Bild
Nästa artikel

Här är bilarna med minst och mest fel

Nyheter

Här är besiktningsresultaten för 2009. Vilka bilar klarade sig bäst och vilka samlade på sig flest fel?


Under 2009 besiktigades ungefär 117 000 bilar av årsmodell 2006.

För femton modeller blev inga bilar underkända.

I genomsnitt blev fyra procent underkända på grund av modellrelaterade fel.

Bilarnas genomsnittliga körsträcka varierade från 2 874 mil till 11 083 mil.




Toppen, årsmodell 2006:













































































































































Bil






Körsträcka



Felprocent




1.



VW Touran
TDI






9 048



0



 



Audi A3
TDI






7 912



0



 



Volvo S40
diesel






7 602



0



 



Lexus RX
Hybrid






6 902



0



 



BMW X3






6 253



0



 



Lexus IS






5 502



0



 



Toyota
Corolla






5 382



0



 



VW Jetta






4 891



0



 



Seat Leon






4 838



0



 



VW Golf






4 556



0



 



Kia Rio






4 335



0



 



BMW
Z-serien






3 728



0



 



VW Beetle






3 532



0



 



Chevrolet
Kalos






3 304



0



 



Mazda
MX-5






2 874



0



16.



Hyundai
Getz






4 131



0,2



17.



Volvo S40






5 806



0,3



 



Audi A3






5 599



0,3



19.



Volvo V50






6 163



0,4



 



Ford
Focus FFV






5 762



0,4



 



Opel
Zafira






5 718



0,4



 



Volvo C70






4 585



0,4




Botten, årsmodell 2006:


















































































































































Bil



Körsträcka



Felprocent



178.



Citroen
C5 HDi



8 529



8



 



Renault
Megane dCi



7 381



8



180.



Hyundai
Santa Fe



8 514



8,9



181.



Peugeot
407 SW



6 050



9



182.



BMW 5
Touring



7 003



9,1



183.



Volvo V70
CNG



8 779



9,4



184.



Volvo S60
diesel



9 366



9,8



 



Renault
Laguna



7 039



9,8



186.



Volvo V70



7 249



10,2



187.



BMW X5
diesel



8 366



10,7



188.



Volvo V70
diesel



10 530



11,2



189.



Volvo
XC70 diesel



9 160



13,2



190.



Chrysler
Voyager



6 114



13,6



191.



Renault
Kangoo



4 387



14,2



192.



Renault
Scenic dCi



7 740



15,5



193.



BMW 5
Touring diesel



9 187



15,7



194.



BMW 5
diesel



8 332



16,8



 



Volvo
XC90



5 806



16,8



196.



Chrysler
Voyager CRD



8 761



19,1



197.



Volvo
XC90 diesel



8 921



24



198.



Renault
Espace



7 509



26,3



199.



Renault
Trafic



8 055



30,9





Se Bilprovningens kompletta lista för årsmodell 2006.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-15 18:54

Att Renault skulle kvala in med fyra modeller bland de nio sämsta var väl ingen direkt överraskning. Men 5-serie? Betalar man inte för kvalitet längre?

#1
Erik F
2010-04-15 19:29

Titta i Teknikens Världs Begbilguide. Där ser man felen uppdelade i modellrelaterade fel och ägarrelaterade fel. Då blir det också tydligt att ägare till tyska bilar är noggranna och sköter sina bilar, varpå statistiken blir bättre för dem. Ägare av franska bilar skiter ofta i bilarna, eftersom de köpt billigare bilar, eftersom de inte är intresserad av bilar, och därmed blir statistiken sämre för dem. De kör till besiktningen med trasiga lampor och får 2:or för det mycket ofta.
Man måste alltså titta på modellrelaterade fel för att det ska ge något, och då kommer franska bilar ligga betydligt bättre till, även om en del tyska bilar har bättre statistik på modellfelen också.

#1
Erik F
2010-04-15 19:44

Ser att det är angivet modellrelaterade fel i Exceldokumenten, men är det det i artikeln ovan, som jag syftar på? Jag tolkar det som totala antalet fel, men jag kan ju ha fel.

#1
Krister
2010-04-15 19:50

Kvalitet kontra premium.
Vad denna lista visar är att Premium-bilar inte har något att göra med kvalitet.
Toppar gör bilmärken som Hyundai, VW och Ford, i botten Volvo och BMW.

