Bild
Nästa artikel
Prischock på  bilbesiktning

Prischock på bilbesiktning

Ledare

"Risken är överhängande att den här "reformen" slutar med ett praktfiasko – sämre service och väsentligt högre priser."

Politikernas iver att riva monopol är på väg att öka de svenska bilägarnas fordonskostnader. Beslutet att avmonopolisera Bilprovningen är redan fattat så inom något eller några år har vi facit i handen. Att det blir dyrare att besiktiga bilen är helt klart, frågan är bara hur mycket.

Vi har besökt grannlandet Finland, som för några år sedan gick samma väg som Sverige styr in på nu, den första juli i år. Exemplet därifrån avskräcker verkligen - 280 procents ökning av besiktningskostnaden på några år (läs i Vi Bilägare nummer 3, ute i butik nu).

En vanlig, enkel, besiktning som är avklarad på en kvart kostar idag 90 euro, vilket med dagens valutakurs blir drygt 900 kronor. I Sverige betalar vi än så länge 300 kronor för motsvarande tjänst - billigast i Europa. Det priset kommer inte att stå sig speciellt länge när monopolet ryker, var så säker.

Risken är överhängande att vi får se samma utveckling som i Finland, att ett par besiktningsföretag dominerar marknaden och därmed kan bestämma prisnivån.

Vad vi kan hoppas på är att Bilprovningen, som helt givet blir en av giganterna, slår till bromsarna och håller igen priset för att sätta press på eventuella konkurrenter. De stora utländska besiktningsföretag som tittat på den svenska marknaden anser nämligen att prisnivån i Sverige är för låg för att det ska vara intressant att gå in här.


Det skulle kunna öppna för en bredare inhemsk konkurrens med flera mindre företag och större prisvariationer. Utsikterna att det blir så är inte stora då konkurrenslagarna tvingar Bilprovningen att krympa sin nuvarande verksamhet, man får inte ha mer än 40 procent av marknaden.

Samtidigt måste man hålla uppe en viss servicenivå, vilket säkert gör att priserna måste ökas för att verksamheten ska kunna drivas runt. Motivet för att bryta Bilprovningens monopol är att servicen till kunderna ska förbättras.

Det ska bli fler aktörer och kortare köer är tanken, vilket säkert kan lyckas i större städer. Vad som händer i landsbygden är mera ovisst. Vem vill öppna en besiktningsanläggning i glesbygd?

Befintliga bilverkstäder borde ligga nära till hands, men där är det stopp, de får enligt regelverket inte ägna sig åt besiktningsverksamhet. Risken är överhängande att den här "reformen" slutar med ett praktfiasko - sämre service och väsentligt högre priser.

NILS-ERIC FRENDIN
CHEFREDAKTÃ-R VI BILÄGARE
nils.frendin@vibilagare.se
 

Taggar: Ledare

Kommentarer

#1
gmo
2010-03-04 11:19

I sig tycker jag att reformen är onödig, men er kampanj mot densamma i tidningen tycker jag bara är tröttsamt reaktionär.
Ni har framfört er åsikter vid ett flertal tillfällen tidigare, och jag tycker varken den senaste artikeln eller din krönika tillför något nytt.

#1
Arne Lundell
2010-03-04 17:12

Det mest vansinniga beslut som har tagits. Hoppas att det blir protester från alla fordonsägare i hela landet, som gör sin röst hörd i detta vansinniga och oövertänkta beslut.
Hälsar en före detta anställd hos Svensk Bilprovning i 19 år med praktik o erfarenhet i ämnet.

#1
J.Hundt
2010-03-04 17:42

Politiker är som Kajmaner!?
Stora i käften och utan öron! Hjärnans storlek kan man också diskutera!
Lyssnar våra styrande aldrig till rörelsen eller är de så maktfullkomliga, att de tror sig alltid veta bättre?
Vad gör alla våra bilorganisationer, mer än att klia varandra på ryggen?

#1
Sigge
2010-03-04 18:02

Faktafel igen...blir inte mer rätt för ni upprepar de gång på gång. Priset på besiktning bestäms idag av Ekonomistyrningsverket och Transportstyrelsen. Så antingen betalar du verklig kostnad eller så betalar du via skatten.
Finland må vara ett avskräckande exempel i Danmark fick avregleringen precis motsatt effekt.
Känns som grundläggande objektiv journalistik att undersöka mer än ett land.

#1
johan
2010-03-04 18:32

tycker det inte är något fel på bilprovningen som den är idag, trevlig personal och utför besiktningen väldigt snabbt tog en kvart för min bil. och 300 är ju billigt så, är inge bra med avskaffa monopolet.. ja en avskaffning kan ju även leda till att man kan köpa sin bil godkänd vilket inte lär visa sig positivt i olycksstatistiken.

#1
NONNO
2010-03-04 18:47

Kunde man vänta nå´t annat beslut av nuvarande regering?

