Bild
Nästa artikel
Nyheter

2010: Volvo - med S60 och V60

Publicerad 7 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Under 2010 lanserar Volvo den sportiga sedanmodellen S60. Dessutom ska kombivarianten V60 presenteras. <b>Vi Bilägare granskar Volvos 2010.</b>
Under hösten rullade det en egendomlig bil på gatorna i Köpenhamn.
Plåten var täckt med fula, svarta plastsköldar och inuti kupén såg det
ut som en liten datacentral.

Volvo körde slutprov med nya S60. Det blir
en unikt säker bil och när plasten togs bort visade den sig dessutom
vara linjeskön.

Premiär i Detroit
Brutal, självsäker och vacker - Volvo S60 Concept blev ett av de stora numren på bilsalongen i Detroit för snart ett år sedan.

Sedan dess har den gyllene bilen beundrats på mässor i Europa och utnämnts till "vackraste konceptbil" av tyska Auto Bilds läsare.

Det bådar gott, för den riktiga Volvo S60 påminner starkt om konceptet. I mars, på bilsalongen i Genève, avtäcks S60 offentligt, men redan nu har Volvo släppt ett par bilder på sin nya modell.

Mer Coupé än sedan
Liksom föregångaren får S60 en slank, svepande profil: mera coupé än sedanmodell. Karossen är muskulös med svällande plåtytor.

Längs sidan går en linje som liknar en mjuk våg och som ger spännande, fartfyllda ljusbrytningar. Breda "skuldror" förstärker utstrålningen av styrka och snabbhet.

De spetsiga strålkastarna och de små positionsljusen på var sida grillen ger intryck av att fronten slår in i fartvinden som en vass kil.

Större än konceptet
Konceptbilen är sex centimeter längre än gamla S60, hela sju centimeter bredare men fem centimeter lägre, vilket gör att den verkar trycka sig stadigt mot marken.

Proportionerna kommer troligen att behållas även på produktionsbilen.

Parallellt med sedanmodellen har herrgårdsvagnen utvecklats och den presenteras troligen till hösten, kanske på bilsalongen i Paris i oktober.

För första gången gör Volvo ett avsteg från sin princip att alltid ge kombibilarna udda nummer. Nya kombin får beteckningen V60.

Kombin hamnar mellan V50 och V70
Några bilder har inte läckt ut, men Vi Bilägares illustratör Herbert Müdsam har en bestämd uppfattning om hur den kan se ut. Den blir troligen lite längre än sedanmodellen och hamnar mellan V50 och V70 - alltså på cirka 465 centimeter.

Karossen är lång och låg vilket ger den en sportig profil. Där får Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring och Mercedes C-klass kombi en tjusig och svår motståndare!

Våg av kristall

Konceptbilen S60 är lika uppseendeväckande inuti som utanpå. Genom kupén, likt en våg av klart vatten, sveper en mittkonsol av kristall som delar baksätet.

Även vardagsbilen får en elegant mittkonsol, men av lite tåligare material och den slutar mellan framstolarna. S60 har en sedvanlig baksoffa. Benutrymmet har blivit bättre tack vare långt axelavstånd.

Nya S60 baseras på samma tekniska bas som S80 och V70 som båda har över 280 centimeter mellan hjulaxlarna - en decimeter mer än vad gamla S60 hade.

Lägre utsläpp
Volvo har ju tagit krafttag för att minska koldioxidutsläppen och S60 kommer att få både motorer och annan teknik som håller förbrukningen på en låg nivå.

Konceptbilen är försedd med en 1,6 liters direktinsprutad motor på 180 hästkrafter som uppges släppa ut 119 gram koldioxid per kilometer. Den kommer säkert även i produktionsmodellen.

Men för att leva upp till sin sportiga image måste Volvo också erbjuda en starkare motor. T6 med sex cylindrar och 275 hk passar utmärkt.

Etanolmotorer på två liter, med och utan turbo, kommer troligen också på programmet, liksom dieslar från 130 till 205 hästkrafter.

Hybrid från nästa år
Volvo har redan berättat hur utsläpp och förbrukning ska sänkas ytterligare.

År 2011 introduceras en så kallad mikrohybrid med stop/startteknik och 2012 kommer S60 som laddhybrid med en 160 hästars dieselmotor, kompletterad med en 100 hästars elmotor mellan bakhjulen. Strömmen i litium jon-batterierna räcker ungefär fem mil.

Bromsar själv
Av en ny Volvo förväntas unik säkerhet och S60 har vad som krävs. Pedestrian Detection är ett system som kan rädda fotgängarliv.

En radar i grillen och en kamera uppe vid backspegeln samverkar för att upptäcka gående eller andra hinder på vägen.

Om föraren inte bromsar ljuder en ilsken signal och en rad lysande röda lampor projiceras på vindrutan. Reagerar ändå inte föraren slår bilen själv till bromsarna med full kraft.

