upp på listan
som man tankar, kör, njuter med och tvättar
år in och år ut :)

#1
Jarl
2010-04-16 01:48

Upplevd kvalité (BMW) och riktig, genuin kvalité (Toyota) är inte samma sak. Sen vad som är viktigast är så klart upp till var och en att avgöra...

#1
MacSteff
2010-04-16 02:00

Man kan undra över styrledsrep- 4000:pr sida på BMW
res del koster 800-900 på Mekonomen, byte tar väl max en halvtimme, Har BMW egna styrled i guld ???
Det är väl därför BMW ägare drar sig för att byta i tid, på deres svindyre biler

#1
leifer
2010-04-16 02:26

JÄGAREN, det är väl du som påstår att Bmw är överlägsen. Då får du väl specificera i vad mer exakt. Mer än vaga termer som "design, känsla, köregenskaper och komfort". Sen får du erkänna att det finns tvivelaktiga delar i Bmws image, men även Mercedes och Audi. Och då menar jag inte vänliga entusiaster över märkena. Sånt som bl.a. gör att bilarna står uppradade utanför bankkontor i Schweiz (där man tjänat pengar på tvivelaktiga affärer( eller bland korrumperade diktaturers ledande skikt. Och då är det heller inte varianter med små dieselmotorer vi pratar om utan dom stora dyra törstiga feta modellerna.

#1
leifer
2010-04-16 02:28

JARL, vad menar du med att RWD inte har några brister på dagens BMW? Givet har den det, bland annat sämre tryck på drivhjulen än FWD men också att man saknar ett riktigt bra diff bromssystem. Vilket känns snålt av tillverkaren på en så pass dyr bil.

#1
leifer
2010-04-16 02:32

JARL, jag hävdar att mycket av den upplevda kvaliten i Bmw du pratar om handlar om metavärdet. En mycket viktig del i den upplevda kvalitén alltså, och som gör att bilägaren är mycket tolerant med alla brister. Och i det konceptet ingår över-motorisering som en grundpelare. För ingen skulle nånsin vilja ha en slö Bmw.

#1
Jägaren
2010-04-16 03:46

LEIFER: Jag åker Volkswagen.

#1
Erik
2010-04-16 08:34

Att fel uppstår på bilar är inget konstigt. Jag själv är i tågbranschen och känner väl till att u-lev. levererar undermåliga produkter. Just gummi tex kan vara en är extremt känslig produkt och mycket kan gå fel om produkten inte kan stå upp till kraven. Det viktiga är bilmärket svarar upp med goodwill så långt det går...vilket jag inte kan säga om min 95a..vet inte vilken gång i ordningen som jag måste uppsöka verkstad.
Skoda blir det nästa gång...och förresten..Volvo är inte Premium..skribenten halkade lite tror jag..fy dig.

#1
Anders
2010-04-16 08:38

Har kör BMW i 10 år nu året runt och är supernöjd. Den känslan av kördynamik och kvalitet kommer inga bilar i närheten av. Möjligtvis Audi men den är tyvärr för steril.

#1
mctar
2010-04-16 10:19

Om man tittar på listan (2006) så återfinns Passat i toppen (av långmilarna). 0,8% modellrelaterade fel. Toyota Avensis hade 1,0% medellrelaterade fel och då hade den rullat drygt hälften så långt. Detta måste vara ett tugnt nederlag för alla Toyotaälskare, för det betyder ju att Passaten inte bara känns bättre den är också bättre enligt bilprovningen. Till detta skall kommenteras att Passaten var en ny modell då och Toyotan hade några år på nacken, dvs om det funnits barnsjukdomar skulle dessa tagits bort på asiaten.

#1
Jarl
2010-04-16 10:21

VW verkar gå bra nu. Kul att dom också bygger bilar som håller.

#1
Jarl
2010-04-16 10:28

LEIFER, det finns gott om slöa BMW (116,118, 316, 318...) Dagens ESP-system trollar bort många av dom negativa sidorna.

#1
Benny H
2010-04-16 10:45

Märkesdårar verkar det finnas gott om här...Sen kan man undra vilka kriterier man använder i den här undersökningen? Är det bara årsmodell blir det ju ganska missvisande eftersom många BMW, Volvo, Audi, VW osv är firmabilar som går många fler mil och användarna av bilen kanske inte är så noga med att akta bilarna. Sen verkar bilar med fyrhjulsdrift och suvar extra drabbade säkert pga tyngden som sliter hårdare på bussningar och bromsar.

