Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför laddar batteriet ur på fyra dygn?

Bilfrågan

"Jag har en BMW 523i vars batteri är slut efter tre, fyra dygn om jag inte använder bilen. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en BMW 523i -99. Problemet är att batteriet är slut efter tre, fyra dygn om jag inte använder bilen.

Kort efter att jag stannat motorn uppkommer ett surrande ljud till höger på instrumentbrädan. Sannolikt är det ett relä som drar ström timme efter timme.

Den lokala BMW-verkstaden kan tänka sig en undersökning som kostar tusenlappar, men är inte säker på att hitta felet!

Kan BMW Sverige ge en förklaring?

Kvalitetsbil - men inte alltid

SVAR:
Lika lite som Vi Bilägare kan vi på distans diagnostisera orsaken till att batteriet i läsarens 523i laddas ur på beskrivet sätt, men vi föreslår följande tillvägagångssätt för att åtgärda problemet:

Ägaren kan börja med att säkerställa att exempelvis mobilladdare eller någon annan strömförbrukare som han eller tidigare ägare eventuellt har monterat inte är orsaken.

Om det kan uteslutas är det sannolikt en felaktig styrenhet, sensor eller ställmotor som orsakar denna förhöjda urladdning av batteriet efter att bilen gått i så kallat sleepmode.

Det ljud som ägaren hör efter att ha stängt av motorn kan eventuellt indikera var den felaktiga komponenten sitter.


Vad det är som är orsaken till problemet kan dock sannolikt bara en verkstad med rätt utrustning och kompetens fastställa.

På en så pass gammal bil som denna kan det vara ett ganska tidskrävande arbete men ju mer information verkstaden får om under vilka omständigheter problemet uppstår, desto lättare kan diagnosen göras.

Nämnas bör det faktum att även ett nytt batteri får en minskad kapacitet efter att ha djup-urladdats.

Michael De Geer, BMW Groupe Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret? Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Varför laddar batteriet ur på fyra dygn?

Kommentarer

#1
LAsse
2010-05-03 11:08

Skrota skiten och köp nytt. Gammal BMW = massa problem.

#1
Saabnisse
2010-05-03 11:09

Man bör ju börja med att ta loss en av anslutningarna till batteriet och koppla in en amperemeter för att få reda på hur mycket ström som förbrukas.
Därefter går det att avlägsna säkring efter säkring tills förbrukningen upphör.
På detta sätt kanske man inte direkt hittar felet, men det går ändå att ringa in det ganska bra.

#1
Jarl
2010-05-03 11:13

Mycket bra tips SAABNISSE. Önskar själv jag hade mer fel på min Toyota - för felsöka är ju halva nöjet. (om man hittar felet ;) )

#1
Jojje
2010-05-03 11:37

Om du Jarl vill ha den sortens tidsfördriv så kan du väl byta till BMW.

#1
Jarl (inte forumtrollet)
2010-05-03 11:53

"Jarl forumtrollet"...du kan ju börja felsöka bromsarna på egen hand på din Toyota (Toyota verkar inte ha hittat den slutliga lösningen). ALLA artiklar behöver du inte kommentar med massa Toyotatrams därav tllägget forumtroll.

#1
Jarl
2010-05-03 11:59

Nja, tror jag håller mig till japanskt! Dött batteri kl 07:30 är jag helst utan ;)

#1
Raphael
2010-05-03 12:12

Jag håller mig till franskt. Dött batteri kl 07.30 är jag helst utan. Min Citroën har inga problem att stå flera dagar utan användning.
Kan ju vara så att batteriet i hans BMW är slut, bilen är ju ändå från -99 och batteriet är väl lika gammalt kan jag tänka mig.

#1
LASSE
2010-05-03 12:15

Min kompis har en Bogseras Med Wire 320, fast från '02 med samma problem, trots nytt batteri. Plus massa andra fel. Näe, ingen bra bil direkt.

#1
Benny H
2010-05-03 12:16

Det är nog relät till bränslepumpen som inte slår av!

