Bild
Nästa artikel

Volvo uppgraderar dieselmotorer

Nyheter

Volvo satsar på lägre förbrukning genom mindre motorvolym. Nu sprider Volvo nya dieselmotorn D3 över modellprogrammet.

Volvo kommer i slutet av maj att inleda modellåret 2011.

Den största nyheten är självklart nya Volvo S60 som lanseras senare i sommar.
 
Dessutom inför Volvo nya motorbeteckningar och emblem.

Nu presenterar Volvo ytterligare nyheter.

Mindre cylindervolym
Den femcylindriga turbodiesel på två liter som introduceras med nya Volvo S60 sprids över i stort sett hela modellprogrammet.

Syftet med den nyutvecklade motorn är att sänka förbrukningen i jämförelse med Volvos dieselmotor på 2,4 liter.

Det har Volvo åstadkommit med en mindre motorvolym och ett optimerat insprutningssystem som gör effektförlusten minimal.

Dessutom har turboaggregatet justerats för att ge ett högre vridmoment vid låga varv.

Volvo D3 sprids
Den nyutvecklade motorn får beteckningen D3 och kommer att finnas tillgänglig för S80, V70, XC70, XC60, C30, S40, V50 och C70.

Alla varianter av den nya turbodieseln kan fås med sexstegad automatlåda eller sexväxlad manuell låda.

För de större modellerna S80, V70, XC70 och XC60 blir effekten 163 hästkrafter med ett vridmoment på 400 newtonmeter.

För de mindre C30, S40, V50 och C70 finns den nya motorn i två varianter.

Först ut är D3 med 150 hästkrafter och 350 newtonmeter som följs av D4 som ger 177 hästar och 400 newtonmeter.

114 gram med D2
Volvo C30, S40 och V50 kan dessutom fås med 1,6-liters dieselmotorn D2 på 115 hästar och 270 newtonmeter.


Förbrukningen blir då 0,43 liter per mil och 114 gram/km.

Till detta meddelar Volvo att de största bensinmotorerna uppgraderas för lägre förbrukning.

Förbrukning och CO2-utsläpp:

S80, D3, Manuell, 0,54 l/mil, 139 gram/km
V70, D3, Manuell, 0,55 l/mil, 144 gram/km
XC70, D3, Manuell, 0,59 l/mil, 154 gram/km
XC60, D3, Manuell, 0,59 l/mil, 154 gram/km

C30, D4, Manuell, 0,51 l/mil, 134 gram/km
C30, D3, Manuell, 0,51 l/mil, 134 gram/km
S40, D4, Manuell, 0,51 l/mil, 134 gram/km
S40, D3, Manuell, 0,51 l/mil, 134 gram/km
V50, D4, Manuell, 0,51 l/mil, 134 gram/km
V50, D3, Manuell, 0,51 l/mil, 134 gram/km
C70, D4, Manuell, 0,59 l/mil, 154 gram/km
C70, D3, Manuell, 0,59 l/mil, 154 gram/km

Diskutera: Hur klarar sig Volvos motorprogram jämfört med konkurrenterna?
Taggar: Nyheter
Volvo uppgraderar dieselmotorer

Kommentarer

#1
leifer
2010-05-06 17:16

AHA, det var kanske denna motor som satt i den norska (den förra frågeställningen)? 5-cyl men 2 liter bara. 163 hk, exakt som den gamla 2,4D. Kunde dom inte kört med 164 hk så man kunde se skillnad.

#1
lasse å
2010-05-06 17:44

Vaddå snål. bmw 520d touring automat är sedan 2007 nere på 154gr/km och 177hk.2010 har ännu lägre förbrukning. Leifer kommer väl att säga emot

#1
petimeter
2010-05-06 18:16

Leifer
Neida, det sitter en MY 2010, 2,4 liter D5 motor, dobbel turbo, 163 HK, 420 Nm og 189 gr/km co2. (Spørsmålet omkring euro 4/5 ble forøvrig skrevet til redaksjonen i november 2009 og er utgått på dato!!) 163 HK er vel skreddersydd for avgiftsklassifisering i Holland og Belgia? i Norge er den magiske grensen 121 gr

#1
leifer
2010-05-06 18:29

Ok PETIMETER, har ni förresten samma problem i Norge med bensinpriser och höjningar av såna?

