Bild
Nästa artikel

2010: Volvo - med S60 och V60

Nyheter

Under 2010 lanserar Volvo den sportiga sedanmodellen S60. Dessutom ska kombivarianten V60 presenteras. Vi Bilägare granskar Volvos 2010.

Under hösten rullade det en egendomlig bil på gatorna i Köpenhamn.
Plåten var täckt med fula, svarta plastsköldar och inuti kupén såg det
ut som en liten datacentral.

Volvo körde slutprov med nya S60. Det blir
en unikt säker bil och när plasten togs bort visade den sig dessutom
vara linjeskön.

Premiär i Detroit
Brutal, självsäker och vacker - Volvo S60 Concept blev ett av de stora numren på bilsalongen i Detroit för snart ett år sedan.

Sedan dess har den gyllene bilen beundrats på mässor i Europa och utnämnts till "vackraste konceptbil" av tyska Auto Bilds läsare.

Det bådar gott, för den riktiga Volvo S60 påminner starkt om konceptet. I mars, på bilsalongen i Genève, avtäcks S60 offentligt, men redan nu har Volvo släppt ett par bilder på sin nya modell.

Mer Coupé än sedan
Liksom föregångaren får S60 en slank, svepande profil: mera coupé än sedanmodell. Karossen är muskulös med svällande plåtytor.

Längs sidan går en linje som liknar en mjuk våg och som ger spännande, fartfyllda ljusbrytningar. Breda "skuldror" förstärker utstrålningen av styrka och snabbhet.

De spetsiga strålkastarna och de små positionsljusen på var sida grillen ger intryck av att fronten slår in i fartvinden som en vass kil.

Större än konceptet
Konceptbilen är sex centimeter längre än gamla S60, hela sju centimeter bredare men fem centimeter lägre, vilket gör att den verkar trycka sig stadigt mot marken.


Proportionerna kommer troligen att behållas även på produktionsbilen.

Parallellt med sedanmodellen har herrgårdsvagnen utvecklats och den presenteras troligen till hösten, kanske på bilsalongen i Paris i oktober.

För första gången gör Volvo ett avsteg från sin princip att alltid ge kombibilarna udda nummer. Nya kombin får beteckningen V60.

Kombin hamnar mellan V50 och V70
Några bilder har inte läckt ut, men Vi Bilägares illustratör Herbert Müdsam har en bestämd uppfattning om hur den kan se ut. Den blir troligen lite längre än sedanmodellen och hamnar mellan V50 och V70 - alltså på cirka 465 centimeter.

Karossen är lång och låg vilket ger den en sportig profil. Där får Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring och Mercedes C-klass kombi en tjusig och svår motståndare!

Våg av kristall

Konceptbilen S60 är lika uppseendeväckande inuti som utanpå. Genom kupén, likt en våg av klart vatten, sveper en mittkonsol av kristall som delar baksätet.

Även vardagsbilen får en elegant mittkonsol, men av lite tåligare material och den slutar mellan framstolarna. S60 har en sedvanlig baksoffa. Benutrymmet har blivit bättre tack vare långt axelavstånd.

Nya S60 baseras på samma tekniska bas som S80 och V70 som båda har över 280 centimeter mellan hjulaxlarna - en decimeter mer än vad gamla S60 hade.

Lägre utsläpp
Volvo har ju tagit krafttag för att minska koldioxidutsläppen och S60 kommer att få både motorer och annan teknik som håller förbrukningen på en låg nivå.

Konceptbilen är försedd med en 1,6 liters direktinsprutad motor på 180 hästkrafter som uppges släppa ut 119 gram koldioxid per kilometer. Den kommer säkert även i produktionsmodellen.

Men för att leva upp till sin sportiga image måste Volvo också erbjuda en starkare motor. T6 med sex cylindrar och 275 hk passar utmärkt.

Etanolmotorer på två liter, med och utan turbo, kommer troligen också på programmet, liksom dieslar från 130 till 205 hästkrafter.

Hybrid från nästa år
Volvo har redan berättat hur utsläpp och förbrukning ska sänkas ytterligare.

