Bild
Nästa artikel

Byråkrater sänker våra verkstäder

Ledare

"Paragrafrytteri riskerar nu att i ett slag spoliera 15 års arbete för att rensa upp i en bransch där det i utkanterna finns många oseriösa aktörer, som om det här scenariot blir verklighet, får chansen att breda ut sig igen. Det får bara inte ske."

Svensk Bilprovnings monopol på kontrollbesiktning av bilar sjunger på sista versen. Efter sommaren nästa år släpps konkurrensen fri.

Många jublar kanske inför det och visst kan det kännas bra att få fler alternativ när köerna hos Bilprovningen är långa. Hur det blir med den saken är i dagsläget omöjligt att säga, ännu har ingen konkurrent officiellt anmält sitt intresse, men det finns åtminstone tre konkurrerande företag som nämns i spekulationerna.

Konkurrens är enligt min mening generellt sett bra, men i det här fallet finns det också baksidor. Det finns exempelvis inga garantier för att det blir billigare när besiktningen avregleras, vilket många hoppas på. I Finland där konkurrensen varit fri i tio år har priset på en besiktning ökat från 17 till 36 EUR, vilket kan jämförs mot Sveriges 26 EUR.

Nu har också ett annat orosmoln seglat upp. Avregleringen riskerar nämligen att förblinda det enda officiella öga vi har som bevakar bilverkstäder - Kontrollerad Bilverkstad (KBV).

Du har säkert sett den gröna punkten som pryder fasaden på många bilverkstäder och som innebär att man låter Bilprovningen göra oanmälda stickkontroller och granska utförda reparationer.

SWEDAC, den statliga myndighet som ackrediterar de företag som vill utföra bilbesiktningar, anser nu att Bilprovningens sido-uppdrag för Kontrollerad Bilverkstad inte kan fortsätta.


I ett förhandsbesked låter byråkraterna meddela att kontrollerna skulle påverka Bilprovningens oberoende som bilbesiktare och att de därmed inte kan bli ackrediterade för att fortsätta med sin huvudverksamhet.

Hur man får ihop den kopplingen är svårt att se, men lagar och paragrafer är en sak och krass verklighet en annan.

Den krassa verkligheten i det här fallet är att Kontrollerad Bilverkstad kan tvingas lägga ner sin verksamhet redan före årsskiftet. Det är en skandal i så fall och ett stort bakslag för både oss konsumenter och de 800 bilverkstäder som varit anslutna och därigenom velat medverka till att höja kvalitetsnivån i sin bransch.

Paragrafrytteri riskerar nu att i ett slag spoliera 15 års arbete för att rensa upp i en bransch där det i utkanterna finns många oseriösa aktörer, som om det här scenariot blir verklighet, får chansen att breda ut sig igen. Det får bara inte ske.

Kommentarer

#1
Kjell-Åke
2009-11-17 15:37

Finns det verkligen folk som tror att man kan få billigare besiktning än 300 kr för en rättvis kontroll av hur ens bil är i skick. och t.ex. hitta rent trafikfarliga tillstånd. 300 kr om året för att i alla fall känna sig någorlunda trygg, vad är det att bråka om? Tänk efter hur mycket pengar som kastas ut på annat skit. Man kan inte vara så naiv att tro att fri konkurrens skulle bidra till lägre pris, knappast heller bättre kvalitet.

#1
K L
2009-11-17 16:04

I det här fallet tror jag ett monopol är bra. I frankrike besiktade och körde jag min gamla SAAB 9000 som gått 37.000 mil i 6 år efter jag flyttat ner dit, den hade aldrig gått igenom besiktningen i sverige och jag tog med den dit för att se vad som hände istället för att skrota den, den gick igenom utan anmärkning hos en verkstad år efter år, när jag bytte verkstad efter en flytt så fann de flera riktigt allvarliga fel, bl.a. rejält glapp i styrningen, så jag åkte tillbaks till staden där jag bodde innan och körde den igenom utan större problem där.. Är det bra eller dåligt? Såna rishögar har egentligen inget på vägen att göra. Som tur var rasade oljepumpen innan jag ställde till med en olycka, då blev det skroten.

#1
Roy
2009-11-17 16:16

Naturligtvis ska vi fortsätta att ha samma system som tidigare. Naturligtvis ska det utvecklas inom ramarna.
Jag har argumenterat och debatterat för detta tidigare.
Vissa grundläggande samhällsfunktioner och framför allt kontroller ska helt enkelt inte konkurrensutsättas.

