Nästa artikel
Svensk bilprovning kan få konkurrens
Nyheter

Svensk bilprovning kan få konkurrens

Publicerad 19 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
- Vi kommer omgående att grunda ett svenskt bolag och ser fram emot att inom en snar framtid kunna etablera oss på den svenska marknaden. Vi är en erfaren, ansvarsfull och långsiktig aktör inom europeisk fordonsbesiktning och vill även vara det i Sverige, säger Juha Tukiainen, VD för A-Katsastus.

AB Svensk bilprovning har haft monopol på fordonsbesiktning i Sverige sedan 1965. Men nu har den svenska regeringen lagt ett förslag om avskaffandet av fordonsbesiktningsmonopelet från 1 januari 2010.

Som en direkt följd av detta förslag planerar finska fordonsinspektionsföretaget A-Katsastus att etablera sig på den svenska marknaden - genom stor tillgänglighet.

- Den höga kvalitet som den svenska bilprovningen har haft ska bibehållas, men vi vill samtidigt förbättra servicen och tillgängligheten för de svenska fordonsägarna. Redan 1 januari 2010, då de nya reglerna föreslås träda i kraft, kommer våra stationer i Sverige kunna erbjuda kvälls- och helgöppet, drive-in-möjligheter och fortsatt hög kvalitet, säger Juha Tukiainen.

A-Katsastuskoncernen har verksamhet i sju länder och är med sina nästan 65 procent marknadsandelar klar marknadsledare i Finland. Företaget finns även i Danmark, Lettland, Polen, Ryssland, Belgien och Estland. Nu ser nästa land ut att bli Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2009-01-19 19:53
Saabnisse (ej verifierad)

Jag har alltid förundrat mig över SB:s monopol.
Om man lämnar sin bil för en årlig service på en auktoriserad verkstad borde det vara tillräckligt för att verkstaden samtidigt ska kunna utföra en godkänd besiktning.
Det måste ju ligga i verkstadens eget intresse att utföra denna besiktning på ett nöjaktigt sätt, dels för att få behålla kunden och dels för att få behålla sin auktorisation.
Det behövs inga separata besiktningsanläggningar, varken statliga eller utländska.
Vid ett flertal undersökningar av faktiska olyckor har det visat sig att mindre än 5% beror på bilen, alltså beror 95% på den mänskliga faktorn som i praktiken knappast utsätts för någon som helst besiktning.
Varför?
Den som tagit körkort 1930 och kanske praktiskt taget nästan är blind och döv men har kvar sitt körkort är ändå i lagens mening en fullgod bilförare.
Var finns logiken?

#8 • Uppdaterat: 2009-01-20 16:39
S-E S (ej verifierad)

Rätt SAABNISSE! Besiktiga bilen och föraren samtidigt. Lägg bilprovningen vid en vårdcentral!

#9 • Uppdaterat: 2010-09-29 20:48
Peugo (ej verifierad)

I Finland steg priserna och där de har sänkt priserna (få städer) går de på hela tiden på förlust (Joensuu). Privatiseringen fungerar vi vill behålla priserna så billiga de är i dag.