Bild
Nästa artikel

Volvo S60 - de första intrycken

Nyheter

Vi Bilägares Mikael Schultz är i Portugal och provkör nya Volvo S60. Här bjuder han på sina första intryck.

- Det är en väldigt fin bil. Men det hade jag också förväntat mig, säger Mikael Schultz på en mycket knastrig telefonlinje från Portugal och fortsätter:

- Själv provkör jag Volvo S60 D5, det vill säga en femcylindrig diesel med 205 hästkrafter och automatlåda.

Första provkörningen, vad är ditt första intryck?

- Det är positivt. S60 är trevlig att köra, även om jag ännu inte haft möjlighet att pressa den allt för mycket.

Bjuder S60 på någon överraskning?

- Nej, det finns egentligen inga överraskningar. Det är en snygg bil och den uppfyller de höga förväntningar jag haft på den, snarare än överraskar mig.

Något negativt?
- Det är solklart. Bagageutrymmet rymmer endast 380 liter, vilket måste rankas bland de sämsta i den här storleksklassen.

- Det är också en minskning jämfört med förra S60, som har ett klart större bagageutrymme.

Det nya automatiska bromssystemet har fått en del negativ uppmärksamhet (se länkar ovan), vad finns det att säga om detta system?

- Vi har ännu inte testat det men det kommer vi att få göra.

Så Volvo tar chansen att revanschera sig och visa sin fina sida nu när Vi Bilägare är på plats?

- Hahaha, nej så tror jag inte att vi ska se det. Eftersom det är ett nytt system så hade de riggat upp ett test som vi fått prova i vilket fall som helst.

Innan du försvinner helt i störningarna, hur står sig nya S60 i jämförelse med förra S60?

- Den förra modellen var en trevlig bil men jag skulle säga att nya S60 tar Volvo ett steg närmare konkurrenter som Audi och BMW.

Nya S60 är helt enkelt ett strå vassare i jämförelse med konkurrenterna än vad förra S60 var när den lanserades?

- Ja, så kan man uttrycka det.

Då tackar vi för de första intrycken.
Vibilagare.se kommer givetvis att följa upp de första intrycken med mer information framöver (om telefonlinjerna tillåter).

Diskutera: Vi Bilägares Mikael Schultz anser att nya Volvo S60 tar ett steg närmare Audi och BMW. Vad tror du, kommer S60 att bli en succé?
Taggar: Nyheter
Volvo S60 - de första intrycken

Kommentarer

#1
Greger
2010-05-17 19:47

Hmm. Bilarna börjar att bli som Microsoft Windows!
De gör saker på egen hand... Volvo Bromsar utan att fråga! Toyota Gasar utan att fråga! Jag är väl gammalmodig som själv vill bestämma, när det ska bromsas och gasas...

#1
Jarl
2010-05-17 20:01

Snacka om mellanmjölk. Felet med Volvo var väl att den inte bromsade när den skulle... Att inte ViB testar sånt direkt är för mig en gåta. Hitta närmaste hinder och håll tummarna!

#1
Jarl
2010-05-17 20:35

Go Volvo! Go!

#1
Emme
2010-05-17 21:05

Trevlig läsning!
Greger: Allting som hjälper säkerheten är väl positivt, även om det bara skulle fungera 90% av gångerna?
Jag antar att du är en sådan person som klickar på "Du har vunnit"-banners på internet.

#1
Raphael
2010-05-17 21:09

Det är dubbla budskap i artikeln, det nämns att det är Vi Bilägare som ska göra testet - samtidigt som det står att Volvo riggar testet. Öh, det låter som att det är Volvo som bestämmer utformningen av testet och har hand om det, så på vilket sätt är det Vi Biägare som "gör" testet?
Men oavsett detta så är jag tveksam till ett system som fungerar ibland och ibland inte, särskilt när det handlar om bromsarna. Om det systemet fallerar så kan andra system också fallera. Elektronik är känsliga saker och om S80 har elektroniska barnsjukdomar så bör Volvo vänta med lansering tills dessa har botats.
Elektronik som lever sitt eget liv kan definitivt vara en trafikfara.

#1
Jarl
2010-05-18 00:01

När jag drar fyra lager av staniol runt min Toyota Avenssis så går den ännu bättre än den här!

#1
Saabnisse
2010-05-18 00:18

Så länge ViB fortsätter att tillåta figurer med sign. "JARL" kommer jag att avstå från deltagande i diskussionen.

#1
Greger
2010-05-18 01:06

Emme: Vad är - "Du har vunnit"-banners (för något)?

#1
Emme
2010-05-18 02:15

Om du tänker dig reklamytor där det står att du är den "miljonte" personen som besöker denna sida och att du ska "klicka här" för att hämta ut priset.

#1
KENNTEH
2010-05-18 02:16

Greger: Lever du på 80-talet eller???

