Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Täta bromsbyten vanligt för Peugeot?

Bilfrågan

"Efter 7 000 mil har jag varit tvungen att byta bromsskivor två gånger på min Peugeot 406. Är det normalt för Peugeot?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Peugeot 406 kombi -03 som gått lite drygt 7 000 mil.

Efter 2 500 mil började bromsarna pulsera och man konstaterade att skivorna blivit skeva, varför jag var tvungen att byta skivor och bromsklossar bak och fram.

Verkstaden tog kostnaden - drygt 6 000 kr - på garantin. Innan bilen hade rullat 7 000 mil kändes samma otrevliga vibrationer vid bromsning.

En kontroll hos verkstaden visade att skivorna åter var skeva och att det därför var dags att återigen byta skivor och klossar runt om.

Jag anser det mycket egendomligt att man måste göra två fullständiga bromsbyten när bilen bara rullat 7 000 mil.

Har jag haft otur båda gångerna och råkat ut för materialproblem eller är det som hänt en normal företeelse hos Peugeot?

Hans Henrik Abelin, Lidingö

SVAR:
Bilprovningsstatistiken säger att Peugeot uppnår medelresultat vad gäller anmärkningar på bromsar.

Att bromsskivor blir skeva kan hända alla moderna bilar. Det som händer är att materialet i bromsskivan slår sig vid hård inbromsning.

Så gott som alltid sker detta på framhjulen och sällan på bägge hjulen samtidigt. Det är därför anmärkningsvärt att verkstaden bytte alla skivor och bromsklossar.

Det är också anmärkningsvärt att man gjorde det första gången som ett garantiarbete. Slitdelar som bromsar brukar alltid ligga utanför garantiåtaganden.

Om det är Peugeot originalskivor som har monterats båda gångerna så kan det vara värt att prova ett annat fabrikat, till exempel Brembo.

Bengt Dieden, VI Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots kvalitetsarbete?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Täta bromsbyten vanligt för Peugeot?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-16 11:12

Ett tips, sitt inte med foten på bromsen när bilen står still. För då kyls bromsskivorna ner snabbare vid klossarna och de kan slå sig.

#1
Pettersson
2010-04-16 12:21

JARL: Vissa bilar har handbromsen på bromsklossarna/bromsskivorna, kan det vara så lyckat? Tror att Peugeot har så på en del modeller.

#1
Hunk Golden
2010-04-16 13:39

peugeot 406 har handbromsen i trumman i skivan, precis som volvo 240 740..

#1
John
2010-04-16 14:27

Denna artikel hade aldrig låtits publiceras om det t.ex. var en Toyota med skeva skivor, trots att det helt säkert händer även den bilen om den körs på liknande sätt! Varför är det OK att hänga ut en fransk bil? Felet är ju knappast märkesbundet....

#1
Mazda
2010-04-16 16:20

Hade en gång en Mazda 929 som skivorna blev skeva på.
Fick nya av Mazda men de blev också skeva med tiden.
Köpte då pirat och den endaste som stod på kartongen var att de var tillverkade i Europa.
Dessa bromskivor blev aldrig skeva.

#1
Erik F
2010-04-16 16:46

Hans Henrik: Jag kör sedan 5 år en 406 -00, som nu gått 22 000 mil. Jag har aldrig haft sådana bromsproblem. Bytte skivor runt 18 000 mil p.g.a. naturligt slitage.
---------------------------------------------------------------
Jag tror att skitprodukten bromsvätska kan vara en anledning till ditt problem. Detta är en gissning, men låter logisk. De flesta bilar med skivbromsar får i vårt salta vägklimat problem med kärvande och ihoprostade bromsok. Det är då okens kolvar som rostat fast av all fukt och allt salt. Detta händer inte på äldre sittror, som har LHM-olja i bromssystemet, som skyddar och smörjer. Vi andra har bromsvätska som SUGER ÅT SIG fukt, som sedan korroderar all metall i systemet, särskilt i oken där också värme alstras.
Jag rekommenderar dig - och alla andra - att varje år plocka ur bromsbeläggen, stålborsta rent dem och oket, och viktigast av allt: lyft med en liten mejsel på bromskolvarnas skyddande gummidamask och spraya in vaselinespray (finns på Biltema). Då kommer kolven att vara smord och skyddad från korrosion ett bra tag. Sen jag började med det har jag inte haft några kärvande bromsar. Om oken kärvar så ligger kanske klossarna emot skivorna och då blir skivorna varma och slår sig kanske lätt, samt att bränsleförbrukningen stiger och klossarna slits snabbt.
------------------------------------------------------------
En kompis fick byta skivor på sin Skoda Octavia -04 efter 9000 mil. Då "var det ändå långt" de hade gått, enligt verkstaden! Våra skivor hade säkert gått 20 000 mil, men vi valde att byta dem vid 18 000. Vi hade inga problem med originalskivorna, och inte heller nu med Bremboskivorna (tror jag att det är).
Underhåll är A och O i bilsammanhang.

#1
Krille
2010-04-16 21:19

Jag tycker att vi bilägare är snälla med de franska biltillverkarna. Om jag jämför med de tyska bilar jag haft, (BMW, Audi, och Mercedes) så har ingen av mina fransktillverkade bilar kommit upp i samma kvalite som de tyska. Framför allt när det gäller elproblem.

