Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Nya bultar till däck?

Bilfrågan

"Jag har en Renault Clio som levererades med lättmetallfälgar. Nu har jag bytt till Michelin X-Ice på plåtfälgar. Behövs särskilda hjulbultar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en fabriksny Renault Clio 1,2 -09 som levererades med lättmetallfälgar 185/60 R15.

Efter att ha läst ert däcktest så beställde jag av en däckfirma Michelin X-ice på plåtfälgar.

När de satte på hjulen sa mekanikerna först att det behövdes särskilda hjulbultar till plåtfälgarna, men satte sen på de gamla och sa att det skulle gå bra ändå.

Vad gäller?

Behöver jag köpa nya särskilda bultar?

I ert däcktest stod att Michelin X-ice tillverkades i Tyskland, men på de däck jag fick stod att de tillverkats i Spanien. Någon skillnad?

Andreas


SVAR:
Om den aktuella däckfirman tillhandahåller Renault original plåtfälgar är det inget problem.

Clio 1,2 har hjulbultar på 17 millimeters "skalle" som även passar på alu-fälg.

Det är ofta skillnad på alu- respektive plåtfälg och därför måste man byta bultar eller muttrar. Men alltså inte på Clio 1,2.

Michelins fabriker är ISO-certifierade, vilket innebär att det är samma standard, kvalitet och prestanda oavsett var däcken tillverkas.

Karin Karlsson, Renault Nordic AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Nya bultar till däck?

Kommentarer

#1
Raphael
2010-05-12 11:12

Detta känns som ett gammalt svar då vintern är över och frågan nu gäller väl snarare om det behövs nya bultar till lättmetallfälgarna för nu sätter väl frågeställaren på sommardäcken!
Det är vanligt hos Renault att original lättmetallfälgar och plåtfälgar har samma bultar. Det var samma med min Mégane.

#1
E_G
2010-05-12 16:44

"Michelins fabriker är ISO-certifierade, vilket innebär att det är samma standard, kvalitet och prestanda oavsett var däcken tillverkas."
Detta var väl årets floskelprisvinnare? Att vara kvalitetscertifierad har väl egentligen ingenting med själva produkten att göra?

#1
olle
2010-05-12 19:50

Var det inte Du, Nils-Eric som försökte lära oss att det heter hjulskruvar MED gänga.
Bultar har ingen gänga.

#1
TFAN
2010-05-12 20:34

Bultar till däck?????? Ett bättre språkbruk tack!!!!

#1
Lars B Lundström
2010-05-12 20:47

Om Michelins fabriker är kvalitetscertifierade torde det betyda att chansen är god att de verkligen noggrant följer tillverkningsspecifikationerna för en viss däckstyp, ex. "X-Ice".
Den delen av Renaults svar är därför helt rimligt!

#1
GT
2010-05-12 22:07

Fristående däckfirmor tillhandahåller med stor säkerhet EJ originalfärgar. I bland behövs plastbussningar och andra bultar/muttrar från fall till fall.
Men som sagt lite senkommen fråga

#1
Reidar
2010-05-12 22:17

Lättmetallfäljar är alltid tjockare än plåtfälgar, varför skruvarna är längre. Bak är handbromsen ofta backar på insidan av en bromstrumma i centrum av bromsskivan. Är skruvarna för långa kan således handbromsen förstöras.

#1
Olle
2010-05-12 22:58

Certifiering enligt ISO 9001/9002 innebär i stort att man har ett verksamhetssystem med spårbarhet, dvs om det blir fel skall man kunna spåra varför. Det har inget alls med kvaliten på däcken att göra eller att däck tillverkade i Spanien eller Tyskland skulle vara lika.

#1
Lars B Lundström
2010-05-13 00:29

Ett fungerande kvalitetssystem styr genom processkontrollen naturligtvis även produktegenskaperna ("produktkvalitén").
Spårbarhet är en, av många, komponenter i kvalitetssystemet, nödvändig om produktavvikelse uppträder.

#1
NONNO
2010-05-13 11:02

Byte av däck har inget med bultar/muttrar att göra!
Däremot byte av fälgar från/till lättmetall/plåt och vise versa!

#1
Jarno Iller, ViToyotaägare
2010-05-14 02:20

Fråga:
Hur tjock stanniolhatt har du som skrev artikeln?

#1
Thomas
2010-05-14 15:17

Olle! hur får du fast en bult utan gänga?

#1
OSX
2010-05-16 14:44

"bult = en ogängad cylindrisk kropp, med eller utan skalle (uttrycket ibland felaktigt använt om skruv)"

#1
Thomas
2010-05-17 08:50

OSX, jag kollade upp bult och det var ju som du beskriver den, alltid lär man sig nått nytt.

#2
2015-03-16 08:33

Hej Reidar, plåtfälgars profil pressas oftast så att man får samma avstånd som alufälgen, även om godset är tunnare i sig.

mvh VW Polo 2012

#3
2015-03-16 08:35

Hej Reidar, plåtfälgars profil pressas oftast så att man får samma avstånd som alufälgen, även om godset är tunnare i sig.

mvh VW Polo 2012

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.