Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fel på vägmätaren?

Bilfrågan

"Har bytt till en Toyota RAV4. Nu kommer jag cirka 400 meter längre på varje mil enligt vägmätaren (egen mätning).Hur påverkar detta hastighetsmätaren, visar den för lite?"Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Jag har bytt till en Toyota RAV4. Nu kommer jag cirka 400 meter längre på varje mil enligt vägmätaren (egen mätning).

Hur påverkar detta hastighetsmätaren, visar den för lite?

Bränsleförbrukningen blir väl mindre på faktisk körd mil än liter delat med antalet mil. Tänker jag fel?

"0,73 l diesel/mil"


SVAR:
Det finns regler som säger att en hastighetsmätare aldrig får visa för lite.

Däremot tillåts en viss felvisning uppåt. För vägmätare saknas regler då detta inte anses vara lika viktigt.

Hastighetsmätarens och vägmätarens mätningar är vidare fristående från varandra så några slutsatser av detta slag kan inte dras.

Om nu verkligen vägmätaren visar för kort körsträcka blir naturligtvis bränsleförbrukningen fel om du använder den som grund för mätningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Fel på vägmätaren?

Kommentarer

#1
Pecka
2010-07-28 13:10

Är det någon som är förvånad över Toyotas alla möjliga fel?
Tex
Gaspedaler som hänger sig!
Spräckta styrväxlar!
Bromsar som slutar fungera!
Bilar som tappar styrningen!
Lexus - Ventiler och motorstyrningar som skär!
mm
mm

#1
ap
2010-07-28 14:03

Man blir mest förvånad över hatet mot Toyota, kan det månne vara avundsjuka? Upplever samma FUD och hat mot Microsoft, kan det vara samma mekanismer som ligger bakom? Vore intressant med en seriös debatt men på det här forumet är väl chansen lika med noll.

#1
Robert
2010-07-28 14:30

AP: till att börja med så reder vi ut vad FUD innebär: FUD är en förkortning som står för Fear, Uncertainty, and Doubt (rädsla, osäkerhet och tvivel)
Hur i helvete kan man klandra andra människor för att dom känner just dessa tre intryck så fort toyotas s.k "överlägsna kvalitet" skall försvaras med näbbar och klor ???
Tror du att en människa med någorlunda förstånd INTE skulle ifrågasätta produkten(toyota) efter alla rapporter om undermålig ihopbyggnad som varit, en bil är ju trots allt den näst största investeringen man gör efter ett husköp, så varför skulle man helt plötsligt börja lyssna på anonyma proffstyckare med snäva personliga preferenser på ett forum..?

#1
ap
2010-07-28 16:29

Robert, ditt inlägg visar klart och tydligt att chansen till en vettig debatt är lika med noll och egentligen borde jag inte svara på detta då detta uppenbarligen verkar vara ett känsligt ämne. Men Toyotas överlägsna kvalitet är ingen myt, visst de är inte perfekta, men vem är det? Stora delar av tillverkningsindustrin och mjukvaruindustrin har anammat deras princciper med framgång och många har försökt men misslyckats då de inte förstått de underliggande principerna. Det krävs att man är villig att förstå hur dessa principer (lean) faktiskt fungerar för att man ska få en inblick i hur bra detta är. Jag har själv aldrig ägt en toyota men har bra koll på lean och jag tvivlar inte på toyotas kvalitetsrykte. Däremot kan jag konstatera att så fort toyota nämns så är det alltid en barnslig kommentar om hur dåliga de är. Jag kan inte tolka det som något annat än okunskap och rädsla för att toyota är ett för stort och mäktigt företag. Synd bara att det inte går att föra en vettig debatt om det hela bara, då kanske några skulle kunna lära sig nya saker.

