Bild
Nästa artikel

Här är nya Volvo V60

Nyheter

Volvo presenterar nu helt nya Volvo V60. Någon traditionell herrgårdsvagn är det inte tal om - Volvo betonar istället bilens köregenskaper och sportiga design.

Nu avslöjar Volvo all information om kombivarianten av nya Volvo S60 - nya V60.

Ingen storkombi

Volvo beskriver bilen som en coupe snarare än en herrgårdsvagn.

- Vår sports wagon har inga ambitioner att vara en traditionell herrgårdsvagn, säger Ã-rjan Sterner, ansvarig för exteriördesignen av nya Volvo V60.

Precis som Volvo antyder har coupeformerna sitt pris.

Lastvolymen i nya Volvo V60 är 430 liter - endast 50 liter mer än nya S60 och sex liter mer än gamla S60.

- För den som vill ha riktigt stort lastutrymme finns V70 eller XC70, säger Ã-rjan Sterner.

Volvo menar dock att lastförmåga inte bara handlar om volym.

- Det handlar lika mycket om utrymmets former och flexibilitet, säger Jonathan Disley, ansvarig för interiördesignen i nya Volvo V60.

- Vi har skapat de där extra centimetrarna du behöver för att få in grejorna som ger livet den rätta kryddan.

Sportiga ambitioner
Ledorden för nya Volvo V60 är istället köregenskaper och sportig design.

- Siffrorna 60 i modellbeteckningen signalerar numera våra sportigaste modeller, säger Stephen Odell, vd för Volvo Personvagnar.

- XC60 var första steget. Vi tog nästa steg med nya S60 och nu kommer nya V60 sports wagon.

Förutom coupelinjerna är kilformen och sidornas skulderlinjer utmärkande.

Dynamiskt chassi
Nya Volvo V60 är 4 628 millimeter lång med en hjulbas på 2 776 millimeter.

Bilen kan fås med två olika chassin, där det nyutvecklade dynamic-chassiet blir standard i Europa.


- Dynamic-chassiet har en snabb, spänstig arkitektur med fokus på förarens körupplevelse, utan att tappa intrycket av att körningen också är bekväm, säger Stefan Sällqvist, ansvarig för utvecklingen av chassiet i nya Volvo V60.

Alla V60-varianter kan också förses med det aktiva chassiet FOUR-C som läser av bilens beteende och anpassar stötdämparna till körsituationen.

Det dynamiska chassiet får även stöd av Advanced Stability Control som upptäcker tendenser till sladd, vilket innebär att antisladdsystemet kan ingripa snabbare.

Dessutom introduceras Corner Traction Control som ger smidigare kurvtagning genom att bromsa bilens inre hjul samtidigt som mer kraft överförs till det yttre hjulet.

Mer flexibel
Inuti bilen utlovar Volvo en mer exklusiv känsla med mer lyxiga materialval.

Baksätet är tredelat och passagerarstolen fällbar vilket ger flexibla möjligheter.

Bilen får också ta del av de många tekniska finesser från Volvo.

Däribland finns Pedestrian Detection med full autobroms som kan undvika påkörningar i hastigheter under 35 km/tim.

Nya motorer
När det gäller motorer erbjuder Volvo flera nya bensin- och dieselalternativ.

Under första produktionsåret lanseras en bränsleeffektiv DRIVe-diesel på 1,6 liter och 115 hästkrafter.

I andra ändan av skalan återfinns en prestandaturbo med 304 hästar och ett maxvrid på 440 newtonmeter.

Se faktaruta för all information om motorprogrammet.

Levereras i höst
Volvos mål är att årligen tillverka 50 000 exemplar av nya Volvo V60.

Hela 90 procent spås köpas av europeiska köpare, i huvudsak från Sverige, Storbritannien, Holland, Italien och Tyskland.

Nya Volvo V60 ska byggas i Torslanda och de första bilarna levereras till kund under hösten 2010.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V60?
Volvo S60: motorer

Bensinmotorer:

T6
3,0 liter, 6-cyl rak, 304 hk, 440 Nm

2.0T
2,0 liter, 4-cyl rak, 203 hk, 300 Nm

T5
2,0 liter, 4-cyl rak, 240 hk, 320 Nm

T4
1,6 liter, 4-cyl rak, 180 hk, 240 Nm

T3
1,6 liter, 4-cyl rak, 150 hk, 240 Nm
               
Dieselmotorer:

D5
2,4 liter, 5-cyl rak, 205 hk, 420 Nm

D3
2,0 liter, 5-cyl rak, 163 hk, 400 Nm

1.6 D DRIVe
1,6 liter, 4-cyl rak, 115 hk, 270 Nm

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders
2010-07-05 16:24

Baktill ser den helt ok ut, men fram kan jag tycka att man drivit detta med att dra ut strålkastarna för långt. Den liknar en glosögd myrslok om ni förstår vad jag menar.
/Anders B.

