Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo sålt till Geely

Publicerad 28 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Avtalet klart, Volvo Personvagnar blir kinesiskt. Geely köper Volvo från Ford för drygt 13 miljarder kronor.
Den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvon ut från fabriken på Hisingen i Göteborg.

Den 8 mars 1999 köps Volvo av amerikanska Ford.

I dag, den 28 mars 2010, skrivs ytterligare ett kapitel i nationalklenodens historia.

Kinesiska Geely köper Volvo från Ford för ungefär 13 miljarder kronor.

Avtal underskrivet
Geelys ordförande Li Shufu och Fords finansdirektör Lewis Booth undertecknade köpeavtalet på söndagen.

På plats fanns även den kinesiska industriministern Li Yizhong och näringsminister Maud Olofsson.

- Kina, världens största bilmarknad, kommer att bli Volvos andra hemmamarknad, kommenterar Geelychefen Li Shufu.

- Volvo kommer att inneha en unik position som ett världsledande premiummärke med tillväxtmöjligheter på den snabbt växande kinesiska marknaden.

Huvudkontor i Göteborg

Enligt Geely är planen att behålla Volvos anläggningar i Sverige och Belgien.

Dessutom ska möjligheten att tillverka Volvobilar i nya fabriker i Kina undersökas.

Stora delar av de strukturer som finns kring Volvo i dag kommer också att behållas.

Detta gäller bland annat anställda, fackföreningar, leverantörer och återförsäljare.

Självständigt Volvo
Geely framhåller vidare att Volvo ska vara ett från Geely självständigt bolag med egen ledningsgrupp baserad i Göteborg.

- Vi är glada att vi har nått den här överenskommelsen med Ford, vilket ger oss möjlighet att bevara och förstärka Volvos välkända varumärkesarv, säger Li Shufu.

- Den här affären kommer att säkra Volvos fortsatt ledande position i premiumsegmentet, där man har ett globalt anseende när det gäller säkerhet och miljövänliga teknologier.

- Det välkända svenska varumärket kommer att förbli troget sina kärnvärden inom säkerhet, kvalitet, miljöhänsyn och modern skandinavisk design.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo som kinesiskt företag? Hur ser du på Volvos framtidsutsikter?

Kommentarer

#1 • 2010-03-28 23:49
^hisingen (not verified)

JÄVLARRR ! *^^)&¤##+*

#2 • 2010-03-29 00:39
leifer (not verified)

13 miljarder? Dom köpte det för 50 miljarder, med inflation är det väl som 60 idag.
Och varför säljer man? Volvo går ju bra! Har ju också en mycket stark och modern produktportfölj.

#3 • 2010-03-29 01:02
Jarl (not verified)

LEIFER:
One Ford, One Ford...

#4 • 2010-03-29 01:29
Seken (not verified)

Dollarna Ford fick var växelpengar i sammanhanget. Det stora i dealen, var detaljerad överenskommelse rörande framtida marknadsfördelar för Ford i Kina.

#5 • 2010-03-29 03:06
Fordonsutvecklaren (not verified)

Leifer: Ford har under åren tagit ut det mesta av den intressanta Volvo-tekniken och överfört till Ford Europe / USA. Det är värt en hel del, så 13MDR är nog helt okej för dagens Volvo PV som är klart teknikfattigare...
Exemplevis kolla vad Ford bygger sina nuvarande USA-bilar på, bla gamla S80-plattan och BLIS säljs i USA ungefär som en "Forduppfinning"...men kommer såklart från Svenska Volvo PV. Men det pratar inte Ford gärna om... Och det finns fler exempel.
Det ryktas till och med att Volvo PV knappt har fått köpa in kontorsutrustning de sensate åren, allt för att Ford ska "sminka upp" finanserna för att få Volvo PV att se mer intressant ut för potentiella köpare...tänk då hur mycket Ford har lagt på utveckling av nästa generation Volvofordon?
Det är nog snarare så att Volvo PV har fått införa redan utvecklad Fordteknik i större grad.
Seken: Du träffade huvudet på spiken!

#6 • 2010-03-29 09:21
Gösta (not verified)

Ett STORT grattis till Volvo!!! Skönt att företaget åter igen hamnar i socialistiska händer.

#7 • 2010-03-29 10:29
Saabnisse (not verified)

Det är alltid lika skrämmande att läsa inläggen från Gösta.
Men nu när Volvo liksom Saab slipper de amerikanska bromsklossarna får vi hoppas att de får friare händer.
Tyvärr kan det nog bli väldiga kulturella spänningar mellan två helt skilda kulturer

#8 • 2010-03-29 11:09
Jes (not verified)

Vilken nationalitet ägarna av Volvo är känns underordnat.
Med nytt ledarskap kan Volvo kanske rentav återfå en egen nisch, något som jag tycker saknas i Volvobilar idag.
Ford har inte visat sej vara lämpliga utvecklare så chansen att Geely gör det bättre är troligen stor.

#9 • 2010-03-29 11:50
Saabnisse (not verified)

Det största problemet kommer nog underleverantörerna att få.
Det kommer nog mer komponenter och tillbehör från Kina i framtiden och den svenska och europeiska tillverkningens leveranser minskar avsevärt till Volvo.

#a • 2010-03-29 19:10
PER (not verified)

Djup tragiskt! Dåliga framtidsutsikter för Volvo och GBG.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.