Bild
Nästa artikel

Volvo: Bilen var skadad

Nyheter

Volvo var tvungna att snabbladda batteriet i den Volvo S60 som krockade på torsdagen. Det kan ha skadat bilens mjukvara.

Volvo demonstrerade på torsdagen det nya automatiska bromssystemet som lanseras med nya Volvo S60.

Världspressen var på plats.

Men uppvisningen slutade i fiasko efter att bilen krockat - utan att bromsa.

Snabbladdning
Nu har Volvo gjort en första analys, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo PV.

- Det visade sig att vi fick snabbladda batteriet på bilen före försöket och att det kan ha påverkat systemet, säger han.

Den Volvo S60 som användes hade problem att starta eftersom bilens batteri var urladdat.

Därför snabbladdades batteriet och det kan ha skadat bilens mjukvara som styr den automatiska inbromsningen, uppger Volvo.

"Hundraprocentigt"
Enligt Per-Åke Fröberg har Volvo testat systemet ungefär 400 gånger utan problem.

Om torsdagens händelser får några konsekvenser är ännu oklart.

Nya Volvo S60 lanseras senare i sommar.

- Då ska systemet vara hundraprocentigt, säger Per-Åke Fröberg.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos förklaring? Litar du på Volvos säkerhet?
Taggar: Nyheter
Volvo: Bilen var skadad

Kommentarer

#1
Jarl
2010-05-07 14:43

Jaha, så om man laddar batteriet pajar systemet, bra Volvo! Grattis! Verkligen.

#1
Linde
2010-05-07 15:08

Vore det inte för pionjärer som var beredda att misslyckas och ta risker skulle vi inte ha kommit särskilt långt i teknikutvecklingen. Svenska tekniker tillhör tillsammans med tyska de bästa i världen. Jag såg själv hur Jas 39 Gripen kraschade 1992 på Långholmen, och ryste vid tanken på hur många människor som hade dött vid nedlslaget, som tur var inga fick jag senare veta. Jag kunde sedan se hur mindre begåvade människor var skadeglada över händelsen. Människor som kompetensmässigt befinner sig ljusår från de som just fått ett bakslag i sin produktutveckling.

#1
Enzo
2010-05-07 15:11

Pedestrian Protection ska väl bara reagera på fotgängare? En lastbil ska väl upptäckas av City Safety. Vad var det Volvo skulle visa, egentligen?

#1
Fordonsutvecklaren
2010-05-07 15:23

Skadad? Jag skulle nog säg ej färdigutvecklad bil...
Sådana här system ska tåla att batteriladdningsfadäser med mera, en annan sak vore ju om batteriet var tomt. Volvo PV bör nog se över både mjukvara och sina specifikationer...alternativt ta sina troligtvis tyska/amerikanska underleverantörer i örat.

#1
Hälge
2010-05-07 15:38

Volvo pv- elsystem, ,,,ordet äntligen.Volvo
drabbades själv av eget elsystem. Det är en
svag del i Volvo-pv produktion. Förutom framvagnen.
hälsningar

#1
Gustav
2010-05-07 15:54

Om elektroniken inte tål snabbladdning måste man nog inse att samma elektronik kan ta skada om man ger eller får starthjälp. (startkablar). Den som är snäll kan få betala dyrt!

#1
Gustav
2010-05-07 15:54

Om elektroniken inte tål snabbladdning måste man nog inse att samma elektronik kan ta skada om man ger eller får starthjälp. (startkablar). Den som är snäll kan få betala dyrt!

#1
Ted Svensson
2010-05-07 16:11

Det här är ju väldigt pinsamt för Volvo vars ledmotiv är just säkerhet. Jag är själv Volvoägare och har stor respekt för varumärket, men det är klart att det får sig en rejäl törn här. Volvo måste nu ta sitt ansvar och arbeta vidare med systemet och överbevisa att det är säkert när bilen väl börja rulla på gatorna. Börjar man sopa det under mattan gör man sig nog en stor otjänst - i längden är det bättre för dem att vara öppna och ärliga om den här skandalen. För det är en skandal, utan tvekan.