#1
leifer
2010-04-16 10:47

JÄGAREN, varför tar du åt dig då när jag skriver att det finns en tråkig über-mentalitet, som jag kallade nazi, bland främst Mercedes och Bmw?
"Störst bäst och vackrast" men med bl.a. överdriven status och nån slags mobbingattityd mot andra märken. Där man bl.a. tjafsar om hur viktigt RWD är och därmed har även framhjulsdrivna Audi fått en känga. Så jag står för att jag sa nazi, och fortsätter säga det till motsatsen är bevisat och nån slags ödmjukt erkännande kommer fram. En annan och bättre stil alltså. Bl.a. i förhållande till andra medtrafikanter och lite mer kritisk attityd till sin egen körskicklighet (Bmw framförallt).

#1
leifer
2010-04-16 10:53

JARL, inget standard-märke förknippas så mycket med motor som Bmw.

#1
Jarl
2010-04-16 10:57

BENNY H :
Sant. 90% av alla BMW 5-serie har nog börjat sina liv som tjänstebil... Klart såna "ägare" inte bryr sig, eftersom det ändå inte är deras bilar. Slit och släng, köper en ny nästa vecka.

#1
Jarl
2010-04-16 11:07

Två av mina vänner har haft 3-serie bilar med sjukt många fel, i leder, elektronik och elhissar. Även batterier som drar ur sig och lämnar bilen stendöd på morgonen.

#1
leifer
2010-04-16 11:21

JARL, är ju just det som är grejen, BMW, Mercedes, Audi har inte bättre kvalitet än andra märken. Men folk förväntar sig det när dom köper bilarna, inte minst med tanke på dom höga priserna. Ändå lever sån här kvar i metavärdet hos ett märke, där t.ex. franska märken omvänt istället har oförtjänt dåligt rykte idag.

#1
lasse åberg
2010-04-16 11:55

Leifer. Vad har du själv för bil. Jag behöver råd från en Besservisser.

#1
Benny H
2010-04-16 12:21

Leifer det är nog så att man ska ta reda på hur undersökningen går till först innan man går ut med påståenden som du gör. Sen är många av premiumbilarna långt mer tekniskt avancerade, på gott och ont, så felkällorna ökar i takt med det. Visst kunde man önska att det byggdes enklare bilar som fungerar felfritt men det är som alltid marknaden som styr. Sen måste de här dyrare bilarna ha något som folk vill ha med tanke på att de värderas högt även som begagnade,

#1
Bertil
2010-04-16 14:30

lasse åberg 16 apr 2010
Leifer. Vad har du själv för bil. Jag behöver råd från en Besservisser.
-----------------------------------
skita i honom ; Köp hyundai !

#1
B-boy
2010-04-16 15:11

Bra Bertil ! Men du kommer att få på nöten för detta, vänta bara tills...haha !

#1
leifer
2010-04-16 16:13

LASSE ÅBERG, fråga en som har Bmw eller Mercedes om råd.

#1
leifer
2010-04-16 16:14

BENNY H, det är dyrare i service och rep att ha Bmw, Audi eller Mercedes. Det som skulle fram!

#1
Benny H
2010-04-16 16:45

Leifer..Ja det är dyrare att serva och äga premiumbilar men folk är tydligen beredda att betala för detta både som nytt och begagnat. Måste ju finnas någon kvalitet som man är ute efter eller hur? Det kan vara status eller att man verkligen tycker att man får valuta för pengarna om man köper dessa bilar. Annars hade dessa tillverkare varit i konkurs för länge sedan...

#1
leifer
2010-04-16 17:34

BENNY H, min poäng är att dom hålls uppe delvis av ett överdrivet starkt varumärke som är inarbetat snart i ett decennium. Driftskvalitetsmässigt lever dom inte upp till det, jämför bara med Lexus, om du nu menar att de ska gå sönder saker. Sen är givetvis även Lexus dyrare att serva än en Toyota. Bl.a. är stora motorer dyrare att serva, inte minst om dom pajar. Sen visst, det är livstilsbilar, Audi t.ex. har länge varit ledande på kaross-design, så pass att japaner och andra kopierar. Men premiummarknaden har tätnat på senare år och nästan alla stora bilmärken har rört sig mot de segmentet. Och jag skulle ändå påstå att t.ex. Toyota Avensis är premium är idag, och då är det ändå så att Toyotas driftskvalitet är ganska överlägsen de stora tyskarna.

#1
leifer
2010-04-16 17:34

Menade sekel, inte decennium.