#1
Christer W.
2010-05-06 19:34

520d i E60 är Euro 4 om jag inte minns fel. En väldig skillnad på att få ner förbrukningen på en sådan jämfört med Euro 5. Jag har också sett flera mätningar i bänk på just 520d och den levererar inte vad den lovar, utan mer runt 155-165 hk. Om D3 bättre håller vad den lovar vet jag dock inte.

#1
Krille
2010-05-06 20:05

Bra Volvo, några flera svensktillverkade motorer istället för Fords rovor vore suveränt. Det är viktigt att motorerna blir snålare men de får aldrig bli tråkiga som tex VW golfs 1.6

#1
svento
2010-05-06 22:02

Leifer, nu får du ge dig och inse att du haft fel hela tiden

#1
leifer
2010-05-06 23:15

SVENTO, var har jag haft fel?

#1
Jarl
2010-05-07 00:17

Ni bore börja använda en staniolhatt till skydd från de kosmiska strålarna, då+ skulle ni klara er!

#1
Yamamoto
2010-05-07 01:22

JARL, sök läkare !!

#1
Peter
2010-05-07 01:43

Varför ingen Powershift automatlåda till dieslmotorerna? Svagt!

#1
Christer W.
2010-05-07 09:45

Håller med dig Peter. Nästa steg för Volvo måste vara att utveckla nya automatlådor, speciellt till de små dieslarna. Jag är i och för sig nöjd med min Geartronic i min V70 2.4D, men nya lådor måste tas fram för att hänga med i utvecklingen, och helst snabbt. Det skulle dock förvåna mig om inte denna utvecklingen är i full gång.

#1
flac
2010-05-07 12:25

jarl kom hem lite tidigt från skolan en dag och såg en science fiction-film på TV1000 så nu har han lärt sig ett nytt roligt ord; staniolhatt! eftersom detta är hysteriskt roligt måste man skriva om det i alla kommentarsfält man hittar. Om alla gör som på de flesta forum och helt enkelt ignorerar honom så kanske det inte är lika roligt efter ett tag...
Är det fler än jag som tröttnat på alla nonsens-kommentarer som forumtroll som jarl postar?

#1
petimeter
2010-05-07 15:10

Leifer, i Norge er det meste dyrt og dyrere enn i Sverige
95 oktan koster rundt NOK 13,5 pr/liter og diesel en krone
biligere. Prisene stiger jevnt hele året og normalt kommer det en ekstra avgiftsøkning ved inngangen til et nytt år!
Som du sikkert vet betaler vi ekstremt høye engangs-avgifter på nye biler i Norge i motsetning til Sverige....
Omregistering av en 1 år gamme bil ligger godt over kr. 20.000,-. Slå den

#1
albert
2010-05-07 21:40

Krille: "volvos" ekonomiska motorer är hämtade från Citroen, Peugeot HDI....jättebra motor.

#1
leifer
2010-05-07 22:01

petimeter, tack för informationen, ok vi kanske inte ska klaga så mycket då...
Mvh

#1
svento
2010-05-07 22:04

Leifer
2.4d och d5 fram till 2009. gamla motorer. 163 och185hk, 2010 ny 2.4d 175 hk enkelturbo till fwd och ny 2.4d och d5 163hk och 205hk endast programmering skiljer sig åt. bägge med dubbelturbo.
2011, 2.4 d 175hk minskas till 2.od med enkelturbo och 163 hästar men fortfarande 5 cyl med enkelturbo.
Norrmannen har en 2010!
Har för mig att du blandat ihop detta!
men no offense!

#1
Krille
2010-05-07 22:40

Albert, jag menar bensinmotorerna 1.6-2.0 som Ford tillverkar. Dieselmotorerna från psa verkar trevliga, men håller de lika bra som de 5 cylindriga dieselmotorerna?

#1
leifer
2010-05-09 14:22

SVENTO, ok, om det stämmer så borde alltså vår norska vän PETIMETER kunna få 205 hk med en enkel omprogrammering.

#1
svento
2010-05-10 15:45

Visst leifer, Polestar kan fixa det eller BSR fast då får han 245hk i stället.
Polestar hade en 225hk sats till 163hästarn fast volvo satte stopp för den eftersom ingen vettig hade köpt 205hästaren( om man kunde få 225 häst med bibehållna garantier billigt)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.