Bild
Nästa artikel

Infrastrukturministern applåderar avreglering

Nyheter

Infrastrukturminister Åsa Torstensson invigde Sveriges första privata besiktningsstation. Vi Bilägare var på plats och frågade om vad hon vill uppnå.

På torsdagen slog Sveriges första privata besiktningsstation upp portarna i Tyresö, utanför Stockholm.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) invigde anläggningen.

Har du besiktigat en bil hos Svensk Bilprovning?
- Jag har haft körkort sedan jag var 18 år. Så ja, det har jag gjort några gånger, säger Åsa Torstensson.

Hur har det fungerat?
- Det har fungerat bra, absolut.

Vad tycker du om priset?
- Besiktning är något man måste göra, man måste ha koll på trafiksäkerheten. Det har gjort att jag inte har reflekterat så mycket över priset.

Varför avreglera när det, som du säger, fungerat bra?
- Utifrån mitt perspektiv tror jag att det är viktigt att skapa en mångfald med flexibilitet och olika typer av service.

- Sedan måste vi fundera på om det är just bilbesiktning som är kärnuppgiften för ett statligt monopol.

- Det är en mix av det här som gör att vi öppnar upp och skapar möjligheter för fler aktörer.

Vad vill du uppnå?
- Skapa flexibilitet med fler stationer, vilket Finland visat på, och annan typ av service och skapa möjligheter för nya företag att hitta sin nisch.

Kommer priset öka?
- Det är rimligt att det blir en differentiering av priserna beroende på när du vill ha din besiktning.

- Om det är på udda tider, med andra öppettider än vad tillgängligheten erbjuder i dag, är det klart att med längre öppettider så kostar det mer, precis som annan service.


Bilägare kan i framtiden tvingas betala dubbelt så mycket. Vad vill du säga till dem?
- Som bilägare får du möjligheten att välja mellan olika besiktningsstationer.

- Priset på besiktningar har legat stilla sedan 2002. Jag utgår från att man är medveten om att det prisspannet innebär en rimlig förändring av prisläget, även om det inte skett en omreglering.

- Sedan om man jämför med Norge så ligger de på 310 kronor och uppåt, några på 400 och 450. Det är jämförbart med en halv tank.

Men det är mer än i dag.
- Jag vet mycket väl att det här är en diskussion som kommer att komma upp.

- Den är kopplad till att vi skapar ökad tillgänglighet och öppnar för nya typer av service. Då blir det olika kostnader.

Svensk Bilprovningen har redan utökat öppettiderna.
- Och vad tror du det beror på?

- Det är naturligtvis så att Svensk Bilprovning välkomnar en omreglering och har taggat upp för att utöka sin marknad.

- De välkomnar detta i syfte att man inte ska bli beskyllda för att ta nya marknader för att man är monopolist.

- Och det är klart att de har ett försprång i förhållande till alla andra. Jag välkomnar den insikten och det är oerhört spännande. Till gagn för just bilägarna.

Tror du detta är en populär reform?
- Jag hoppas det.

- När vi gör en avreglering är det inte alltid så många som står och stampar för att komma in.

- Ackrediteringen tar sin tid och har man haft ett starkt monopol länge är det inte helt lätt att ge sig in i en konkurrens. Det här kommer till att ta tid.

Har bilägarna anledning att fira?
- Bilägaren kommer att märka att det så småningom finns fler aktörer och därmed kan man hitta olika utbud utifrån just den bilägarens behov.

- Även om bilägarna i dag är nöjda med Svensk Bilprovning skapar det här en kreativitet hos ett antal företag att utveckla andra erbjudanden till gagn för dig som bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av fordonsbesiktningen?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Matt
2010-07-02 14:13

Privatisering för privatiseringens skull...
Det här gagnar ingen utom de nya privata aktörerna på besiktningsmarknaden.
Jag kan inte komma på något enskilt fall när "avreglering" (läs privatisering) kommit gemene man till godo.

#1
V50-D4
2010-07-02 14:40

Hon lever i sin värld. Makalöst att hon tillhör den annars så vakna Alliansen. Torstensson vill inte ha handsfree vid bilkörning, där har hon bildat klubb med Albanien...

