Nästa artikel
Bilfrågan: Ingen overdrive i kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ingen overdrive i kyla?

Publicerad 1 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har problem med automatlådan på min Hyundai Getz. Overdriven vill inte gå i när bilen är kall. Varför?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Hyundai Getz -03 som har gått 5 000 mil.

Var inne med bilen på en stor service med kamremsbyte och oljebyte i växellådan i november -09.

Det är en automatlåda på bilen och nu har jag ett problem med den.

Overdriven vill inte gå i när bilen är kall. Efter cirka fem mil brukar den fungera igen.

Har ni någon aning om vad det kan vara, kanske fel olja?

Har varit inne med bilen och de kan inte hitta något fel.

Dan

SVAR:
Hyundai Getz har en fyrväxlad automatlåda med lockupfunktion (momentomvandlaren förbikopplas) på högsta växeln.

För att motor och växellåda ska värmas upp snabbare så aktiveras inte lockupen förrän normal arbetstemperatur uppnåtts.

Om det är kallt ute och du kör lugnt kan detta ta en stund.

Växellådan har ingen egentlig overdrive men det kan upplevas som så eftersom motorvarvet sjunker med cirka 500 varv/min när lockupfunktionen aktiveras.

Att du inte märkt detta kan sammanhänga med den stränga vinter vi haft i år.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-01 11:50
Jarl (ej verifierad)

Eller så köper du en riktig bil istället.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-01 12:14
Emme - den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Eller så skaffar du dig ett liv istället Jarl? Blir du aldrig trött på att skriva skitsnack hela tiden?

#3 • Uppdaterat: 2010-07-01 12:52
Gustav (ej verifierad)

Vi Bilägare har rätt, det är inget fel på växelådan. Jag har haft en bil med samma funktion på automatlådan och en snabb titt i instruktionsboken bekräftade att motor och växellåda skulle ha normal arbetstemperatur innan lockuppen låste konvertern.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-02 17:02
WallBo (ej verifierad)

Jo det här finns på flera bilar av samma anledning.
Camry -88 aut, lika på dagens Avensis.
Håller i övrigt med Emme, punkt

#5 • Uppdaterat: 2010-07-06 22:44
Hanzzon (ej verifierad)

Är det inte dax att ge upp snart Jarl om du ändå inte har någon relevant kunskap att komma med i frågan?
Bilen i fråga har inte ens något fel utan det är som sagt helt normalt och som det ska att inte lådan "växlar upp" förräns motorn börjar bli varm för att nå arbetstemp fortare vilket är bättre för både motorn och avgasvärdena än en långsamare uppvärmning av motorn.
Detsamma gäller många andra bilar däribland Toyota som sagts här tidigare.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-17 18:14
snabb95

Med sådana "finesser" (styrning av lookup) är det inte konstigt att bilar med converter automat fortfarande har betydligt (15-20%) högre bränsleförbrukning än bilar med manuell växellåda.

#7 • Uppdaterat: 2021-03-22 18:47
snabb95

Sannolikt låter man oljan som man försöker värma upp snabbare med onödiga förluster och ökad förbrukning ändå passera oljekylaren utan By-pass.
Smart ingenjörskreativitet? Jag tycker i så fall INTE det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.