Det blir så korkat när man lyfter bort delar ur ett samhällssystem på det här viset. Det är som om ett företag skulle lyfta bort administrationen och låta den stå för sina egna kostnader. En del funktioner i samhället handlar om service och kontroll och ska aldrig betraktas som vinstdrivande, utan man måste se till helheten.

#1
Henrik
2009-11-17 16:24

Jag håller med Kjell-Åke. 300:- per år är inte mycket pengar för en säker bil. Jag tycker också att Bilprovningen i så fall borde få aggera bilverkstad. Det är ju det som skulle befoga att man besiktigar bilen på en verkstad, att man kan få den lagad direkt. Risken är dock att en verkstad "hittar" fel får att kunna finansiera besiktningensverksamheten.

#1
pg
2009-11-17 16:49

Detta är en katastrof för oss bilägare. Jag kan ta ett par ex. ur min erfarenhetsbank. Vi hade ett antal Opel Vectra -04 som tjänstebilar. Saab/Opelverkstaden påstod att bakvagnarna behövde nya bussningar till en kostnad av 3000 - 5000 kr per bil. Nu var det så att vi anade ugglor i mossen sedan tidigare. Därför hade bilarna besiktats före de aktuella servicerna, där felen påpekades av bilfirman. Bilarna gick igenom utan någon som helst anmärkning.
Det här är bara ett av exemplen, jag har hört flera som råkat ut för liknande. Det är beklagligt att märkesverkstäder gör på det här sättet. Hoppas därför att bilprovningen blir kvar, samt att man drar tillbaka detta beslut.

#1
Eric
2009-11-17 17:20

Jag är en principiell motståndare till monopol av alla slag (dock inte spelet..) men i detta fall med så många olika sorts kunder anser jag att det är av synnerligen stor vikt att det finns en oberoende instans för besiktning. Konsekvenserna för t ex de mindre kunniga bland fordonsägarna kan ju annars lätt bli ekonomiskt katastrofala. Jag gjorde i helgen ett 30min-jobb åt en tjej med resdelar för drygt 100-lappen. Verkstadens offert 2500:-!
En verkstad som sitter på båda sidor om (det imaginära) förhandlingsbordet är ingen bra lösning, utan en rent usel sådan..
Och jag vet redan vilka som kommer att få betala..
Stoppa dessa dumheter - genast!!

#1
Saabnisse
2009-11-17 19:39

Men Hallå!
Det är ju inte frågan om SBP ska läggas ner!
Det handlar ju om andra aktörer inom besiktningsmarknaden.
De som vill besiktiga sina fordon hos SBP har ju möjlighet att göra det även i fortsättningen.
Men jag tror att det i konkurrensens sak är bra om man för sex minuters arbete för två man kan få ner priset för en besiktning av en bil med kärra från nuvarande 670:-.
Det tycker jag är ocker!

#1
Ingemar L
2009-11-17 21:36

Var på SBP i går för den årliga kollen.
Snackade lite med b.mannen. Han menade att eftersom SBP ska vara vinstdrivande kommer bolaget att lämna norrland. Där kommer säkert inte de nya aktörerna att etablera sig heller. Liksom ej heller på andra mindre attraktiva orter.
Leve den fria konkurrensen!

#1
Volvoiten
2009-11-18 09:27

Stoppa det här omedelbart. fullständigt vansinnig idé. Bilprovningen ska vara kvar som den är nu. Verkstäder är oseriösa och folk kommer bli blåsta.
dessutom är jag övertygad om att det kommer bli dyrare med fri konkurrens. Kom ihåg avregleringen på el-marknaden...

#1
S-E S
2009-11-18 12:02

Det finns många exempel inom Svensk industri där man har skapat "oberoende" som uppfyller SWEDAC´s krav på organisationsmässigt oberoende och som gör att SBP kan fortsätta övervaka KBV. Man bör veta att SWEDAC tänker? strikt enligt vissa normer (ex ISO 9001) och uppfylls dessa på något sätt säger SWEDAC ja.

#1
Torben Worsøe
2009-11-18 16:54

I Danmark har besiktningen været privat de sidste fem år. Vi var mange, der troede, at det ville gå galt, men det skete ikke. Prisen faldt og ventetiden faldt også, så der nu slet ikke er ventetid på at få bilen synet - som det hedder på dansk. Der bliver kasseret lige så mange biler som før, og vi har fået seriøse aktører på banen som Applaus, der bestemt ikke er dårligere end den statslige kontrol var. Så glæd jer bare i Sverige!

#1
Nisse
2009-11-21 16:01

Okontrollerad skitverkstad är väll den organisationen som i princip aldrig någonsin utesluter en verkstad så länge de pröjsar avgifterna till dem? Varför vill bilprovningen ha med dem att göra?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.