#1
Sigge
2010-07-02 14:46

Är denna intervju gjord av en utbildad journalist? Här har vi en journalist som har en föurtfattad mening som han försöker hamra in. Objektivitet? Existerar inte i denna intervju.
Hur många artiklar har ViB tjatat om avregleringen utan att ha riktiga fakta? Visserligen är det valår men detta känns verkligen oseriöst ViB.
Har tidigare tagit er för en seriös biltidning...men historien förskräcker lite. Ni hyllade tidigare alltid Opels (då mycket tveksamma modeller) och vem sålde Opel? Just det OKBiva...tom ni har erkännt enögdheten i ett jubileumsnummer.

#1
Gösta
2010-07-02 14:51

Vill tacka VIB för en bra artikel. Har inga större åsikter kring avregleringen, några hundralappar mer eller minde spelar ingen större roll. Dock är det positivt att VIB äntligen förstått att det är valår och att borgarna behöver klämmas åt. All hjälp partiet kan få är positivt, fortsätt i samma anda.

#1
JAN
2010-07-02 15:03

Sigge, lugna ner dig. Klart Vi Bilägare måste ställa kritiska frågor om en reform som ändrar något så centralt som bilbesiktningen. Tummen upp VIB.

#1
L-B Englund
2010-07-02 15:29

Helt riktigt Matt. Vi byter statliga effektiva monopol mot privata alternativ på område efter område. Ekonomer och politiker talar om fri konkurrens. Sanningen är att man offrar stordriftsfördelarna för privatiseringens skull. De gamla monopolen får aldrig vara prisledande för då utnyttjar de sin marknadsposition. Vad har vi då för fri konkurrens? Nej sanningen är väl att det lilla privata företaget sätter marknadspriset i skydd av att de stora effektiva företagen inte får agera prisledare. Resultatet blir att de gamla monopolen gör miljardvinster på sina stordriftsfördelar. Men det är klart att privatiseringen ger arbeten. Nu är det två personer som delar ut posten i storstan. Vi har oräkniga telefonnät och vi har dessutom telebolagens försäljare som ringer stup i kvarten. De är inte gratis och det är vi som kunder som får betala deras löner. Nästa bolag som inte får utnyttja sin marknadssituation kommer då att bli Svensk Bilprovning AB. De har ju mestadels gamla anläggningar som till stor del bör vara avskrivna. Det kommer att betyda att Svensk Bilprovning måste höja sina priser så att de inte utnyttjar sin marknadssituation gentemot konkurrenterna, som måste bygga upp sin verksamhet från början. Bilprovningen kommer även de att leverera uppblåsta vinster till sina ägare och dess vd blir så glad så glad när han tänker på sina anställningsavtal att han lyckönskar sina konkurrenter. Nej, infrastrukturministern borde nog sopa framför den egna dörren när det gäller att avreglera monopol. Inom bonderörelsen finns det en del att göra därvidlag.

#1
bruno
2010-07-02 15:40

Avregleringen är kass för konsumenten/bilisten, för miljön, trafiksäkerheten (de som har lägst krav blir populärast) - jag ska köpa aktier i Carspect men aldrig aldrig åka dit med min bil!

#1
Jes
2010-07-02 16:05

"gagn för bilägarna", "olika utbud utifrån bilägarens behov".
Vad menar tanten?
Bilen ska besiktigas vilket staten har bestämt. Hur kan det i något avseende bli bättre, tillgängligare eller uppfylla behov som inte uppfylls idag?

#1
Roy
2010-07-02 20:39

I lilla orten Bollmora finns Tyresö centrum där det sen en tid finns två apotek, vilket onekligen känns som ett för mycket. Kommer bägge att överleva?
Av gammal vana har jag gått till det äldre. Där känner man ett lite yrvaket försök till omdaning. Man måste visa ett mer aktivt kundintresse - vilket mest har känts onaturligt.
Idag besökte jag så det nya av det enkla skälet att det fått ett något bättre läge. Jag fick vara ifred men fick ett mycket trevligt och kunnigt bemötande i kassan med bra tips och råd.
Så här strår jag då. Abivalent. Jag tycker fortfarande att det är tveksamt med två apotek i ett centrum - de för ju faktiskt samma varor. Men jag kan inte neka till att vi kanske fått något bättre.
Det finns faktiskt fall där privatiseringen fött fram bra resultat - men kanske ännu fler där det blivit försämringar. Och vad händer med våra bilprovningspriser? Och vad händer med bilprovningstillgången i glesbygden?
Att dyrka Mammon är inte alltings lösning.

#1
torbjörn sjöqvist
2010-07-02 23:52

Varför ska vi ha flera olika biltilverkare?Det måste ju vara mycket bättre att landstinget,som ger oss en så underbar välskött sjukvård,tar över!De inser ju värdet av säkerhet,samt kan bedömma om du behöver en ny bil eller höftled just i år.Länge leve monopolen!De gör att en idiot slipper känna sig som en idiot!