År 2011 introduceras en så kallad mikrohybrid med stop/startteknik och 2012 kommer S60 som laddhybrid med en 160 hästars dieselmotor, kompletterad med en 100 hästars elmotor mellan bakhjulen. Strömmen i litium jon-batterierna räcker ungefär fem mil.

Bromsar själv
Av en ny Volvo förväntas unik säkerhet och S60 har vad som krävs. Pedestrian Detection är ett system som kan rädda fotgängarliv.

En radar i grillen och en kamera uppe vid backspegeln samverkar för att upptäcka gående eller andra hinder på vägen.

Om föraren inte bromsar ljuder en ilsken signal och en rad lysande röda lampor projiceras på vindrutan. Reagerar ändå inte föraren slår bilen själv till bromsarna med full kraft.

Osäkert om systemet blir standard
I farter upp till 25 km/tim lyckas bilen stanna. Går den fortare minskar åtminstone systemet de skadliga effekterna av kollisionen och det kan rädda liv: om farten kan sänkas från 50 till 25 km/tim ökar överlevnadschansen för en påkörd fotgängare med 85 procent.

Huruvida det automatiska bromssystemet blir standard på nya S60 är osäkert. Det kan bli ett av många säkerhetssystem som hamnar bland extrautrustningen.

Där finns också en adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande bil och som kan bromsa Volvon ända till stopp om det behövs.

Mer sportig
Volvo S60 har en klart sportig attityd och dess yttre lovar precis vad den håller, hävdar Volvo. Köregenskaperna ska vara i särklass redan hos standardbilarna och ännu mera körduglig blir S60 med ställbara stötdämpare.

Systemet kallas Four C och tillåter föraren att välja tre hårdhetsgrader.

Ännu är en blind (!) konstnär den enda utomstående som fått "se" nya Volvo S60, men hundratusentals har redan kört den. S60 har en av huvudrollerna i racerspelet Volvo The Game som släpptes i våras och på mindre än tre månader laddades ned av över en halv miljon dataförare.

Hos Volvo ber man nog en stilla bön att den riktiga S60 får liknande framgång, av gamla S60 såldes 578 292 exemplar på drygt åtta år.

Diskutera: Blir S60 en framgång för Volvo? Vad tror du om V60?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Krister
2010-01-07 11:27

Jag tror att Volvo har hittat rätt.
Bilar i rätt storlek och med snåla motorer kommer att bli storsäljare (om priset är rätt).

#1
Roger N
2010-01-07 13:13

Är någon fortfarande intresserad av Volvo?
Bättre och mer prisvärda alternativ finns (tyvärr).

#1
Uwe
2010-01-07 14:16

Marknadsvärdet för Volvo PV går rakt utför inför en kommande kinesisk ägare varför jag tror att många tar emot nya Volvo-bilar med skepsis, detta oavsett om bilarna är bra eller ej.

#1
Daniel
2010-01-07 14:49

Den nya s60 ser riktigt snygg ut hoppas bara att v60 också blir lika snygg så dom inte gör en ny V70 i baken den är hemsk (den nyaste modellen)

#1
Joel
2010-01-07 15:03

Jag tycker att volvos framtid ser väldigt ljus ut. Tror det blir bra för volvo i kinesiskt ägo. Kineserna har kommit långt i elbilstillverkning, som jag tror är framtiden för bilar. Volvo är även ett lyxbilsmärke i kina och det vill kineserna att volvo ska fortsätta vara så därför tror jag att volvo kommer att ha kvar alla fabriker i Sverige och övriga Europa för att behålla lyxbilsstatusen!

#1
Tenna
2010-01-07 16:04

De nya modellerna passar säkert den svenske nybilsköparen perfekt, men blir förmodligen mycket svår att sälja utomlands eftersom Volvo elektrifierar för sent, för sakta och för lite. Hoppas de kloka kinserna snabbt ändrar på den saken. Annars vinner de framsynta Nissan-Renault och Mitsubishi-Citroën samtidigt som dinosaurien Volvo dör ut. 2012 serietillverkar alla biltillverkare med självaktning minst en riktig elbilsmodell.

