Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är oljor och filter bättre i dag?

Bilfrågan

"Är oljor så mycket bättre i dag än för 15 år sen då man skulle byta efter 1 000 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en fråga angående oljebyten på nyare Volvo, Renault med flera bilar med 3 000 mil mellan oljebyte/service.

Är oljor och filter så mycket bättre idag än för 15 år sen då man skulle byte olja efter 1 000/1 500 mil. Har en Renault Kangoo diesel som motorn rasade på efter endast 6 800 mil med byte till ny motor som följd.

Gick på maskinskadeförsäkringen som tur var, men ändå. Äger också en Ford Mustang GT -05 som oljebyten ska göras på varje 5 000 miles/ca 800 mil.

Skulle amerikanska bilar/oljor vara sämre eller vad tror ni på redaktionen?

Bert Olofsson, Göteborg

SVAR:
Filtreringsgraden hos dagens oljefilter är bättre än vad de var för 15 år sedan.

Motoroljorna har blivit oxidationsstabilare vilket gör att de förändras mindre över tiden.

Motorerna idag är tätare vilket innebär mindre "blow by" och därigenom mindre förbränningsgaser i vevhuset.

Bränslet idag är i högre grad avsvavlat vilket ger färre partiklar i motoroljan. Av bland annat dessa anledningar går det att köra en modern motor längre mellan bytesintervallen.

Viss försiktighet bör nog bilägaren ändå iaktta när det gäller de längsta intervallen, i synnerhet om de sträcker sig över två år.

Ett oljebyte mellan servicarna kan vara en god investering om bilen inte körs under idealiska körförhållanden. En bra grundregel är max 1 500 mil eller ett år mellan bytena.


I USA har man en annan tradition när det gäller oljebytesintervaller. Oljorna har i allmänhet en lägre kvalitet men de byts istället med kortare intervaller.

Ofta sker detta vid drive in-anläggningar där ingen annan service görs än just oljebyte. Din bil bör vara privatimporterad från USA och har därför amerikansk servicebok.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Är amerikanska oljor sämre?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Är oljor och filter bättre i dag?

Kommentarer

#1
monsieur
2010-04-21 12:37

det är bilia som sköter volvo och renault och de följer inte tillverkarens hänvisningar iaf för renault om att använda rätt olje märke då blir det så här. endast av renault anvisat olja ska användas! ej castrull duger för att steka i stekpannan!

#1
tobbe
2010-04-21 12:57

Då är det alltså en bluff när dom skryter med 3000mils intervaller mellan oljebyte och byte filter.Har själv en bil där tillverkarn säger max 1500 mil

#1
Raphael
2010-04-21 13:16

Nej det är 3 000 mil eller ett år, vilket som inträffar först. Vad är det för bluff med det? Så är det för de flesta med 3 000 mils intervall.

#1
Bear
2010-04-21 15:23

Raphael:
min Megane III har precis som den II:a jag ägde innan 3000mil/2 år som serviceintervall. mellan det kan man göra ett frivilligt oljebyte beroende på körstil, men det är inte något obligatoriskt. Att sen volvoverstäderna kan fylla i rätt olja (elf) är en annan femma. Får väl beställa själv och ta med till verkstaden...

#1
lasse å
2010-04-21 16:33

Varför har volksvagenverkstäderna börjat rekomendera 1500 mils intervaller,i stället för 3000 mil vid oljebyte?

#1
KN
2010-04-21 16:38

Det brukar vara max 3000 mil. Moderna bilar varnar när det är dags för service och det brukar inträffa vid 2000-2500 mil.

#1
Erik F
2010-04-21 17:46

Lasse Å: Därför att Volkswagen har problem med bensinmotorer som skär. De klarar inte de långa oljebytesintervallen om man kör mycket småkörning. Oavsett vad VW Sverige säger så vet jag från verkligheten i verkstaden och vänner och vänners vänner att de nya 1,4- och 1,6-litersmotorerna kan skära runt 6000 mil. Dessutom de äldre 1,8T och 2,0T, som är samma motor men med olika trimningsgrad. Byter man olja ver 1500:e mil istället för var 3000:e mil så håller nog motorerna.
Jag skriver om detta på min blogg:
http://bilradgivning.se/?p=1090

#1
Saabnisse
2010-04-21 18:26

Jag tycker att man kan tänka till lite själv också om man är rädd om bilen.
Om man vet att man kör många korta sträckor med mycket kallstarter är det ju inte så dumt att byta olja oftare än vad som rekommenderas, det är ju trots allt en låg kostnad per mil även om man använder en dyr olja.

#1
BosseM
2010-04-22 19:04

30000 km, dock minst varje år står det i min handbok för Renault Megane. Jag minns på 60-talet, då det var vanligt med 5000 km, men min Taunus hade 10000 km mellan oljebytena. Jag använde då en olja från BP, som lovade 15000 km, bara för att vara på den säkra sidan.

#2
2014-11-20 15:50

Min svärfar köpte en sprillans ny Ford Granada på sin tid och körde den 11000 mil innan han bytte den efter ca 8-10 år. Han servade den aldrig, han bara fyllde på olja när nivån var för låg. Men gud vad den rostade, men som sagt han var aldrig rädd om sina bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.