#1
Mats
2010-07-05 16:42

Kommer säkert bli en succé men håller med om att lite myrslok är det över fronten. Bytte från V50 till Passat Variant då Volvon var lite för liten, hoppas denna är medelvägen så jag kan ta ut en V60 som nästa firmabil.

#1
peter
2010-07-05 17:02

Bagage på 430 liter...varför ens bemöda sig om att bygga en kombi då.. fast det e klart..volvo säger ju att det e en coupé...eller hur ska de ha det?

#1
Gustav
2010-07-05 17:34

Varför så små sidorutor bak?
Obefintlig sikt snätt bakåt? och kanske samma instängda känsla som i Volvo Amazon??? Vi bilägare borde mäta upp runt om sikten och presentera varje gång ni testar en bil.

#1
jono
2010-07-05 18:28

Fronten ser ut som en kopia av Leland Princess (brittisk bil från 70-talet).

#1
B-boy
2010-07-05 19:37

Varken bu eller bä !

#1
Anders
2010-07-05 20:57

En väldigt snygg bil, förutom den skarv mellan grillen och motorhuven, ett designgrepp som blir allt vanligare bland nya bilar. Kanske är det för att göra fronten mer vänlig mot fotgängare om man nu har för vana att köra på sådana. Men snyggt är det inte. Se exempelvis på fronten på nya SAAB 9-5 med i mitt tycke mer harmonisk design, motorhuven går ändra fram till grillen utan någon glipa som fördärvar designen. Synd, annars som sagt - en vacker Volvotrekvartskombi.

#1
WallBo
2010-07-05 22:25

Jag saknar verkligen tiden när en kombi var designad för sitt ändamål, att tillåta lastning.
Nästan alla modernabilar ser ut som hundar med svansen mellan benen på grund av designnycker.
Volvo 745 eller Ford Granada, sen blev det mesta sämre.

#1
jarl
2010-07-05 23:32

MIFFO

#1
Seken
2010-07-06 00:16

Men snälla WALLBO, jag undrar vilken planet du bor på? Här på jorden har vi Volvo V70, C3 Picasso, Berlingo, Roomster, Superb för att nämna några, plus ett oändligt antal MPV:s, som ofta är mer kombis än gårdagens kombis. Nya V60 är inte byggd i första hand för privata flyttfirmor. Utan för den som vill ha nåt snofsigt, med lite större utrymmen än en sedan. GUSTAV, ditt försök att driva utvecklingen till den gamla goda tiden är dömt att misslyckas. (Förr så mätte en del biltidningar hur långt bakom bilen man såg gatan. Det blev lågt bagage som vann.)

#1
Lägerleffe
2010-07-06 01:44

Bör bli en säljframgång. Men inte till dem som vill ha en privat flyttbil. Då blir det till att välja V70 eller XC70, eller varför inte en stor 16-tons pjäs från AB Volvo...

#1
Pelle
2010-07-06 10:22

Rätt snygg och kommer att sälja bra mkt därför. Tyvärr lika litet bagageutrymme som Audi o BMW så där är ingen skillnad. Priset bör vara betydligt under de båda tyskarna - annars kan man lika väl köpa dem. saknar uppgifter om bränsleförbrukning och därmed även Co 2-utsläpp ! Bra att E-drive kommer direkt - blir naturligtvis storsäljaren gissar på 55%.

#1
Ted
2010-07-06 17:48

Mycket snygg. Det blir min nästa bil, jag kör i dag en V70 II (2009). Jag tycker den är lite för stor för mig och V50 är inte så snygg. V60 prickar mitt emellan!

#1
Conny Karlsson
2010-07-16 17:54

En snygg Volvo i mina ögon. Formen på sidorutorna påminner mycket om nya Toyota Avensis kombi som jag också tycker är en snygg bil med egen stil. Dock har Volvon snyggare bakparti med snyggare bakljus än Avensis. Men styggare front än Avensis på Volvon. Detta är min smak/tycke. Volvon kommer att sälja bra, kanske ett alternativ för mig om kvaliten är den rätta.

#1
JesusChrysler
2010-08-06 21:03

Snygg! Den som vågar bygga snygga och annorlunda bilar tror jag har mycket att vinna. När många bilar ser nästan likadana ut ända till man läser på emblemet vad det är för märke behövs det bilar som upplevs som snygga. Dom som vill ha laståsnor kan ju köpa en Peugeot Partner eller nåt liknande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.