Bild
Nästa artikel

"Behåll monopolet!"

Nyheter

I sommar upphör Bilprovningens monopol på besiktningar. Bilprovningen har varit privat i Finland sedan 1994, med kraftigt stigande priser som följd. Tore Töyrä har provat båda systemen.

Tore Töyrä är pensionerad tulltjänsteman, född och uppvuxen i Sverige.

Vill varna
För sex år sedan flyttade familjen till Finland och därigenom har Tore fått erfarenhet av bägge ländernas system för årlig kontrollbesiktning.

Han vill nu varna svenskarna för konsekvenserna av en utförsäljning.

- Här i Finland har det blivit jättedyrt att besikta bilen, säger han.

- Dessutom har standarden på besiktningsstationerna blivit mer ojämn och jag upplever att kunskapen hos besiktningsmännen är mycket lägre än i Sverige!

Behöver inte boka tid
Efter den finska avregleringen har antalet besiktningsstationer ökat kraftigt.

På några mils avstånd från Tores hem finns sex anläggningar som utför bilbesiktningar.

En konsekvens av det är att kunderna knappast längre behöver göra sig omaket att boka tid i förväg.

- Det är bara att köra dit, berättar Tore.

- Det är ju bra men jag skulle hellre välja att anpassa mig efter en tid om jag kunde få besiktningen för en tredjedel av kostnaden. Så mycket skiljer det nämligen mellan priserna här och priserna i Sverige.

- En vanlig besiktning, som tar kanske 15 minuter, kostar 90 euro (= 912 kr, motsvarande besiktning i Sverige kostar idag 300 kr). Det är väldigt bra timpenning.

Ifrågasätter kvaliteten
Men kostnaden är inte Tures enda invändning mot Finlands privatiserade bilprovning. Han ifrågasätter också kvaliteten och kunnandet hos personalen.


- Jag upplever att dom inte riktigt gör bedömning på samma sätt på de olika stationerna.

- Jag vet inte om det är av konkurrensskäl men det är ju lätt att tro att ett företag som får rykte om sig att vara hårda i sina bedömningar, också får svårare att locka kunder.

Olika svar
I samband med flytten var familjen tvungen att registreringsbesikta sina bilar i Finland.

En av bilarna skulle i samband med detta byggas om till lätt lastbil men det visade sig väldigt svårt att få klara besked hur en sådan ombyggnad skulle utföras för att bilen skulle bli laglig.

- Beroende på vem jag frågade, fick jag olika svar på mina frågor om vilka regler som gällde. Och detta var på ett och samma besiktningsställe!

- Sedan håller dom på med en massa lotterier och grejer för att locka kunder. Jag tycker inte det känns seriöst!

Kan förhandla fram bättre pris
Tore berättar också om hur stora bilfirmor ofta väljer att samarbeta med en specifik besiktningsstation.

Därmed kan de förhandla fram bättre pris på besiktningarna och dessutom säkerställa en snabb och smidig hantering när nysålda bilar ska kontrollbesiktas före leverans.

- En bekant köpte en buss som han skulle registrera om till campingfordon och därigenom få lägre skatt.

- Bilfirman han gjorde affären hos, tog då på sig att göra ombesiktningen, eftersom de trodde att de skulle ha mindre problem med att få bussen godkänd som campingbil…

Svårt att förstå
I Sverige har Bilprovningen gjort undersökningar som visar att kunderna är väldigt nöjda med bilprovningen.

Mot bakgrund av det har Tore svårt att förstå att någon skulle vilja överge det nuvarande systemet och istället bygga upp en bilprovning som liknar den finska.

- Jag föredrar absolut den svenska modellen! För mig har den fungerat jättebra och jag har upplevt att personalen på svenska bilprovningen har hög kompetens.

- Dom ger raka svar, går efter gällande bestämmelser och inte tycker jag att dom är onödigt petiga heller. Är det nåt fel på bilen så vill man ju veta det!

Så vad vill du säga till svenska folket?
- Dom ska absolut inte byta! Bättre bilprovning än vad de har nu kan de inte få och säger politikerna något annat så vet dom inte vad dom talar om!

Diskutera: Vad tycker du om att Bilprovningens monopol försvinner?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-10 11:24

Håller med! Behåll det.
Bort med dom blå som bara pajjar!

#1
bilprovaren
2010-03-10 13:44

Svenska Bilprovningen fungerar jättebra. Man får en tid bokad och besked via mejl. Sedan är det bara att åka och besiktiga.
Det är klart att det kommer att bli business om/när bilprovningen säljs ut. Då handlar det om att tjäna pengar på varje bil och då blir kvalitén därefter.
Frågan är om 1 tusenlapp kommer att räcka här hemma för en besikting?
Tack VB för att ni tar upp denna fråga som faktisk berör alla svenskar som har bil (i alla fall äldre än 2år).
Hoppas att det kan skapas en debatt så att frågan kommer upp ordentligt

#1
Arne Lövquist
2010-03-10 17:43

Privatiseringen görs ju för att ägarna ska tjäna pengar och då är det klart att priserna stiger. Det blir väl så att många får avstå bilen och åka kollektivt i stället. De rika kan köra med sina BMW och andra dyra bilar och vi lågavlönade och pensionärer får köpa begagnade bilar. Det går utför med Sverige nu.