#1
avensis
2010-04-15 19:55

skriv vad ni vill kör nu min femte Toyota det är bara att se på ägarnöjdhet o kvalite snart blir det den sjätte icke en rubel i rep kostnader,

#1
Drutten
2010-04-15 20:09

AVENSIS: Kul för dig. Det är klart. Byter man bil varannan månad så slipper man reparationskostnader även fast man kör Toyota.

#1
Raphael
2010-04-15 20:34

Ja för Renaults del handlar det mycket om att en glödlampa gått. Innebär då detta att glödlampor går oftare på Renault än andra bilar? Nej, det innebär bara att ägarna till Renault är mindre intresserade av att byta glödlamporna innan de åker till bilprovningen. Att få anmärkning för att en glödlampa har gått gör inte så mycket, det räcker med att den är bytt till nästa gång bilen besiktigas. Behövs ingen ombesiktning för att glödlampan inte är bytt.
Många Renault ägs av kommuner och landsting de struntar i att serva bilarna och byta glödlampor i tid.
Givetvis är det så att om man har kört tyskt innan och sen byter till franskt, då slutar man att kolla glödlamporna. För man vet ju att när man hade tyskt så behövde bilen servas hela tiden för annars mådde bilen inte bra, men en Renault fungrear även om glödlampan inte är bytt så därför har man inte samma incitament för att byta glödlampa.

#1
Raphael
2010-04-15 20:36

Toyta är bra på att fixa fel när bilarna är på service, i många fall utan att kunderna vet om det. Detta delar de med många andra janpanska tillverkare. Mitsubishi blev ju t o m anmälda och inblandad i skandal för att de mörklade felen på bilarna.

#1
Jarl
2010-04-15 20:47

Renault får anmärkningar för att det är ett SKITMÄRKE med dålig kvalité, inget annat.
Förövrigt har Renault skickat ut papper till folk om service strax före besiktning... Tragiskt.
Nä, köp Toyota så slipper ni leva i missär som Renault-ägare.

#1
Erik F
2010-04-15 20:49

Min vän som är mercedesmekaniker berättar just om det som Raphael skriver: När man har en Audi t.ex. så är man mycket noga med service och att hålla bilen ren och fin. Om man sedan köper en Citroen t.ex. så struntar man fullständigt i bilen, eftersom "det är ju bara en fransk bil". När den sedan går sönder p.g.a. bristande underhåll så är det ju för att "det är en fransk bil, och det vet man ju hur kvalitén på dem är - skitbil".
__________________________________________
Det skulle vara mycket intressant om Vi Bilägare skulle köpa in en tysktillverkad tysk bil och en fransktillverkad fransk bil, i samma klass och med samma utrustning. Sen skulle de köra dem i teststallet OCH behålla dem i 6-7 år i begteststallet OCH SKÖTA DEM LIKVÄRDIGT. Det skulle vara mycket intressant att kolla reparationsbehovet och kostnaderna för det efter 6-7 år. Helst 15 år, men så länge har de nog inte kvar bilarna. Dessutom skulle man kolla kompression, avgasvärden och annat kring motorns och bilens tillstång efter de åren. Jag har en känsla av att den tyska kvalitén skulle blekna en del vid en jämförelse. Frågan är: Vågar Vi Bilägare göra det?

#1
Jarl
2010-04-15 20:52

ERIK F:
Hahahahaa... Ni är inte kloka. Att franska bilar har värdelös kvalité är inget nytt. Bullshit om service, dom flesta sköter sina bilar, oavsett märke. Fråga Emme med DAF:en...
Även om dom kanske blivit bättre på senare år...

#1
Emme
2010-04-15 20:57

Jarl: Sista DAF:en tillverkades på 70-talet vad jag minns men då var väl du långt ifrån född.

#1
Jarl
2010-04-15 21:07

Jaha, då måste din vara nån specialversion då - kanske värd massa pengar? Sälj den och köp en GX 460 vettja =)

#1
Emme
2010-04-15 21:28

Konstigt att du vet så mycket om min bil utan att ens ha sett den överhuvudtaget.

#1
Nils
2010-04-15 21:55

Statistiken är intressant.
Det verkar som en dyr premiumbil inte atomatiskt innebär ett problemfritt bilägande.
Många billiga bilar klarar sig bättre i statistiken än dyra.
Intressant!

#1
Jojje
2010-04-15 22:14

Raphael: Det måste ju vara rena drömmen för en bilägare om en verkstad fixar felen utan att man ens vet om det - och dessutom helt gratis!