#1
Eric
2010-07-28 17:56

"Bytt till en RAV4"?
Ny? beg?
400meter på en mil är 4% vilket sannolikt är väl inom felgränsen.
Är det en beg Toyota kolla däckdimensionen. to m samma dimensioner från olika tillv kan ha olika omkrets. Sen har man ju dessutom olika omkrets beroende på om däcket är slitet eller inte..
(Pladdret om Toyotas kvalitet/avsaknad av d:o sk-er jag helt i.
Ni kan diskutera det på Lunarstorm eller liknande barnforum. Jag tänker iaf ändå inte köpa en Toyota)

#1
Bullen
2010-07-28 18:28

Du AP verkar inte heller vara så mottaglig för en saklig debatt eftersom du utgår från att Toyota har en " bevisat överlägsen kvalitet". Efter 15.000 mil i en Toyota är jag beredd att skriva under på att den håller hygglig kvalitet, men överlägsen?? Jag har haft flera bilar som hållit samma eller högre kvalitet. Särskilt om man inkluderar motståndskraft mot rost i begreppet kvalitet...

#1
Dick
2010-07-28 19:32

Snälla ni som i otrevlig ton diskuterar Toyota och andra märken på samma vis som sexåringar bråkar om vems pappa som är starkast, kan ni inte kliva upp ur sandlådan? Olika märken, modeller och årgångar (samt unika exemplar) har sina svaga punkter; vissa mer acceptabla, farliga, irriterande eller kostsamma än andra. Vilken bil vi föredrar (trots alla bilars brister) är ju till största delen en fråga om tycke och smak. Har själv kört 16000 mil på 7 år med en Peugeot 307 HDI. Den har haft en handfull småbrister men har alltid gått som en klocka, och jag älskar den förbannade fransosen av flera skäl. Min far har kört Toyota i 30 år och har nog inte haft hälften så många fel på den tiden som jag har haft på 7 år. Undersökningar och statistik från många källor kan naturligtvis på flera sätt framhålla Toyota och andra asiatiska märken, men de flesta av oss väljer ju bil på andra grunder än statistik. Den finns att läsa, och mer är det inte med det. Jag vill därför veta mer om vad andra människor värdesätter och ogillar hos bilar de har erfarenhet av än vad någon hatar hos en bil som han har ringa erfarenhet av.

#1
Karl
2010-07-29 11:40

Hur fungerar beräkning av bränsleförbrukningen? Kan man lita på färddatorn? Längdmätningen och hastighetsmätarna är ju inexakta.

#1
Christer
2010-07-29 11:59

Snacket om Toyotas fel o kvalité kan läggas ner omgående här. Det finns ingen bil som aldrig råkar ut för undermåliga detaljer ibland.
Om vägmätarna och bränsleförbrukningen borde redovisas mer i stället. Hur mäts förbrunäkningen som ligger till grund för Skatteverkets bedömningar t ex

#1
John
2010-07-29 17:00

Den enda sanna glädjen är skadeglädjen! Rapporteringen om Toyotas alla fel har lett till många glada stunder framför datorn! Moget? Inte direkt. Men lite plåster på såren...

#1
Olle
2010-07-30 00:40

Vägmätaren räknar antalet varv på utgående axel och om man har nya däck med stor omkrets så kommer man längre på varje varv och då visar vägmätaren för mycket. På motsvarande sätt visar den för litet med helt utslitna däck. Även hastighetsmätningen påverkas naturligtvis av däckens omkrets; nya däck gör att lägre hastighet visas på mätaren och utslitna däck gör att högre hastighet visas. Och detta gäller alla bilar, inte bara Toyota.

#1
Eric
2010-07-30 18:26

OLLE..
Nu blev det inte riktigt rätt???
Eller..

#1
Olle
2010-07-30 22:35

Eric, jo, jag tycker nog fortfarande att mitt resonemang är rätt men kommentera gärna om du har en annan åsikt. Mvh..

#1
Eric
2010-08-03 11:45

Nej Olle.
"Hastighetsmätning" är antalet hjulvarv/tidsenhet och en dynamisk enhet. Större hjul (mer omkrets ger fel hastighet, för låg)
"Vägsträckemätning" är mätning av TOTALA antalet hjulvarv. Större hjul (större omkrets färre varv = fel, för låg vägsträcka.
Omkrets 1meter ger korrekt visning av 1km efter 1000hjulvarv.
Med hjulomkrets 2 meter så mäter man bara 500hjulvarv efter 1km körning, dvs fel vägsträcka visas..
Om man sen gör mätningen på kardanaxeln, drivaxel eller via drev i vxllådan är bara ett praktiskt problem utan betydelse i sammanhanget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.