#1
Sigge
2010-03-04 19:19

Johan..."kan köpa sin bil godkänd "...varför skulle det problemet bli större? Alla står under Swedacs kontroll.
Jag välkomnar all sund konkurrens.
Men visst S har alltid värnat om ineffektiva och dyra monopollösningar. Trist att S-propagandan även ska skrivas i rörelsens biltidning. Tappar rejält i trovärdighet (och denna gången kan man inte skylla på att det är en blogg utan direkt ifrån chefsredaktören).

#1
Larsson
2010-03-04 20:57

Blev informerad av besiktningsman vid senaste besöket på SB med min bil,
"- Sv. Bilprovning kommer inte att finnas kvar norr om Svealand, inte lönsamt"
Fritt fram att etablera sig var man vill, detta gäller även utländska intressenter. Tar bara tätbefolkade områden. Välkomna alla Ni norröver att komma på årligt besök till oss i söder!
Vad tror Ni om besiktningskostnaden? Se övrig privatisering!
Gud förbarme svenskarna, amen.

#1
Sigge
2010-03-04 21:34

Larsson...tror du på det själv? Naturligtvis kommer det ställa vissa etableringskrav precis som för ex. mobiltelenätet där det krävs 99% täckning.
Kom med fakta och hitta inte på!

#1
Linde
2010-03-04 22:22

Tyvärr är partierna ideologiskt styrda efter partiböcker på ett sätt som en vanlig människa som använder sitt sunda förnuft aldrig skulle agera. Har marknadsliberalerna (nuvarande regering) fått för sig att "jag är marknadsliberal - nu måste allt lämnas ut åt marknaden" så är det just det som de gör. Nu ska jag direkt nämna att jag inte alls tycker om sossarna (eller övrigt på deras kant) med sin "rättvisa" som gör det orättvist för alla som sköter sig. Vissa saker i en stat, ett samhälle sköts dock bäst av det gemensamma. Vi vet alla hur bra det blev med avregleringen av elmarknaden. El är något som alla i Sverige behöver, man släppte det fritt (tror f.ö. det var under en sosseregering) och nu ska elbolagen handla med el i hela europa och få ut de högre priser som betalas där, medans vår elproduktion är billig och de tjänar enorma pengar på att få skjörta upp hela folket. Apoteket har nyligen fått denna "reform" och det fungerar redan sämre. Apoteksbolaget har inte möjlighet att se vad som finns på lager hos de numer fria apoteken längre. Att medvetet förstöra ett sedan tider väl fungerande system som bilprovningen är nästa sak. 300:- per besök räcker för med full beläggning får de ändå in 1200:- i timmen per gubbe. Bättre att vissa saker som vi alla har behov av sköts av en stark stat som vi alla är delägare i än att det släpps fritt till marknadskrafterna. Alternativet är att det sköts av multinationella anonyma kapitalägare som på sikt kommer vara starkare än vår svenska stat. Tyvärr tror marknadsliberalerna att all form av statlig styrning är socialism och måste då ha bort det. Att kontrollera att medborgarna följer lagen sköts bäst av en statlig polis. Att kontrollera att medborgarnas bilar är säkra och lagliga sköts bäst av en statlig kontroll. Det tjänar alla på, i alla fall alla jag bryr mig om, vanligt folk.

#1
Krille
2010-03-05 08:43

Idag kostar en besiktning 300 kr och tar en kvart. Om bilverkstaden skulle ha samma betalning tror jag att det blev ramaskri (1200/timme). Där jag repar och servar bilen så är det inte alls den summan. 900 kr för en besiktning, det skulle vara en timmkostnad på 3600kr. Med så höga priser måste något vara fel.

#1
maltdryck
2010-03-05 08:49

Bra skrivet Linde, kunde inte sagt det bättre själv!

#1
Sune S
2010-03-05 12:33

Så kan det gå när marknadsfundamentalister regerar.

#1
Saabnisse
2010-03-05 14:21

Jag tycker att det är märkligt efter allt som skrivits om denna sak så fattar varken ViB eller många av de som tycker här att det är ett EU-direktiv att monopol ska avskaffas.
Vi är med i EU, alltså har vi att rätta sig efter de beslut som tas.
Att avskaffa monopolet på bilprovning behöver inte vara negativt, däremot kanske regelverket kan ändras så att Swedac-kontrollerade och ackrediterade bilverkstäder kan utföra besiktning.

#1
Linde
2010-03-05 17:24

Som Saabnisse skriver om att det är ett EU-direktiv att alla monopol (mao i detta fall självständig statlig reglering av en kontrollmyndighet) ska avskaffas och att vi är medlemmar i EU och därför måste rätta oss efter det. För det första så kanske vi skulle upplysa "O höga EU" om att den här saken vill vi faktiskt bestämma själva och om de tycker det är för mycket begärt får de väl framföra att de inte vill ha oss som medlemmar i EU för att vi inte är tillräckligt lydiga. För det andra vore det kanske på sin plats att ställa frågan: Är det något fel på EU eller är det något fel på oss som är med i EU?