#1
Seken
2010-05-18 08:39

KENNETH, du har helt rätt i att Volvo inte har en chans mot AUDI/BMW. I.a.f. inte om tävlingen gäller att lura på statusängsliga stackare överprisade bilar. Jag gissar att en A4-bas, har ett överpris på 10-20.000 kr, jämfört med en VW. (Sen man skalat bort det mervärde som finns i A4:an.) Värre blir överpriset på dyrare modeller.
Att AUDi under en kortare period runt 1990 verkligen byggde bilar, som var både extra bra och prisvärda, är historia.

#1
Dman
2010-05-18 10:06

Kan man inte få den utan det där opålitliga bromssystemet då? Jag tycker också att man ska ansvara själv för när man ska bromsa och inte bromsa. Snyggaste Volvon hittills annars och det är ju kul:)

#1
Bananen
2010-05-18 10:11

City safety, dvs bromssystemet för stillastående/långsamma/bromsande fordon är standard men går att avaktivera. Pedestrian detection with full autobrake, dvs systemet som känner igen och bromsar för fotgängare, är tillval.

#1
Svante
2010-05-18 15:16

"Pedestrian detection with full autobrake, dvs systemet som känner igen och bromsar för fotgängare, är tillval."
Om Volvo har kryssat i detta tillval på demobilen så kanske presentationen hade gått bättre...

#1
B-boy
2010-05-18 16:57

Hoppas att Volvo får till sina bekymmer på S 60 modellen, för säkrare bilar kan vi väl alldrig få nog av. Men hos Volvofolket blir det nog en succe !

#1
AL
2010-05-18 17:18

Varje gång som Volvo lanserar en ny modell så heter det att man närmar sig BMW/Audi/MB/Lexus och nu kan utmana dem på allvar. Tongångarna var desamma när förra S60 presenterades och innan dess var det två lanseringar av S80 - där det sades samma sak. Är detta ett pr-trick som Volvo själva slänger ur sig eller är det något journalisterna trumpetar ut för att ha något att skriva? MVH AL

#1
Greger
2010-05-18 19:26

Emme & Kennteh(?): Hehe!!! Ni har just avslöjat att det är ni som klickar på dem! ;-) Jag klickar aldrig på reklam-trams, vilket ni borde ha fattat...

#1
robert
2010-05-18 20:24

om den här bilen är snygg då finns det inga fula bilar

#1
Sam
2010-05-18 20:49

Robert:
Det finns FULA bilar tex Citoen hade på 1970 talet en ful bil som kallades "Paddan" och den "nya" Toyota Avensis:en är tragiskt FUL och är i mitt tycket årets definitivt FULASTE bil. Snygga bilar är tex SAAB 9-5, Audi, BMW 5 serien, Volvo V70 och Peugeuts 3 serie. Fula bilar är tex Toyota Avensis, Toyota Prius, Toyota Auris, Hyuddai Santa fee, Chevrolet Matiz.

#1
robert
2010-05-18 21:13

alltså volvo är en ful bil menade jag bland det fulaste som finns kolla bara på fronten. Men det är klart svennarna lever i en värld av förnekelse. Allt som Saab och Volvo spottar ut höjer de till skyarna den dåliga kvaliteten förträngs .Om man har en tillräcklig bra syn lr glasögon för den delen då vet man vad jag snackar om. Kanske lite opartisk måste man vara för att inse sanningen. Man behöver inte vara intelligent för att förstå vad jag menade men avsaknanden av det verkar vara vanligt i detta forumet

#1
CRISTER
2010-05-18 21:31

Jag säger som Strindberg lär ha sagt,"det är synd om människorna",som inte fattar att smaken är som baken,delad!

#1
lasse
2010-05-19 00:17

hoho bland de fulaste man sett.Våga vägra volvo

#1
Emme
2010-05-19 02:57

Christer: Håller med dig i den frågan. Tycker den är varken fin eller ful. Mitt emellan.
Robert: Med tanke på ditt "språk" så kan du inte vara direkt gammal? Så man får inte vara svensk och tycka om Volvo t.ex? Om man är Tysk, får man inte tycka om VW då? Om man är Japan, får man inte tycka om Toyota då? Du tycks då inte ha mognat ännu.

#1
Emme
2010-05-19 03:01

Greger: Jag var tvungen att förklara för dig vad det var för något och då är det alltså jag som klickar på dessa banners?
Orsaken till att folk får virus på sina datorer beror till största delen på personen bakom datorn som är okunnig. Så kanske du borde gå en datorkurs? Förövrigt är detta helt från ämnet. Jag tycker fortfarande att det är att säkerheten går framåt. Det kallas utveckling ..

#1
Emme
2010-05-19 03:01

Fattas ett "bra" i texten under.

#1
roger
2010-05-19 22:32

hur man än vänder på det så är bilden ful. Inga bortförklaringar här. Svensk design suger bara att inse

#1
robert
2010-05-19 22:34

Undrar vad Strindberg hade sagt om han hade sett denna volvo.

#1
roger
2010-05-19 22:34

hur man än vänder på det så är bilden ful. Inga bortförklaringar här. Svensk design suger bara att inse

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.