Nästa artikel
Bilfrågan: Högre effekt och lägre förbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Högre effekt och lägre förbrukning?

Publicerad 24 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Hur kommer det sig att många nya bilmodeller kan ha högre effekt och lägre förbrukning jämfört med föregående modell?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Hur kommer det sig att så många nya bilmodeller kan ha högre effekt och lägre förbrukning vid en jämförelse med en föregående modell?

Jag förstår att det är starka försäljningsargument men hur går det ihop egentligen?

Vad har motortillverkarna kommit på som gör detta möjligt?

Borde det inte vara en fysisk omöjlighet att uträtta mer arbete utan att förbruka mer energi = bränsle?

Fysikintresserad

SVAR:
Det är en mycket berättigad fråga du ställer.

Hur kan biltillverkarna komma med dessa, till synes oförenliga, påståenden?

 Det är ju precis det här kunden vill höra.

Bägge påståendena är ju dessutom lätt verifierbara så uppgifterna bör vara korrekta.

Vad som gör detta möjligt är att bränsleförbrukning och maxeffekt inte mäts vid samma tillfälle.

Maxeffekten mäts vid hög belastning och högt varvtal medan bränsleförbrukningen mäts vid dellast och relativt låga varvtal.

Genom bättre verkningsgrad hos motorn, ändrade utväxlingsförhållanden, lägre vikt, bättre aerodynamik med mera kan förbrukningen pressas ner.

Detta hindrar inte att motorn kan lämna en högre maxeffekt när det behövs.

Detta kan innebära en säkerhetshöjande faktor vid till exempel omkörningar.

Skulle förbrukningen mätas vid maxeffekt skulle vi få se helt andra och mycket högre värden.

Bränslet används då ofta inte bara för framdrivningen utan också för att kyla vitala delar i motorn.

Utnyttjar man hela effekten i den nya motorn får man också var beredd att betala för det - annars skulle man sätta sig över fysikens lagar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-24 17:47
Jocke (ej verifierad)

Jag har också märkt att det inte stämmer som biltillverkare skriver. I jobbet kör jag till och fån en Toyota Prius av 2010 års modell. Den är inte bränslesnålare än den förra modellen! Vår nya Toyota drar ca 0,70 liter per mil i blandad körning till och från jobbet med ca 3 mils motorvägskörning och den "gamla modellen" drog ungefär lika mycket soppa. Privat har jag en Golf diesel som drar ca 0,55 liter per mil... Att Toyota klassas som miljöbil trots att den är så törstig är obegripligt. Enda gången Toyotan är snål är i kö-körning och i innerstan men där kör man ju inte så långt!

#2 • Uppdaterat: 2010-06-24 19:41
Reidar (ej verifierad)

Betyder detta att Vi Bilägare rekomenderar fri fart framför fartkameror om man ligger i vänsterfilen? Tror nog inte att ens en journalist kör så. Så varför hela tiden skriva om detta körsätt?

#3 • Uppdaterat: 2010-06-24 22:26
leifer (ej verifierad)

Jocke, Priusen måste jämföras med andra bensinbilar. Att jämföra med en diesel är att jämföra äpplen och päron. Tyvärr gör biljournalister samma misstag och hyllar ofta oreserverat dieselbilar. Till och med Audi A8 med stor V8 diesel fick en fyra för miljön i svenska dagbladet. Snacka om bullshit.

#4 • Uppdaterat: 2010-06-25 03:54
Emme - den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Om både bilarna har samma slutmål (att gå snålt.) Så tycker jag det är okej att jämföra bensinhybrid mot diesel.

#5 • Uppdaterat: 2010-06-25 11:30
Krille (ej verifierad)

Var inte slutmålet att bilarna skulle vara miljövänliga. En diesel är tyvärr inte lika bra som en snål bensinmotor som kompleteras med el.
Det som däremot kan bli intressant är diesel + el.

#6 • Uppdaterat: 2010-06-25 11:36
BosseM (ej verifierad)

Jag minns min första bil, en Ford Taunus 17m Super 1964, 72 hk med enkel Zenith-förgasare. Den hade en snittförbrukning på 0.80 l/mil, mätt över ett år. Den andra var en 17m TS med dubbelförgasare och 77hk. Betydligt piggare men med bensinförbrukningen 0,75 l/mil mätt på samma sätt. Jag vet inte hur stor prisskillnaden var på dem som nya, men antagligen var det väl använda pengar att välja TS-modellen, som dessutom hade separata framstolar och trepunktsbälten.
Snygga, rymliga, men bedrövlig väghållning pga. stel, drivande bakaxel och all vikt på framhjulen.
En låda med 50 kg sand i bagageutrymmet kompenserade detta till viss del.
Aj, nu blev jag nostalgisk igen...!

#7 • Uppdaterat: 2010-06-25 13:38
Perzy (ej verifierad)

Vad jag irriterar mig på är att många av dessa "effektiva" motorer drar en massa motorolja. Detta eftersm de är lågfriktion med små kolvringar och annat. Detta är i verkligheten varken miljövänligt eller billigt, eftersom att bränna esterföreningar och annat ger mkt skumma utsläpp samtidigt som motorolja är en fruktansvärt dyr vätska. Många helt nya bilar har en motor-oljeförbrukning på mer än en krona per mil ! Hur många tänker på den kostnaden när de köper ny bil?

#8 • Uppdaterat: 2010-06-27 03:21
Carl (ej verifierad)

Nya bilar kan dra extra olja när de är helt nya. Känner inte igen problemet med onormalt hög oljeförbrukning och verkligen inte att oljeförbrukningen blir kännbar ekonomiskt. Vilka bilar har du haft som haft detta symptom?

#9 • Uppdaterat: 2014-07-24 20:37
Roger Skagerström

Riedar - vad svamlar du om?

Jocke - En hybrid använder oerhört sällan elmotorn i motorvägsfart. Det är i stan du spar soppa - det trodde jag var allmänt känt idag...

#a • Uppdaterat: 2014-07-24 20:43
Roger Skagerström

Riedar - vad svamlar du om?

En hybrid använder oerhört sällan elmotorn i motorvägsfart. Det är i stan du spar soppa - det trodde jag var allmänt känt idag... Visst kan man jämföra - men man kan inte annat än att konstatera att i just den situationen man väljer att jämföra i, är en viss teknik bättre. Det gör inte de andra teknikerna sämre i sig. Möjligen om en teknik är törstigare oavsett situation. Men då har den troligen andra egenskaper som är positiva.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.