#1
Håkan
2010-05-07 16:45

Den som vågar gå före, spänna bågen, skall hyllas! Denna insidenten ger säkert Volvo mycket mer texreklam i media än en lyckad visning. Ingen kan missa att det kommer en ny säkerhetsdetalj i nya Volvo S60 i höst.

#1
jarl
2010-05-07 18:53

HÅKAN... suck, ingen kommer köpa S60 efter detta fiasko... SAAB kanske får sin chans nu =)

#1
Harry
2010-05-07 21:12

Pinsamt...
Men om systemet inte klarar en snabbladdning, som ju väldigt många gör när batteriet råkat ladda ur och det är tidsbrist, då blir ju bilen plötsligt en dödsfälla bara för det..?
Om bilen tidigare har klarat provet 400 gånger eller mer har ju ingen betydelse i det fallet. Kedjan är ju ändå inte starkare än den svagaste länken. Nej, elektronik och tekniska framsteg i all ära, men jag tror inte att bilindustrin har hängt med vad gäller långsiktigheten i kvalitén på vare sig den eller andra områden. Utvecklingen har nog gått fort och kvalitetssäkringen lämnar en hel del i övrigt att önska.
Blir man matad med elektronik och tekniska hjälpmedel så blir man förr eller senare beroende av den och när den väl är där, det är då olyckorna inträffar, för så länge håller inte elektroniken, även om det i sig inte är elektroniken det kommer an på. Bilar utsätts för fukt, väta, kyla, hetta, sol, väder och vind, och det lämnar ingen bil oberörd. Skarvar i montaget börjar läcka både det ena och andra och elektroniken har sitt temperaturintervall inom vilket det fungerar. Om det sedan även blir utsatt för fukt, ja då kan nedräkningen börja...

#1
Krille
2010-05-07 22:51

Jag pratade nyligen med en bilelektriker som jobbar åt Bosch. Han sa att elsystemen i nya bilar är väldigt känsliga jämfört med bilar från 60-80 talet och att Underspänning eller snabbladdning kan skada elektroniken oavsett bilmärke. Han sade också att ett fräscht batteri var väldigt viktigt och att man skulle byta batteri innan det blev för dåligt.

#1
Christer E
2010-05-07 23:24

Att tekniken strejkar ibland kan man ju förstå, men att det ska strejka på grund av att man snabbladdat, Då är det absolut inte bra.
Denna "reklam" tror jag inte skadar Volvo, och all reklam är ju bra reklam. ;-)
Denna film kommer att bli en av de mest spelade på Youtube.
Om folk kommer att köpa denna teknik är jag tveksam till. Volvo får väl skicka med den i något "paket" och så får man hoppas att den funkar ibland i alla fall.

#1
Pinebo
2010-05-08 13:48

Skulle aldrig våga köpa en bil med denna utrustning. Jag tycker det är fel att laborera med dylika uppfinningar. Det kommer att sätta förarna i en tilltro till systemet och kommer att släppa uppmärksamheten som i sin tur gör att andra olyckor kommer att inträffa. Är den dessutom inte helt 100 år den livsfarlig. Jag litar nog mer på min Classic 245 93 och mtt eget omdömme att hålla avstånd till framförvarande.

#1
Rolle
2010-05-08 16:06

@Pinebo
Ja, som du skriver vill du inte ha låsningsfria bromsar heller.

#1
Jes
2010-05-08 19:11

Kan bilfan bromsa vid snörök möjligen? Den bromsar tydligen inte för lastbilar ... ;o) ..
Näää, e lite skeptisk till tekniken .. Bra tänkt men nej tack!

#1
Saabnisse
2010-05-08 20:00

Naturligtvis kommer den att ingå i ett tillvalspaket, men det otrevliga med dessa paket är ju att man kanske vill ha vissa bitar, men inte vissa andra som ingår.
Nu ser jag inte direkt problemet med det här, det verkar som om vissa tror att om man har den här utrustningen så kan man sätta sig och läsa tidningen i stället för att köra.
Men där är vi ju inte ännu.