#1
TommyL
2010-04-16 17:54

Är inte svagheten i dessa rapporter att de presenteras utan hänsyn till körsträcka? Det är väl troligt att BMW och Volvo som ju faktiskt är populära aven bland tjänstebilarna går mycket längre an många andra.
Har faktiskt själv en BMW 318 -04 som hittills är den bästa bil jag har haft. 13000 mil. Även om Jarl kallar den slö. 0-100 på 9,2 sek 220 km/h räcker för mig. (Och borde faktiskt räcka för alla ;)).
Och inte har den varit särskilt dyr i service heller. Särskilt inte de tre första åren!! ( Gratis!). Och billigare än t.ex. Volvo S60 och SAAB 9-3 som ligger nära till hands att jämföra med. Sen kan ju natvis vissa modellserier ha problem vissa år vilket rapporten tydligt visar. Men att dra generella slutsatser utifrån detta som inverkar på märkets totala produktion är nog lite magstarkt. Därför är bilprovningen BRA! Synd att de inte kan fortsätta som hittills..

#1
leifer
2010-04-16 18:21

Tommy L service tre första åren är inte gratis, det är inbakat i priset. Men det kan mycket väl vara så att Bmws kvalitet höjts rejält sen man införde denna typ av garanti och kanske nåt som andra premiummärken borde ta efter. Att kunna garantera 3 helt bekymmerfria mil, det kan nog faktiskt sägas vara premium och troligen tjänar Bmw igen pengarna ändå just genom ökad försäljning och bättre kvalitetsrykte. Sen håller jag med om motorerna, Bmw gör "snabba" motorer, även 4-cyl. Som jag sa tidigare, Bmw handlar mycket om motor/drivlina.

#1
Virre
2010-04-16 18:30

Beträffande servicen: Ni tycks inte läsa Vi bilägare??
Dom kom ju fram till att Mercedes har väldigt låga servicekostnader även jämfört med Ford och Skoda...

#1
leifer
2010-04-16 20:14

Vad ingår i Bmws tre åriga service för normalköparen av en Bmw? Första tre åren brukar det ju vara väldigt lite service på en bil. Dessutom kan man ju misstänka att Bmw fixar till fel i smyg. Det avgörande är ju hur bilarna håller på sikt, och inte minst för alla människor som blir lurade av stjärnglansen och betalar höga andrahandspris för en gammal premium-bil.

#1
mctar
2010-04-16 20:22

TOMMYL: Visst har du rätt i det, men miltalet redovisas. Tex har Passat färre fel än Avensis fast den rullat dubbelt så långt. Men sedan är det haltande redovisningar från vissa journalister som säger att den eller den är sämst, men den bilen kanske också har rullat längre än näst sämsta bilen...

#1
Haubits77A
2010-04-16 20:53

Re: Gösta
Aktiv körning är man skiter i de här löjliga märkena med siffror på och kör efter varvräknaren istället.

#1
Gösta
2010-04-16 20:59

Haubits77A: Köra efter varvräknaren? Du menar det man brukar göra när hastighetsmätaren gått sönder.

#1
Haubits77A
2010-04-16 21:29

Re: Gösta
Man tittar inte på hastighetsmätaren - det är irrelevant. Man gasar tills det blir rött på varvräknaren - och är det Toyotaåkare eller andra väglöss ivägen så får de väl väja ned i diket om de inte kan tåla race-et. Det är aktiv körningt det.

#1
Conny Karlsson
2010-04-16 22:37

Haubits77A.
De flesta brukar inte hänga med när man varvar ur Toyota Supran........;o) Om det inte är en annan Supra förståss ;o)

#1
classe
2010-04-16 22:49

Hur kan man jämföra toyota med BMW .
Traspotlåda mot en körmaskin.
Bilintresserade kör inte toyota för den ger inget tillbaka bara en död metall o plastklump

#1
Erik
2010-04-16 23:29

Nu beställer jag en Toyota

#1
leifer
2010-04-17 00:03

Toyota Auris är ett steg mot roligare köregenskaper bland standardmodellerna men annars bör man väl jämföra Bmw med Honda. Och då har Honda betydligt högre driftskvalitet.

#1
Simon
2010-04-17 02:02

Re: CLASSE kul att du tar upp det, bilintresserade kör ju absolut inte BMW i alla fall eftersom det framkommit att 80% av förarna i 1 serien tror den är framhjulsdriven...:)

#1
Egil
2010-04-17 02:03

Snälla Toyota-ägare! Se själva att Toyota och SEAT är likvärdiga enligt Bilprovningen. Slut. Frågor på detta? KAN INTE FINNAS.
SEAT 1 - Toyota 0......................

