Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför inte Euro 5 i alla Volvobilar?

Bilfrågan

"Jag funderar på att köpa Volvo XC60 med D5-motorn, men varför uppfyller den inte Euro 5?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag funderar på att köpa en Volvo XC60 AWD med D5-motorn, 163 hk och 420 Nm.

Emellertid upptäckte jag att den här "nya" motorn i XC60 AWD endast uppfyller avgaskraven för Euro 4.

Ser att denna motor lanseras som "Euro 5-motor", men bara tillgänglig i några få av Volvos personbilsmodeller - S80 och V70.

Jag tycker att det är uppseendeväckande att Volvo säljer differentierade versioner av denna nya (och miljövänligare) motor i 2010 års modeller, som fortfarande bara uppfyller utsläppskraven som trädde i kraft 2005.

(Euro 5 gäller från och med oktober 2009.) Som jämförelse har Audi haft Euro 5 i alla diesel- och bensinmotorer (inkl. Quattro) ett bra tag.

Pål Henning Berg, Norge

SVAR:
Några av våra motorer är certifierade för Euro 5 (V8, D5 i S80 och V70 samt T5 i V50, S40 och C30) som träder ikraft enligt lag från år 2011 den 1/1, andra kommer att bli det från vecka 20 år 2010.

Det som styr om en motor kvalar in i Euro 5 är inte enbart själva motorn som hårdvara - det är mycket, mycket mer komplext än så.

Det handlar även om motorstyrning i kombination med bilens transmission, vikt, etc.

När det gäller "2005 PM" är det svensk miljöklass 2005 och PM betyder partikelfilter som leder till att de uppfyller partikelkraven.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Varför inte Euro 5 i alla Volvobilar?

Kommentarer

#1
Mythbuster
2010-04-22 10:58

Alla Audi var nog en överdrift. Kollar man deras websida är många Euro 4.

#1
Christer W.
2010-04-22 11:32

Du kan väl inte begära att Vi bilägare bryr sig om att kolla fakta innan de skriver en artikel. Det tog ju mig hela 3 minuter att kontrollera precis det du skrev, dvs att långt ifrån alla audis motorer är EU5.

#1
Christer W.
2010-04-22 11:33

Sorry, det kanske inte var Vi Bilägare som påstod detta, men om det var norrmannen som gjorde påståendet så borde i alla fall Vi Bilägare i sann journalistisk anda påpeka att han har fel.

#1
Jägaren
2010-04-22 13:19

Ärligt talat måste jag säga att det avsevärt bättre skärpa på journalisterna på Teknikens Värld.

#1
leifer
2010-04-22 16:29

Låter konstigt att Volvo skulle ha kvar gamla versionen av sin dieselfemma i XC60. Den på 163 hk. Och förresten är det väl då 2,4D INTE D5. Nya 2,4D har 175 hk, bättre gång och drar mindre soppa. Nya D5 har 205 hk.

#1
Johan
2010-04-22 19:11

Euro 5?? Varför inte sikta på Euro 6 direkt. Men det är ju Volvo....

#1
leifer
2010-04-22 21:06

http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-xc60/details/pages/technical-spec.aspx
Verkar stämma att den äldre varianten av motorn sitter i just AWD. Eller så är det ett sammanträffande och motorn är av den nya typen men nertrimmad till samma effekt som den gamla. Men detta borde ju
Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB kunna klara ut. Varför hymla för kunderna?

#1
leifer
2010-04-22 21:08

Ser man på bränsleförbrukningen så är den så pass mycket högre för AWD varianten att haldex-drivningen inte räcker för att förklara det. Så det är tydligt att man har gamla motorn i.

#1
Calle
2010-04-22 21:33

Inte förvånande när det gäller Volvo.
Volvo ligger långt efter tyskarna på många områden.

#1
Christer W
2010-04-22 22:48

Euro6 gäller ju inte förrän 1 september 2015. Tror dock att alla tillverkare jobbar på för fullt för att uppnå de kraven, eftersom det är en stor skillnad mot kraven för Euro5. På vilket sätt är detta typiskt för Volvo Calle?

#1
Christer W
2010-04-22 23:26

Är det inte bara BMW som kan erbjuda en Euro6 motor i dagsläget? Rätta mig om jag har fel.

