Bild
Nästa artikel

Se Volvo S60 krascha

Nyheter

Kamerorna rullade när nya Volvo S60 krockade. Se filmklippet.

På torsdagen firade Volvo tioårsjubileet för säkerhetsanläggningen i Torslanda.

Journalister från hela världen var på plats.

Okrockbara Volvo S60 krockade
Som en del av programmet skulle Volvo visa hur det nya automatiska bromssystemet Pedestrian Protection fungerade.

Systemet får premiär med nya Volvo S60 som lanseras i sommar.

Uppvisningen slutade i ett pinsamt fiasko.

Läs mer om Volvo S60-kraschen.

Volvo: Bilen var skadad
Se filmen där nya Volvo S60 krockar:


Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60-krocken? Vad tycker du borde hända med bromssystemet?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
KF
2010-05-07 14:36

Ren otur. Alla har väl dåliga dagar?

#1
Jarl
2010-05-07 14:40

Otur? Hela systemet borde dras tillbaka, det är ju uppenbart att Volvos tekniker saknar kompetens. Volvo borde kika på Toyotas Lean-system...

#1
Jarl (inte forumtrollet)
2010-05-07 14:51

Snälla Jarl...väx upp!

#1
Golfheedh
2010-05-07 14:56

Man kanske ska ladda batteriet först?
Otur finns inte på samma sätt som att det hittills aldrig hänt en enda olycka i historen. En olycka har alltid orsakats av något misstag, mänskligt eller tekniskt, vilket också är mänskligt. Någon har felkonstruerat eller slarvat med att serva/kolla.

#1
olle
2010-05-07 14:57

typiskt nutidens handhavande.
kontroll och åter kontroll och
dubbelkoll existerar inte bland
moderna mänskor. Istället är
"tuta och kör" dagens motto
oc h tyvärr alltför typiskt för
Sverige.
Min S-60T är nu till salu.

#1
jarl
2010-05-07 15:19

Frågan är om Volvo lägger ner S60 helt nu... Lär ju inte kunna sälja en enda bil efter detta praktfiasko...

#1
jan edman
2010-05-07 15:21

Väldigt pinsamt...Att skylla på laddningsproblem känns inte trovärdigt...Som jag ser det så kan väl även systemet slå tvärnit utan förvarning likaledes och skapa en riktig otrevlig olycka..Någon som vet om om systemet kan avaktiveras från föraren ungefär som när man avaktiverar antisladd?Hoppas det .....

#1
Simon
2010-05-07 16:32

Det är väl bara tur att de inte hann att kalla den för världens säkraste som dom brukar försöka med..... Ha, ha..!

#1
marre
2010-05-07 16:35

köp en 9-5 sedan då sitter ni säkert utan tjafs

#1
nisse
2010-05-07 16:42

Jan Edman: "..Någon som vet om om systemet kan avaktiveras från föraren ungefär som när man avaktiverar antisladd?Hoppas det ....."
Varför skulle du vilja avaktivera ett system bara för att det inte aktiverades? Förstår inte logiken.

#1
Håkan
2010-05-07 16:48

Många skadeglada surgubbar i detta forum. Ni har naturligtvis aldrig själva misslyckats med någonting. Men det lär väl bero på att ni aldrig har skapat något häller - mer än skitord på papper.

#1
kenneth 2
2010-05-07 17:37

Jarl:
Borde Volvo titta på Toyota? Toyota som saknar bromverkan, tappar styrningen och där gaspedalen fastnar så den skenar....?

#1
Anders
2010-05-07 17:47

Kenneth 2
Hmmm vilka är det som bilarna accelererar för sa du?!
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15396#comments

#1
Tobbe
2010-05-07 18:19

"Många skadeglada surgubbar i detta forum. Ni har naturligtvis aldrig själva misslyckats med någonting. Men det lär väl bero på att ni aldrig har skapat något häller - mer än skitord på papper."
Precis min åsikt. Detta var ren otur helt enkelt, skulle aldrig ha hänt inför alla journalister utan istället innanför väggarna med enbart Volvos folk närvarande. Vi får hoppas att inte smutsar ner för mycket nu så att de lyckas vända detta till nåt positivt.
Leve S60!

#1
Emme
2010-05-07 18:20

Anders: Toyota har, tyvärr, haft betydligt större problem men det är ju bara ett hat mot Toyota tydligen .. även dödsfallen.

#1
peter
2010-05-07 18:30

Läste och såg att det satt en docka i bilen...verkar som systemet ej är färdigt för då skulle man väl kunna haft en människa i bilen?

#1
Ivar
2010-05-07 18:49

Ha ha vilket fiasko, har ni redan tagit delar från kinesiska Geely. Pinsamt att vara tekniker hos volvo i dag.

#1
kenneth (inte forumtrollet)
2010-05-07 18:49

Toyota har typ 100 milj bilar på vägarna, folk krockar och dör varje dag... Inget konstigt med det...

#1
jarl
2010-05-07 18:56

Jag har hört Volvo har en liten japan i fronten, denne kanske sov eller nåt, och kunde därför inte meddela sin kollega vid bromspedalen i tid...