#1
Roy
2010-03-10 18:20

Självklart ska vi behålla Svensk Bilprovning som den är!
Men det här har debatterats på flera håll, även här i denna tidning, så jag orkar inte dra de självklara argumenten igen.

#1
Kjell-Åke
2010-03-10 18:25

Ännu ett fullkomligt huvudlöst beslut om privatisering. Svensk Bilprovning har kommit så långt i serviceanda och effektivitet som man har rätt att begära. Tyvärr är väl loppet kört, beslutet är taget och prestigen för stor för att ändra.

#1
anderss
2010-03-10 18:33

Allt skulle bli så bra med avreglerad elkraft, även billigare! Nu vet vi att det var lögn; en riktig analys hade även presenterat vad som blev utfallet. Dyrare el och trots det jättebonusar till direktörer som struntat i effektiviseringar och produktionsutbyggnad. De blir samma med Bilprovningen, den naiva tron på "konkurrensutsatt verksamhet" komma att gynna fåtalet och bestraffa och plåga den stora allmänheten.

#1
Saabnisse
2010-03-10 18:33

Det märks att det är valår i år och att ViB som borde vara opolitisk i själva verket är en djupt rotad socialistisk tidning med rötter i cooperativet.
Man fortsätter att tjata om detta i artikel efter artikel och vägrar att inse det självklara i att det är ett EU-direktiv som styr!
Sluta med valpropaganda- det hör inte hemma i en biltidning!

#1
Mikz
2010-03-10 18:35

Det finns inget rationellt skäl att privatisera bilprovningen. Enda skälet är att låta andra intressen profitera på bilisterna. Sveriges bilister betalar redan idag in ca 83 miljarder kronor till statskassan, av dessa pengar återförs ca 25 % till bilisternas infrastruktur. Stoppa omedelbart de privatiseringen! Det är inte för sent, men beslutet måste rivas upp NU!!

#1
Rattmuff
2010-03-10 18:56

SAABNISSE, du borde välja en annan motortidning kan jag tycka ... en som passar dej politiskt ... hur nu .. om nu .. det finns en sådan.
"Det är EU-direktiv" betyder inte att Sverige måste privatisera Bilprovningen ... Trams!
Hur intressant är det för dej vad som är EU-direktiv? I varje fall verkar det ointressant i sakfrågan!
Men du är kanske politiker i nåt gammalgrönt nyliberalparti? Och kanske är kompis med Torstensson?
Vad är det annars du vill säja?

#1
Skanör
2010-03-10 19:53

Alla dessa avregleringar är huvudlösa och gagnar alls icke befolkningen. Som får högre skatter för att täcka inkomstbortfallet. Inte någon avreglering har gett lägre priser eller bättre service. Nu röstar jag moderat men det innebär inte att det går att köpa allt alliansen gör i ideologins heliga namn.
Avregleringar är lika dumma som Monas nerläggning av Rutavdraget. Tappar man allt sunt förnuft när man blir politiker?

#1
anderss
2010-03-10 20:19

"det är ett EU-direktiv som styr!" -Det är verkligen ett tramsargument! Det är inget argument utan ett fundamentalistiskt resonemang och krypande bakom en dogm. Om ett EU-direktiv (eller svensk förordning eller lag) inte är bra och/eller folkfientlig då måste den ändras.

#1
Saabnisse
2010-03-11 08:36

Vi är med i EU och då har vi att rätta oss efter de regler som gäller.
En är att alla monopol ska bort.
Att vi får behålla systembolagets monopol (än så länge) berodde på att man från nykterhetslobbyisterna inom Regering och Riksdag ansåg sig kunna visa att svenskar super mer än andra nationer.
Något motsvarande går inte att hitta inom bilprovningen.
Att som ViB hänvisa till att det blivit dyrare i Finland genom att de fått oligopol håller inte.
Om reglerna för bilprovningen sätts så att varje Swedac-ackrediterad verkstad har möjlighet att utföra godkännande så blir det givetvis tillräckligt stor konkurrenns och det är detta som ligger till grund för EU-direktivet, det ska väl inte vara så svårt att fatta.

#1
Daniel
2010-03-11 08:53

Visst kan dom få avskaffa monopolet, gärna för mig! Visst kan dom finska höja priser hur mycket som helst, men kommer hålla mig till svensk bilprovning! Bara dom håller kvaliten och priserna!
Skulle vara intressant och få veta hela prislistan för dessa finska stationer? Finns det att få tag på?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.