#1
AL
2010-07-03 01:22

Kan man som Finsk, Dansk eller Tysk besikta sin bil i Sverige nu, och kan vi svenskar besikta bilen i annat EU-land.

#1
AVREGLERA MERA
2010-07-03 11:16

Så var det dags för ett område till som kommer att bli dyrare.
Precis som elen nu är det snart inget tak på kostnader för att besikta bilen.
Så är det med fria marknader, det är precis lika dåliga som kommunism, samma skit bara att man befinner sig i olika delar av makten. Fri marknad=rika har pengar. Kommunism exakt samma sak men det låter bara mer illa!
Tänk om folk kunde börja tänka i stället för att gå på alla skit.

#1
Ironikern
2010-07-03 12:31

Nu väntar jag bara på avregleringen av vattenmarknaden. Äntligen kommer jag få köpa vatten från Haparanda här i Värmland! Givetvis kommer priset blir några gånger dyrare men så fort vattenbörsen kommer igång blir allt säkert bra. Bara inte någon ledning i Nord-Norge går sönder eller underhåll behövs... Framtiden är fantastisk!

#1
leifer
2010-07-03 16:28

Kan ni inte kräva monopol på matbutiker också? Konkurrens och fri prissättning har väl gjort maten mycket dyrare och sämre. Vi borde väl då införa ett statligt monopol kallas "matbolaget" med styrda öppettider, höga löner för anställda, reglerade matvaror som är godkända av staten etc.

#1
leifer
2010-07-03 16:30

eller kanske "matverket". Då kan ju sossarna tillsätta en generaldirektör för matverket, för lång och trogen tjänst.

#1
Tom
2010-07-03 17:18

Ett så onödigt och urlöjligt tilltag, men låt oss få se resultatet.
Avreglering har ju tillsammans med sänkta skatter blivit den sittande reggeringens mantra.

#1
Morgan
2010-07-03 19:28

Apoteket o Svensk Bilprovning, två väl fungerande verksamheter. Problemet är att det finns kapitalister som har investerings behov så att deras pengar inte slutar att föröka sig och vi har en regering som för deras talan och då blir det så här.

#1
McRill
2010-07-03 23:07

Tanten har inte ens körkort!
Ahhh,Torstensson har inget körkort! Deru´!

#1
Saabnisse
2010-07-04 00:08

Mcrill, det var väl ändå en ovanligt korkad kommentar.
Naturligtvis är det riktigt med en avmonopolisering även av bilprovningen.
Varje form av monopol är ju ett intrång på den demokrati de flesta vill ha.
Enligt EU-beslut ska det råda fri företagsamhet och fri konkurrens inom EU.
Jag förstår att det svider i många gamla socialistiska själar, men ni måste faktiskt lära er att acceptera verkligheten.

#1
leifer
2010-07-04 00:48

SAABNISSE, socialister har svårt med verkligheten, dom saknar helt ödmjukhet. Dom tycker det är helt ok om dom bestämmer allt i folks liv med bara 51% folkligt stöd i valen, så som det varit större delen av 1900-talet. Sen när blir maktskifte så gapar dom och skriker om att det är odemokratiskt. Maktfullkomlighet och socialism går hand i hand. F.ö. så har miljöpartiets Maria Wetterstrands huvudmål i politiken har varit att krossa socialdemokraternas maktmonopol, nåt man kan beundra miljöpartiet för, om än inte för deras "miljöpolitik". Se t.ex. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1923744/maria-wetterstrand-vi-ska-krossa-s-maktmonopol

#1
Jes
2010-07-04 02:49

Saabnisse och Leifer ...
Jag tycker mej kunna kräva en privatisering ... eller kalla det för "avreglering" av något så otidsenligt som ett kungahus ... låååångt innan man genomför något så fullständigt onödigt som avreglering av bilprovningens monopol, ett monopol som är lika berättigat som TSV, transportstyrelsen heter det väl numera .. och LFV .. Luftfartsverket heter det väl fortfarande ... och SPI Sprängämnesinspektionen heter det väl fortfarande.
För mej handlar det varken om mina pengar eller om ideologi .. enbart vett o rätt!
Vad i i helskotta är syftet med denna avreglering?