Osäkert om systemet blir standard
I farter upp till 25 km/tim lyckas bilen stanna. Går den fortare minskar åtminstone systemet de skadliga effekterna av kollisionen och det kan rädda liv: om farten kan sänkas från 50 till 25 km/tim ökar överlevnadschansen för en påkörd fotgängare med 85 procent.

Huruvida det automatiska bromssystemet blir standard på nya S60 är osäkert. Det kan bli ett av många säkerhetssystem som hamnar bland extrautrustningen.

Där finns också en adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande bil och som kan bromsa Volvon ända till stopp om det behövs.

Mer sportig
Volvo S60 har en klart sportig attityd och dess yttre lovar precis vad den håller, hävdar Volvo. Köregenskaperna ska vara i särklass redan hos standardbilarna och ännu mera körduglig blir S60 med ställbara stötdämpare.

Systemet kallas Four C och tillåter föraren att välja tre hårdhetsgrader.

Ännu är en blind (!) konstnär den enda utomstående som fått "se" nya Volvo S60, men hundratusentals har redan kört den. S60 har en av huvudrollerna i racerspelet Volvo The Game som släpptes i våras och på mindre än tre månader laddades ned av över en halv miljon dataförare.

Hos Volvo ber man nog en stilla bön att den riktiga S60 får liknande framgång, av gamla S60 såldes 578 292 exemplar på drygt åtta år.

Diskutera: Blir S60 en framgång för Volvo? Vad tror du om V60?

Kommentarer

#1 • 7 januari 2010
Krister (not verified)

Jag tror att Volvo har hittat rätt.
Bilar i rätt storlek och med snåla motorer kommer att bli storsäljare (om priset är rätt).

#2 • 7 januari 2010
Roger N (not verified)

Är någon fortfarande intresserad av Volvo?
Bättre och mer prisvärda alternativ finns (tyvärr).

#3 • 7 januari 2010
Uwe (not verified)

Marknadsvärdet för Volvo PV går rakt utför inför en kommande kinesisk ägare varför jag tror att många tar emot nya Volvo-bilar med skepsis, detta oavsett om bilarna är bra eller ej.

#4 • 7 januari 2010
Daniel (not verified)

Den nya s60 ser riktigt snygg ut hoppas bara att v60 också blir lika snygg så dom inte gör en ny V70 i baken den är hemsk (den nyaste modellen)

#5 • 7 januari 2010
Joel (not verified)

Jag tycker att volvos framtid ser väldigt ljus ut. Tror det blir bra för volvo i kinesiskt ägo. Kineserna har kommit långt i elbilstillverkning, som jag tror är framtiden för bilar. Volvo är även ett lyxbilsmärke i kina och det vill kineserna att volvo ska fortsätta vara så därför tror jag att volvo kommer att ha kvar alla fabriker i Sverige och övriga Europa för att behålla lyxbilsstatusen!

#6 • 7 januari 2010
Tenna (not verified)

De nya modellerna passar säkert den svenske nybilsköparen perfekt, men blir förmodligen mycket svår att sälja utomlands eftersom Volvo elektrifierar för sent, för sakta och för lite. Hoppas de kloka kinserna snabbt ändrar på den saken. Annars vinner de framsynta Nissan-Renault och Mitsubishi-Citroën samtidigt som dinosaurien Volvo dör ut. 2012 serietillverkar alla biltillverkare med självaktning minst en riktig elbilsmodell.

#7 • 7 januari 2010
Volvo RWD (not verified)

Tenna, Roger N: Volvo ökar sin nybilsförsäljning hela tiden, ökar tex med 13,8 % i USA så nog är det folk som vill ha bilarna. Volvo kommer 2012 att ha en såkallad pluginhybrid i produktion som är enligt mig mycket bättre än en ren elbil som inte kan gå så långt (värdelöst?). Den kommer att kunna gå runt 5 mil på ren eldrift och sen kan dieselmotorn användas för vidare körning. Laddas i vanliga eluttaget därhemma, utmärkt. Förstår inte riktigt vad du/ni får allt ifrån?

#8 • 7 januari 2010
Christer W. (not verified)

Men Volvo RWD, det vet du väl. När det gäller att som svensk klaga på Volvo så behöver man inte vara påläst eller ens ha gjort ett försök att hitta relevant information. Man kan bara gissa lite som man vill.

#9 • 7 januari 2010
mythbuster (not verified)

Roger nnn under 2009 hade Volvo 19,59% av nybilsmarknaden i Sverige. Det innebär att var femte som köpte bil förra året valde en Volvo. Nästan dubbel så många som närmaste konkurrent. Så svaret på din fråga är JA, och dessutom fler än under 2008.

#a • 8 januari 2010
Per_K (not verified)

V60 blir utan tvekan årets bilnyhet. En ny svensktillverkad modell, med snåla motorer och unik säkerhetsteknik. Lovar gott!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.