Bild
Nästa artikel
Nyheter

Infrastrukturministern applåderar avreglering

Publicerad 2 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Infrastrukturminister Åsa Torstensson invigde Sveriges första privata besiktningsstation. Vi Bilägare var på plats och frågade om vad hon vill uppnå.
På torsdagen slog Sveriges första privata besiktningsstation upp portarna i Tyresö, utanför Stockholm.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) invigde anläggningen.

Har du besiktigat en bil hos Svensk Bilprovning?
- Jag har haft körkort sedan jag var 18 år. Så ja, det har jag gjort några gånger, säger Åsa Torstensson.

Hur har det fungerat?
- Det har fungerat bra, absolut.

Vad tycker du om priset?
- Besiktning är något man måste göra, man måste ha koll på trafiksäkerheten. Det har gjort att jag inte har reflekterat så mycket över priset.

Varför avreglera när det, som du säger, fungerat bra?
- Utifrån mitt perspektiv tror jag att det är viktigt att skapa en mångfald med flexibilitet och olika typer av service.

- Sedan måste vi fundera på om det är just bilbesiktning som är kärnuppgiften för ett statligt monopol.

- Det är en mix av det här som gör att vi öppnar upp och skapar möjligheter för fler aktörer.

Vad vill du uppnå?
- Skapa flexibilitet med fler stationer, vilket Finland visat på, och annan typ av service och skapa möjligheter för nya företag att hitta sin nisch.

Kommer priset öka?
- Det är rimligt att det blir en differentiering av priserna beroende på när du vill ha din besiktning.

- Om det är på udda tider, med andra öppettider än vad tillgängligheten erbjuder i dag, är det klart att med längre öppettider så kostar det mer, precis som annan service.

Bilägare kan i framtiden tvingas betala dubbelt så mycket. Vad vill du säga till dem?
- Som bilägare får du möjligheten att välja mellan olika besiktningsstationer.

- Priset på besiktningar har legat stilla sedan 2002. Jag utgår från att man är medveten om att det prisspannet innebär en rimlig förändring av prisläget, även om det inte skett en omreglering.

- Sedan om man jämför med Norge så ligger de på 310 kronor och uppåt, några på 400 och 450. Det är jämförbart med en halv tank.

Men det är mer än i dag.
- Jag vet mycket väl att det här är en diskussion som kommer att komma upp.

- Den är kopplad till att vi skapar ökad tillgänglighet och öppnar för nya typer av service. Då blir det olika kostnader.

Svensk Bilprovningen har redan utökat öppettiderna.
- Och vad tror du det beror på?

- Det är naturligtvis så att Svensk Bilprovning välkomnar en omreglering och har taggat upp för att utöka sin marknad.

- De välkomnar detta i syfte att man inte ska bli beskyllda för att ta nya marknader för att man är monopolist.

- Och det är klart att de har ett försprång i förhållande till alla andra. Jag välkomnar den insikten och det är oerhört spännande. Till gagn för just bilägarna.

Tror du detta är en populär reform?
- Jag hoppas det.

- När vi gör en avreglering är det inte alltid så många som står och stampar för att komma in.

- Ackrediteringen tar sin tid och har man haft ett starkt monopol länge är det inte helt lätt att ge sig in i en konkurrens. Det här kommer till att ta tid.

Har bilägarna anledning att fira?
- Bilägaren kommer att märka att det så småningom finns fler aktörer och därmed kan man hitta olika utbud utifrån just den bilägarens behov.

- Även om bilägarna i dag är nöjda med Svensk Bilprovning skapar det här en kreativitet hos ett antal företag att utveckla andra erbjudanden till gagn för dig som bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av fordonsbesiktningen?

Kommentarer

#1 • 2010-07-02 14:13
Matt (not verified)

Privatisering för privatiseringens skull...
Det här gagnar ingen utom de nya privata aktörerna på besiktningsmarknaden.
Jag kan inte komma på något enskilt fall när "avreglering" (läs privatisering) kommit gemene man till godo.

#2 • 2010-07-02 14:40
V50-D4 (not verified)

Hon lever i sin värld. Makalöst att hon tillhör den annars så vakna Alliansen. Torstensson vill inte ha handsfree vid bilkörning, där har hon bildat klubb med Albanien...

#3 • 2010-07-02 14:46
Sigge (not verified)

Är denna intervju gjord av en utbildad journalist? Här har vi en journalist som har en föurtfattad mening som han försöker hamra in. Objektivitet? Existerar inte i denna intervju.
Hur många artiklar har ViB tjatat om avregleringen utan att ha riktiga fakta? Visserligen är det valår men detta känns verkligen oseriöst ViB.
Har tidigare tagit er för en seriös biltidning...men historien förskräcker lite. Ni hyllade tidigare alltid Opels (då mycket tveksamma modeller) och vem sålde Opel? Just det OKBiva...tom ni har erkännt enögdheten i ett jubileumsnummer.