#1
monsieur
2010-05-03 13:47

Benny h...relä? finns ingen traditionel relä som gamla el-system är CAN-Bus bara två kablar minus och plus resten är moduler/databoxar som komuniserar med varann enkelt att hitta fel inga problem! bmw var desuttom föregångare inom området!

#1
Håkan
2010-05-03 14:38

Ett inte helt ovanligt fel är att fläktmotståndet är trasigt. Det gör att coupéfläkten går kontinuerligt, fast bilen är avstängd. Fläktmotståndet kostar ca 7-800:- på BMW.
//H

#1
Sune S
2010-05-03 16:34

I mitt fall hade jag glömt att släcka innerbelysningen. Det borde finnas en varning för onormal strömförbrukning när man lämnar bilen.

#1
Micke
2010-05-03 18:58

Ett batteri som djupurladdats så att motorn inte startar tar skada redan efter någa få dygn (om det inte laddas upp direkt) och håller sedan inte laddnig.
Bara för att man laddat upp batteriet så att man kan starta så är inte batteriet fulladdat. Kör man korta stäckor är det bra att ladda upp det med en proffsladdare.
Kolla även batterispänningen när motorn går, om inte generatorn laddar fullt så tar batteriet stryk, speciellt viktigt vintertid och vi har ju haft en tuff vinter!
Batteriet är säkert bytt någon gång, men det kan vara dags igen - och som skrivet ovan: kolla att bilens laddsystem fungerar, annars blir det till att köpa nytt batteri igen.
Bra tips med fläktmoståndet, lyssna efter fläktljud och kolla att ingen lampa lyser när du låst bilen!
Själv underhållsladdar jag mina bilar med CTEK-laddare och har inte länge problem med falerande batterier. Normalt bytesintervall för batterier kan vara 3-6 år och problemen kommer när man minst önskar dem.
Till sist kan man ju undra varför BMW-föraren inte kör oftare, BMW är ju byggd för att köras!

#1
Skanör
2010-05-03 19:21

Flera stycken BMW ägare i mon omgivning har samma problem. Ett par st har monterat huvudströmbrytare och det fungerar men moderna bilar måste ha underhållström så på ny bil är det tveksamt.
Faktiskt orask till att jag inte köpt bmw, mina bilar skall fungera.
Min veteranbil står hela vintern och startar på våren utan problem och batteriet funkar om än inte perfekt. Så moderna bilar har inte lyckats med allt.

#1
Blapp
2010-05-03 20:36

Relä som surrar?
Ska inte göra det vid likström, måste vara nån ställ motor som drar till något om det surrar?
Vore det en fläkt så är batteriet slut på dan.
Fel i stereon/slutsteg, de drar hög ström, fläktstyrd?
Ca 10 watt/tim drar nog ur på 3-4 dagar.

#1
Carl-Eric Thörngren
2010-05-03 21:01

Håller med Nisse,gamla BMW=Problem. Kolla mitt inlägg på beg. sidan och köp en Cadillac, har en 99:a som stått veckovis i vinter utomhus och startat direkt. Enda jobbet var den jä-a snön.

#1
morten ekren
2010-05-03 21:18

mest trolig feil er display til klimaanlegg.gir svak summe lyd ved feil og trekker nok strøm til å lade ut batteri.enkelt å bytte selv
BMW RULER

#1
E39
2010-05-03 21:52

Som Håkan säger: effektsteget till kupefläkten. Det är i stort sett inte frågan om ifall det går sönder, utan när på en E39.
Kostar ca 800, tar 10 minuter att byta själv.

#1
ct
2010-05-03 22:03

Hej !
Är med mycket stor sannolikhet effekslutsteget till fläkten som några har kommenterat om

#1
Rikard
2010-05-03 23:01

Polaren har samma problem med sin E39, allt är bytt/mätt 2ggr om, han är så trött på bilen att han ibland funderat på att skrota den.
Men vanligast är som sagt fläktmotståndet.
Min E36a surrar oxå en stund efter man stängt av den, det är en liten fläkt som sitter i klimatpanelen till temperatursensorn, men den stannar efter några minuter.