#1
leifer
2010-04-22 23:54

Volvos nya D5 motor som kom förra året uppfyller EURO 5. Den gamla motorn som då fortfarande sitter i AWD av XC60 är EURO4.

#1
mythbuster
2010-04-23 00:34

Nu skall man inte överdriva skillnaderna. Det är altså inte Euro 4 mot euro 5 utan miljöklass 2005 pm mot euro 5. Finns ingen Svensk version av Euro 5.
Ser vi på vad skillnaderna är (miljöklas 2005 PM / Euro 5) ser det ut så här
CO 0,5/0,5 g/km
NOx 0,25/0,18 g/km
Part 5/5 mg/km
D.v.s. lägre NOx men ej på de andra tvåemissionerna. Hade man jämfört mot Euro 4 hade det vart sämre för partiklrna. Men det gör vi ju inte.. eftersom i Sverige gäller miljöklass 2005PM

#1
petimeter
2010-04-23 02:46

Volvo XC 60 leveres med samme D5 motor i både 163 HK og 205 HK versjon. 420 Nm og dobbel turbo. Når det gjelder BMW og euro 6 gjelder følgende: BMW and PSA Group, Peugeot Citroen, will expand their partnership to develop their four-cylinder engines for a new propellant. It will comply with the Euro 6 and will be available both in 1.6 liters version, and a new version, the 1.4 liters. Although the Euro 6 standards will become mandatory only in 2014, those from BMW and PSA will launch the new propellant some time before their introduction in the EU standards.

#1
Christer W.
2010-04-23 10:20

Kanska skall förtydliga mig lite. som jag förstått det så gäller Euro 6 från 2014 för befintliga bilar och från 2015 för nyutvecklade bilar.

#1
Roger
2010-04-23 12:50

Leifer
Du är ju helt ute och cyklar. Läs petimeters inlägg

#1
leifer
2010-04-23 20:13

ROGER, 163 hk är gamla motorn. Varför skulle Volvo ta nya motorn som finns i två versioner
1. 2,4D 175 hk
2. D5 205 hk
och göra en specialversion som är nertrimmad till 163 hk, exakt samma hk som gamla 2,4d.
Nej det är uppenbart att AWD versionen inte hängt med utan kör med gamla motorn av nån anledning. Och den gamla motorn är betydligt törstigare, vilket ju stämmer väl med de förbrukningsuppgifter Volvo har angett. Sen är det klart att inte Volvo vill gå ut med detta, för hur många XC60 AWD skulle man sälja då?

#1
leifer
2010-04-24 14:51

http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-xc60/which/pages/engines.aspx
Här ser man också att 2,4D 163 hk varianten har max vrid från 1750 istället för 1500, dvs gamla motorn. Dock finns nya D5 faktiskt med AWD, så köp den istället!
För ägare av 163 varianten finns roliga trimsatser t.ex. denna som är ny
http://sv.bsr.se/products/t1750/
ger 245 hk!
Sen har Polestar har troligen trim för denna modell utan att garantierna äventyras!
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article6754056.ab
Har man automatlåda så bör man kolla först om det går att förändra lådans växellogik, annars kan det blir konstigt när den växlar som om den hade ursprungliga effekten.

#1
leifer
2010-04-24 15:00

http://www.polestar.se/viewpage.asp?node=1&ID=722&edition=p
Polestar trimmar försiktigare än BSR, 205 hk får man ut av 163 hk varianten. Men då har man alltså kvar volvos original garantier.
Man bör dock kolla hur trimningen påverkar de lägre varvtalen, risken finns att man har flyttat upp effektkurvan lite och upplever då att bilen blir trögare på låga varv/vardagskörning efter trim.

#1
leifer
2010-04-24 15:04

Notera att man med polestar kan registreringsbesikta bilen med den nya effekten (kostar troligen några hundra på bilprovningen). Nåt som polestar performance menar ger ökat andrahandsvärde.

