Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför inte byta xenon själv?

Bilfrågan

"Jag har hört att man inte får byta xenonlampor själv. Är det sant och i så fall varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en Saab 9-3 med xenonljus. Jag har hört att en sådan glödlampa ska man inte byta själv. Är det sant och i så fall varför?

Björn R Johansson

SVAR:
Det beror på att en felaktig hantering innebär risker.

Visserligen finns så vitt jag förstår ingen spänning i systemet när strålkastarna är släckta och nyckeln uttagen ur startlåset.

Anläggning ska enligt uppgift heller inte ha kondensatorer som skulle kunna hålla kvar spänning.

Å andra sidan innebär den höga startspänningen på över 20 000 volt, visserligen med låg effekt, en fara om man gör fel.

Dessutom är lampan en gasurladningslampa med ett stort tryck på insidan. Stöter man emot med den, så kan lampan explodera och glassplitter skada den som står i närheten.

Tillverkare/importör vill inte utsätta bilägaren för några risker och rekommenderar därför att en fackman sköter underhåll. Det måste man ha viss förståelse för.

Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om säkerhetsrekommendationerna för xenonlampor?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Varför inte byta xenon själv?

Kommentarer

#1
Fredde
2010-04-20 14:16

Snicksnack då ska man inte byta lysrör själv heller eller vanliga halogen lampor.
Det är inget stort tryck på insidan som är värre än någon annan lampa.
Är allt avslaget så är det inte farligare än att stoppa in en vanlig kontakt.
Visst kan den explodera men som sagt det kan ett lysrör också göra och troligtvis mycket lättare än en xenonlampa, för att inte tala om hur mycket glassplitter det blir av ett tappat dricksglas.
De vill ha in jobbet till verkstaden det är det enda skälet.

#1
KPAC
2010-04-20 17:14

Ja du FREDDE...
Du verkar ju ha full koll på vad du pratar om!
Visserligen är det ingen skillnad på spänning när systemet inte är strömsatt, eftersom den då är noll men risken ligger som sagt vid drift då det är GANSKA stor skillnad på en halogenlampa och på en gasurladdningslampa.

#1
Tommy
2010-04-20 18:27

Du bör inte tanka bilen själv heller. Bensin är mycket brandfarligt och kan vålla stor skada på både människor djur och egendom om den skulle antändas. På platser där tankning sker, råder rök och eldningsförbud. Bensin kan dessutom vara skadligt vid inandning och orsaka utslag vid hudkontakt.

#1
Betala först, tanka sen.
2010-04-20 19:16

Men köra bilen och orsaka olyckor och annat är fortfarande tillåtet, med eller utan xenon lampor.
Snart får man inte tanka själv, det blir väl som på 50-60 talet och ruttvätt ingår om man är snäll.

#1
Nisse
2010-04-20 19:25

Ja du KPAC...
Fortsätt du att byta dina lampor medans det är tänt, verkar ju inte så smart.
Annars är det ingen skillnad på att buta lampor antingen dom innehåller Halogen eller Xenon.
Det vill säga det kan vara trångt och bökigt och på vissa bilar så ska halva bilen demonteras för att man ska se lampjäv............

#1
Eric
2010-04-20 21:43

Vad ska vi göra med alla dess illojala människor som efter-egenmonterar xenonljus??
Dom kanske t o m är fräcka nog att byta ut urladdningslampan sjäva..Hemska tanke..
Finns nog inemot ett dussin olika företag, bara i Sverige som säljer eftermarknadskit för konvertering av halogen till xenonljus..
Snart sitter det ett på mitt halvljus också.
Tyvärr så är ju sånt inte tillåtet, men jag har iaf en möjlighet att manuellt sänka ljuset inifrån kupen vid last.
Gör man konverteringen rätt så är det enkelt att byta tillbaka till halogen är SBP väntar..

#1
Keoh
2010-04-20 23:25

Varför skulle en mekaniker utsätta sig för den risken. Skulle inte Arbetarskyddet stoppa sådant arbete?

#1
Saabnisse
2010-04-20 23:34

Ingen är väl så korkad att han/hon byter lampa med spänningen tillslagen?
Det är däremot riktigt att det är ett högt gastryck i lampan och man bör vara försiktig så att lampan inte skadas vid demontering/montering.
Sedan är det ju en annan sak att många biltillverkare verkar bygga bilen runt strålkastarlamporna så att det är lättare att byta drivpaket än en lampa.

