Nästa artikel
Byråkrater sänker våra verkstäder
Ledare

Byråkrater sänker våra verkstäder

Publicerad 17 november 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
"Paragrafrytteri riskerar nu att i ett slag spoliera 15 års arbete för att rensa upp i en bransch där det i utkanterna finns många oseriösa aktörer, som om det här scenariot blir verklighet, får chansen att breda ut sig igen. Det får bara inte ske."
Det franska märket var från 1980-talet och framåt länge pålitligt i konceptgenren, både med avancerade ”superbilar” och hämningslöst knasiga utställningsbilar. Moovie är exempel på det senare, resultatet av en designtävling inför Frankfurtsalongen 2005. Temat var ”miljövänliga bilar för trånga stadskärnor”. Portugisen Andre Costa låg bakom tejprullehållarformen och Peugeot Style Centre svarade för bygget av den 500 kg tunga skapelsen. Ett enda exemplar bara, kanske lika bra det?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-11-17 21:36
Ingemar L (ej verifierad)

Var på SBP i går för den årliga kollen.
Snackade lite med b.mannen. Han menade att eftersom SBP ska vara vinstdrivande kommer bolaget att lämna norrland. Där kommer säkert inte de nya aktörerna att etablera sig heller. Liksom ej heller på andra mindre attraktiva orter.
Leve den fria konkurrensen!

#9 • Uppdaterat: 2009-11-18 09:27
Volvoiten (ej verifierad)

Stoppa det här omedelbart. fullständigt vansinnig idé. Bilprovningen ska vara kvar som den är nu. Verkstäder är oseriösa och folk kommer bli blåsta.
dessutom är jag övertygad om att det kommer bli dyrare med fri konkurrens. Kom ihåg avregleringen på el-marknaden...

#a • Uppdaterat: 2009-11-18 12:02
S-E S (ej verifierad)

Det finns många exempel inom Svensk industri där man har skapat "oberoende" som uppfyller SWEDAC´s krav på organisationsmässigt oberoende och som gör att SBP kan fortsätta övervaka KBV. Man bör veta att SWEDAC tänker? strikt enligt vissa normer (ex ISO 9001) och uppfylls dessa på något sätt säger SWEDAC ja.