Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte rostfria bromsrör?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte rostfria bromsrör?

Publicerad 14 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Min Saab 9-3 blev underkänd på grund av rostskada på bromsrör. Varför inget rostbeständigt material till en sådan detalj?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Min Saab 9-3 -02 med 7 000 mil på mätaren blev underkänd på kontrollbesiktningen på grund av rostskada på bromsrör.

Kan inte Saab med sin från flyget säkerhetsbaserade kompetens välja ett rostbeständigt material till en sådan detalj i sina bilar?

Birger Antonsson, Huskvarna

SVAR:
Det finns inte längre någon koppling mellan Saabs bil- och flygplanstillverkning. Några få biltillverkare (till exempel Renault) har provat med rostfria material, som koppar, i bromsrör.

Tyvärr används detta inte numera. Rostskador på bromsrör på en bil som inte är äldre än din måste betraktas som ovanligt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om rostfria bromsrör?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-04-14 11:21
Jägaren (ej verifierad)

Men jag förstår inte vari problemet med att använda rostfria material skulle bestå. Är det för att verkstäderna skulle få för lite jobb och sälja för lite reservdelar?

#2 • 2010-04-14 11:36
Saabnisse (ej verifierad)

Jägaren
Så är det nog, det är ren gnidenhet som gör att man inte har rostbeständiga bromsrör och det har förmodligen för lite reklamvärde.
Men bl.a. Biltema har ersättningsbromsrör av koppar och kopparnickel till de flesta bilmodeller.
När det gäller koppar så finns det en myt att kopparn skulle bli spröd av vibrationer.
Det kan gälla avgasrör men knappast bromsrör.

#3 • 2010-04-14 12:48
Petter_P (ej verifierad)

JÄGAREN: Det finns massor av ställen på en bil där man kan använda rostfria material. Det är inga som helst problem att göra hela karossen rostfri t.ex. Allt detta gör dock bilen dyrare. Svårigheten ligger i att få folk att köpa dessa dyrare bilar när vi ändå byter så ofta. Hade det varit standard att köpa en bil och sedan behålla den i hela dess livslängd så hade det varit enkelt. Men att få nybilsköparen som byter var tredje år att betala extra för något som endast lönar sig för den fjärde ägaren blir svårare.

#4 • 2010-04-14 14:49
Hanzzon (ej verifierad)

Svaret är självklart att koppar/rostfria för är dyrare.
Volvo har haft kopparrör länge och har därmed inte haft i princip några problem med bromsrör, men även dom har nu tyvärr börjat med vanliga stålrör på alla nyare modeller pga av att spara in pengar.
Ett bra alternativ verkar Toyota hittat som drabbades av rostskadade bromsrör speciellt på 80 och början av -90 talet och fick anmärkningar på Bilprovningen för detta men numera plastar stålrören med ett tätt hölje vilket tydligen är billigare än kopparrör men ändå ger mycket bra skydd så på modeller från slutet på 90-talet och nyare byter man i princip inga bromsrör på Toyotorna.

#5 • 2010-04-14 15:09
Jan Winroth (ej verifierad)

När svenska bestämmelser gällde fanns krav på korrosionsbeständiga bromsledningar från början på 70-talet, men när EU kraven infördes togs detta bort.Det fanns olika lösningar för att klara kraven. Det bästa var koppar-kopparlegeringar. Saab löste kravet genom att lackera rören och detta var väl bra om det inte kom bromsolja på rören för då löstes färgen upp.Detta kunde lätt hända vid bromsrenovering. Rostskadade bromsrör kan man råka ut för långt tidigare än åtta år.Det förs kampanjer för att införa antisladdsystem. Jag anser att korrosionsskyddade bromsledningar är väl så viktigt, men då ska det inte vara som SAAB gjorde.
Fd.Besman

#6 • 2010-04-14 16:48
Erik F (ej verifierad)

Rostfria bromsrör borde vara en självklar säkerhetsdetalj.
___________________________________________
DESSUTOM: Alla bilmärken har kassa bromssystem ur ekonomisk synvinkel (för ägaren) och ur resurshushållningsperspektiv. Som det är nu så har man bromsvätska - en sådan kass vätska!! Den SUGER ÅT SIG vatten, som sedan kan korrodera ledningar, ok etc. så att de kärvar och rostar fast med kostsamma byten som följd.
ISTÄLLET borde man göra som Citroen gjorde fram till C5: Ha LHM-olja istället för bromsvätska. Bromsvätska suger åt sig vatten - olja repellerar vatten. Följden är att på äldre cittror så behöver man i princip aldrig renovera bromsoken eller drabbas av kärvande ok, eftersom oljan i systemet ger en tunn och smörjande och skyddande hinna på okets kolvar, som därmed inte rostar fast. Men det har även Citroen slutat med nu. Dumt. Uppenbarligen VILL tillverkarna ha in bilarna på verkstad ganska ofta. Fult. Tillverka bra bilar istället så får de sålt mer och gör större vinst. Behov av bilar kommer det alltid att finnas så länge samhället ser ut som idag.

#7 • 2010-04-14 17:42
Jägaren (ej verifierad)

Jo, jag förstår att när allt kommer omkring så handlar det om pengar. Men det är så otroligt små mängder material det handlar om att merkostnaden per bil knappast kan bli högre än nån 50-lapp. Visst, många bäckar små MEN det handlar ändå om bilanes absolut viktigaste system och då borde valet av material vara självklart.
"PETTER_P":s inlägg tillförde inte mycket, eftersom det är självklart att en hel bil kan rostfri men att det i läget skulle trissa upp bilens pris flerfalt. Men som sagt, den viktigaste säkerhetsdetaljen av alla: bromsrör...
Sen har "ERIK_F" rätt i att det är förvänansvärt att man i kombination med stålrör använder en bromsvätska som är hydroskopisk, alltså drar till sig fukt! Det måste väl för bövlingen gå att använda just repellerande oljor.

#8 • 2010-04-14 17:46
Volvo RWD (ej verifierad)

Man behöver inte använda rostfria bromsrör för att få bra korrisionsbeständighet, bromsrören på en av mina bilar är 22 år gamla och har inte en enda rostfläck på sig (dom är inte gjorda i rostfritt). Bromsrör är också väldigt lätt att skydda mot rost, så enkelt att det faktiskt är ganska löjligt att man inte gör detta. Borde vara lika självklart som att dom flesta bilmärkena utöver förzinkningen skyddar plåten mot rost.

#9 • 2010-04-14 17:47
Volvo RWD (ej verifierad)

Erik F: Byter du bromsolja varje år eller vartannat år så är det inga problem. Många gör nämligen inte detta.

#a • 2010-04-14 19:45
Erik F (ej verifierad)

VOLVO_RWD: Stämmer, men de flesta byter inte varje eller vart annat år, inkl. jag. Man borde ha det system som funkar bäst för livslängd och funktion, utan att höja kostnaden. Här har man valt ett sämre system, med bromsvätska. Extra illa i vårt blöta och saltindränkta vägklimat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.