#1
Volvo RWD
2010-01-07 19:28

Tenna, Roger N: Volvo ökar sin nybilsförsäljning hela tiden, ökar tex med 13,8 % i USA så nog är det folk som vill ha bilarna. Volvo kommer 2012 att ha en såkallad pluginhybrid i produktion som är enligt mig mycket bättre än en ren elbil som inte kan gå så långt (värdelöst?). Den kommer att kunna gå runt 5 mil på ren eldrift och sen kan dieselmotorn användas för vidare körning. Laddas i vanliga eluttaget därhemma, utmärkt. Förstår inte riktigt vad du/ni får allt ifrån?

#1
Christer W.
2010-01-07 20:52

Men Volvo RWD, det vet du väl. När det gäller att som svensk klaga på Volvo så behöver man inte vara påläst eller ens ha gjort ett försök att hitta relevant information. Man kan bara gissa lite som man vill.

#1
mythbuster
2010-01-07 22:23

Roger nnn under 2009 hade Volvo 19,59% av nybilsmarknaden i Sverige. Det innebär att var femte som köpte bil förra året valde en Volvo. Nästan dubbel så många som närmaste konkurrent. Så svaret på din fråga är JA, och dessutom fler än under 2008.

#1
Per_K
2010-01-08 00:45

V60 blir utan tvekan årets bilnyhet. En ny svensktillverkad modell, med snåla motorer och unik säkerhetsteknik. Lovar gott!

#1
Roger N
2010-01-08 10:29

Men oj vilken öm tå Volvo verkar vara då :)
Bara för att många i Sverige väljer Volvo betyder det inte att det inte finns bättre val.
Volvo är för tunga, för dyra och har för dålig kvalitet.
Toyota, Honda, VW, Skoda, Subaru, m.fl skåpar ut Volvo totalt. Om några år är det än mer tydligt med hybryder m.m. som ni nämner. Vill man betala lika mycket som för en Volvo kan man med fördel köpa en BMW eller Audi istället och få körglädje och kvalitet på köpet.
Men köp Volvo ni om det känns bra för er.

#1
Volvo RWD
2010-01-08 12:06

Roger: Öm tå? Så för att många säger emot dig så är det en öm tå? ^^ Något annat märke är kanske enligt dig ett bättre val. Dom som väljer Volvo har ju valt bort Toyota, Ww osv eller hur ;). Tycker det är roligt att du säger tunga och samtidigt nämner Audi & Bmw tex som då är...Lätta? haha. Dom är ju tunga om något.

#1
Tommy
2010-01-08 14:32

Volvo borde gör något åt sin garantitid. 3 år borde det vara samt fri service. Det ena har Toyota och det andra BMW, som är två konkurrenter Sen får vi hoppas att de inför snåla automatlådor, samt att de går att få till de snåla och billiga motorerna. AWD skulle också kunna gå att fås till mindre motorer. Sexväxlade manuella lika så. Det handlar bara om kombinationer och borde enkelt kunna lösas.

#1
Christer W.
2010-01-09 17:12

Roger N. Jag väntar fortfarande på en kommentar till ett inlägg du gjorde på AMS för många månader sedan där du sade något i stil med att "En Volvo V70 2.4D kostar precis lika mycket som en BMW 520D touring". Jag överbevisade dig gång på gång att BMWn blev enormt mycket dyrare och då slutade du helt plötsligt att skriva. Kommentar nu?

#1
Roger N
2010-01-10 23:40

Nej du Christer, en BMW kostar inte mer än en motsvarande Volvo. Kanske skiljer lite i utrustning,men inget större.
Men välj du Volvo.

#1
Jack Black
2010-01-11 09:15

BMW 520d Touring: 368.000 listpris
V70 2.4D: 305.000 listpris
Volvo har mer utrustning i grunden. Hur får du volvon att öka med 63.000 utan att BMW'n ökar en krona?

#1
Jack Black
2010-01-11 09:40

Ett tips Roger. Jag köpte precis en V70 2.4D, och under urvalsprocessen begärde jag in offert på bl.a BMW 520D touring. Du kan ju försöka dig på en gissning på hur mycket dyrare BMW'n blev med samma utrustning (skinnstolar, automat, regn/backsensor, larm, metallic, etc)? Om jag säger så här, priserna i offerterna är långt ifrån "samma" som du påstår.