#1
Fredde
2010-04-21 09:08

Ja du KPAC vad snurrar du runt om, har du någon koll överhuvudtaget? Vem byter en lampa medan strömmen är påslagen? Det är extremt klantigt även med en vanlig glödlampa och en halogen lampa blir j-ligt varm direkt så det är definitivt inte att rekommendera heller där. En Xenon lampa blir inte lika varm så risken är liten. Samt ärr det är inte under drift det egentliga "risken" ligger det är vid start av lamporna då går det stora strömmar i kablagen, när lamporna väl startat så är det ganska ofarligt. Samt att kablarna är ju inte friliggande! Bra isolering är det både på kablage och drivboxar. Det slår ju inte blixtrar runt kablaget som någon kortslutning när man slår på en Xenon och det måste vara rejält avskärmat annars slår det ut övrig elektronik med störningar. Har fixar och donat en hel del med Xenon och om man bara handhar dem men normal försiktighet är det inga problem.

#1
Roy
2010-04-21 10:53

Fredde, en korrigering: Det går inte alls några stora strömmar genom kablaget. Det är spänningen som är hög. Ungefär i nivå med den som är kopplad till bildrörshalsen på en tjock-tv.
När du kammar håret så det sprakar, så är det ungefär 2000 V. Går du på en heltäckningsmatta och tar i ett dörrhandtag och får en kyss så att det verkligen känns så kan det vara uppåt 20000 V. Och ingetdera är farligt. Det är strömstyrkan som skadar.
Xenon-blixtar sitter det för övrigt i många kameror och mobiltelefoner. Borde inte även dessa ha ett visst övertryck?
Ska man hårdra det hela, så ska man väl inte byta tändstift själv heller, i så fall. Där är ju spänningen på samma nivåer!

#1
LasseL
2010-04-21 11:11

Ser fram emot när någon biltillverkare vågar gå ifrån xenonlamporna! Finns det något annat på bilen som är så infernaliskt dyrt, kasst och irriterande! Dyrt i drift, dåligt ljus,l den som säger något annat har inte kört i sörmlandskogarna en regnig kväll! Det är/var en Passat! En bil som måste utrustas med extraljus för att fungera utanför stockholms län!

#1
Grepen
2010-04-21 12:29

Se bilden, liten strålkastare litet ljusflöde ut = spara pengar för biltillverkarna.
Då sätts en xenonlampa in med större ljusflöde för att kompensera ljustappet med större reflektor/Halogenlampa.
Och fronten blir mer slimmad och svårare att montera/fästa X-ljus snyggt tyvärr.
Vissa har nu börjat med en jättestor grill för att bilen ska se häftigare ut.
Kofångaren utfasas helt verkar det som med plast som inte tål mycket i kyla.
Bara design, bilarna börjar se lika ut faktiskt oavsett märke.

#1
Johan Kjellén
2010-04-22 13:14

Det är något konstigt med bilars ljus. Mina erfarenheter med Xenon är positiva då kontrastverkan blir mycket bättre.
Annars kan man ifrågasätta det vettiga med dyra lampor, där ett byte kan kosta tusenlappar.
Min rent subjektiva uppfattning är att H7 lampor med små projektorljus är kassa.
Oslagbart bra är gamla beprövade H4 med runda eller stora rektangulära strålkastare.
Min Aygo har H4, som ger ett jämt, brett och behagligt ljusflöde både på hel och halvljus. Strålkastaren är rejäl, utan konstiga linser.
Dessutom kan man lätt byta glödlampa själv, och lampan kostar kanske en femtilapp.
Egentligen borde det vara ett myndighetskrav att hel och halvljuslampa kan bytas enkelt. Att tvingas köra flera mil "enögd" till närmaste verkstad är både olagligt och trafikfarligt. Dessutom kan andra lampan också paja!
På exempelvis vissa bussar finns en spärr, och vips fäller man ut hela strålkastaren för ett enkelt och billigt byte.
Köpare av kommersiella fordon ställer hårda, men rimliga krav på kostnadseffektivitet som vanliga bilköpare tycks strunta i.
Folk köper uppenbarligen den där bilen med superdesignade, men kassa strålkastare. som är så idiotiskt konstruerade att verkstadsbesök fodras, ibland måste delar av fronten demonteras....Man tar sig för pannan!

#1
Coma
2010-05-10 16:29

Sv t Johan Kjellén: På exvis Volvo XC90 drar man två sprintar rakt upp, sen har man hela strålkastaren i näven. Hur enkelt som helst att byta lampa. Vet att även andra tillverkare har samma system, kanske kan vara ett kriterium nästa gång det är dags för bilbyte?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.