#1
Kent
2010-04-17 04:11

Tunga bilar inte konstigt det blir glapp i styrleder och spindelleder säger då säker vissa! I h%&#te heller säger jag. Skall köpare av exlusiva Suv från BMW eller VOLVO acceptera att det blir glapp i styrlederna på en tung lyx suv för halvmiljonen innan 5000mil??
Konstruktörerna har ett ansvar att förmedla till inköpare från underleverantörer att specifiera nogrannare riktlinjer hur långe detaljerna skall hålla. Framvagnen på dessa lyx suvar bör hålla "minst" 25000 mil!
Ett känt prakt skrattexempel (på ett känt bilmärke) var när framlyktglaserna i plast bleknade för att man hade glömt speca upp kvalitetsnormerna för spolarvätska, avfettning och lösninsmedel till underleverantören! Resultatet fick bilköpare och bilmärke betala allt eftersom..

#1
Jägaren
2010-04-17 10:39

LEIFER: Jag kommer inte att befatta mig med dig någon mer gång. I stället för att förstå det direkt sjuka i att använda ord som "nazi" i debatten fortsätter du göra det som en trotsig 5-åring. Jag läste ett liknande inlägg på Teknikens Värld för något år sedan och då raderade webmastern inlägget omgående och läste lusen av vederbörande. Hot om avstängning föll också. Du förstår verkligen inte innebörden i det du håller på med.

#1
leifer
2010-04-17 12:38

JÄGAREN, jag vet att AL tyckte att det var DU som pratar som en 5-åring. Så då är det väl lika bra att vi slutar debattera. Jag tycker dock det är synd att du inte vill erkänna att det finns en tråkig överlägsen attityd förknippad med framförallt bilmärkena Bmw och Mercedes som jag kallade nazi här. Men när man nämner det så bollas det bara tillbaka och ni går till personangrepp, det finns ingen självkritik, och därmed bekräftas ju också min utsaga. Jag har inte hoppat på enskilda debattörer här, till skillnad från dig. Min påstående var allmänt och med betoning på det metavärde bilmärkena signalerar liksom vilka brukare av bilarna som ibland attraheras, men också den attityd som väcks där (bilar som inbjuder till buskörning och dåligt beteende i trafiken t.ex.). Och givet finns många mycket bra människor som kör och äger dessa bilar. Det var ju också så att det inte går att lyfta fram bristerna som ändå finns i modellerna. Alla bilar och bilmodeller har plus och minus. Det är en komplicerat produkt som spelar mycket på känslor och subjektivitet framför objektivitet. Men ur ett objektivt synsätt så finns ju massor av brister man gott kunde lyfta fram och diskutera. Inte minst för att då folk ändå kan slippa gå på dom värsta minorna. Givet finns det bättre modeller av Bmw, och sämre. Liksom bättre och sämre motorer m.m. Dvs t.ex. ur just då kvalitet och hållbarhetssynpunkt. Biltillverkaren tycker förvisso säkert det är bra med lojala ägare som inte vill "klaga" på produkten. Vad gäller Teknikens världs forum vet jag inte om jag har skrivit nåt sånt där, men har lagt ner det av andra skäl. Det var att jag kritiserade deras vinterdäckstest som kändes köpt av miljörörelsen men då vad man censurerad och kritiserad av deras moderatorer. Dvs dom tål absolut ingen kritik och tänker inte ändra sig och tyckte bara jag och andra vad dumma. Jag sa också upp prenumerationen på den tidningen.

#1
leifer
2010-04-17 13:21

Man måste också få kritisera med tanke på pris-kvalitet och att man måste få ha högre krav på en dyrare produkt. Så här ser ordinarie priser ut på Bmws dieselmodeller med nåt comfortpaket och metallic lack (tillkommer pris för dragkrok på mindre modellerna) enl vad jag läser i en Bmw annons i en morgontidning nu;
Bmw 118d 5-d 284,000
Bmw 320d Sedan 374,000 kr
Bmw 520d Sedan 450,900 kr
Bmw 520d touring 446,300 kr

#1
marre
2010-04-17 13:48

jaja är det någon som tror att ett bilmärke är felfritt,, drömma går ju, bra att det kommer fram i media om fel å brister för alla oavsett märke

#1
leifer
2010-04-17 15:38

Är nog få bilägare som är så noga med proaktivt bilvård som många BMW-ägare. Det finns samband med ett värde och skötsel. Liksom tolerans när det gäller verkstadsnotor. Den toleransen är nog mycket låg bland t.ex. Skodaägare (som bara vill att "skiten" ska funka) och en typisk Skodaägare sköter nog om bilen mycket sämre än en typisk Bmwägare. Det gäller nog också kunskap om hur bilen fungerar tekniskt och hur bilägaren bäst sköter om sin bil. Tittar man sen iställtet på verkstäderna och vilken service som är inplanerat på bilarna tycks ju t.ex. Toyota var bland dom noggrannare, med t.ex. inplanerat oljebyte på en manuell växellåda (sa nån här tidigare). Att jämföra med t.ex. Opel där det inte ens finns förberett för oljebyte i en manuell låda, dvs det låter sig inte göras utan vidare.