#1
Saabnisse
2010-07-04 12:14

Jes, syftet med avmonopoliseringen av Svensk bilprovning är just att uppfylla EUs krav på fri företagsamhet, som jag skrev tidigare.
SBP är ingen myndighet (även om en del har fått för sig det) och kan därför inte jämföras med vare sig Transportstyrelsen eller Sprängämnesinspektionen.
SBP kontrolleras av SVEDAC liksom alla deras nuvarande och kommande konkurrenter och som framgår av andra artiklar så verkar inte SBP tycka illa om att få konkurrens.
För övrigt kan jag hålla med om att det bör till en avreglering och kanske ävan privatisering av det fullständigt onödiga kungahuset, men det hör inte hit. (Och förmodligen skulle Svensk Damtidning kursa)

#1
leifer
2010-07-04 12:59

JES, jag tycker inte det här är en jättefråga, snarare en bagatell i det stora hela. Däremot kan det mycket väl vara en viktig ideologisk fråga för socialdemokraterna kontra moderaterna med påföljande röstfiske. Kungahuset har nog de flesta dualitet kring. Man ska dock komma ihåg att kungahuset är enormt bra reklam för Sverige. Den kostar inte heller så mycket (med reklamen går det plus), alternativet vore ju att införa ett presidentämbete, vid sidan av nuvarande stadsministern, och sånt är minst lika dyrt. Och man hör heller inte Lars Ohly hylla republiken och kanske den bästa demokratiska konstitutionen, nämligen USA. Så alla förstår att ilska mot kungahuset från vänstern har andra motiv. Ser man på socialistiska och kommunistiska stater så är ju just demokratin allt annat än närvarande, så det är bara tragikomiskt att Lars Ohly ropar demokrati när han vill lägga ner kunghuset, dessutom utan att specificera hur konstitutionen ska ändras i övrigt. F.ö. så vore det mer aktuellt att se över dagens konstitution ändå, och kanske återinföra 2-kammarriksdag. Andra förslag har gjort för att stärka vår idag lite bristfälliga konstitution som gjordes av konstitutionsutredningen för ett antal år sen.

#1
Jes
2010-07-04 15:25

Jag är inte så politiskt intresserat att jag egentligen vet den stora skillnaden. Men jag vet med all säkerhet att valfrihet inte är förenligt med monarki. Jag läste till avregleringens försvar att det skulle handla om valfrihet och det skulle stå i regeringens starka anda och dessa principer att främja just det. Jag ser dock att det är samma blåtroll som hyllar kungar och prinsessor ...
I en sund familj hjälps man åt ... att avreglera bilprovningen, helt i onödan drabbar man, i varje fall i vårt land, folk som inte bor i eller nära städerna. För tusan, alla kan inte bo i staden ... alla kan inte sälja pensionsförsäkringar och hamburgare till varann ... någon måste faktiskt vara kvar därute ..
Möjligt att mitt tänk kan stinka en gnutta av socialism ... men å andra sidan är världens bästa länder att leva i uppbyggda enligt just ... en gnutta socialism men på demokratiska fötter ... I varje fall som jag läser historia.

#1
leifer
2010-07-04 15:51

JES, blåtroll? ska vi använda samma nedvärderande ord på vänstermänniskor då typ vänstertoll? Så länge folket tycker att kungahuset gör ett bra jobb, så länge fördelarna överväger, så får det vara kvar. Kan inte se att moderaterna har nån speciell specifik önskan till att kungahuset ska vara kvar. En demokrati är just det, så länge majoriteten av väljarna har en önskan, så är det detta som gäller. Folk missuppfattar ofta demokrati och tror att det automatiskt innebär frihet för alla. Demokrati = majoritetsvälde. Och fortfarande är det så att majoriteten av svenska folket står bakom kungen. Själv är jag inte speciellt optimistiskt i att allt skulle bli så mycket bättre, bara vi avskaffade monarkin och fick bli en republik med en president, tror du? Möjligen undantaget då att alla kvinnor kunde sluta snacka om att dom är eller vill bli prinsessor, det är man rätt trött på.

