Bild
Nästa artikel

Bröllopsgäster åker specialbyggd Volvo

Nyheter

I samarbete med hovet har Volvo tagit fram bröllopsvarianter av Volvo S80 och Volvo V70. Efter bröllopet ska bilarna säljas - och samlarvärdet väntas skjuta i höjden.

Bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling rycker allt närmare.

På fredagen, en kort promenad från Stockholm slott, presenterade Volvo bilar särskilt framtagna för bröllopet.

"Roligt för lilla Volvo"
Olle Axelson, informationsdirektör på Volvo, var på plats i Volvo Showroom vid Kungsträdgården.

- Det blir ju en global bevakning så det är roligt för lilla Volvo att vara med, säger han.

- Vi är ju ett av världens minsta bilbolag och nu får vi visa upp oss i ett väldigt trevligt sammanhang. Det ger fantastisk reklam för både Volvo och Sverige.

Volvo ska leverera 85 specialbyggda exemplar av modellerna Volvo S80 och Volvo V70.

Det är med dessa bilar de 250 bröllopsgästerna ska transporteras till och från Arlanda, Drottningholm, Konserthuset och vigseln på slottet.

Specialdesignade
På bilarnas framskärmar finns emblem med den officiella bröllopsseriens sigill.

Samma symbol, en fyrklöver med en krona inuti, återfinns även på instegslister och nackstöd.

- Brudparet har varit aktiva och guidat våra designers, säger Pavel Seremak, ansvarig för affärsutveckling på Volvo Specialvagnar.

Bilarna är också utrustade med en exklusiv ljus läderklädsel från Skottland och har en mittkonsol i baksätet med dryckesglas.

- Två flaskor vatten kommer att finnas i varje bil, påpekar Mertil Melin, kungens hovstallmästare.

Vita bilar
Efter önskemål från hovet kommer alla bilar att vara vitlackerade.
 
- Vit har blivit en innefärg, konstaterar informationsdirektör Olle Axelson.


- Förr i tiden kunde man inte tänka sig att köra runt i stora, vita bilar som såg ut som rullande kylskåp. Men det har förändrats.

- En fin dag i starkt solsken är det väldigt trevligt. Vi hoppas på fint väder nästa lördag.

Volvo fick uppdraget
Det var i höstas som hovet tog kontakt med flera olika biltillverkare.

- Men Volvo var den enda som kunde erbjuda det här antalet bilar som uppfyllde våra kriterier inom tidsperioden, säger hovstallmästare Mertil Melin.

Hovet krävde bland annat sedankarosser och koldioxidutsläpp under 130 gram/km, vilket Volvo klarade med 1,6-liters dieselmotorer.

Samlarvärdet ökar
Ett leasingkontrakt om de 85 bilarna har nu upprättats mellan hovet och Volvo.

Men när bröllopshelgen är över och gästerna åkt hem ska bilarna säljas hos svenska återförsäljare.
 
- Bilarna kommer att sälja slut på en dag skulle jag tro, säger informationsdirektör Olle Axelson.
 
Olle Axelson tror också att samlarvärdet kommer att öka kraftigt.

- Vi tror att väldigt många bilar kommer att gå ner till Tyskland. Några kommer också att köpa en bil nu och sälja om en vecka för att tjäna pengar.

Hovstallmästare Mertil Melin är förtegen om kontraktet med Volvo.

Vad betalar hovet för att leasa bilarna?
- Det får vi inte säga. Det är mer än noll kronor i alla fall, säger han

På bröllopsdagen, 19 juni, inleds också försäljningen av nya Saab 9-5.

Men någon ny Saab 9-5 kommer inte att transportera bröllopsgästerna.

- Av förståeliga skäl kunde de inte komma med en offert, säger Mertil Melin.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos bröllopsbil?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
B-boy
2010-06-11 18:56

En vit Volvo med två flaskor vatten i måste det bli sug efter...??? Fånigt värre !

#1
Lägerleffe
2010-06-11 20:45

Smart jobbat Volvo! Vi ska inte förringa och håna affektionsvärdet, och alldeles oavsett hur försäljningen går är detta redan en framgångsrik pr-grej för både Volvo och Sverige. Samtidigt som man förstärker just det kungligt svenska i Volvo. Tur som fan att det inte blev en Jotota.

#1
Stefan
2010-06-11 21:28

Löjligt att vi får köpa dem.
Borde stå tillförfogande för alla, vi har ju betalat för dessa redan, eller??