#1
lasse åberg
2010-04-17 16:33

Leifer. Kan du inte säja upp prenumerationen på vi bilägare också så vi slipper dej.

#1
leifer
2010-04-17 16:58

"LASSE ÅBERG" jag förstår att du har problem sakfrågor och hellre trycker ner andra än att komma med kritik i vad som sagts i sak. Men kan du inte hålla dig på Teknikens värld så slipper vi varandra helt? Jag tror du går bra ihop både med deras profil (folk som har gott om pengar) och med deras moderatorer. En win-win situation. Sen kan du ju köra med konceptet att hela tiden köpa nya Bmw och byta in dom efter 3 år, så slipper du helt ta smällen när kvalitén är undermålig, det lämnar vi till sämre bemedlade som köper begagnade Bmw. Tänk då också på att köra med friktionsdäck på din bakhjulsdrivna Bmw, så gör dom som Teknikens värld som menar att friktionsdäck är lika bra eller bättre än dubbat.
Mvh

#1
Sigge
2010-04-17 17:04

HALLÅ ViB...finns har ingen som helst moderator? Verkar vara fullständig anarki.
Tills ni röjer upp lite bland kommenterarna är det hej och tack!

#1
leifer
2010-04-17 17:41

SIGGE, du tålde inte kritik mot Bmw och överdriver nu. Men jo det är allmänt gnetigt och trist att vara bilkonsument i Sverige med begränsad ekonomi, mycket roligare att vara rik.
Detta bl.a. pga;
- Höga nybilspriser (världens högsta moms)
- Mycket höga verkstadspriser (pga höga skatter och löner)
- Kanske världens högsta begagnatpriser (sett till procent av ursprungspriset)
- Saltade vägar som t.ex. förstör elektronik, får kablar att oxidera snabbare och karosser att rosta sönder.
- Taskiga underhållna vägar, tjälskador och mycket vägbulor sliter onormalt på hjulupphängning
- Måste ha dubbla uppsättningar hjul (vinter och sommardäck)
- Mycket grov asfalt som gör att bilarna bullrar så att man helst vill ha en med bra ljudisolering, och det är ju då ofta dyrare större bilar.
Mvh

#1
Styrgay
2010-04-17 19:02

Re: Sigge
Jag ÄLSKAR ViB! Det är Forum-Trollens främsta jaktmark!
Vem som helst kan reta upp Toyotafolk och andra staniol-hatt-bärande människor!

#1
leifer
2010-04-17 20:02

STYRGAY, du misstar dig, dom som är uppretade här är Bmw-freaksen. Fattas bara att dom börjar snacka om att dom är "kränkta" också...

#1
leifer
2010-04-17 20:12

"STYRGAY", typsikt för forumtroll är att dom byter nick då och då, hoppar in i debatter utan att ha varit med, går till ständiga personangrepp, debatterar ingen i sak etc. Varningslampan blinkar på dig...

#1
Quattron
2010-04-17 23:42

Whohaha!! Det mest komiskt rabiata på länge i insändarväg. Toyotas personalkontor har fått några nya att rekrytera till marknadsavdelningen, om inte personerna redan jobbar där, det vill säga. Efter tredje andrabils-Toyan i familjen, nu en engelsk Avensis 05, får det vara slut. Dålig funktion i Xenonlyse, tråkig 2L motor obotligt småryckande i vissa varvtal( inget att göra åt enl.Toyota), primitiv färddator, högt vägljud, dåliga dragbilsegenskaper m.m. Den nya modellen säkert bättre men jag tar inte risken. Väntar otåligt på min nya "premiumtysk", beställd med exakt de prylar jag vill ha i bilen. Den första har nu gått 17000mil utan så mycket som ett problem(utom en sensor vid lamdasonden som byttes på garanti). Det räcker för mig, bättre behöver det inte bli.

#1
Erik
2010-04-18 02:00

O vad farligt .ne de är ju bättre å köpa massa skit från japan å sånt istället för att gynna svenska marknaden. volvo is best fuck the rest!

#1
Erik
2010-04-18 02:00

O vad farligt .ne de är ju bättre å köpa massa skit från japan å sånt istället för att gynna svenska marknaden. volvo is best fuck the rest!

#1
Erik
2010-04-18 02:06

ne de är ju bättre å köpa massa skit från japan å sånt istället för att gynna svenska marknaden. volvo is best fuck the rest!

