Nästa artikel
Bilfrågan: Täta bromsbyten vanligt för Peugeot?
Bilfrågan

Bilfrågan: Täta bromsbyten vanligt för Peugeot?

Publicerad 16 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Efter 7 000 mil har jag varit tvungen att byta bromsskivor två gånger på min Peugeot 406. Är det normalt för Peugeot?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Peugeot 406 kombi -03 som gått lite drygt 7 000 mil.

Efter 2 500 mil började bromsarna pulsera och man konstaterade att skivorna blivit skeva, varför jag var tvungen att byta skivor och bromsklossar bak och fram.

Verkstaden tog kostnaden - drygt 6 000 kr - på garantin. Innan bilen hade rullat 7 000 mil kändes samma otrevliga vibrationer vid bromsning.

En kontroll hos verkstaden visade att skivorna åter var skeva och att det därför var dags att återigen byta skivor och klossar runt om.

Jag anser det mycket egendomligt att man måste göra två fullständiga bromsbyten när bilen bara rullat 7 000 mil.

Har jag haft otur båda gångerna och råkat ut för materialproblem eller är det som hänt en normal företeelse hos Peugeot?

Hans Henrik Abelin, Lidingö

SVAR:
Bilprovningsstatistiken säger att Peugeot uppnår medelresultat vad gäller anmärkningar på bromsar.

Att bromsskivor blir skeva kan hända alla moderna bilar. Det som händer är att materialet i bromsskivan slår sig vid hård inbromsning.

Så gott som alltid sker detta på framhjulen och sällan på bägge hjulen samtidigt. Det är därför anmärkningsvärt att verkstaden bytte alla skivor och bromsklossar.

Det är också anmärkningsvärt att man gjorde det första gången som ett garantiarbete. Slitdelar som bromsar brukar alltid ligga utanför garantiåtaganden.

Om det är Peugeot originalskivor som har monterats båda gångerna så kan det vara värt att prova ett annat fabrikat, till exempel Brembo.

Bengt Dieden, VI Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots kvalitetsarbete?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-16 11:12
Jarl (ej verifierad)

Ett tips, sitt inte med foten på bromsen när bilen står still. För då kyls bromsskivorna ner snabbare vid klossarna och de kan slå sig.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:21
Pettersson (ej verifierad)

JARL: Vissa bilar har handbromsen på bromsklossarna/bromsskivorna, kan det vara så lyckat? Tror att Peugeot har så på en del modeller.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-16 13:39
Hunk Golden (ej verifierad)

peugeot 406 har handbromsen i trumman i skivan, precis som volvo 240 740..

#4 • Uppdaterat: 2010-04-16 14:27
John (ej verifierad)

Denna artikel hade aldrig låtits publiceras om det t.ex. var en Toyota med skeva skivor, trots att det helt säkert händer även den bilen om den körs på liknande sätt! Varför är det OK att hänga ut en fransk bil? Felet är ju knappast märkesbundet....

#5 • Uppdaterat: 2010-04-16 16:20
Mazda (ej verifierad)

Hade en gång en Mazda 929 som skivorna blev skeva på.
Fick nya av Mazda men de blev också skeva med tiden.
Köpte då pirat och den endaste som stod på kartongen var att de var tillverkade i Europa.
Dessa bromskivor blev aldrig skeva.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-16 16:46
Erik F (ej verifierad)

Hans Henrik: Jag kör sedan 5 år en 406 -00, som nu gått 22 000 mil. Jag har aldrig haft sådana bromsproblem. Bytte skivor runt 18 000 mil p.g.a. naturligt slitage.
---------------------------------------------------------------
Jag tror att skitprodukten bromsvätska kan vara en anledning till ditt problem. Detta är en gissning, men låter logisk. De flesta bilar med skivbromsar får i vårt salta vägklimat problem med kärvande och ihoprostade bromsok. Det är då okens kolvar som rostat fast av all fukt och allt salt. Detta händer inte på äldre sittror, som har LHM-olja i bromssystemet, som skyddar och smörjer. Vi andra har bromsvätska som SUGER ÅT SIG fukt, som sedan korroderar all metall i systemet, särskilt i oken där också värme alstras.
Jag rekommenderar dig - och alla andra - att varje år plocka ur bromsbeläggen, stålborsta rent dem och oket, och viktigast av allt: lyft med en liten mejsel på bromskolvarnas skyddande gummidamask och spraya in vaselinespray (finns på Biltema). Då kommer kolven att vara smord och skyddad från korrosion ett bra tag. Sen jag började med det har jag inte haft några kärvande bromsar. Om oken kärvar så ligger kanske klossarna emot skivorna och då blir skivorna varma och slår sig kanske lätt, samt att bränsleförbrukningen stiger och klossarna slits snabbt.
------------------------------------------------------------
En kompis fick byta skivor på sin Skoda Octavia -04 efter 9000 mil. Då "var det ändå långt" de hade gått, enligt verkstaden! Våra skivor hade säkert gått 20 000 mil, men vi valde att byta dem vid 18 000. Vi hade inga problem med originalskivorna, och inte heller nu med Bremboskivorna (tror jag att det är).
Underhåll är A och O i bilsammanhang.

#7 • Uppdaterat: 2010-04-16 21:19
Krille (ej verifierad)

Jag tycker att vi bilägare är snälla med de franska biltillverkarna. Om jag jämför med de tyska bilar jag haft, (BMW, Audi, och Mercedes) så har ingen av mina fransktillverkade bilar kommit upp i samma kvalite som de tyska. Framför allt när det gäller elproblem.

#8 • Uppdaterat: 2010-04-16 21:36
Samuel (ej verifierad)

Krille, det är ganska orättvist att förvänta sig samma kvalitet i en Renault för 179.000 som i en BMW för 550.000. Det förstår nog dom flesta.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-16 23:41
Anders (ej verifierad)

Haft två Peugeot (605 & 607) med sammanlagt 52.000 mil. Bytt sammanlagt ett par bromsskivor - inte pga skevhet utan pga av slitage - efter mer än 20.000 mil. Vi har fler Peugeot i familjen (en 406 sedan och en 406 kombi) och inga bromsskiveproblem har funnits. Detta är nog inget som är typiskt för märket.

#a • Uppdaterat: 2010-04-17 03:43
Kent (ej verifierad)

Bromsar krånglar mer eller mindre på alla bilar.
Oftast bakbromsar eftersom bromsarna nyper 60fram/40bak i procent räknat och bakbromsarna korkar igen om man inte motionerar dom nån gång i veckan. Bromsarna tillhör inte det dyraste att reparera eller är speciellt komplicertat ens på moderna bilar och inte heller peugote!!!
Skulle vara mycket mera intressant om vi bilägare fokuserade på dom riktigt dyra och komplicerade delarna på franska bilar, som renault och peugote.
Klimatanläggningen och dom alldagliga svindyra elektronikproblemen och motorstörningarna. Ibland inom garantiramen men oftast utanför garantiramen fast det i många fall skulle vara inom garantiramen??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.