#1
petimeter
2010-04-25 02:29

Leifer
Kan du forklare hva som menes med "gammel" D5 med 163 HK. Min XC 60 MY2010 awd er utrustet med NYE 163 HK, 420 Nm, dobbel turbo og det står på D5 på motordekslet. I Norge selges nye D5 motor i både 163 og 205 hk versjon. Gammel verjon av D5 motor hadde 185 HK og lavere Nm. Den leveres ikke i MY 2010 utgaven. (Polestar gir dessverre ingen garantier på Volvo solgt i Norge)

#1
leifer
2010-04-25 11:40

petimeter, i såna fall är det då en nedtrimmad variant av nya D5 205 hk. Bara otroligt märkligt att det är exakt samma hk som gamla 2,4D (med enkelturbo), liksom att förbrukningsiffor är sämre och att länken jag gav pratar om 1750 varv istället för 1500 varv liksom att denna motor endast återfinns i awd varianten. Den framhjulsdrivna finns ju bara med 175 eller 205 hk. Det är väl i såna fall bara nån chip som skiljer om det du säger stämmer, exakt samma motordelar i övrigt. Jag förstår ändå inte poängen, den nya 2,4d med enkelturbo och 175 hk är ju den som ska vara den billigare varianten. För jag antar att det är priset som skiljer dom två varianter du pratar om, annars skulle väl alla köpa 205 hk varianten. petimeter kan man anta förresten att det är haldex generation 4 i din bil?
Vad gäller trimningen kanske du kan vänta ett par år och sen trimma den utan garanti. Ex firmor som BSR skickar med en liten handhållen enhet som gör att du kan ändra själv fram och tillbaka mellan trimmad och otrimmad.

#1
leifer
2010-04-25 11:42

Med reservation att trimfirmorna kanske inte har nån trimenhet för denna nya D5 med dubbelturbo men endast 163 hk än (om det nu är den nya).

#1
Norge
2010-04-26 00:25

Petimeter!
Håll dig hemma i norge med din Geely XC60 och förklara för mig att fast jag kör i 130km/h på E6, så blir jag ändå omkörd av norsk reggade bilar?
-
Dax att fotografera alla norska bilar som kör över gränsen och skicka dem alla en fortkörnings bot på 50000 SEK.
-
Komma hit och tro att ni är nåt och får köra hur fort som helst på svenska vägar.

#1
Christer W.
2010-04-26 10:20

Om du kör 130 km/h på E6 kan de ju passa på att ge dig en saftig bot också. Ta det lugnt nu, ta en kaffe och lugna ner dig lite. Inte bra för hjärtat att stressa upp dig. Du får väl helt enkelt köra lite fortare så du slipper bli omkörd.

#1
Christer W.
2010-04-26 10:26

Sedan kan man ju fråga sig hur långt man skall dra det. XC60 kom ju för flera år sedan. Är P1800 också en Geely? 740 också? Låter som att ditt inlägg mer handlar om att du blir omkörd av en Volvo än att du blir omkörd av norrmänn.

#1
Christer W.
2010-04-26 10:29

Förresten, din bil kanske inte går fortare än 130 km/h? I så fall får du bortse från min kommentar att du får köra fortare. Ta tåget istället.

#1
petimeter
2010-04-26 18:32

Hei Norge
Jeg kjører sjelden bil i Sverige, tar båten direkte til Kiel og
trives best på tyske veier og på Nürburgring. Der får man sjelden eller aldri bøter! (Men dette har vel uansett lite med
spørsmålet om miljøklassifisering (euro 5) og den nye D5 motoren å gjøre)

#1
Mr Colt
2010-04-26 21:39

Frågan är helt ointressant eftersom alla XC60 med Euro4 är sålda och om frågeställaren lägger en beställning idag får han en Euro5 XC60 2011 årsmodell

#2
2014-12-08 16:58

Själv undrar jag hur längre biltillverkarna kan hålla på att spotta ut nya modeller som är tyngre, högre och samtidigt får man nackdelar som mindre lastvolym, högre bränsleförbrukning. En ekvation som inte går ihop med något uns förnuftighet. I USA har det börjat hända saker, hybrider och miljö verkar ha börjat ge verkan. Där börjar det bli väldigt populärt att ha en Toyota Prius och att visa att man tänker på miljön, här verkar vi ha någon form av eftersläpande USA trend med stora Pickup-er och SUV's. Vi har varit lyckligt befriande från XC90 och andra sjukt stora SUV's... hoppas vi aldrig kommer dit i det läget. USA har redan varit där och vänt... hoppas vi inte tar efter det misstaget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.