#1
AL
2010-05-03 23:17

Har själv haft en E39 och vill minnas att motorn till klimatorn lät ett tag efter det att man stängde av bilen. Generellt sett är jag dock inte förvånad över problemet. Enligt mina erfarenheter är detta bara en bråkdel av alla problem som BMW drabbas av. Det allra mesta verkar kunna gå sönder på en sådan bil och listan på fel som mitt (i Sverige nyköpta)exemplar hade kan göras lång. Så min bild är att den som önskar hög kvalitet bör undersöka andra alternativ än BMW, den saken är klar. MVH AL

#1
Hanzzon
2010-05-03 23:19

Även jag vet om flera Bmw-bilar med samma problem och vi har letat fel på bla en Bmw 540-02 på jobbet med precis samma problem, vi bytte 2st batterier, tog ur säkring efter säkring och letade som galningar med att koppla ur diverse komponenter och styrboxar utan att hitta vad det verkligen var som drog ur bilen, bilen hade ingen extramonterad utrustning utan bara mycket orginalutrustning.
-Problemet med att dra ur säkringar som fö. var en bra tanke är att det är massor av utrustning som går på samma säkring...
Denna 540-02:a uppsökte senare en auktoriserad Bmw-verkstad som trodde sig kunna lösa problemet men inte heller dom kunde hitta eller lösa felet så när ägaren sen uppgivet kom tillbaka till oss rekomenderade vi honom att montera in en laddare på motorvärmaren och helt enkelt komma i håg att ha motorvärmaren i några gånger i veckan, lite trist men man då dagar av felsökning kostar pengar både för oss och bilägaren(då vi inte har mage att ta i närheten av betalt för den tid vi lägger ner på något vi inte lyckas lösa) och bilen har åtminstonde startat sedan dess...

#1
leifer
2010-05-03 23:21

Intressant att en representant för Bmw säger "På en så pass gammal bil", DVS här kan man alltså INTE räkna med att Bmw skulle ha högre kvalitét än andra bilar. Varför så högra priser då både på nya och begagnade Bmw? Vad är det man betalar för EGENTLIGEN?

#1
Jarl
2010-05-04 11:43

Leifer...snälla LÄGG NED! Kom med en vettig kommentar någon gång snälla!

#1
Gustav
2010-05-04 17:18

I stort sätt alla nya fina bilar innehåller på tok för mycket ömtålig elektronik och datorer.
Oberoende av fabrikat kan det uppstå konstigheter som är mycket svåra att få bukt på. Även om man köper snikmodellen utan alla finesser finns det på tok för mycket avancerad teknik för att man som amatör ska lyckas till 100% med felsökning och åtgärd. Ett bilköp i dag är därför lite av ett lotteri. Har man tur, så fungerar allt i många år och troligtvis kommer bilar att skrotas för att någon dator lagt av och bilen blivit opålitlig.

#1
leifer
2010-05-04 17:37

GUSTAV, japanska bilars elektronik håller högre kvalitet överlag. Gäller även kablage, lödpunkter m.m. Även mindre oxidation då.

#1
CRISTER
2010-05-04 19:16

JARL:Gnäll inte på LEIFER,för när kom DU med en vettig kommentar!!!!

#1
lubos
2010-05-18 21:06

Moderna bilar är inte alltid bättre! Min Volvo S80 har flera gånger laddat ur batteriet av att stå oanvänd ett fåtal dagar. Den kunde startas med de sista batteriresurserna men spänningen sjönk så lågt att klockan och radion behövde ny inställning!
Har även en 77-års Chevrolet Van G30 som brukar få stå oanvänd över saltperioden, dvs från december till april och startar utan problem efter detta!
I amerika skiljer man på de egna märkena som benämns med sina märkesnamn och utländska s k "foreign cars", dvs sämre sorts fordon som man inte ska köpa!

#1
lubos
2010-05-18 21:13

Jag glömde nämna en tänkbar orsak till självurladdning, nämligen gamla korroderade släpvagnskontakter! I dessa kan strömbanor uppstå av vägsalt och annan smuts som gör att batteriet töms. Åtgärd: Byt släpvagnskontakt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.