#1
Simon
2010-04-18 05:08

Re: Erik du verkár lika intressant som en skiva som hängt upp sig..... Kör du vidare i din 240...:)

#1
leifer
2010-04-18 12:08

QUATTRON, frågan gällde ju driftskvalitet, inte prestanda, subjektiv känsla och dyl men intressant att du dömer ut Toyota helt. När det gäller driftskvalitet så är annars japanska bilar i topp. Då är det Toyota, Honda, Mazda som gäller, inte Bmw, Mercedes och Audi. Kallade det komiskt rabiat om du vill med bilar som bara funkar och är lättservade. Liksom att Skoda är mer bil för pengarna än Audi. Dock gratulerar jag dig om det är en Audi du beställt, för bland livsstilsbilar är Audi klart snyggast och bäst av dom tre stora tyskarna (helst bör du vänta på nya A6 som kommer nästa år). Bmw planerar dock att börja med framhjulsdrivna bilar, vilket nog är positivt för märkets annars ofta dåliga rykte.

#1
AL
2010-04-18 14:25

Det är en intressant refelektion Leifer, att de stora tyska märkena varit så skickliga i sin marknadskommunikation att dess köpare accepterar fel och brister mer än andra. Som köpare till nämnt segment betalar man alltså för ett nöje som går ut på att rättfärdiga en sämre produkt (alla marknadsföringskostnader ligger ju inbakade i varans pris). Detta kan ju i så fall vara en delförklaring till Toyotas enorma framgångar genom åren - med före detta luttrade prestigevagnskunder som tröttnat på den dåliga tyska kvaliten. I vilket fall som helst, det är alltid konsumenten som får betala för denna soppa. Samhällsekonomiskt innebär det att vi får en mindre andel bilar till ett högre pris, vilket är samma sak som resursslöseri. Enkelt uttryckt så blir vi alla fattigare av att handla produkter där konkurrenssituationen inte är homogen, såsom fallet med livsstilsorienterad reklam. Men ett sådant resonemang kan vara svårt att föra på ett forum som detta, där känsloyttringar hindrar all form av rationellt tänkande. Men pröva Ekonomisk debatt istället - där försöker vi hålla oss till sakfrågan och en akademisk vettig nivå (annars blir det inte publicerat)
http://www.ne.su.se/ed/
MVH AL

#1
quattron
2010-04-18 15:00

Leifer, jag tror du missförstod mig lite, jag menar inte att det är rabiat med lättservade bilar, det är själva debatten som jag tycker har kommit av sig lite. Jag dömer inte heller ut Toyota, de två Camry jag haft tidigare har fungerat bra men inte mycket bättre än andra bilar jag haft. En 88:a som hade väldigt trevlig motor och en 97:a med hög komfort. Jag upplevt servicen från Toyota bra, precis som jag upplever med Audin. VW-gruppen har ju fått mycket kritik för detta men åtminstone jag har mycket bra service, bor dock på mindre ort. Det verkar vara annorlunda i storstadsregionerna, gäller säkert andra märken också. Vad gäller kostnader för service har inte de varit höga för min nuvarande A4, med undantag för den förb.. 12000-milaren. Dock vände jag mig då till Mekonomen vilka gjorde det för ca halva priset, perfekt utförd med orginaldelar.

#1
quattron
2010-04-18 15:19

AL, du verkar helt ha snöat in på de ekonomiska aspekterna. Bortsett från småbilar så är de flesta nyköp tjänstebilar och tillbringar man sin arbetsdag i bilen får man andra värderingar. Ergonomi, servicekostnader, andrahandsvärde är viktiga aspekter, kan jag inte köpa en bil där jag sitter 100% bra är det katastrof, får jag inget för den när den ska säljas är det inte heller bra. Företagen känner sig mer trygga med vissa bilmärken än andra, i år fick vi dock möjlighet att välja Subaru, en alldeles superb bil men ingen möjlighet att styra utrustningen vilket gjorde att den föll på målsnöret för min del. Så kvar är de tyska märkena och ett svenskt för vår del och det är vi nöjda med.

#1
leifer
2010-04-18 15:49

AL, tackar för länken. Jo jag menar att ex för Lettlands del så har det varit ett ekonomiskt fiasko att folk före krisen köpte massa Audi, Bmw och Mercedes fastän dom egentligen inte hade råd (lånta fjädrar). Det var alltså ett stort sug och antagligen symboliserade dessa märken och västlig frihet och det bästa med västkapitalismen. Många var antagligen köpta begagnat och importerade. Det är mycket dyra livstilsbilar, dyrare i allt. Förbrukning, service, inköpspris, försäkring, skatt, värdefall you name it. Svårt kanske för folk att förstå här men när jag var i Lettland 2007 så var det alltså betydligt finare bilpark än i Sverige då. Det var idel premiumbilar med stora motorer man såg på gatorna. Nationalekonomiskt obra visade det sig sen. Hade folk lagt samma pengar istället på renovering av bostäder och infrastruktur så hade det i alla fall varit nåt man kan dra nytta av på sikt. Svenska banker har ju sedermera fått ta över tusentals såna bilar som man försökt sälja vidare till högstbjudande.

