Nästa artikel
Bilfrågan: Varför laddar batteriet ur på fyra dygn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför laddar batteriet ur på fyra dygn?

Publicerad 3 maj 2010 (uppdaterad 28 april 2021)
"Jag har en BMW 523i vars batteri är slut efter tre, fyra dygn om jag inte använder bilen. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en BMW 523i -99. Problemet är att batteriet är slut efter tre, fyra dygn om jag inte använder bilen.

Kort efter att jag stannat motorn uppkommer ett surrande ljud till höger på instrumentbrädan. Sannolikt är det ett relä som drar ström timme efter timme.

Den lokala BMW-verkstaden kan tänka sig en undersökning som kostar tusenlappar, men är inte säker på att hitta felet!

Kan BMW Sverige ge en förklaring?

Kvalitetsbil - men inte alltid

SVAR:
Lika lite som Vi Bilägare kan vi på distans diagnostisera orsaken till att batteriet i läsarens 523i laddas ur på beskrivet sätt, men vi föreslår följande tillvägagångssätt för att åtgärda problemet:

Ägaren kan börja med att säkerställa att exempelvis mobilladdare eller någon annan strömförbrukare som han eller tidigare ägare eventuellt har monterat inte är orsaken.

Om det kan uteslutas är det sannolikt en felaktig styrenhet, sensor eller ställmotor som orsakar denna förhöjda urladdning av batteriet efter att bilen gått i så kallat sleepmode.

Det ljud som ägaren hör efter att ha stängt av motorn kan eventuellt indikera var den felaktiga komponenten sitter.

Vad det är som är orsaken till problemet kan dock sannolikt bara en verkstad med rätt utrustning och kompetens fastställa.

På en så pass gammal bil som denna kan det vara ett ganska tidskrävande arbete men ju mer information verkstaden får om under vilka omständigheter problemet uppstår, desto lättare kan diagnosen göras.

Nämnas bör det faktum att även ett nytt batteri får en minskad kapacitet efter att ha djup-urladdats.

Michael De Geer, BMW Groupe Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret? Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:08
LAsse (ej verifierad)

Skrota skiten och köp nytt. Gammal BMW = massa problem.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:09
Saabnisse (ej verifierad)

Man bör ju börja med att ta loss en av anslutningarna till batteriet och koppla in en amperemeter för att få reda på hur mycket ström som förbrukas.
Därefter går det att avlägsna säkring efter säkring tills förbrukningen upphör.
På detta sätt kanske man inte direkt hittar felet, men det går ändå att ringa in det ganska bra.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:13
Jarl (ej verifierad)

Mycket bra tips SAABNISSE. Önskar själv jag hade mer fel på min Toyota - för felsöka är ju halva nöjet. (om man hittar felet ;) )

#4 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:37
Jojje (ej verifierad)

Om du Jarl vill ha den sortens tidsfördriv så kan du väl byta till BMW.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:53
Jarl (inte forumtrollet) (ej verifierad)

"Jarl forumtrollet"...du kan ju börja felsöka bromsarna på egen hand på din Toyota (Toyota verkar inte ha hittat den slutliga lösningen). ALLA artiklar behöver du inte kommentar med massa Toyotatrams därav tllägget forumtroll.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-03 11:59
Jarl (ej verifierad)

Nja, tror jag håller mig till japanskt! Dött batteri kl 07:30 är jag helst utan ;)

#7 • Uppdaterat: 2010-05-03 12:12
Raphael (ej verifierad)

Jag håller mig till franskt. Dött batteri kl 07.30 är jag helst utan. Min Citroën har inga problem att stå flera dagar utan användning.
Kan ju vara så att batteriet i hans BMW är slut, bilen är ju ändå från -99 och batteriet är väl lika gammalt kan jag tänka mig.

#8 • Uppdaterat: 2010-05-03 12:15
LASSE (ej verifierad)

Min kompis har en Bogseras Med Wire 320, fast från '02 med samma problem, trots nytt batteri. Plus massa andra fel. Näe, ingen bra bil direkt.

#9 • Uppdaterat: 2010-05-03 12:16
Benny H (ej verifierad)

Det är nog relät till bränslepumpen som inte slår av!

#a • Uppdaterat: 2010-05-03 13:47
monsieur (ej verifierad)

Benny h...relä? finns ingen traditionel relä som gamla el-system är CAN-Bus bara två kablar minus och plus resten är moduler/databoxar som komuniserar med varann enkelt att hitta fel inga problem! bmw var desuttom föregångare inom området!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.