Bild
Nästa artikel

"Varför håller inte däcken bilen ut?"

BENGT DIEDEN:

"Dyra däck betyder inte lång livslängd, oftast är det precis tvärtom."

Bengt Dieden är redaktör för Vi Bilägares Bilfrågan.

I Bilfrågan 1/10 uttryckte Lennart Pettersson i Visby oro över att däcken på hans Ford Focus var på väg att ta slut redan efter 2 600 mil.

Ett svar från STRO, med gedigen kunskap om däck, innehöll en mängd faktorer som påverkar ett däcks livslängd.

Arne Nilsson i Frösön tycker inte svaret var tillräckligt konkret utan bara en undanflykt från frågan varför däcken inte håller lika länge som förr.

Vi tog frågan ett varv till och kom då fram till följande: en mängd faktorer ska optimeras i ett modernt däck.

I det här fallet gällde det Continental Sport Contact2 205/55 R16, ett sportdäck hastighetsklassat för 240 km/tim.

Detta däck har egenskaper både på torr och våt vägbana som vi för några år sedan bara kunde drömma om.

Däcket ger bilen mycket säkra köregenskaper men detta sker på bekostnad av livslängden.

Greppar däcket bättre får vi också räkna med att mer gummi blir kvar på vägbanan.

Vår läsare i Visby insåg säkert detta när han skrev att han mest körde lugnt på 70-begränsade Gotlandsvägar.

Tyvärr kan detta ha motsatt effekt.

Får inte ett högfartsdäck då och då jobba som det är avsett för blir slitaget högre.

Dessutom måste man vara noga när man mäter däckmönstrets djup.

Detta är nämligen inte homogent över däckets bredd, inte heller slitaget.

De av oss som var med när Michelin införde stålradialdäcket X, minns att dessa däck, på en normalstark bil, i stort sett kunde hålla bilen ut.

Detta gäller inte idag.

Bilarna håller längre nu men ett däck av den här typen behöver normalt bytas efter 4 000 mil.

Köregenskaperna blir bättre men det blir ett betydligt djupare hål i plånboken när de ska bytas också.

Dyra däck betyder inte lång livslängd, oftast är det precis tvärtom.
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
Nils
2010-06-15 10:47

Det verkar som att när det gäller däck. så köper bilisten däck som kan gå i 240km/h. Men i praktiken så kör man sällan fortare än 70- 120km/h. Samma gäller ju med bilar, man kör sällan fortare än 120km/h, men man har en bil som går i över 200km/h. Själv så brukar jag köpa regummerade däck och de brukar hålla c:a 6000km.

#1
Raphael
2010-06-15 11:02

Idag standardutrustas många bilar med stora, breda däck som klarar en hög hastighet. Däcken måste klara minst bilens toppfart enligt lagen, även fast man inte kör så fort. Det går givetvis att göra däck som håller längre, då får man sämre våtgrepp och sämre grepp på torr väg.
Just regummerade däck har bland de sämsta greppen på marknaden...

#1
Nils
2010-06-15 11:16

Rättelse det ska vara 6000mil, inte km.

#1
Lasse
2010-06-15 12:33

Ska bli intressant att ta del av nästa däcktest på ViB, vilka slutsatser ViB har dragit av denna debatt om däckens slitstyrka. Skulle varit intresant med en fördjupning av detta någon gång.

#1
Kalle
2010-06-15 12:39

Varför håller inte bilen bilen ut?

#1
Mr RS
2010-06-15 13:05

Byter man inte bil vart 3:e år??? Har aldrig köpt en uppsättning nya däck någonsin...

#1
Kalle
2010-06-15 18:13

Hur ska högfartsdäck 'jobba då och då som det är avsett för'? Ska vi köra bana alt dra ner till Autobahn med jämna rum? Nä inte behöver vi däck för detta - bättre om det fanns däck med slitstyrka och tillräcklig väghållning. Fast då får ju branchen inte sälja så mycket som idag med feta däck som blir (för) varma och därmed slits i förtid.

#1
S-E S
2010-06-15 20:14

MM RS, det finns de som handlar begagnat och som gör att du överhuvudtaget får ett pris på din inbytesbil.

#1
Olle
2010-06-15 20:43

Fakta är att breda lågpofildäck har bättre köregenskaper endast vid hög fart på torr väg, t ex autobahnkörning i Tyskland. Vid alla andra tillfällen är det nackdelar, spårkänsliga, planar i vatten och snö (som en pulka), bullriga, dyra, kort livslängd, tungstyrda, extra påfrestningar på hjulupphängningar mm.
Och sådana däck sätter man på gubbilen Ford Focus!

#1
McRill
2010-06-15 20:44

Man förvånar sig över alla dessa arsliga svar! Ex. MR RS. Naturligtvis en firmaåkare! Då byter man väl inte däck utan att firman får betala!
Kom ner på jorden och svara anständigt! Å´ du, låt groggen stå innan du svarar!
Naturligtvis häller de s.k.
experterna "gummibranschen bakon ryggen! Däcken har blivit avsevärt sämre under åren! Och jag förstår gotlänningen som undrar! Att däcken inte kan hålla bilen ut säger sig ju självt, men att de ska ta slut efter 2600 mil låter ju som en reklamation!

#1
Aldrig mer Continental
2010-06-16 09:09

Efter 1 år med rätt lufttryck och 1600 lugna mil är mina Continental "premium" helt slut! Aldrig, aldrig mer ska skräpet på min bil! USELT!

#1
Harry
2010-06-16 13:30

Inget däck är bättre än sin förare. Det borde bero på hur man kör och inte hur mycket däcket kostar, hur länge ett däck ska hålla. Att man sedan har gjort ett höghastighetsdäck (???!!!) Jag frågar mig; Till vilken nytta? Och sedan påstå att man "måste" köra som f-n för att däcket ska hålla?? Hallå! Vart är vi på väg?
Vart tog det sunda förnuftet vägen?
Försvann det med den första generationens radialdäck?

#1
Roger
2010-06-17 04:55

205/55 16 är väl knappt lågprofil ens. Inte någon extreme dimension iallafall. Hur gubbig man än må vara så kanske man vill att bilen ska se någolunda snygg ut. Och 14"-15" är inte vackert. Punkt slut.
Är han smart så handlar han av en däckonoline-handlare. Där får han Sport Contact 2-däck i den dimensionen för 811 kr styck. De allra flesta premiummärkena har bra däck i den dimensionen från 750-850 kr. Det är inte ens dyrt. Tvivlar på att de är speciellt dyra hos konventionella däckhandlare heller. Säger sig själv som nån skrev här att har man mer grepp så slits däcket fortare.

#2
2014-07-02 16:33

Tänk om bilen höll däcken ut, då hade ni något att klaga på. :)

#3
2015-03-29 22:24

Jag körde 100000km Michelin Energy på min Volvo 740. Bra nog! Ingen reklamation!

#4
2015-06-16 08:16

Påståendet "Får inte ett högfartsdäck då och då jobba som det är avsett för blir slitaget högre." är precis lika barnsligt (felaktigt) som påståendet att en motor bör då och då ´blåsas ur´ (tokvarvas) för att den ska funka bra. Inget däck nånsin höll bilen ut, om bilen kördes som vanligt (veteranbilar med 4000 mil på mätaren efter 40 år är undantaget).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.