Nästa artikel
Bilfrågan: Tid för motorvärme?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tid för motorvärme?

Publicerad 16 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Hur länge ska man ha motorvärmaren inkopplad innan körning vid minus fem-tio grader på en Saab 9-3?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Hur länge ska man ha motorvärmaren inkopplad innan körning vid minus fem-tio grader på en Saab 9-3 -08?

Har haft bilar med motorvärmare i motorblocket och efter två timmar kunde man märka att motortempen märkbart hade stigit.

Björn Johansson

SVAR:
Motorvärmaren på 9-3 är relativt snabb, det vill säga redan efter en-två timmar är man uppe i en förhållandevis bra temperatur, cirka +20°C vid yttertemperatur på minus fem till tio grader.

Även om man fortsätter att värma i åtta-tio timmar så kommer man inte upp högre än cirka +40 grader, så för att nå bra effektivitet av värmaren så är en till två timmar en bra kompromiss under dessa temperaturer.

Gunilla Gustavs,Saab Automobile AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-16 10:40
Saabnisse (ej verifierad)

Rent generellt anser jag att alla elektriska motorvärmare är underdimensionerade.
Man borde kunna utnyttja den effekt som finns i de flesta motorvärmareuttag, alltså minst 1400 -2300W och med en liten cirkulationspump inkopplad skulle det inte behövas någon kupevärmare.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-16 11:17
Stefan Svensson (ej verifierad)

Idag är i princip alla motorvärmare inte blockvärmare utan kontaktvärmare som värmer oljan i oljetråget, det gäller både defa och calix. Därför märks ingen värmeökning på vattnet när du startar motorn och du kan sällan känna att motorn är "varm". Skulle själv vilja ha en blockvärmare vilket upplevs som "bättre". Trots att don nya kontaktvärmarna är betydligt mer lättmonterade så har det inte blivit billigare att montera värmare på verkstad.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-16 17:35
S-E S (ej verifierad)

Om motorvärmaren är diesel eller bensindriven drar den lika mycket soppa som en bil som tomgångskörs (0,4-0,5 l/h). Därför blir svaret INTE ALLS!
En elektrisk motorvärmare är något mindre miljöbelastande beroende på den totala belastningen på nätet vid tillfället.
Med dagens oljor är kallstart ett klart alternativ.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-17 02:35
Jägaren (ej verifierad)

Varför skickar man en sådan här fråga till ViBilägare i stället för att kontakta Saab direkt?

#5 • Uppdaterat: 2010-07-18 14:18
kenneth (ej verifierad)

Motorvärmare skall användas upp till ca +10 grader i utetemperatur. Att kallstarta och låta den gå på tomgång är aldrig ngt alternativ särkilt inte med tanke på att bilar inte får gå mer än max 1 minut på tomgång och dels slits den mkt mer om den går varm på tomgång jmf med om man har "enegislukande" blockvärmare. På sommaren körs vi motorvärmaren ca 30 min och på vintern minst 2 timmar innan start. Köp en timer så sköter det sig "automagiskt"!

#6 • Uppdaterat: 2010-07-19 12:29
Conny (ej verifierad)

Tveksamt om vi ska hålla på med energislösande elmotorvärmare -bränsledrivna ska vi bara inte tala om. Moderna syntetoljor klarar kallstarter. El ska användas bättre. Tänk miljömässigt. Enda undantaget optimal tid inkopplad vid extrem kyla i t ex norrland ca minus 25-30 gr och kallare. En fördyrande och onödig installation på övriga marknader.

#7 • Uppdaterat: 2010-07-19 20:53
Kepler (ej verifierad)

Är det någon skillnad mellan en dieselbil och en bensinare på hur länge och vid vilken utetemperatur man bör använda elmotorvärmare?

#8 • Uppdaterat: 2011-01-11 17:44
Rätt eller fel? (ej verifierad)

Insticksvärmare genom frostplugg eller rätt monterad slangvärmare som gäller.
Plattvärmare är bara skit, värmer dåligt.
Värma 4-5 liter olja som sen ska värma en motorkropp + vatten på ca 100 kg = noll ????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.