#1
Bilintresserad
2010-01-11 13:52

Volvo försöker och försöker, men lever på gamla meriter.
I dagsläget kostar den billigaste Volvo V70 AWD
369.700 SEK
Och den borde vara billigare än Subaru Legacy AWD 281.900 SEK
Men det är bara min åsikt det :)
Ni har säkert rätt allihop som skriver här.

#1
Jack Black
2010-01-11 15:01

Du jämför alltså en bensindriven Subaru Legacy 2.5i 167hk/229Nm med en V70 D5 AWD med 205hk/420Nm?

#1
Christer W.
2010-01-11 20:36

Jack Black, då har du samma erfarenheter som mig. Den som säger att en BMW 520D kostar lika mycket som en V70 2.4D har aldrig kollat upp siffrorna eller kan personen ijnte läsa. Jag gjorde precis som du, besökte både BMW och Volvo och precis som för dig var det väldigt stor skillnad på en 520D och en V70 2.4D. Nu kör jag Volvo, för första gången på lite drygt 7 år.

#1
Bilintresserad
2010-01-12 12:05

Jack Black, det är samma pris på 2.5 bensin eller 2.0 diesel vad gäller Subaru Legacy. Ja, jag jämför dessa två. Subaru ger betydligt mer bil för pengarna, lika bra säkerhet och bättre kvalitet. Volvo ger mer myspys-känsla med mjuka stolar och lite svajigare väghållning.
Hur jag än försökt de senaste åren så hittar jag ingen anledning till att köpa en Volvo.

#1
Jack Black
2010-01-12 13:31

Det må så vara. Jag tyckte bara jämförelsen haltade eftersom du jämförde med en diesel (som ju alltid är dyrare med samma motorvolym). Dieseln går ju dessvärre inte heller att få med automatlåda på Subarun.

#1
Jack Black
2010-01-12 13:34

Du hävdar att Subarun är en bättre bil, för mig vore en V70 D5 ett mycket bättre val. Men att tjafsa om detta, som är en väldigt personlig åsikt, känner jag inte direkt för då det inte ger någonting.

#1
Volvo RWD
2010-01-12 18:51

Bilintresserad: Upplysningsvis kan jag tala om för dig att Subarun har en högre bränsleförbrukning (även med Subaruns snåldiesel), varför? Ja, framför allt tack vare den permanenta fyrhjulsdriften som suger en hel del. Volvo kör ju med framhjulsdrift och tappar dom så driver bakhjulen också. Mycket bättre så enligt mig då jag endast har nytta av fyrhjulsdriften när jag behöver den om ni förstår vad jag menar ;). Jag har kört Subaru Legacy och jag tycker inte den har högre kvalite eller bättre komfort, tyckte dessutom att bullernivån var relativt hög. Det har den fått kritik för också.

#1
Bilintresserad
2010-01-13 13:23

Volvo RWD, tror inte jag tänker debattera detta med dig då du uppenbarligen inte är påläst och definitivt har fel.
Lycka till med ditt bilägande iallafall.

#1
Volvo RWD
2010-01-13 19:36

Bilintresserad: Du verkar inte så påläst eftersom du inte kan debattera det. Vad är fördelen med permanent fyrhjulsdrift jämfört med där fyrhjulsdriften går inte när den behövs tex? Kan bara komma på nackdelar. Här testas dom olika systemen. Lycka till själv.