#1
leifer
2010-07-04 15:59

JES, grundproblemen med bilprovningen menar jag handlar om andra saker som att det är enormt dyrt pga skatter att fixa bilen på verkstan. Eller att folk i gemen inte har råd att hålla sig med en ny eller nästan ny bil, och pga skatter. På landsorten har man då gamla lätmekade bilar som man servar själv, svart eller efter hårt prutande på lokala verkstan. Det är också så att folk i landsorten har gamla och hyfsat törstiga bensinbilar och drabbas direkt när skatten på bensin hela tiden höjs av våra "miljövänliga" politiker. Det blir då alltså rätt löjligt när vi bråkar om huruvida bilprovningen kostar 300 eller 700 kronor på landsorten pga dåligt kundunderlag. Jag vänder mig också emot den tanken du har att det är självklart att staden ska subventionera landsorten som du menar i fallet bilprovningen, eller att staden sysslor med meningslösa jobb som att steka hamburgare eller skriva ut meningslösa försäkringar. Respekt för landsorten får man inte genom att förakta staden. Nu har ju också ett paradigmskifte skett, det bor fler människor i städer än på landet runt om i världen! Det påverkar förstås politiska beslut i en demokrati. Det kan också vara en förklaring till att vänstern tappar väljare och högern får fler. Den klassiska kampen mellan stad och land tycks alltså bestå.

#1
Saabnisse
2010-07-04 16:14

Jag tror inte att det skulle behöva bli nämnvärt dyrare att besiktiga bilen på vischan än i en större tätort.
Naturligtvis kommer det att vara besvärligt i t.ex Övre Soppero med omnejd, men det är det redan idag.
När det gäller kungahuset , så skulle det gå alldeles utmärkt att skilja det från staten, det gick ju bra med kyrkan.
Låt de som vill vara med i monarkin, den har ju ändå inget med statsstyret att göra.
Det kostar dessutom minimalt att ändra talmannens befattningsbenämning till president.
Men nu har vi spårat ur.
Ursäkta.

#1
Lägerleffe
2010-07-04 17:21

Nu väntar vi bara på utförsäljning, privatisering och konkurrensutsättande av Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Där skulle en service- och prisdifferentiering göra verklig nytta för medborgarna.
Faast - å andra sidan verkar Alliansen redan i den riktningen under stridsropet "Åt den som redan har skall varda givet".

#1
Saabnisse
2010-07-04 18:00

Lägerleffe, vi måste skilja på myndigheter och företag.

#1
leifer
2010-07-04 18:49

SAABNISSE, du kan inte skilja monarkin från "staten" utan att skriva om konstitutionen. Kungen har faktiskt en del funktioner idag som stadsöverhuvud. Inför vi republik så får vi då en president med en sån roll, ungefär som i Finland.

#1
leifer
2010-07-04 18:52

LÄGERLEFFE, ja exempelvis arbetsförmedlingen skulle nog behöva konkurrensutsättas, eftersom den fungerar så dåligt. En rest från socialismen.

#1
leifer
2010-07-04 18:55

LÄGERLEFFE, ja även skatteverket skulle nog kunna bli effektivare och sätta dit fler skattefuskare om den konkurrensutsattes. Ironiskt nog åkte Gudrun Schyman dit pga att hon försökte fuska sig till mindre skatt genom att inte skriva sig i Stockholm. Där ser man skattemoralen hos vänsterföreträdare. I Stockholm är arbetsbelastningen stor och man hinner inte granska så noga.

#1
Jes
2010-07-04 19:38

Jag varken föraktar eller förringar endera stadsbor alternativt landsbygdsbor .... höger eller vänsterorinterade ... Ställer mej bara frågande till resonemang som frontalkrockar i tanken.
Jag, för min del har inga problem med att omtala inbitna höger-vänstermänniskor som "troll".
Har alltid ... utom när jag var i femårsåldern .. då jag mer än gärna plockade isär mekaniska saker för att se hur de ser ut inuti ... tyckt att det är vansinne att reparera något som inte är trasigt, det blir alltid en onödig merkostnad .. Och det är exakt vad all denna avreglering går ut på, i varje fall för gemene brukare.
Resonemang som EU-direktiv, valfrihet och förbättringar låter som rent ideologisk pölsasnack för mej.
Vad gäller kungahus ... kan jag aldrig, inte ens med ett visst reklamvärde acceptera varken det ärvda ämbete eller immuniteten.

#1
leifer
2010-07-04 20:04

JES, vi vet inte ännu om det bara medför nackdelar för kunden som du hävdar.