#4 • 2010-07-02 14:51
Gösta (not verified)

Vill tacka VIB för en bra artikel. Har inga större åsikter kring avregleringen, några hundralappar mer eller minde spelar ingen större roll. Dock är det positivt att VIB äntligen förstått att det är valår och att borgarna behöver klämmas åt. All hjälp partiet kan få är positivt, fortsätt i samma anda.

#5 • 2010-07-02 15:03
JAN (not verified)

Sigge, lugna ner dig. Klart Vi Bilägare måste ställa kritiska frågor om en reform som ändrar något så centralt som bilbesiktningen. Tummen upp VIB.

#6 • 2010-07-02 15:29
L-B Englund (not verified)

Helt riktigt Matt. Vi byter statliga effektiva monopol mot privata alternativ på område efter område. Ekonomer och politiker talar om fri konkurrens. Sanningen är att man offrar stordriftsfördelarna för privatiseringens skull. De gamla monopolen får aldrig vara prisledande för då utnyttjar de sin marknadsposition. Vad har vi då för fri konkurrens? Nej sanningen är väl att det lilla privata företaget sätter marknadspriset i skydd av att de stora effektiva företagen inte får agera prisledare. Resultatet blir att de gamla monopolen gör miljardvinster på sina stordriftsfördelar. Men det är klart att privatiseringen ger arbeten. Nu är det två personer som delar ut posten i storstan. Vi har oräkniga telefonnät och vi har dessutom telebolagens försäljare som ringer stup i kvarten. De är inte gratis och det är vi som kunder som får betala deras löner. Nästa bolag som inte får utnyttja sin marknadssituation kommer då att bli Svensk Bilprovning AB. De har ju mestadels gamla anläggningar som till stor del bör vara avskrivna. Det kommer att betyda att Svensk Bilprovning måste höja sina priser så att de inte utnyttjar sin marknadssituation gentemot konkurrenterna, som måste bygga upp sin verksamhet från början. Bilprovningen kommer även de att leverera uppblåsta vinster till sina ägare och dess vd blir så glad så glad när han tänker på sina anställningsavtal att han lyckönskar sina konkurrenter. Nej, infrastrukturministern borde nog sopa framför den egna dörren när det gäller att avreglera monopol. Inom bonderörelsen finns det en del att göra därvidlag.

#7 • 2010-07-02 15:40
bruno (not verified)

Avregleringen är kass för konsumenten/bilisten, för miljön, trafiksäkerheten (de som har lägst krav blir populärast) - jag ska köpa aktier i Carspect men aldrig aldrig åka dit med min bil!

#8 • 2010-07-02 16:05
Jes (not verified)

"gagn för bilägarna", "olika utbud utifrån bilägarens behov".
Vad menar tanten?
Bilen ska besiktigas vilket staten har bestämt. Hur kan det i något avseende bli bättre, tillgängligare eller uppfylla behov som inte uppfylls idag?

#9 • 2010-07-02 20:39
Roy (not verified)

I lilla orten Bollmora finns Tyresö centrum där det sen en tid finns två apotek, vilket onekligen känns som ett för mycket. Kommer bägge att överleva?
Av gammal vana har jag gått till det äldre. Där känner man ett lite yrvaket försök till omdaning. Man måste visa ett mer aktivt kundintresse - vilket mest har känts onaturligt.
Idag besökte jag så det nya av det enkla skälet att det fått ett något bättre läge. Jag fick vara ifred men fick ett mycket trevligt och kunnigt bemötande i kassan med bra tips och råd.
Så här strår jag då. Abivalent. Jag tycker fortfarande att det är tveksamt med två apotek i ett centrum - de för ju faktiskt samma varor. Men jag kan inte neka till att vi kanske fått något bättre.
Det finns faktiskt fall där privatiseringen fött fram bra resultat - men kanske ännu fler där det blivit försämringar. Och vad händer med våra bilprovningspriser? Och vad händer med bilprovningstillgången i glesbygden?
Att dyrka Mammon är inte alltings lösning.

#a • 2010-07-02 23:52
torbjörn sjöqvist (not verified)

Varför ska vi ha flera olika biltilverkare?Det måste ju vara mycket bättre att landstinget,som ger oss en så underbar välskött sjukvård,tar över!De inser ju värdet av säkerhet,samt kan bedömma om du behöver en ny bil eller höftled just i år.Länge leve monopolen!De gör att en idiot slipper känna sig som en idiot!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.