Nästa artikel
Bilfrågan: Borde ledningen bytts tidigare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Borde ledningen bytts tidigare?

Publicerad 2 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har för andra gången fått oljeläckage på min BMW 318iA Touring efter att det har frusit i vevhusventilationen. Varför?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en BMW 318iA Touring -04, svensksåld och servad enligt servicebok hos BMW.

I november 2007, då bilen hade gått 10 900 mil, fick jag oljeläckage efter att det hade frusit i vevhusventilationen.

Läckaget kom från oljetrågspackningen som byttes till en kostnad av 3 486 kronor.

I februari 2010 var det dags igen!

Då hade bilen gått 13 800 mil. Kostnad blev denna gång 7 635 kr.

Enligt BMW hade vevhusventilationen frusit med påföljd att oljetrågspackningen, ventilkåpspackningen samt även ventilationsledningen måste bytas.

På nätet kan man läsa att just BMW har stora bekymmer med detta och då undrar man om inte BMW borde ha bytt ventilationsledningen redan vid första läckaget 2007.

Kanske hade det besparat mig det senaste verkstadsbesöket?

Staffan

SVAR:
Vid förbränning av bensin eller diesel i en bilmotor bildas stora mängder vatten.

Vid normal arbetstemperatur försvinner detta vatten ut som vattenånga genom avgasröret.

Når motorn sällan eller aldrig normal arbetstemperatur kan vatten stanna kvar och bilda en emulsion med motoroljan som sedan förs ut i vevhusventilationen.

Är denna så konstruerad att emulsionen kan kylas ner under fryspunkten finns risk för att en ispropp bildas.

De förbränningsgaser som passerar förbi kolvarna har då ingenstans att ta vägen och övertrycket i vevhuset kan förorsaka skador på motorn.

Att rengöra denna kanal verkar bara för stunden.

Flera biltillverkare ser till att detta parti värms under körning för att förhindra frysning.

Då problemet är typiskt skandinaviskt görs dessa ändringar endast på bilar som är avsedda för vår marknad.

Varför detta inte gjorts på din bil har vi svårt att svara på.

Vi råder dig att ta kontakt med verkstaden och be dem vidta åtgärder för undvika att problemet upprepas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-07-02 12:16
Haubits77B (ej verifierad)

Språkligt så gillar jag denna rubrik riktigt skarpt....... En känga mot BMW:s styrelse!?!

#2 • 2010-07-02 14:59
Gösta (ej verifierad)

Felet uppstod ju endast 2900 mil efter det att verkstaden "lagat" felet. Måste ju vara ett solklart fall för reklamation. Eller anser BMW att det är helt normalt att lägga ut 7635:- var 3000:e mil? Dvs drygt 2,5 kronor per mil. HUTLÖST och dåligt agerat av BMW.

#3 • 2010-07-02 17:23
Sebastian (ej verifierad)

Hmm.. kör en bmw 318i touring -97. Aldrig har något liknande hänt... den har snart gått 21000mil. kanske de äldre hade bättre kvalitét...?

#4 • 2010-07-02 17:37
Per (ej verifierad)

Kör man bara korta turer håller ingen motor detta. Jag kör själv aldrig korta turer, byter olja var 1000:e mil och har aldrig haft problem på över 17000 mil och det på en 12 år gammal Saab 9-5:a, som ändå är en utsatt modell.

#5 • 2010-07-02 21:11
Andreas (ej verifierad)

Det är ingen annat än riktigt uruselt att en biltillverkare som sägs göra världens bästa motorer inte klarar av att undvika såna här problem. Och att dessutom ta betalt när det händer för andra (och för många tredje gången) är ju så skandalöst så det finns inte ord.
Själv bor jag i en riktig kallhåla och kör också nästan bara kortkörningar men har aldrig upplevt något liknande (bil av japanskt fabrikat). Vad som också förvånar mig är att många BMW-ägare tycks acceptera i stort sett vilka kvalitetsbrister som helst bara för att få köra BMW.
Nej, låt inte BMW komma undan en sån här gång!!

#6 • 2010-07-02 21:36
Niotre (ej verifierad)

Hm...även Solen tycks ha fläckar...
Hade det varit en svensk bil hade detta forum varit fullt med elakheter från några få BMW-ägare.
NU är det ganska tyskt, förlåt jag menar förstå tyst. Förmodligen kommer detta inlägg att anses som en ren förelämpning mot dessa vilket naturligtvis inte är meningen.

#7 • 2010-07-04 23:45
Hanzzon (ej verifierad)

Jag jobbar som Personbilstekniker och jag kan bekräfta att detta är en "barnsjukdom" som är väldigt vanlig på 2000-talets Bmw motorer, vid kyla där vevhusventilationen fryser med många olika följdskador som tex. förstörda katalysatorer/lamdasonder, tändspolar m.m samt i värsta fall krökta vevstakar som följd eftersom massa olja pressas in i cylindrarna/avgassystem.
Bmw har på nyare bilar byggt om vevhusventilationen med isolerade slangar, oljefälla m.m men utan att ändra alla de bilar som redan byggts åren innan förändringen.
Dock är tyvärr inte felen avhjälpta heller på det nyare motorerna med den ombyggda vevhusventilationen eftersom vi även var med om bilar som drabbades med den nya konstruktionen efter denna kalla vinter.
Vi hade senast förra veckan in 2st Bmw där dom inte gick igenom bilprovningen pga dåliga avgasvärden samt att motorlamporna lyste som rena följdskador av detta problem då båda två hade frysit i vevhusventilationen i våras.
Hört att det var kö på Bmw verkstäder av bilar med detta fel senaste kalla vintern och det lär ha varit lika runt hela norden där det varit kallt i vinter.
Jag tycker det är konstigt att det inte skrivits mer om detta än det har gjorts faktiskt med tanke på hur många bilar det här faktiskt verkar ha drabbat.

#8 • 2010-07-05 00:45
Helmut, (ej verifierad)

Hanzzon, mycket bra info. Undrar om dettaäven har hänt Mercedes motorer, samt Mitsubishi???

#9 • 2010-07-05 09:16
Gösta (ej verifierad)

Hepp! Här verkar VIB vara en riktig skandal på spåren. Kanske läge att gräva vidare i denna härskna soppa. Det är hög tid att även direktörsmärken får sig en släng av sleven.

#a • 2010-07-05 13:30
Sigge (ej verifierad)

Det gäller en bil som gått 14 000 mil. Att Hanzzon "har hört" samt att han skulle fått in två BMW i sin allbilsverkstad har sådär lagom stor trovärdighet. Hanzzon drar gärna till med sina egna sanningar allt för att hylla Toyota. Det gäller förövrigt inte modellen på bilden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.