#1
WallBo
2010-05-07 18:59

Ja så var vi där igen då.
Antisladd och antislir och stabilitetsautomatik.
Nästa steg är ju nära, en pekskärm där man talar om var man ska, och i övrigt låter datorer göra jobbet. Förståelse varför det går åt pipan är väl förlegat kan jag tro. Öva bilkörning utan konstgjordheter och håll dig nykter så löser sig det mesta. Inget fel på antisladd och dyl. i sig, men avtrubbar också alla som inte förstår vilka krafter man styr i en bil.

#1
zlatan
2010-05-07 19:27

Om jag var chef i volvo dom som är ansvariga för den här skulle inte jobba en timme mer.Dom måste skämmas.Vilka löner har dom. Det är en skandal . Så många Journalister från hela världen var på plats."Okrockbara Volvo S60 krockade" viken reklam,GRATIS VOLVO.
Nu kan ni skriva och diskutera hur mycke ni vill ,men fakta visar något annat .Japanska ,Tyska bilar är bra,det säger bilprovningen,och hela världen.

#1
Emme
2010-05-07 19:36

Kenneth: nu handlade det om dödsfall relaterat till Toyotas pedalproblem.

#1
Lasse
2010-05-07 20:13

Håller med Olle och Håkan.

#1
Onehp
2010-05-07 21:49

Människor kan fela, och desto mer teknik (gjort av människor).
Kanske inte bästa tillfället att bli påmind om detta, men samtidigt visar det ju att man ska fortsätta använda bromspedalen och hjärnan även om bilen är utrustat med denna sekundaira säkerhetssystem.
Föreslår till Volvo att strypa effekten på bilen eller tom stanna bilen om användare med flyt utlöser systemet, eller om de är uppenbart olämpliga att framföra bilen. T.ex. om systemet blir utlöst tre gånger i rad på kort tid. Det kan vara att man busar, att man kör alldeles för nära, eller helt enkelt rattfylla...

#1
K Å
2010-05-08 05:17

Säga vad man vill men volvo har vunnit en del priser genom åren på bla säkerhet. Sånt som många andra tagit efter tex saab o fler märken som numera räknas som säkra bilar.
3punktsbälte laminerad framruta krockbalkar och så mycket mer framtill i numera toppmodernt säkerhetstänkande i volvo.
Visserligen bra med kritisk granskande journalistik men det hela behöver inte heller gå till överdrift. Tycker även att Vi Bilägare skall ta sitt ansvar för Sveriges och tusentals volvoarbetare och tänka över ett och annat innan man slänger ur sig kritiska bilder från ett enstaka krockprov på en demo bil som först börjar säljas innan sommaren.
Många förstår inte allvaret och hur många svensk bilindustri försörjer, i andra länder hade sånt här varit munkavel på "löst problemet" och patriotiskt tänkande för att skydda landets intressen.
Men i Sverige med sin öppenhet blåses det upp till en jätteballong som kan få kosekvenser!!!
Volvo gör fortfarande bland världens säkraste bilar!

#1
Jarl
2010-05-08 09:38

Toyota är den bästa bilen. Ifjol körde jag min Corolla (med körförbud) och jag hade varken broms eller koppling, eller handbroms, men jag sparkade i växlarna och körde på, och kärringarna hoppade undan. Inte fan behöver man ha något skydd för fotgängare inte.

#1
Simon
2010-05-08 18:58

Re: EMME det finns än så länge inga konstaterade såna dödsfall, bara en misstanke... Eller har du bättre information...?

#1
ML
2010-05-08 20:15

Jävla otur att det ska hända just när det var så mycket jornalister där. Klantigt också att dom inte testar det precis innan också.
Tror bilen kanske inte säljer lika bra nu i början men när den har blivit testat och körd av folk så kommer den sälja på bra tror jag.
Så roltigt att sitta och läsa folk som verkligen hatar volvo. Det var en demobil. Tror faktiskt inte dom kommer släppa ut såna där bilar på vägarna.

#1
Anders N
2010-05-08 21:55

Även om man tycker att volvo är en väldigt bra bil, så kan man inte blunda för det faktum att Volvo tydligen inte tog den här visningen på allvar, trots att massvis med journalister fanns på plats. Det är klart som fan att det här systemet inte ska behövas i de allra flesta fall. Desto viktigare att det fungerar just när det behövs. Jag är helt övertygad att många hade köpt bilen enbart på grund av den fantastiska funktionen. Konkurrensen när det gäller att tillverka säkra bilar blir större och större, Volvo är ingalunda ensamma om att tillverka säkra bilar och borde inse att de inte har råd med sådana misstag. Ohyggligt klantigt skött av Volvo.

#1
petimeter
2010-05-10 18:23

Som eier av en ny XC60 undrer jeg nå på om Volvo Safety system fungerer i praksis? Dette er jo et system man normalt ikke tester ut før det skal virke, på lik linje med airbag etc.

#1
CMS
2010-05-11 10:37

Om ni tittar på filmen en gång till så ser ni något som är värre!! KROCKKUDDEN UTLÖSER INTE!!!

#1
Jack Black
2010-05-11 10:39

Krockkuddarna var urkopplade, vilket de ofta är på förseriebilar.

#1
CMS
2010-05-11 12:55

Det tror jag inte ett dugg på

#1
jarl
2010-05-11 17:06

Snacka om skitbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.