#1
Saabnisse
2010-03-07 11:52

Att lämna EU för att slippa avskaffa monopol verkar vara en korkad ide.
Det är ju egentligen bara urbota socialister som vill gå ur EU och många av dem har ju i decennier velat förena sig med den store i öster.
EU skapades för att få ett enat Europa och då ska ju i princip alla vara med.
Att grannen i väster inte är med beror ju på deras enorma rikedom, men även de anpassar sig efter många EU-regler.
Att det finns risk för underetablering av bilprovning i glesbygd tror jag inte på, lika lite som att kontrollinstanser inte skulle anse det lönsamt att etablera sig i Sverige.
Det är sådana uttalanden som blir till ren socialistpropaganda och det skrämmer mig.

#1
Linde
2010-03-08 17:54

EU är i sin uppbyggnad mycket lik det forna sovjetunionen. Vad som styr om EU:s politik är socialistisk eller inte är vilka som sitter i dess parlament, och vad blir i sådana fall EU om det blir en väldigt röd majoritet där?
Att vilja ha en stark svensk stat för att tillvarata svenskars intressen, och som skapar goda förutsättningar för befolkningen i form av viss grundservice i form av polis, reglering av el-priser och som i detta fall kontroll av bilars säkerhet har inget med socialism att göra. I sådana fall ska vi ha någon form av anarki istället för att slippa bli beskyllda för socialism. Verklig socialism däremot är att vilja ta ifrån befolkningen frukten av dess arbete (till någon form av "omfördelning" eller att sko sig själva) och att detaljstyra människors liv. Ovan nämnt är EU ganska duktiga på.

#1
Rattmuff
2010-03-10 15:26

Kontroll av fordon i trafik är en statlig angelägenhet, alltså något som ligger i vår allas intresse (vi Är staten). Bilprovningen borde förbli statsägd och vara en myndighet .. helt i likhet med Polismyndighet .. Är det någon på forumet som vill privatisera polisen?
EU argument är helt uppåt väggarna .. inte f** måste vi lämna EU för att vi har en statlig kontroll av landets fordonspark, varje stat inom EU har faktiskt rätt att bestämma en sådan här sak.

#1
Lars J
2010-03-16 19:20

Vi som vill ha kvar den statliga bilprovningen kan ju visa vårt missnöje genom att konsekvent vägra besikta bilarna någon annanstans. Om vi är tillräckligt många kommer bilprovningens kommande kapacitet inte att räcka till. Vad händer då? Fri konkurrens?

#1
Sven Widell
2010-03-23 22:07

Fick i dagarna en inbjudan på en förbesiktning av min Renault 19 av Renault Nordic, detta har skett genom att jag fått en värdekupong på 500 kronor som tydligen är kostnaden för denna förbesiktningen.
Jag ser dessa 500 kronor som en indikation på vad första steget kommer att bli på kostnad för besiktning nu när den skall privatiseras.
Det pratas om kostnader på 900 kronor i Finland, i Tyskland är kostnaden mycket högre, vill vi bilägare att ett antal lycksökare skall sko sig på oss besiktningskyldiga bilägare ?
Betänk att bilbesiktning är något som staten påtvingat oss och då skall detta ske till absolut lägsta kostnad. Även Svensk bilprovning är för dyra med sin avgift på 300 kronor.
Jag efterlyser ett upprop för att bilprovningen inte skall privatiseras.
Detta borde vara en uppgift för oss Bilägare att starta snabbt.
Pensionären

#1
Jes
2010-03-25 10:22

En del regler är besynnerliga.
En ackrediterad verkstad får, liksom bilprovningen "släcka" 2,or men får inte kontrollbesiktiga.
Vad myndigheten och regelverket tycks säja är, Vi litar på er, lite grann.

#2
Kai Michelsson
2010-10-09 14:40

Som det står i artikeln blev priset i Finland snabbt mångdubbelt.Vet inte om servicenivån i Sverige och vad som skall förbättras, men i Finland förbättrades eller försämrades ingenting.
Hälsningar från Finland,Kai

#3
Nithin01
2010-12-09 20:54

Svar till Jes

Om vanliga verkstäder även skulle besikta bilarna som dom lagar så skulle det snabbt bli många "gråzoner"...

Sk. 2:or vill man eg. inte hålla på med.
Det tar massor av tid och är ENBART en kundservice.
För verkstaden är det en ren kostnad och slöseri med tid. Det är krångligt, bökigt och byråkratiskt.

Däremot så kan jag tänka mig kostnadsfri besiktning om man omedelbart åtgärdar det som faller som nedslag under en årlig service.
Men det gör inte alla.
Och många bilar rullar det på vägarna som jag personligen aldrig skulle köra en meter med om jag hade ansvar för någon annan än mig själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.