#1
Sigge
2010-06-11 23:22

Stefan...har du läst artikeln? Det står leasing. Hur är det med läsförståelsen?

#1
jarl
2010-06-11 23:45

Att inte SAAB gjorde detta, det hade ju fördubblat deras försäljning!

#1
Tveksamt
2010-06-12 04:08

Volvo 850 bilarna i Os Norge lillehammar -94 blev också upphausade i annonserna efteråt men inte mycket värt idag.
Tror iofs. att dessa kungliga bilar har en viss chans till ett visst värde, till en viss kategori sammlarskara.
Njaeee.. Riktigt dyra sammlarbilar går att hitta i amerikanska muskelbilsepoken -60 -70 men även ovanliga märken från Frankrike, England, och Italien och i viss mån men liten från Tyskland som byggts i liten serieupplaga till kräsna kunder med kapital som söker en speciell upplevelse och bilkänsla. Massproducerade dussin bilar kan i sällsynta fall nå kultstatus och värde över medel. Med undantag VW och ett par till märken!
I England har det producerats många fantastiskt vackra speciella unika bilar, men opålitligheten och kvalitetsproblemen har sänkt många modeller till botten.
Jag vet ett par säkra kort med sällsynta bilar som kan ge bra avkastning på lång sikt...

#1
Rålle
2010-06-12 11:09

Det var ju för väl att det blev svenska bilar, (jo jag vet att Volvo snart blir kinesiskt men..), vilket ska vara självklart till den svenska kronprinsessans bröllop. Om de hade leasat utländska kärror hade jag fan i mig på allvar börjat ropa på republik!

#1
Gustav
2010-06-12 22:01

Visst är det kul att ha en lite udda bil och med kunglig glans blir det ännu bättre. Det är bara att gratulera både Volvo och de som köper bilarna. En glädje som varar länge, då bilarna är utrustade med en riktigt bränslesnål motor. Kom igen och unna de som har råd en riktigt bra bil!

#1
Tommy
2010-06-12 23:26

När jag skulle beställa en ny bil 2003 fick jag absolut inte välja en vit, sa försäljaren. Dammsamlare nr 1 begagnad hallen. Nu är de poppis igen. Men hur länge?

#1
Jarl
2010-06-13 19:02

Ett mycket bra val! Tänk om folk hade blivit tvungna att åka Toyota - då skulle ju brölloppsgästerna få anlända med bärgningsbilar!!!

#1
Peter
2010-06-13 21:26

Något jag inte förstår är vart de sista 15 exemplaren tar vägen.
85 leasas av hovet och skall därefter säljas av Volvo och en lottas visst ut i Bingolotto ikväll, men bilarna är enligt bilderna från Volvo numrerade 1 till 100!
Sedan i artikeln står det att kravet på bilarna från hovet skall ha varit under 130 g/km, men enligt Volvo så var kravet under 120 g/km och de aktuella bilarna släpper ju ut 119 g/km.

#1
reallist
2010-06-13 21:45

Samlarvärdet? På en gammal volvo? Yeah, right...

#1
jarl
2010-06-13 22:29

Bara för att hovet väljer miljöVolvo, kommer jag bojkotta bröllopet och kungahuset för resten av mitt liv.

#1
Mats
2010-06-13 22:46

Föreslår att ni stänger forumet. Nivån är så låg att det är pinsamt.

#1
JARL
2010-06-14 01:14

Senast nytt från sett och hört! Kungahuset byter Volvo mot 101 rosa Toyota Yaris! Länge leve kungen! Hurra. hurra, hurra!

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-06-14 11:08

Peter:
Inledningsvis var det tänkt att Volvo skulle leverera 100 bilar, men detta antal skruvades ned till 85. Därmed existerar inte nummer 86 till 100.

Hovets krav var bilar som klarade koldioxidutsläpp under 130 gram/km. Volvo kunde dock att leverera bilar som klarade miljöbilsgränsen 120 gram/km.

#1
Pepsi
2010-06-14 11:22

Spelar det någon roll om de åker kinesiskt (Volvo) eller japanskt?

#1
Golfheedh
2010-06-15 14:43

Varför allt detta trams om det där bröllopet? Hoppas verkligen att det snart är slut med kungar, drottningar och allt annat hovtrams i Sverige och att vi får en folkvald precident istället. Hoppas också att det blir rejält med regn och storm och + 5 grader på lördag...
Visst bilarna är fina!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.