Bild
Nästa artikel

Bilprovningen kollar felkoder

Nyheter

Sedan årsskiftet har Bilprovningen infört en ny punkt i besiktningen. Bilprovningen har nu utökat kontrollen av felkoder om bilens avgasrening.

Bilprovningen går numera igenom bilens felkoder för exempelvis syresensor, bränsleinsprutning, tändsystem och katalysator.

Syftet är att få en övergripande insyn i hur avgasreningen fungerar över tid och inte enbart vid ett enskilt besiktningstillfälle.

Kan underkännas
Om bilen uppvisar felkoder blir det underkänt vid besiktningen.

Är bilen yngre än fem år och har körts mindre än 8 000 mil är det biltillverkaren eller generalagenten som har ansvar för att avgasreningen uppfyller kraven.

Det ska bilägaren normalt inte stå för, förutsatt att servicen är gjord enligt tillverkarens rekommendationer.

Diskutera: Vad tycker du om Bilprovningens utökade kontroll?
Taggar: Nyheter
Bilprovningen kollar felkoder

Kommentarer

#1
peter
2010-05-27 10:56

Hur blir det från halvårsskiftet...de *nya* besiktningsställerna, kommer de göra sånt här?
Kanske blir en konkurrensfördel för de ställen som INTE gör denna koll. Blir ju lättare att få igenom sin bil då...

#1
Rolle
2010-05-27 11:04

Nästa steg är att det skall bli obligatoriskt att ha fartövervakning i bilen? Sen är det bara att kontrollera vid besiktning och betala böter.

#1
JO
2010-05-27 14:56

Fantastisk nyhet! Det har ju varit en del av besiktiningen i mer än ett halvår, nyhetstorka eller?
Det hade väl varit bättre att skriva om vilka miljöfördelar denna mätmetod har i jämförelse med det tidigare avgasprovet, särskilt i samband med tokvarvning av dieselmotorer. Skärpning!

#1
pg
2010-05-27 15:21

Det här verkar vara rena dårhuset. Det som bilprovningen ska kontrollera är väl att villkoren vid själva besiktningstillfället uppfylls, inte vad som skett tidigare. Att bilen tidigare varit behäftad med fel avgasvärden, kan väl inte bilprovningen ha någon glädje av. Fel kan ju ha uppkommit och rättats till utan att felkoderna tagits bort. Många av dessa fel kan man åtgärda själv, som byte av lambdasond mm. Inte åker man väl till en märkesverkstad för att släcka felkoderna, om man reparerar själv.

#1
Göran
2010-05-27 15:25

Har nyss besiktat min V70 -02 men besiktningspersonalen lyckades inte komma in i min databox trots försök med olika sändboxar.
Ingen notering i protokollet denna gång men nästa bestiktning blir underkänd??
Vid besök hos min aukt. Volvoverkstad några dagar senare hade de inga problem alls att ansluta för att uppgradera bilens data.
Om problemet kvarstår om 1 år för bilprovningen vems är felet?

#1
Sjuk, sjukast, död'
2010-05-27 18:58

Bättre att köra med gammalt junk och polsk diesel.
Man ska inte se bilen under tomgång av all svart sot runtomkring.

#1
Reidar
2010-05-27 20:56

Vid privatimport har bilägaren hela ansvaret för avgasreningen. Det är nämligen generalagenten i det land som bilen såldes i man ska vända sig till för att få fel åtgärdade. I praktiken blir det omöjligt för privatimporterade bilar. Samma sak med återkallelser, oberoende av om felet är livsfarligt. Om man inte råkar läsa en artikel får bilägaren inte ens veta att felet finns.

#1
leifer
2010-05-27 20:59

GÖRAN, diesel tillverkade 2004 eller senare kommer kontrolleras med EOBD. På din gamla bil kommer man nog fortsätta med att varva sönder dieselmotorn till 5000 varv...

#1
leifer
2010-05-27 21:01

Här är en PDF med vad som verkar vara hela listan på det bilprovningen läser av med EOBD.
---------------------------------------------------
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/EOBD%20felkoder.pdf

#1
pf
2010-05-27 22:18

Bra! Nu kanske det blir slut på alla oseriösa "trimningar", som framför allt turbobilar förses med. Vem vill köpa en begagnad bil med anmärkning för felkoder i besiktningsprotokollet? Oavsett om det är åtgärdat eller ej!

#1
Haubits77A
2010-05-28 01:17

Bilprovningen i Nacka började läsa av felkoder redan i oktober 2009 (kanske på försök, men iaf.)

#1
S-E S
2010-05-28 21:26

Vad bra! Då kan bilverkstaden bara mejla ett besked om att det finns inga noterade felkoder på bilen efter service så slipper vi belasta bilprovningen. Det vore däremot intressant om man kunde avläsa om en "E-85-bil" hade körts på annat bränsle än E85 så att "miljöbilen i efterhand kan tilläggsbeskattas om den körts på bensin.

#1
MikeHunt
2010-05-29 08:46

Kontrollsamhällets fördelar...
Om alla bilar skall in till verkstad tjänar staten grova pengar,detta är ju själva iden.
Helst skulle det vara förbjudet att som privatperson köpa reservdelar,snart en realitet.

#1
Eric
2010-05-29 13:18

Nästa nya marknad för reservdelföretagen? Felkodsborttagare??
Felkodsavläsae/raderare finns fö ju redan idag..

#1
Rolle
2010-05-29 16:28

@S-E S
Inget dumt förslag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.