#1
leifer
2010-04-18 15:56

QUATTRO, du har fel om andrahandsvärdet, det är betydligt sämre för Bmw, Mercedes och Audi jämfört med t.ex. Toyota eller mindre billigare (men populära) modeller. Detta om vi pratar värdeminskning i reella kronor och ören. Sen kan det se ut som det är ett bra andrahandsvärde, men det beror ju bara på att bilarna var extra dyra från början. Toyota är det märket som haft bäst andrahandsvärde i Sverige sett över hela modell-linjen. Sen håller jag med om att det finns många andra värden och att Audi, Bmw och Mercedes är kanske ledande i att förmedla lyxkänsla och prestanda. Men då är ändå en del av värdet i detta just ett metavärde, inte nödvändigtvis nåt faktiskt värde många gånger. Det viktiga är att kunden tror att det är bra och då betyder sånt som rätt tjoff i dörrarna mer än verklig kvalitet. En bil som man älskar är man mer förlåtande med. Och det är svårt att älska en Toyota även om dom nu försöker ska mer premiumkänsla i det märket liksom många andra som t.ex. Opel. Det tar dock lång tid att arbeta in nya värderingar i ett bilmärke.
Mvh

#1
leifer
2010-04-18 16:06

QUATTRO, håller med om att VW har skärpt sig både kvalitetsmässigt med bilarna (även om förvisso komplexitet med elektronik ökar) men även servicemässigt, och även dom har ju faktiskt rört sig mer mot premium på senare år och från år 2000 är alla VW helgalvaniserade. Det verkar vara en allmän trend, få vill ligga kvar i där lägre segmentet, alla vill upp i en högre prisklass där man kan få ut mer marginal och det är just "premium". Ett annat sätt är ta extra betalat är s.k. cross over varianter av originalmodellen liksom massa tillbehör. Även franska bilar har rört sig mot premium. Renualt har fått bort rostproblemen och ligger idag i topp på området. Citroen börjar mer och mer likna tyska bilar. Gemensamt för alla märken är att man gärna vill bygga upp en märkesidentitet, men samtidigt har ju globaliseringen gjort att det tekniska innehållet i bilarna blir allt mer lika. En paradox och då gäller det att ha hängivna märkesentusiaster.

#1
leifer
2010-04-18 17:10

Peugeot har numera av Bmw utvecklade bensinmotorer i sina produkter. Peugeot/PSA har utvecklat en 1,6 liter dieselmotor som sitter i flertalet av konkurrenternas bilar, bl.a. nu snålversionen av Volvo V70. Dock saknas då prestanda, den versionen påminner starkt i prestanda (men ej hållbarhet) med den klassiska B230 motorn som satt i 240/740/940. Och det kommer ju bli premiummärkenas största utmaning framöver, att kombinera hög prestanda med låga utsläpp och förbrukning. Med common rail teknik och liknande så har ju dieselmotor börjat stå mer och mer för detta område och det är ingen slump att Bmw säljer stort av 2,0D. Hållbarhetsmässigt blir nog dock bilarna alltmer lika med ungefär samma praktiska och tänka livslängd. Optimeringen behövs eftersom överdimensionering kostar pengar och ökar vikt och materialkostnader. Idag är nog denna inofficiella siffra ca 10 år/25,000 mil för alla märken. Dvs man får inte bättre hållbarhet med en dyrare bil, snarare tvärtom i många fall då ju komplexitet i konstruktion och extra utrustning gör bilen svårare att underhålla på lång sikt. Dessutom faller ju bilarna allt snabbare för åldersträcket pga miljö, bränsleförbrukning och bränslealternativ.

#1
AL
2010-04-18 19:50

Javisst quattron, jag ser det hela utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv och då har jag, kanske för att jag även är maskiningenjör, svårt att se nyttan med att betala fem gånger mer för en och samma skruv. Det hela innebär dessvärre att den så viktiga konkurrensneutraliteten åsidosätts, vilket alltså gör oss alla fattigare. När det sedan handlar om tjänstebilar är det inget som hindrar en köpare att få exakt samma produkt - fast till en rimligare kostnad. Men för att nå dit måste köparna vara fullständigt informerade om marknadens samtliga alternativ och kunna värdera dem på ett värdeneutralt sätt (dvs via priset). Denna fundamentala mekanism slår den livsstilsorienterade reklamen ut - vilket också förklarar varför en del biltillverkare gör vinst (vinst är en funktion av bristfällig konkurrens och den fördyrar varan utan att generera några som helst nyttor annat än till företagets ägare). MVH AL