#1
Henrik
2010-07-05 11:02

Nu är bilprovningen avreglerad. Åtminstone i laglig mening, det dröjet nog länge innan min lilla håla får två bilprovningar.
Hinner högern möjligen privatisera tullen också?
Visst hade det varit härligt att istället för som idag välja mellan röd och grön gång, kan man gå i "socialiststyrda" Tullverkets korridor eller "Förenade Tull" (Där ingår dessutom en liten "chic" Beautybox om man har något att deklarera)... Nej, vissa funktioner i samhället ska kontrolleras av statliga kontrollorgan utan vinstintresse för någon. (Eventuell statlig vinst går ju till staten, d.v.s. oss skattebetalare.)
En kartläggning av apoteksprivatiseringen pekar på en viktig orsak till att priserna inte gått ner, fler mindre aktörer får inte samma mängdrabatt. Hur ska bilbesiktningen kunna bli billigare när antalet bilar i princip är samma som förra månaden, medan antalet anställda inom besiktningsbranchen ökar?

#1
AL
2010-07-05 14:31

Henrik har helt rätt i att den avreglerade bilbesiktningsmarknaden inte kommer pressa ner prisnivåerna. För att så skall bli fallet måste nämligen där redan föreligga stora övervinster på den idag befintliga aktören - vilket förstås inte är sannolikt. Vad som kommer att ske är en högre tillgänglighet av besiktningsverkstäder. Kostnaden för detta landar sedan hos konsumenten (som alltid). På lite längre sikt kommer därefter vi bilister själva avgöra hur lång väntetid för tjänsten som är rimlig. Kortare väntetid än idag innebär i så fall en högre besiktningskostnad (eftersom det krävs fler verkstäder), det motsatta råder förstås om vi kan nöja oss med dagens väntetid, eller rent av längre.
Man bör också notera att en högre tillgänglighet av konkurrerande verkstäder medför att transkationskostnaderna stiger (reklam etc) samtidigt som eventuella stordriftfördelar minskar. Så att kostnaden skulle sjunka i samband med denna avreglering är inte särskilt troligt. Vad det som vanligt handlar om är ideologi där vissa makter inbillar sig, dock utan att kunna styrka det, att avregleringar per automatik ger bättre kvalitet och lägre priser (se el-, läkemnedelsmarknaderna, eller varför inte telefonin som förvisso blivit billigare i takt med den tekniska utvecklingen men där kvaliteten istället blivit lidande i takt med fler aktörer).
MVH AL

#1
WallBo
2010-07-05 17:27

Någon nämnde LFV. Delar av det är redan "privatiserat". Swedavia heter produkten som ska lycjliggöra oss med åtstramade budgetar.
Askmolnet nyligen hjälpte ju inte till förståss.

#1
Roy
2010-07-05 18:39

Kungahus eller inte - vad har det med bilprovning att göra? Ens som princip?
En mer adekvat parallell:
EU-anpassning och avreglering kan få flera konsekvenser. För många år sen hade vi ett krav att elapparater skulle testas och godkännas av SEMKO (Svenska Elekriska MaterielKOntrollanstalten). Elkraven har efter vårt inträde i EU ökat något - men inte kravet på kontroll! Tvärtom så räcker det med att tillverkaren intygar varans förträfflighet.
Jag har personligen varit med vid två testtillfällen under SEMKO-tiden som anställd på två olika företag. I det första fallet gällde det en mycket speciell belysningsarmatur som balanserade på tillåtna minimimått och fick testas om flera gånger innan den blev godkänd. I det andra fallet gällde det en förförstärkare som också fick omtestas. I bägge fallen trodde förstås konstruktörerna att produkterna var helt OK redan första gången.
Jag vågar knappt tänka tanken fullt ut hur många tveksamma elkonstrultioner som finns ute på marknaden idag...

Det här med valfrihet:
Hur kommer det sig att valfriheten i de flesta fall alttid blir uppåt? De besuttna kan välja ännu bättre, lyxigare, bekvämare, snabbare etc alternativ - men sällan blir det billigare.

#1
Roy
2010-07-05 18:42

AL, tillgängligheten kommer förvisso att öka. I början tämligen mycket tills några alternativ slås ut av konkurrensen. Den kommer dock att vara fortsatt hög - i tätorter. Glesbygden torde snarast få det ännu sämre.

#1
AL
2010-07-05 20:04

Om tillgängliheten ökar bör ju priserna följa efter Roy. Dessutom kommer konkurrensen ställa högre krav på service som informationspridning - vilket kostar aktörerna pengar. Jag menar därför att konkurrens- och effektivitetsargumentet inte medför lägre priser för bilägarna utan snarare tvärtom. Då kan man ju rask fråga sig vad nyttan med denna reform är.MVH AL

#1
Jimmy
2010-07-07 13:26

SÄMST! Förbannade översittare till politiker som vill privatisera allting och sänka standarden till amerikansk nivå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.