#1
JARL
2010-05-09 02:18

Å andra sidan är det lätt att ibland misslyckas sånt är livet

#1
Roy
2010-05-09 02:25

Om en snabbladdning ska få eletroniken att paja, så måste man ha laddat batteriet på plats i bilen - och det är så pass klantigt att de måste varit mycket stressade. Gissar att någon just nu känner sig bra skamsen.
Det finns dock inga skäl att tro att systemet inte skulle fungera när det väl kommer i produktion.
Vad jag förstått så anses JAS vara ett väldigt bra flygplan - för att ta en jämförelse.

#1
Sven
2010-05-09 15:30

Min vän som jobbar med programutveckling till bilindusttrin menar att de lägger för lite pengar på att få bra programvara.
Och för mycket pengar på att tex. få dörrstängningen att låta bra.

#1
jan
2010-05-09 15:38

Det är bättre att folk lär sig att köra bil så behöver man inte sånt på bilen,ligg inte för nära bara så går det bra utan sådant som inte fungerar har reparerat bilar i 30 år och hur länge fungerar sådant?

#1
jan edman
2010-05-10 15:01

Hoppas systemet funkar utan problem när det kommer ut på marknaden..Jag tycker att det är väldigt många som ligger alldeles för nära.Tex när man närmar sig övergångsställe många verkar inte veta vad som gäller i sådana sitiationer utan ligger alldeles för nära .Jag tycker detta är ett bra system

#1
jojo
2010-05-10 21:19

Jag tror inte på att det fungerat 400 gånger innan.

#1
Sven
2010-05-11 05:37

Entusiasmen att få visa upp det man har gjort utan att först ha verifierat och testat alla situationer, om man nu kan det, lockar. En ny produkt är alltid en utmaning att få att fungera. Någon gång måste man starta annars blir det ingen produkt som kommer ut. Men Volvo har verkligen kommit en lång vag sedan 240. Jag ser framemot att prova en ny S60. Utveckla avancerad teknik som Volvo gör ar bra men det är oftast inte det mest avancerade som skapar problem utan det fundamentala som kablar, kontakter, jordning, batteriladdning etc. Det är de detaljerna som bestämmer kvaliten. Det kommer ta Volvo några år ( min gissning 5-10) innan denna teknologin är färdigutvecklad. Lycka till Volvo!

#1
Hanzzon
2010-05-13 01:53

Sven, Appro på att kvalitén på kablar är väldigt viktig så måste jag säga att jag genom mitt jobb som Personbilstekniker märker att Volvo snålat in även på den biten i de nyare bilarna för kabelkvalitén är inte alls lika bra som den var förr i Volvobilarna!
Vi diskutterade detta senast i dag på jobbet att man måste ha köpt in billigare kablar av lägre kvalitet nu än tidigare på Volvo när jag stod och lappade ihop och bytte kabelhärva till bakluckan på en Volvo V70 som var uttagen i mitten av 2006 med bara 7000mil bakom sig där fyra kablar gått helt av och sju(!) kablar var mycket nära att gå av till bakrutetorkare, nummerplåtsbelysning m.m!
Det händer även på äldre Volvobilar men inte förrens efter oftast runt 10år och kanske 20 000 mil.
Vi diskutterade hur dyrköpt det kan bli för Volvo (eller framförallt för ägarna) efter några år om alla kablar i hela bilen är av lika dålig kvalitet som vid bakluckan, men vi lär ju få mer jobb på verkstaden i alla fall så vi ska väl inte klaga... =)

#1
Ted
2010-05-13 13:23

Någon som kan förklara varför vindrutetorkarna sätter igång? Brukar de göra det vid kollision?

#1
Hanzzon
2010-05-13 14:44

Det lär ju bero på kortslutning någonstans i elsystemet för det är klart att dom inte ska gå i gång vid en krock.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.