#1
Volvo RWD
2010-01-13 19:38

expressen.se/1.147471

#1
Dante
2010-01-14 11:05

Har man inte kört en permanent fyrhjulsdriven bil och en "koppla in när det behövs" bil på samma typ av krävande underlag kan man inte yttra sig tycker jag.
Permanent fyrhjulsdrift är överlägsen för då hjulspinn uppstår är det redan försent (oftast) att koppla in bakhjulen. Att det dessutom inte fungerar lika bra på Volvo som på tex BMW som också använder öppna diffar och elektronik är en annan femma.
Volvo RWD, du får nog stå ensam i båset och anse att inkopplingsbar "billig" fyrhjulsdrift är bättre än Audis torsen-baserade och Subarus Symmetrical AWD.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 12:40

Dante: Jag har kört bådadera och det fungerar utmärkt. Jag har läst många diskussioner om det här. Det är ju så att minsta lilla hjulspinn så kopplat fyrhjulsdriften in. Ioförsig har väll bakhjulen lite drivkraft (5%) annars också. Tex Volvos AWD system. Framförallt är det ju billigare och sen så drar det mindre bränsle också med att inte alltid ha fyrhjulsdrift. Om du sen läste vad jag länkade så får Bmw systemet en hel del kritik. Icke permanent fyrhjulsdrift tar drygt 2 tiondelar av en sekund att kopplas in per automatik. Volvos AWD system säger jag inte är bättre, men jag säger att det är väldigt marginell skillnad. Jag skulle gärna vilja se lite underlag på det du påstår.

#1
Dante
2010-01-14 13:59

För att referera till vad som diskuteras här så kan du kolla upp vad en permanent fyrhjulsdriven Subaru Legacy drar och jämföra det med vad en motsvarande "Haldex" diesel drar.
Där ser du, permanent behöver inte dra mer bränsle om man gör det på rätt sätt.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 16:48

Elak: Jag har tittat på Ww Golfs kombi version 4motion som har haldex och Subaru legacy 2.0D, legacyn kostar 264 000 kr och drar i Sverigecykeln 0.74L/mil blandad körning. Ww Golf 4motion drar 0.6L/mil och kostar 218 000 kr. Milkostnaden är även lägre på Golfen.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 20:54

Elak:**

#1
Volvo RWD
2010-01-14 20:54

Dante:***

#1
Dante
2010-01-15 11:09

Golf är en mindre bil än Legacy.
Forester som drar mer bränsle än legacy drar enligt AMS tester 0.71L/mil. Legacy drar mindre. Jämför Passat 4motion mot Legacy så kommer du närmare sanningen.
http://www.subaru.se/images/diverse/AMos0924_forester.pdf
och enlig tillverkarna så drar VW 0.61 och Subaru 0.59
http://www.alltommotor.se/bilfakta/hitta?make=VOLKSWAGEN&model=PASSAT&version=2.0+TDI%2f140+DPF+TRENDLINE+4MOTION&year=2010&externalid=29681&backurl=version
http://www.alltommotor.se/bilfakta/hitta?make=SUBARU&model=LEGACY&version=2.0+D+AWD+DPF&year=2010&externalid=30198&backurl=version

#1
Volvo RWD
2010-01-15 23:38

Dante: Nej det är inte en mindre bil (marginellt i så fall). Sen tillverkarens siffror är inte att lita på alltid. Lite löjligt också att jämföra olika bilar då det handlar om just fyrhjulsdriften och inte hela bilar med olika motorer osv. Subarun är dessutom mycket dyrare, både i inköp och om man ser till milkostnaden. Haldex är ju i princip alltid framhjulsdriven och en framhjulsdriven bil har inte lika mycket förluster ut till hjulen som en bakhjulsdriven eller i detta fallet bådadera, det kan man inte komma ifrån hur man än vrider och vänder på det.

#1
Dante
2010-01-18 09:58

Volvo RWD, det spelar nog ingen roll vad vi skriver här eftersom du redan 'bestämt' dig. Kör och jämför både uppträdande och förbrukning på de bilar du nämner och om du inte utser Subaru till segrare efter det så förstår jag mig inte på dig.

#1
Beck
2010-01-24 01:55

Jag är djupt imponerad om Volvo fixar 1.6L 180hk samt 119g i en såpass stor bil som S60. Nya
Polo med nutvecklade snålloptimerad 1.2 liters TSI notor kopplad till effektiv DSG-låda drar mer. Och den motorn utvecklar bara 105hk.

#1
Krille
2010-02-10 19:28

Vilken hög midja, inga småbarn kommer att kunna se ut genom bakfönstret.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.