#1
Samuel
2010-04-16 21:36

Krille, det är ganska orättvist att förvänta sig samma kvalitet i en Renault för 179.000 som i en BMW för 550.000. Det förstår nog dom flesta.

#1
Anders
2010-04-16 23:41

Haft två Peugeot (605 & 607) med sammanlagt 52.000 mil. Bytt sammanlagt ett par bromsskivor - inte pga skevhet utan pga av slitage - efter mer än 20.000 mil. Vi har fler Peugeot i familjen (en 406 sedan och en 406 kombi) och inga bromsskiveproblem har funnits. Detta är nog inget som är typiskt för märket.

#1
Kent
2010-04-17 03:43

Bromsar krånglar mer eller mindre på alla bilar.
Oftast bakbromsar eftersom bromsarna nyper 60fram/40bak i procent räknat och bakbromsarna korkar igen om man inte motionerar dom nån gång i veckan. Bromsarna tillhör inte det dyraste att reparera eller är speciellt komplicertat ens på moderna bilar och inte heller peugote!!!
Skulle vara mycket mera intressant om vi bilägare fokuserade på dom riktigt dyra och komplicerade delarna på franska bilar, som renault och peugote.
Klimatanläggningen och dom alldagliga svindyra elektronikproblemen och motorstörningarna. Ibland inom garantiramen men oftast utanför garantiramen fast det i många fall skulle vara inom garantiramen??

#1
leifer
2010-04-17 16:13

Vi bilägare borde kunna ta fram mer detaljer om såna servicekostnader. Ex kostar ett kamremsbyte på en Renualt Clio 12,000 kr och ska ske minst var 5:e år. Det är inte ok.

#1
Jarl
2010-04-17 21:46

JOHAN: Toyota får inte skeva skivor.
Bara franskt skit som får sånt.

#1
John
2010-04-18 09:45

Jarl, är du en lika stor idiot som du verkar?

#1
Kent
2010-04-19 12:53

Ja Leifer! Eller som ett litet exempel 73000:- för att laga en 5 årig Citroën C4!
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1943458/bilreparationen-kostade-73-000

#1
Erik F
2010-04-19 13:05

12 000 eller ens 8000 för kamremsbyte (även inkl. övrig service) är oacceptabelt. Jag kan tillägga att det kostar ca. 12 000 (för 10 år sen) att byta kamrem på Passat också.

#1
bear
2010-04-19 15:10

Leifer:
på min förra Megane -04 kostade kamremsbytet inkl ny vattenpump 5700:- Knappast anmärkningsvärt jmf andra bilar. Då var det mitt emellan 2 servicetillfällen, men om man ska göra stor service samtidigt kan det kanske dra iväg men det gäller ju även icke franska bilar.
Sen är det som sagt konstigt att alla "vet" att franska bilar är skit, men elfel på VW, BMW och Mercedes inte räknas fast de är minst lika vanliga om inte värre... är inne på min tredje Renault och har tex inte haft ett enda elfel hittills på snart 10 år. Faktum är att jag inte bytt annat än vanliga slitdelar heller, min svågers BMW har givit honom gråa hår flera gånger om, otaliga elfel och bristande kvalitet...

#1
bilägaren
2010-04-20 22:59

Lite halvt okunnigt svar från vi bilägare kan jag tycka. Återkommande problem med skeva bromsskivor beror i stort sett aldrig på materialfel väldigt sällan heller påg överhettning som är relaterad till förarens "sportiga körstil". Kan man se en blånering på skivan kan man anta att det är kärvande kolvar i oken. Är det en privatmeck som monterat skivorna som sedan slagit sig är det väldigt vanligt att det är skit mellan anläggningsytorna mellan skiva och nav som i förlängningen kan resultera i skeva skivor. Största problemet med skeva skivor är dock att de flesta verkstäder ej har förståelse för övriga hjulupphängningsdelars etc inverkan på bromssystemet. Dvs man byter bara skeva skivor rakt av utan att undersöka varför dom blivit skeva. Sen återkommer problemet efter X antal mil. Slitna delar i hjulupphängningen, bussningar etc är det vanligast felet vid återkommande problem med skeva skivor, är även viktigt att mäta upp naven med indikatorkloklocka innan montering av nya skivor nar man har dessa problem. Finns flertalet andra halvovanliga felorsaker som aldrig kontrolleras, tex svullna/igensatta bromsslangar.
Skivor/belägg skall bytas parvis, dvs "axelvis".

#1
Lennart
2010-04-20 23:06

Leifer, du pratar strunt!
Fick ett erbjudande från Bilia på kamremsbyte för ca3800 kr på min Clio, långt från 12000!

#1
LasseL
2010-04-21 11:26

Jag tror att diskutionen rör skeva bromsskivor? Då kan undertecknad bara tippsa om det som man gjorde på Fordarna under 80/90 talet. Eftersom tillverkningstakten på bromsskivorna var så hög, hann man inte "härda" skivorna undet tillräklig lång tid. Troligen någon kunnig människa som kommer att rätta mig om det, men lösningen på problemet var inte att byta skivorna utan att låta en kunnig verkstad svarva om skivorna! När de hade "slagit" sig hade de fått sin "normala" form och efter svarvningen funkade de hur länge som helst!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.