#1
Fredrik
2010-04-21 00:39

Ang. ni alla som försvarar bilmärken hit-och-dit! Titta gärna på länken nedan!
http://www.tradera.com/Bromsbelagg-bak-Saab-9-5-BMW-E46-Rover-75-auktion_301910_110979260
Där ser ni att samma bromsbelägg används till Saab, Bmw och (destovärre) utdöda Rover. Och säkert till flera andra märken också - vad är det d¨å som är kvalitet?
Tja, min uppfattning är att kvalitet är objektivt, dvs hur många gånger kan ett rör böjas fram och tillbaka? Hur många gånger kan man slå av och på en glödlampa?

#1
quattron
2010-04-21 00:41

A.L Gudskelov att inte alla är maskiningenjörer här i landet. Då skulle alla köra Toyota,INTE... Mina grabb är också maskiningenjör, han tycker fortfarande bilar är roligt och betalar gärna fem gånger mer för en skruv om han tycker det är värt det! Var nu den siffran kom ifrån? Titta vad t.ex en Avensis kostar med lite utrustning. Lätt över 300000! Det skulle innebära 1500000 för "premiumklass", om din teori skulle stämma. Hmm.. Det skiljer inte så värst många 1000-lappar i verkligheten och de det skiljer är det värt för den som vill ha en roligare och egenkomponerad bil och inte en paketprodukt. Men, som sagt, smaken är som baken. Tycker man bara att bilen är en kostnad och inget annat ska man välja efter det, Hyundai och Kia kan vara ett tips!

#1
AL
2010-04-22 01:08

Nej quattron, du har totalt missuppfattat vad det handlar om och det tycker förstås vissa bilfabrikanter är alldeles utmärkt (Toyota inkluderade som gör rätt många miljarder i vinst). Men om jag uttrycker det så här: Den störda marknaden innebär att både du, jag och din son betalar mer för våra bilar än vad som är nödvändigt - faktum är att vi betalar en massa miljarder extra för produkterna i onödan (som skulle kunna användas på ett bättre sätt). Av detta blir vi alla fattigare - tyvärr. Så bilintresserad eller inte (där jag är rätt svårslagen för övrigt), hade det inte varit härligt att kunnat köpa och köra en Audi, Porsche eller vad man nu föredrar till en billigare peng? MVH AL

#1
Coma
2010-05-17 18:07

Att det ska vara så svårt att hålla reda på äpplen och päron... Premiumbegreppet jmf med teknisk kvalitet. Ponera att du ska köpa dig en fåtölj till TV'n. Är du BMW-människa köper du dig en komfortabel fåtölj, kanske med fällbart ryggstöd, massagefunktion m.m. Är du Toyotamänniska köper du en pinnstol. Pinnstolen kanske håller i tvåhundra år, MEN GER DEN EN LIKA BRA TV-UPPLEVELSE??? Jävla ägg är vad ni är. Sluta tjata om driftsäkerhet som att det skulle vara det enda kvalitetsbegreppet som existerar.

#1
Nils
2010-05-17 18:53

AL och LEIFER, ni verkar helt sakna känsla för förfining. Små detaljer som gör livet lite roligare. Oavsett om det är en bil, heminredning, kläder eller semesterupplevelser så kommer det alltid finnas folk som betalar extra för att få något extra. BMW och Mercedes har jobbat hårt för att kunna erbjuda sina kunder något extra men de har även bredden i sina produktutbud att du kan få en integsmodell i standardkostym.
Att som AL gnälla på en biltillverkare för att sätta marknaden ur spel genom sin prissättning är det yttersta beviset att vissa inte kan uttrycka sig objektivt när det gäller vissa bilmärken (läs BMW och Mercedes)
Marknaden är så enkel att om produkten inte motsvarar prislappen så säljer den inte. Konkurrensen i premiumsegmentet är STENHÅRD. Vi konsumenter gynnas av den tyska bilindustrins stenhårda konkurrens i form av en enorm produktutveckling och stora utbud vilket ofta saknar motsvarigheter bland konkurrenterna.
Det är inte det minsta förvånande att folk köper tyska bilar ifrån BMW, Mercedes och Audi. Dyrare prislappar i bilhallarna betyder inte alltid högre totalkostnad per mil, tvärtom enligt många tester.
Auto Motor & Sport med flera presenterar milkostnader i deras stora tester mellan likvärdiga bilar. BMWs milkostnad ligger i paritet eller under bilar som är billigare i inköp. Volvo är ett premiumåk om man tittar på milkostnaden. Där kan vi prata om en generaltabbe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.