#1
Fredrik
2010-04-15 23:11

Men varför publicerade man bara toppen och botten på listan? Dåligt.

#1
Henkan
2010-04-15 23:37

Fredrik: Läs raden nedanför sista bilen "Se Bilprovningens kompletta lista för årsmodell 2006."
Det är en länk som går att klicka på och då får du se alla bilar. Bra va!!

#1
pg
2010-04-16 01:15

Det är nonsens att påstå det om ägare till Tyska bilar har bättre koll på sina bilar än andra bilägare.
Varför fortsätter inte ägarna med denna kontroll när de byter till andra märken?
Det kan ju vara precis tvärtom. Den Tyska eller Japanska bilens ägare vet att det fungerar och litar på sin bil. När denne byter till ett annat märke, fortsätter han på det invanda beteendet att lita på sin bil. Det är kanske därför Renault och andra Franska bilar får dålig statistik hos bilprovningen.

#1
Jägaren
2010-04-16 01:20

Jag kan faktiskt intyga att Toyota fixar många fel på servicen just utan att kunderna vet ett skit! Detta har jag nämnt förut. Toyota är specialister på att ha en verkstadsorganisation som håller kunderna nöjda. Men felen finns i massor.

#1
Tom
2010-04-16 09:36

"Jag kan faktiskt intyga..." betyder ingenting utan säker källa att gå tillbaka till.

#1
citran
2010-04-16 10:04

Har aldrig haft samma märke 2 ggr men måste blanda mig i, enda generellt rostfria bruks bilar från början av 90 talet är peugeot 605 och ciroen xm, sedan kom Laguna II. Har set hur många som helst Audi A6 från 98 och uppåt som är rostiga precis överallt men av någon anledning räknas de som bäst...har aldrig varit mer nöjd med en bil än min nuvarande C5 kombi '05 (brukar ha en Japansk en Europeisk bil omlott). Den som inte har provat vet inte vad han (det är alltid en han) pratar om! Blir en -120 gram diesel nästa gång, dock inte C5 då DE INTE LYCKAS TRIMMA NER FÖRBRUKNINGEN PÅ SAMMA MOTOR SOM VOLVO (E-DRIVE) KÖPER PÅ LICENS, LATMASKAR!

#1
Aldrig Audi
2010-04-16 12:23

När det gäller Audi så är servicen
under all kritik. För min del blir det aldrig mer Audi.

#1
Jojje
2010-04-16 14:22

Jägaren: "Jag kan faktiskt intyga att Toyota fixar många fel på servicen just utan att kunderna vet ett skit!"
Sån här bil måste väl vara guldvärd! Alla felen åtgärdas av verkstaden utan att kunden ens vet om det - och dessutom helt gratis!

#1
Conny Karlsson
2010-04-16 14:57

Jägaren/Who.
Nu avslöjar du dig igen att du är Who som skriver/skrivit på Teknikensvärld. Precis det samma skrev han att Toyota fixar felen på verkstaden utan att du som kund vet något. Och att Toyota har massor av fel. Källa på det tack? Men efter det att TV ändrade inloggningsystem så har många av trollen försvunnit därifrån (vilket var meningen från TV sida) och hammnat här istället på Vibilägares hemsida. Detta borde VIB också göra att införa ett bättre inloggningssystem för att få bort de värsta trollen med personpåhopp och annat tjafs.
______________________________________________
Jag kan hålla med om att kvaliten på europatillverkade Toyota sjunkit mot tidigare. Något jag och min fru skrev ett brev om till Toyota Sweden i December 2009. Att vi som kört många Toyota genom åren inte är lika nöjda som tidigare i jämförelse. Men att de enligt våran erfarenhet i jämförelse mot andra märken fortfarande är bättre. Dock har kvaliten sjunkigt när man har europeiska underleverantörer för att räknas som bilar tillverkade inom EU så är man tvungen att ha det,tyvärr skulle jag vilja säga. Man håller inte sedvanlig japansk kvalitet längre som man varit van vid.
______________________________________________
Men, ett stort men. Det är skillnad på de fel som anti-Toyota talibanerna här nu menar att Toyota är skit pga de fel som drabbat Toyota främst i USA och de skriverier från sådana som Jägaren/Who mfl har för sig bla här på denna sida om de fel Toyota anklagas för i USA. Det finns ju inga propotioner på det ni anklagar Toyota för. Jag ska inte gå in förmycket på det som Toyota anklagats för i USA. Men jag kan säga så här vad min släkting i USA när vi talades vid över Skype för några månader sedan. Vad han trodde låg bakom det hela. Jo, bara politik! Med andra ord GM Goverment Motors. UAW bilarbetarfacket har en horn i sidan på Toyota. Pga att de inte har några fackmedlemmar hos Toyota i sina fabriker. Med påtryckningar därifrån på flera demokrater som medverkade till förhören av Toyotaskoncernchef Akio Toyoda. Så enligt min släkting i USA är allt detta politik som ligger bakom Toyotas problem i USA just nu och att detta kom till så helt plötsligt med alla problem som rullas upp många märkligare än det andra. Efter det att Goverment Motors tog över. Är det en slump? Vi får se framöver hur det slutar. Men att tro att USA inte har kapacitet att genomföra en "kupp" mot ett företag som Toyota när man kan blanda sig i länders innre angelägenheter för att styra det dit man vill själv att landet ska gå för att passa USAs intressen ska vi inte bortse ifrån. Nu säger inte jag att det är så här observera det. Men många turer kring dessa affärer har varit märkliga. Och många har sett sin chans att försöka tjäna pengar,bla advokater.

