Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bilprovningen kollar felkoder

Publicerad 27 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Sedan årsskiftet har Bilprovningen infört en ny punkt i besiktningen. Bilprovningen har nu utökat kontrollen av felkoder om bilens avgasrening.
Den tyske racerhjälten Hans Stuck lyckades strax före andra världskrigets utbrott övertyga Mercedes-Benz att bygga en enorm bil för att slå världsrekordet i hastighetskörning för landgående fordon. T80 konstruerades av Ferdinand Porsche, försågs med sex hjul och en V12-motor på 44,5 liters cylindervolym och 3 000 hästkrafter, avsedd för ett Messerschmitt stridsflygplan. Motorn monterades upp och ned. Karossen var 824 cm lång, 320 cm bred och hade ett cW på bara 0,18. Meningen var att bilen skulle nå upp till 750 km/tim vid en ”rekordvecka” våren 1940 men när kriget bröt ut fraktades T80 i säkerhet till Österrike. I dag finns bilen att se på Mercedes-Benz museum i Stuttgart, fortfarande okörd.

Kommentarer

#1 • 2010-05-27 10:56
peter (not verified)

Hur blir det från halvårsskiftet...de *nya* besiktningsställerna, kommer de göra sånt här?
Kanske blir en konkurrensfördel för de ställen som INTE gör denna koll. Blir ju lättare att få igenom sin bil då...

#2 • 2010-05-27 11:04
Rolle (not verified)

Nästa steg är att det skall bli obligatoriskt att ha fartövervakning i bilen? Sen är det bara att kontrollera vid besiktning och betala böter.

#3 • 2010-05-27 14:56
JO (not verified)

Fantastisk nyhet! Det har ju varit en del av besiktiningen i mer än ett halvår, nyhetstorka eller?
Det hade väl varit bättre att skriva om vilka miljöfördelar denna mätmetod har i jämförelse med det tidigare avgasprovet, särskilt i samband med tokvarvning av dieselmotorer. Skärpning!

#4 • 2010-05-27 15:21
pg (not verified)

Det här verkar vara rena dårhuset. Det som bilprovningen ska kontrollera är väl att villkoren vid själva besiktningstillfället uppfylls, inte vad som skett tidigare. Att bilen tidigare varit behäftad med fel avgasvärden, kan väl inte bilprovningen ha någon glädje av. Fel kan ju ha uppkommit och rättats till utan att felkoderna tagits bort. Många av dessa fel kan man åtgärda själv, som byte av lambdasond mm. Inte åker man väl till en märkesverkstad för att släcka felkoderna, om man reparerar själv.

#5 • 2010-05-27 15:25
Göran (not verified)

Har nyss besiktat min V70 -02 men besiktningspersonalen lyckades inte komma in i min databox trots försök med olika sändboxar.
Ingen notering i protokollet denna gång men nästa bestiktning blir underkänd??
Vid besök hos min aukt. Volvoverkstad några dagar senare hade de inga problem alls att ansluta för att uppgradera bilens data.
Om problemet kvarstår om 1 år för bilprovningen vems är felet?

#6 • 2010-05-27 18:58
Sjuk, sjukast, död' (not verified)

Bättre att köra med gammalt junk och polsk diesel.
Man ska inte se bilen under tomgång av all svart sot runtomkring.

#7 • 2010-05-27 20:56
Reidar (not verified)

Vid privatimport har bilägaren hela ansvaret för avgasreningen. Det är nämligen generalagenten i det land som bilen såldes i man ska vända sig till för att få fel åtgärdade. I praktiken blir det omöjligt för privatimporterade bilar. Samma sak med återkallelser, oberoende av om felet är livsfarligt. Om man inte råkar läsa en artikel får bilägaren inte ens veta att felet finns.

#8 • 2010-05-27 20:59
leifer (not verified)

GÖRAN, diesel tillverkade 2004 eller senare kommer kontrolleras med EOBD. På din gamla bil kommer man nog fortsätta med att varva sönder dieselmotorn till 5000 varv...

#9 • 2010-05-27 21:01
leifer (not verified)

Här är en PDF med vad som verkar vara hela listan på det bilprovningen läser av med EOBD.
---------------------------------------------------
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/EOBD%20felkoder.pdf

#a • 2010-05-27 22:18
pf (not verified)

Bra! Nu kanske det blir slut på alla oseriösa "trimningar", som framför allt turbobilar förses med. Vem vill köpa en begagnad bil med anmärkning för felkoder i besiktningsprotokollet? Oavsett om det är åtgärdat eller ej!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.