Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilka är olycksdäcken?

Bilfrågan

"Finns det någon statistik över vilken typ av däck de olyckstrafikanter har på sina bilar som åker av våra vintervägar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Finns det någon statistik över vilken typ av däck de olyckstrafikanter har på sina bilar som av olika anledningar åker av våra vintervägar?  

Eric i Skåne

SVAR:
Denna fråga arbetar man just nu med på Transportstyrelsen i samarbete med STRO (Scandinavian Tyre & Rim Organization).

Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, är säkert intresserad av att se vad undersökningen kommer fram till.

En uppföljning kan även väntas i Vi Bilägare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilka däck tror du är mest benägna att sitta på olyckstrafikanternas bilar?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vilka är olycksdäcken?

Kommentarer

#1
Tommy
2010-06-11 10:59

Jag åkte med en bil i vintras som hade kinadäck. Något nyckfullare får man leta efter. Trotts att bilen hade antisladdsystem och en rutinerad förare, var det smått otrevlig att åka med. Samma bil och förare med kvalitetsdäck var något helt annorlunda. Jag kunde aldrig tänka mig att det fanns så hemska däck att köpa i dag, och att de kunde försämra bilens köregenskaper så mycket.

#1
Jimmy
2010-06-11 11:17

"kinadäck" säger inte så mycket, flera av de stora tillverkarna har fabriker i Kina, t.ex. Goodyear vars Excellence däck tillverkas i många olika storlekar i Kina. Tråkigt att folk inte fattar att det handlar om material och tillverkningsprocess och inte vilket land det sker i. Ang frågan; Sedan årsskiftet (har jag för mig) så ska det föras in i alla olycksrapporter både vilket däck bilarna färdats på, men också mönsterdjup. Mycket välkommet och borde gjorts för länge sedan.
Personligen tror jag att premiummärkena eller regummeringar kommer ligga i topp i statistiken för olyckor, helt beroende på hur man räknar.

#1
Jarl
2010-06-11 11:23

Ja, kinesgrejer ska man passa sig för.

#1
Raphael
2010-06-11 12:14

Det många menar med "kinadäck" är däck framtagna för den kinesiska marknaden och kinesiskt klimat och vägar. I Asien prioriterar man lång livslängd, vilket går ut över regnprestandan. Ofta är vägarna torra och dåliga.
Europeiska stora däcktillverkare som gör däck för marknaden i Kina, eller andra asiatiska länder, har liknande egenskaper som de som kallas "kinadäck".
Dessa däck fungerar mindre bra i Sverige på grund av att vi har helt andra vägförhållanden och annat klimat.

#1
ali kerim bey
2010-06-11 13:40

Jarl 11 jun 2010
Ja, kinesgrejer ska man passa sig för.
----------------
VOLVO ?

#1
Jägaren
2010-06-11 14:03

Statistik finns redan, men det finns inget i den som ännu visar att dubbfria däck skulle vara överrepresenterade.

#1
emme
2010-06-11 14:59

Annars är det väl mest kärringar som kör av vägen, va?

#1
Emme - den riktiga
2010-06-11 15:34

Antar att jag får skriva till "den riktiga igen" .. suck.

#1
riku
2010-06-11 15:52

Det är attityden som avgör, inte däcken.

#1
Emme - den riktiga
2010-06-11 16:34

RIKU: Bra däck är också viktiga, även rätt däcktryck.

#1
Gustav
2010-06-11 16:39

Det är stor skillnad på olika däcks prestanda. Jag uppskattar kvalitetsdäck som förmedlar infomation om vägens egenskaper. Man blir då aldrig överaskad utan kan anpassa farten till rådande väglag.

#1
Björn Ohlsson
2010-06-11 18:50

Björn
I höstas bytte jag bromsbelägg på min dotters Golf. När jag sedan provkörde bilen regnade det lätt så vägen var våt. Vid en lätt inbromsning låste sig framhjulen helt oväntat. Jag kollade vilka däck som satt på och de visade sig vara av märket Kingstar. Senare provkörde jag samma bil med vinterdäck och upptäckte även då att väggreppet var närmast obefintligt. En koll visade att däckmönstret var nära nog helt intakt men alla dubb hade ramlat ur. Gummit var så hårt att det påminde om en hockeypuck. Gissa vilket fabrikat de däcken hade? Bilen köptes begagnad och däcken följde med i köpet. Nu sitter däck av ett känt europeiskt märke på och det krävs rejäla inbromsningar innan de släpper.

#1
Lars A
2010-06-11 22:26

Den senaste rapporten jag sett är Vägverkets "Halkolyckor med dödlig utgång" för 2000-2004. Den finns på Trafikverkets hemsida. Den anger inte några fabrikat, om det nu är det frågeställaren efterlyser, men väl typ av däck. Vi hade en intressant diskussion om bl.a. denna rapport tidigare i år. Förhoppningsvis finns den diskussionen arkiverad.

#1
Göran Stenberg
2010-06-12 13:13

I fjol höstas köpte jag friktionsdäck av märket King Star. Bilen var en gammal SAAB 900 -95 försedd med automatlåda och den lilla motorn.
Meningen var att däcken skule fungera som "åretruntdäck". Det har fungerat alldeles utmärkt!! Inte vid ett enda tillfälle har jag saknat dubbdäcken. Jag kör företrädesvis på välplogade och saltade vägar och gator, men framkomligheten i snö var också bra, mycket bättre än de gamla dubbdäcken från Good Year. Det hadlar nog mycket om attityd och körsätt, plus att SAAB är en sjusärdeles bra vinterbil.

#1
Mike
2010-06-14 01:41

Köp inte Michelin Energy Saver. Anledningen är att det är glashalt att köra med dessa på nyanlagd asfalt där det har regnat. Det är värre med dessa däck än när jag körde i vintras med värsta snöstormen,

#1
Vinkla frågeställningen?
2010-06-14 11:38

Först frågan är väl, kan man anta/påvisa att däcken haft en avgörande inverkan på olyckan. 2. Vilket skick på däcken. 3. Vad hade föraren(ägaren) för "profil"? Med ett körsätt som påminner om namnet på en svensk chokladdryck hjälper däckfabrikatet knappast.
En bra bilförare anpassare körsättet efter trafik, väglag, dagsform och bil (inklusive däck).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.