#1
Jojje
2010-04-16 17:14

Conny Karlsson: Bra skrivet! Du har en klar poäng i det du skriver och den ligger helt i linje med vad många andra bedömare, bland annat fordonsforskaren Christer Karlsson har skrivit om amerikansk protektionism. Men man måste försöka se det positiva i det smutsiga spelet amerikanerna bedriver; detta kan faktiskt förstärka Toyotas ambitioner och göra att de anstränger sig ännu hårdare för att återvinna - om det nu finns sådant behov - konsumenternas och kundernas förtroende. De kommer inte att lämna någonting åt slumpen, utan reagerar på det minsta möjliga respons som kommer från kunderna och göra de kvalitetsförbättringar som möjligen behövs. Så kanske även ditt brev kommer att få den önskade effekt du efterlyste.

#1
Krille
2010-04-16 21:30

Min granne har en 10 år gammal Avensis. Efter att garantin upphörde har han aldrig haft bilen på service, förbesiktning eller reparationer. Glödlampor, torkarblad och olja byter han själv. Trots det har han aldrig fått någon anmärkning på besiktningen. Det som är mera beklämmande är väl att det är så måmnga franska bilar i botten på listan, trots att tex Renault har gratis förbesiktning.

#1
avensis
2010-04-16 21:32

en som kallar sig där fyra år tutten känner till mina bilbyten en gåta i och för sig har fått pension och min nuvarande bil har gått 9450 mil är fyra år.

#1
avensis
2010-04-16 21:41

nåt blev fel Den där Drutten känner till mina bilbyten vilken magisk gåva den har gått 9450 mil är fyra årsjälv pensionär nu är det dags kanske mindre dock TOYOTA självklart.

#1
Anders
2010-04-16 23:54

Intressant att läsa vad CITRAN skrev. Jag är en vanlig nationalistisk svensk som haft 4 Volvo, en tysk bil (Opel), och 2 engelska (i ungdomen). De senaste 15 åren 2 franska.
De enda 3 bilar som inte rostat som hundan är två moderna Peugeot (605-a rostfri efter 15 år!!) och en Amazon 1968 som rostade långsamt jämfört med de andra Volvobilarna. När jag var ung hade Citroen rosthål i taket! och Opel kallades för Gevalia.
Idag är det nog omvända roller och Mercedes är bland de värsta (europeiska) märkena och fransmännen har lärt läxan och verkar vara bland de bästa.

#1
Egil
2010-04-17 11:08

Re: Krille
Att din granne aldrig har servat sin Avensis KANSKE beror på att han aldrig kört den ur garagaget. Om du och han slutar upp med era satanist-orgier och börjar köra bilen istället så går den snart sönder!

#1
Krille
2010-04-17 11:40

Egil! sådana där fjortiskommentarer hör inte hemma på detta forum, hans bil har gått över 16000 mil och min A6 7800. Trots att jag är väldigt noga med min bil och den är nyare, så har jag haft två stycken tvåor på min bil (bromsarna). Jag törs erkänna att min bil krånglar. En del tycks tro att man förlorar all sin heder och status om man erkänner att ens egen bil krånglar. Min grannes bil är betydligt mera problemfri än min bil, men det betyder inte att jag vill byta bil med honom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.